Ennaltamääräämisoppi

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Ennaltamääräämisoppi

ViestiKirjoittaja systeri » 14. Syys 2015 08:54

Jouduin yllättäen juhlien "emännäksi" vain tuntia ennen kuin juhlat alkoivat.Kun omasta vapaasta tahdostani lähdin juhlapaikalle katsomaan että tarvitaanko apua ,niin sain huomata että kaksikerroksisessa koulurakennuksessa oli ainoastaan perheen lamaantunut isä pyörimässä ja suurinpiirtein kaikki hommat tekemättä (poikkeuksena valtavan suuri vesikattila kuumana perunoita varten ja yläkertaan kannetut pitkät pöydät)) ja tarjoiluna oli siis ruuasta lähtien usealle kymmenelle :/
Tarjoilu oli tarkoitus järjestää koulun yläkertaan, joten ei kun rappusia juoksemaan ja kantamaan astioita ym.Työtä oli siis aivan "sutena paljon" ja vielä miettiminen että mitä kaikkea pitäis tehdä, kun ei ollut mitään "kässäriä" Tuo perheen isäkin lähti välillä jonnekkin :) Onneksi ennen h-hetkeä tuli myös muutama reipas nuori nainen, jotka olivat tosi tehokkaita apulaisia niin että saatiin kuin saatiinkin ruuat valmiiksi( onneks suuri osa lämmitystä vaille valmiina) ja astiat ym paikoilleen samalla hetkellä kun vieraat saapuivat.
Keväällä pomo laittoi mulle juhannukselta jääneet pari lomapäivää just tään viikonlopun jatkoksi ja mä aloin siinä eilen loppusiivoja tehdes ajatella että tämäkin kaikki oli kuin ennaltamäärätty....lihakset on pikkasen jumis ja kipeät viikonlopun jäljiltä :P
Hyvä mieli tuli kun sain olla avuksi ja ihan ilolla tein kaiken, mutta juhlien lopuksi innostuin puhumaan "painavia sanoja" miksi näin oli että tuo ison perheen isä oli jätetty yksin ja syyttelemään muita tapahtuneesta.Siitä johtuen illalla olikin sitten vähän paha mieli etten osannut pitää suutani kiinni.
Yöllä herätessäni ihan kuin ääni sisälläni olisi sanonut "oppikaa minusta,olen nöyrä ja hiljainen" ...tuon kuultuani ymmärsin että paljon levollisempi mieli olisi itsellä kun vain tekis eteentulevat tehtävät nöyränä ja hiljaisena, eikä päästäis höyryjä pihalle kuin korkeintaan Herran edessä Hänelle.
Tuli mieleen myös että uskon ennaltamääräämiseen siten että Jumala on määrännyt että kaikki ihmiset ovat kutsutut,harvat valitut siitä syystä että eivät tahdo ottaa Jeesusta vastaan.Ja nimet taivaan kirjoihin joko kirjoitetaan siinä vaiheessa kun ihminen ottaa pelastuksen vastaan ...tai saattaa olla niin että ne kirjoitetaan sinne uudestaan, koska eikö pienen lapsen nimet oo taivaan kirjoissa, mutta mahdollisesti eivät voimassa silloin kuin ihminen lankee syntiin tehdäkseen parannuksen jolloin ne taas tulevat voimaan.Olisko täs mitään logiikkaa??

Matt 11
28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
30 Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."
systeri
 

Re: Ennaltamääräämisoppi

ViestiKirjoittaja uuhi » 14. Syys 2015 11:24

Hienoa systeri kun autoit niissä juhlissa.

Arvelen että tuollaisessa tapauksessa on oikein nuhdella siitä että perheen isä oli jätetty yksin ruokia valmistamaan ja astioita laittamaan.


Jakeesta snl 6:23: and a way of life are reproofs of instruction,


Suuttumiseen liittyvä huomio:
nestle-alandin tekstistä jakeesta matt. 5:22 näyttää puuttuvan kreikan sana eike, eikä sitä ole siis käännetty vuoden 1938 suom. käännökseen.
Kyseinen sana jakeessa matt. 5:22 löytyy byzanttilaisesta tekstistä ja myös textus receptuksesta. Toivo koilon käännöksessä se on käännetty sanalla syyttä.

Matt. 5:22, v. 1938 käännös, lisätty toivo koilon tekemä korjaus, sana 'syyttä'.

Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä syyttä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.


Huomauttaisin myös että jakeessa matt. 11:29 v. 1938 käännöksessä sana 'hiljainen' on mielestäni huono käännös sanalle praos.



sananne aina suloudessa suolalla höystettyä


[jakeesta kol 4:6, v. 1938 käännökseen korjauksia tehty]
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Ennaltamääräämisoppi

ViestiKirjoittaja Jukka » 14. Syys 2015 16:00

uuhi kirjoitti:Suuttumiseen liittyvä huomio:
nestle-alandin tekstistä jakeesta matt. 5:22 näyttää puuttuvan kreikan sana eike, eikä sitä ole siis käännetty vuoden 1938 suom. käännökseen.
Kyseinen sana jakeessa matt. 5:22 löytyy byzanttilaisesta tekstistä ja myös textus receptuksesta. Toivo koilon käännöksessä se on käännetty sanalla syyttä.

Matt. 5:22, v. 1938 käännös, lisätty toivo koilon tekemä korjaus, sana 'syyttä'.

Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä syyttä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.


Tuo oli hyvä huomio. Se on mennyt minulta ohi (joka nyt ei ole mitään uutta). Laatusana εικη käännetään 'syyttä' tai synonyymilla 'aiheetta'. Jaakon käännöksessä sana on käännetty 'without a cause' ja Bibliassa 'joka tyhmästi vihastuu'. Itse asiassa tuon 'syyttä vihastuu' ilmaisu sanoilla 'tyhmästi vihastuu' osoittaa, että εικη-sana Bibliassa on huomioitu ja kuvaa aika hyvin syyttä tai aiheetta vihastumista. Eikös siitä ole joku suomalainen sananlaskukin rustattu?
Jukka
 

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa

cron