Vannominen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Vannominen

ViestiKirjoittaja matkalla » 19. Helmi 2013 11:33

Sellainen huomio noista vannomisista, että Raamatun aikalaisilla, oli tapana vannoa jonkun suuremman kautta. Jumalakin vannoi itsensä kautta, koska suurempaa ei ollut(ei ole, eikä tule).
Hepr. 6:13
Sillä kun Jumala oli antanut lupauksen Aabrahamille, vannoi hän itse kauttansa, koska hänellä ei ollut ketään suurempaa, kenen kautta vannoa.
matkalla
 
Viestit: 19
Liittynyt: 11. Kesä 2012 00:45

Re: Vannominen

ViestiKirjoittaja Eetu » 19. Helmi 2013 11:59

perustuslaki 56 §
Presidentin juhlallinen vakuutus

Ryhtyessään toimeensa tasavallan presidentti antaa eduskunnan edessä seuraavan juhlallisen vakuutuksen:

"Minä – –, jonka Suomen kansa on valinnut Suomen tasavallan presidentiksi, vakuutan, että minä presidentintoimessani vilpittömästi ja uskollisesti noudatan tasavallan valtiosääntöä ja lakeja sekä kaikin voimin edistän Suomen kansan menestystä."

Bilderberg- ja Nato-Niinistö elää valheessa ja vie Suomen tuhoon, siinä ei juhlalliset vakuutukset auta.
Eetu
 

Re: Vannominen

ViestiKirjoittaja Juha » 19. Helmi 2013 21:46

Hmm. Kuinka moni teistä lähtisi oikeudessa kieltäytymään todistajanvalasta tai vakuutuksesta?
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Vannominen

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 19. Helmi 2013 22:02

Onko kyse enemmän siitä mitä tekee, kuin mikä se sana on?

Voi olla parempi ettei vanno, jos joutuu pettämään lupauksensa eikä voi olla sanansa mittainen? Tai ei voi vannoa esimerkiksi asioita Jumalan nimeen, kun ei voi niitä asioita pitää Herran nimissä tai ei voi sen vannomisen oikeutusta todentaa, eikä ottaa vastuulleen niin suurta auktoriteettia jne?

Jos esimerkiksi tietää kertovansa totuuden ja vain totuuden esim. todistaessaan, onko sana vannoa sama kuin panisi päänsä pantiksi esim. "vannon sen ja sen kautta etten koskaan sano sitä tai tätä" Onko siis kyse enemmän kuin sanasta vannoa eli siitä mitä vannomisessa tehdään?
lonelyrider
 

Re: Vannominen

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 19. Helmi 2013 22:06

Ja edellinen oli sitten sellainen ajatuksen tynkä, ei suoranainen mielipide...
lonelyrider
 

Re: Vannominen

ViestiKirjoittaja pekka » 20. Helmi 2013 00:40

Erkki Kuisma:

Vakuuttava ei vanno

Vannominen on asia, jota esiintyy sekä menneisyyden että tulevaisuuden yhteydessä. Kun joku kertoo kokemuksistaan, häneltä voidaan vaatia valaa, jonka avulla halutaan varmistaa, että tämä kertoo totuuden. Näin tapahtuu esimerkiksi oikeudessa. Kun halutaan varmistaa, että henkilö tulee tekemään, mitä hän on luvannut, niin häneltä pyydetään valaa. Näin on esimerkiksi armeijassa.
Miksi Jeesus kieltää vannomisen?
Jeesus Kristus sanoo: "Vielä olette kuulleet, että esi-isille on sanottu: 'Älä tee väärää valaa' ja 'Täytä Herralle vannomasi vala'. Mutta minä sanon teille: älkää vannoko lainkaan." Matt.5:33-34 Ihminen, joka on luotettava, puhuu aina totta. Jos jonkun täytyy yrittää vakuuttaa ja vannoa, että hän puhuu totta, niin se johtuu siitä, ettei häneen luoteta. Vannominen on eräs tapa reagoida epäluottamukseen. Jeesus kieltää vannomisen siksi, että "se on pahasta". "Olkoon teidän puheenne 'kyllä' tai 'ei'. Mitä siihen lisätään, on pahasta." Matt.5:37

Kaksimieliset ihmiset mielellään vannovat valoja. "Vai päätänkö lihan mukaan sen, minkä päätän, niin että puheeni on samanaikaisesti 'kyllä, kyllä' ja 'ei, ei'?" 2Kor.1:17 Valehteleminen tietyissä yhteyksissä on tässä maailmassa hyväksytty tapa. Ihmiset usein puhuvat eri tavoin samasta asiasta eri ihmisille. Siten heidän puheensa voi olla yhtä aikaa sekä 'on' että 'ei'. Oikeudessa he haluavat vakuuttaa valalla toisilleen, että nyt ei valehdella, kuten tavallisesti. Vannominen on siis osa syntistä kulttuuria. Jumalan lasten tulisi erottua joukosta ja noudattaa Jeesuksen opetusta.

Joku voi reagoida voimakkaaseen kehotukseen vannomalla valan, jossa lupaa tehdä, niin kuin oli pyydetty. Paavali sanoo Timoteukselle: "Kehotan sinua vakavasti Jumalan, Kristuksen Jeesuksen ja valittujen enkelien edessä, että noudatat tätä puolueettomasti." 1Tim.5:21 Paavali ei kuitenkaan tässä pyydä Timoteusta vannomaan mitään valaa. Me voimme sitoutua johonkin, mutta se ei ole vannomista.

