Leiviskäukot?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Leiviskäukot?

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 21. Helmi 2013 17:59

25:14 Sillä tapahtuu, niinkuin tapahtui, kun mies matkusti muille maille: hän kutsui palvelijansa ja uskoi heille omaisuutensa; >> Jakeen lisätiedot
25:15 yhdelle hän antoi viisi leiviskää, toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykynsä mukaan, ja lähti muille maille.
25:16 Se, joka oli saanut viisi leiviskää, meni kohta ja asioitsi niillä ja voitti toiset viisi leiviskää.
25:17 Samoin kaksi leiviskää saanut voitti toiset kaksi.
25:18 Mutta yhden leiviskän saanut meni pois ja kaivoi kuopan maahan ja kätki siihen herransa rahan.
25:19 Pitkän ajan kuluttua näiden palvelijain herra palasi ja ryhtyi tilintekoon heidän kanssansa.
25:20 Silloin tuli se, joka oli saanut viisi leiviskää, ja toi toiset viisi leiviskää ja sanoi: 'Herra, viisi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset viisi leiviskää minä olen voittanut.'
25:21 Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.'
25:22 Myös se, joka oli saanut kaksi leiviskää, tuli ja sanoi: 'Herra, kaksi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset kaksi leiviskää minä olen voittanut.'
25:23 Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.'
25:24 Sitten myös se, joka oli saanut yhden leiviskän, tuli ja sanoi: 'Herra, minä tiesin sinut kovaksi mieheksi; sinä leikkaat sieltä, mihin et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, missä et ole eloa viskannut.
25:25 Ja peloissani minä menin ja kätkin sinun leiviskäsi maahan; katso, tässä on omasi.'
25:26 Mutta hänen herransa vastasi ja sanoi hänelle: 'Sinä paha ja laiska palvelija! Sinä tiesit minun leikkaavan sieltä, mihin en ole kylvänyt, ja kokoavan sieltä, missä en ole viskannut.
25:27 Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen.
25:28 Ottakaa sentähden leiviskä häneltä pois ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää.
25:29 Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
25:30 Ja heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.'



Kuka oli tuo yksileiviskäinen? Jaettiin kykyjen mukaan.. :o Onko alun alkaen jonkun yritys uskossa tuomittu epäonnistumaan? Vai onko niin että yhden leiviskän saanut käsitti väärin? kun on "kyvytön" ei paljon vaaditakaan..
ja arvoituksellinen "rahanvaihtaja" mikä se on?


Mitä yhden saaneen olisi tullut ajatella? tai tehdä tai sanoa?
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44

Re: Leiviskäukot?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 21. Helmi 2013 18:45

Kaipa yhden saaneen olisi pitänyt tehdä sitä samaa mitä muutkin tekivät, eli pistää leiviskänsä likoon ;gladly:
Rahanvaihtajista en kyllä osaa sanoa mitään, kuten en myöskään vertauksessa viisaista ja tyhmistä neitsyistä ole koskaan ymmärtänyt, keitä ovat ne "myyjät", joiden luo tyhmiä kehotetaan lähtemään silloin, kun onkin sitten jo liian myöhäistä... Kaikkea ei ehkä tarvitsekaan niin sanasta sanaan ymmärtää, kunhan ottaa vaarin siitä, minkä ymmärtää ja opettaa toisillekin sitä :hearts:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Leiviskäukot?

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 21. Helmi 2013 23:09

25:24 Sitten myös se, joka oli saanut yhden leiviskän, tuli ja sanoi: 'Herra, minä tiesin sinut kovaksi mieheksi; sinä leikkaat sieltä, mihin et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, missä et ole eloa viskannut.
25:25 Ja peloissani minä menin ja kätkin sinun leiviskäsi maahan; katso, tässä on omasi.'

Mä taas ajattelen että yhdensaanut tuli uskoon pelkän helvetinpelon saattelemana.. esim luki Nousiaisen tapaisia pelkoa lietsovia uskoontulokirjoja joissa painetaan kammottava paine päälle.."viimeistään huomenna sinun on kerrottava jo Herrasta töissäsi,kotonasi,..jne".. sitten lopulta kun paine on pelosta liian suuri.. ihminen kätkee koko uskonsa ja luulee Herraa pyssy ohimolla seuraavaksi kiristäjäksi..ja kääntyykin pois päätäpuistellen.

Tiedän sen itse omasta herätyksen ajastani.. MINÄ ihmispelkoisempi kuin kukaan.. niin paniikkihäiriöinen että kaupassakaan käyminen ei ilman keskiolutta onnistunut. Meinasi jo järki mennä saadessani noita pelottelukirjoja käteen.. ja lissäntyi vain pelot=/ Minä olin voimaton mutta Herra ei.. ei tullut polleaa ilmoitusta uskosta ei ekana,ei tokana eikä vielä kolmantenakaan päivänä..

Jostakin syystä kuitenkin tuo yksi kätki.. listataan tähän mieleentulevia selityksiä=) :wise3:
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44

Re: Leiviskäukot?

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 21. Helmi 2013 23:42

12:47 Ja sitä palvelijaa, joka tiesi herransa tahdon, mutta ei tehnyt valmistuksia eikä toiminut hänen tahtonsa mukaan, rangaistaan monilla lyönneillä.
12:48 Sitä taas, joka ei tiennyt, mutta teki semmoista, mikä lyöntejä ansaitsee, rangaistaan vain muutamilla lyönneillä. Sillä jokaiselta, jolle on paljon annettu, myös paljon vaaditaan; ja jolle on paljon uskottu, siltä sitä enemmän kysytään.


Jos saa yhden leiviskän, ei odotetakaan niin paljoa "voittoa" kuin viiden tai kaksi saaneelta. Mutta tämä yhden saanut näki kaiken väärin. Omaan Raamattuuni, jonka olen saanut on merkattu (toisen merkkaamaa tekstiä) "Väärä Jumalakuva".. "Halusi unohtaa kaiken mikä muistutti Isännästään".. Jos sinulle on siis uskottu leskenropo - USE IT.. sinulta ei odoteta siis 10-000leiviskän voittoa :wise3: :wise3:
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44

Re: Leiviskäukot?

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 22. Helmi 2013 00:00

Tuli mieleen, että kullekin annettiin leivisköjä KYKYNSÄ MUKAAN. Eli se joka sai vähämmän, ehkä oltiin jo katsottu, ettei sille voi antaa suurta vastuuta... ei siksi että meidän luonnolliset silmämme hänet näkisivät voimattomana... vaan että Jumala tiesi jotain enemmän ehkä tuosta "tyypistä". Eihän se mikä on luonnollisesti hullutusta eli siis heikko ja voimaton ihtessään, ole Jumalan työssä huonompi arvoinen. Se joka sai sen yhden leiviskän, ei halunnut käyttää sitä, vaan piti tiedon itsellään, ei jakanut siitä hyvästä muille... hautasi aarteen, tiedon Jeesuksesta, ei välittänyt jakaa asiaa muille, usko ei tuottanut hedelmää... ehkä maaperä jäi täysin kuivaksi ja ihminen eli kuten ennenkin? Kuitenkin Jumala odottaa kasvuakin, ei me voida jäädä siihen tilaan, josta lähdettiin kun tulimme uskoon, sitä annettua leiviskää ei voi haudata maahan ja jättää odottamaan Herran paluuta.
lonelyrider
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa