Vannominen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Vannominen

ViestiKirjoittaja Juha » 18. Helmi 2013 17:56

Jeesus kieltää vuorisaarnassa vannomisen. Mikä kaikki on tätä vannomista, minkä Jeesus kieltää?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Virkavala - virkavala
http://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4%C3 ... %A4rinvala - lääkärinvala
http://fi.wikipedia.org/wiki/Todistajanvala - todistajanvala
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sotilasvala - sotilasvala

Ovatko nämä kaikki teidän mielestänne Jeesuksen opetuksen vastaisia? Joissakin tapauksissa on myös mahdollista antaa vakuutus valan sijaan. Onko sekin käytännössä sama asia ja yhtä väärin?
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Vannominen

ViestiKirjoittaja JoKi » 18. Helmi 2013 18:56

Oletan, että nuo esimerkin tapaukset ovat vannomista.

Evankeliumi Matteuksen mukaan 5:33
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vannominen

ViestiKirjoittaja Eetu » 18. Helmi 2013 20:52

Armeijassa "juhlallinen vakuutus" on vain sanoilla kikkailua, sama asia se on, sotilas vannoo tappavansa vihollisen. On jokseenkin naurettavaa että virkavaloja vannotaan käsi Raamatulla vaikka Raamatussa sanotaan että ei pidä vannoa
Eetu
 

Re: Vannominen

ViestiKirjoittaja JoKi » 18. Helmi 2013 20:58

Vakuutuksesta en ehkä osaa sanoa mitä se tarkoittaa.
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vannominen

ViestiKirjoittaja toni t » 18. Helmi 2013 21:08

Jaak.4:13. Nyt hyvin, te jotka sanotte: menkäämme tänäpänä taikka huomenna* siihen eli siihen kaupunkiin, ja viettäkäämme siinä yksi vuosi, ja tehkäämme kauppaa ja voittakaamme,
14. Jotka ette tiedä, mitä huomenna tapahtuu. Sillä mikä on teidän elämänne? Se on löyhkä*, joka vähäksi (hetkeksi) näkyy, mutta sitte katoo.
15. Mutta teidän pitää sanoman: jos Herra tahtoo*, ja me elämme, niin me tätä taikka sitä tahdomme tehdä.
16. Mutta nyt te kerskaatte teidän ylpeydessänne. Kaikki senkaltainen kerskaus on paha.
17. Sillä joka taitaa hyvää tehdä, ja ei tee, niin se on hänelle synniksi.

Jaak.5:12. Ennen kaikkia, rakkaat veljeni, älkäät vannoko, ei taivaan kautta eikä maan, ei myös yhtään muuta valaa*; mutta olkoon teidän puheenne niin kuin niin on, ja se olkoon ei kuin ei on, ettette ulkokullaisuuteen lankeaisi.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Vannominen

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 18. Helmi 2013 23:39

Sellaisen ihmisen, joka puhuu totta, ei tarvitse vannoa.
Tavallisessa kanssakäymisessä luotettavaa ihmistä ei tarvitse vaatia vannomaan sanojaan todeksi, vaan häneen luotetaan ilmankin mitään vannottamisia. Vannottaminen liittyy epärehellisyyteen, josta tämä maailma on ikävä kyllä osallinen ja me kaikki ihmiset :( .
Mutta miksi vanhassa liitossa vielä vannottiin ja uudessa se ei enää ole hyvä juttu?
Jeesuksessa vannominenkin tuli täytetyksi ;gladly: . Hän on täynnä totuutta, eikä siis tarvitse vannomista sanojensa vakuudeksi...
Mutta miksi sitten Isä Jumala vanhan testamentin kielessä vannoo itsensä kautta? Heprelaiskirjeessä sanotaan, että vannominen on asian loppu ja pistää lopun kaikille vastaväitteille. Olisiko siinä siis syy?
Tämä oikeudessa vannominen on ihan suoraan vanhasta testamentista. Siellähän piti vannoa esimerkiksi, ettei ole varastanut tms.
Vanhassa liitossaa käsky meni näin: "Älkää vannoko väärin minun nimeeni, ettet häpäisisi Jumalasi nimeä. Minä olen Herra (3.Moos.19:12)." OIKEIN vanhassa testamentissa jopa kehoitetaan vannomaan Hänen nimeensä (5.Moos.6:13). Vieraiden jumalien nimeen vannominen israelilaisilta oli kielletty. Mutta Jeesus sanoi tästä käskystä: "...minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin, älkääkä maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astinlauta, älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki; äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi; vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei.' Mitä siihen lisätään, se on pahasta (Matt.5:33-37)."
Siispä luulen, että vannominen olisi parempi jättää väliin kaikissa tilanteissa. Itse olin mukana, kun sairaanhoitajan vala aikoinaan vannottiin joukolla, mutta en muista osallistuinko valaa. Se menee lyhykäisyydessään näin: "Lupaan, että vakaa ja vilpitön tahtoni on sairaanhoitajan tointa harjoittaessani parhaan kykyni ja ymmärrykseni mukaan täyttää ne velvollisuudet, jotka minulle sairaanhoitajana kuuluvat, ja pitää aina mielessäni sairaanhoitajan työn korkeat ihanteet". ;gladly:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Vannominen

ViestiKirjoittaja Juha » 18. Helmi 2013 23:44

Hmm. Olisiko siis Jumalan tahdon mukaista esim oikeudessakin kieltäytyä vannomasta tai vakuuttamasta?

"Valasta [todistajanvala/vakuutus] kieltäytynyttä voidaan pitää painostusvankeudessa enintään kuusi kuukautta, minkä jälkeen häntä voidaan rangaista todistajan niskoittelusta."
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Vannominen

ViestiKirjoittaja Janne » 19. Helmi 2013 00:56

"Lupaan, että vakaa ja vilpitön tahtoni on sairaanhoitajan tointa harjoittaessani parhaan kykyni ja ymmärrykseni mukaan täyttää ne velvollisuudet, jotka minulle sairaanhoitajana kuuluvat, ja pitää aina mielessäni sairaanhoitajan työn korkeat ihanteet".


Mutta jos tähän "valaan/lupaukseen" lisää että Jos Herra suo, niin siittenhän tällaisen lupauksen kanssa ei olisi mitään ongelmia ?
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Vannominen

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 19. Helmi 2013 10:25

Niinpä... :think2: Millä tavalla lupaaminen siis eroaa vannomisesta..?
Raamatussa puhutaan lupaamisesta ja lupaamisesta valalla vannoen. Valalla vannomista Jeesus ei pitänyt hyvänä. Luulen, että se liittyy siihen, että hän tuntee meidät kuitenkin epärehellisiksi ja tietää, että emme tunne asioita pohjia myöten, eli meillä on erittäin suuri vaara vannoa vahingoksemme... Vannomaansa asiaan ihminen sitoo itsensä. Joku voi vannoa esimerkiksi, että ei ikinä anna jotain anteeksi jollekin tms., mikä on todella vahongollista. Tällaisista joskus vannotuista valoista irti pääseminen on mahdollista vain Jeesuksessa :hearts:
Vannominen on ehkä vähän voimakkaampi sana kuin lupaaminen, mutta sananlaskuissa sanotaan: "Ihmiselle on ansaksi luvata hätiköiden pyhä lahja ja vasta perästäpäin harkita lupauksiansa (20:25)." Tästä tulee mieleen aiemminkin mainitsemani kokous, jossa puhuja kehotti kaikkia kättä nostaen lupaamaan, etteivät koskaan enää elämänsä aikana murehdi rahasta. Tällainen lupaaminen voi olla ansaksi ihmiselle samoin kuin lupautua jonkin suuren rahasumman antamiseen jossain tilaisuudessa vetoavan puheen jälkeen. Tällaistakin olen kuullut olevan, että jos ihmisillä ei ole kokoushetkellä rahaa, niin pyydetään antamaan lupaus jostain summasta, jonka toimittaa myöhemmin :? . Saarnaajan kirjassa sanotaan samasta aiheesta: "Kun teet lupauksen Jumalalle, niin täytä se viivyttelemättä; sillä ei ole hänellä mielisuosiota tyhmiin: täytä, mitä lupaat. On parempi, ettet lupaa, kuin että lupaat etkä täytä (Saarn.5:3-4)."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Vannominen

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 19. Helmi 2013 10:46

Aamu-Usva taisi sanoa sen aika hyvin.Itse olen opettanu pojalleni että on parempi olla vannomatta tai lupailematta liikoja jos kaveri porukoissa nuoret (ku niillä on nyk tapana)pyytävät vannomaan tai muute uhoamaan (ne nuoret)kun heillä on kaikenlaista säätöä ja vääntöä kuuluu nuoruuteen monenlainen meno .Olen myös sanonut ,että jos tunnet että puheesi saattaa johtaa jonkun kaverin vaikeuksiin vaikkei se sitä ansaitse tai ihmiset Haluavat tulkita puheesi väärin ni vaikene.Kun puhuu totta ja oikeassa paikassa vaikenee niin uskon että sillä pärjää monessa kohdin.Vannominen kaikkinensa on suoraan sanottuna Typerää hölmöilyä alusta loppuun saakka.Elikkä henk kohtainen mielipide on että koko sana joutaisi poistaa .
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 5 vierailijaa