Juhlallinen vakuutus

Valasta kieltäytyjille tarjotaan valan sijaan juhlallista vakuutusta. Tällainen on tyypillinen Jumalan käskyn kiertoyritys. Ulkokultainen sydän on petettävissä juhlallisella vakuutuksella.

Asian sisältö ei muutu siitä, että käytetään vannomisen sijaan ilmaisua vakuuttaa juhlallisesti. Joka haluaa sydämestään seurata Jeesusta, haluaa toteuttaa käskyn sisällön, eikä tyydy muodolliseen kuuliaisuuteen. Jeesus sanoo: "Mitä siihen lisätään, on pahasta". Juhlallinen vakuutus on lisäys. Siksi sekin on pahasta.

Menneisyyttä koskeva vala

Vannoja vakuuttaa, että menneisyydessä on tapahtunut niin kuin hän sanoo. Jos häntä ei uskota, niin hän voi erehtyä vannomaan Jumalan nimen kautta tai vakuuttaa juhlallisesti omantuntonsa kautta, että asia on tosi. Vannomisen sijasta hänen tulisi tuoda esiin todisteita tai pyytää todistajia tuekseen. Jumalaakin voi pyytää todistajaksi, mutta Hänen nimensä kautta ei saa vannoa. "Kutsun Jumalan sieluni todistajaksi, että teitä säästääkseni en vielä ole tullut Korinttiin." 2Kor.1:23

Oikeus, joka pyytää todistajilta valaa, haluaa pelotella todistajaa puhumaan totta. Jumala taas kieltää vannomasta siksi, että vannominen itsessään johtaa tuomion alle. "Ennen kaikkea, veljeni, älkää vannoko, älkää taivaan älkääkä maan kautta, älkää mitään muutakaan valaa. 'Kyllä' tarkoittakoon teillä 'kyllä', ja 'ei tarkoittakoon 'ei', ettette joutuisi tuomion alaisiksi." Jaak.5:12

Miten suuren tuomion alla onkaan oikeuslaitos, joka pyytää laittamaan käden Raamatun päälle ja vannomaan valan, vaikka Raamattu kieltää vannomisen. Vain uskonnollisesti teeskentelevä yhteisö voi olla näin sokea. Valan sijaan tulisi testata todistajan omatunto. Valheenpaljastuskonehan perustuu siihen, että omatunto voi reagoida silloinkin, kun ihminen on vaientanut sen äänen.

Tulevaisuutta koskeva vala

Kieltäessään tulevaisuutta koskevan vannomisen Jeesus muistuttaa meidän kykenemättömyydestämme hallita tulevaisuutta. "Äläkä vanno myöskään pääsi kautta, sillä et sinä pysty tekemään ainuttakaan hiusta valkoiseksi tai mustaksi." Matt.5:36 Hän täsmentää tämän opetuksen apostoli Jaakobin kautta: "Kuulkaa nyt, te, jotka sanotte: 'Tänään tai huomenna matkustamme siihen ja siihen kaupunkiin, viivymme siellä vuoden, käymme kauppaa ja saamme voittoa.' Ettehän te tiedä, mitä huominen tuo tullessaan ja millainen on teidän elämänne. Savua te olette, joka hetken näkyy ja sitten haihtuu. Sen sijaan teidän tulisi sanoa: 'Jos Herra tahtoo ja elämme, niin teemme tämän tai tuon.'" Jaak.4:13-15

Se, mitä lupaamme voi olla vannomista tai vain lupaus aikomuksesta tehdä jotain. Tulevaisuutta koskeva vannominen sopii vain Jumalalle, muttei ihmisille.

Sotilasvala on erityisen pahasta. Siinä ihminen luovuttaa omantuntonsa valtiolle. Hän sitoutuu noudattamaan kaikkia esimiehensä käskyjä ja olemaan niille kuuliainen kuolemaan asti. Hän itse asiassa vihkiytyy antamaan veriuhrin isänmaalleen. Tällainen uhri on epäjumalanpalvelusta.

Erityisen tuomion alle joutuvat ne kirkot, jotka osallistuvat sotilasvalan juhlallisuuksiin. Ne häpäisevät teollaan Jeesuksen uhrin, evankeliumin ja opetukset. Koska valtiovalta on epävarma kansalaistensa halusta kuolla isänmaan puolesta, he haluavat sitoa heidän omantuntonsa mahdollisimman vakuuttavasti. Siksi he haluavat vetää Jumalan mukaan epäpyhään sotaansa. Tuo vala todella vaikuttaa jotain. Se edesauttaa sodan mielettömyyttä.

Jumala on vannonut itsensä kautta, että Hänen Abrahamille antamansa lupaus tulee toteutumaan. "Koska Jumala tahtoi lupauksen perillisille vieläkin vakuuttavammin osoittaa, että hänen päätöksensä on muuttumaton, hän vakuutti sen valalla." Hep.6:17 Kuinka Hän itse vannoo ja samalla kieltää meiltä vannomisen?

Ennen Jeesuksen tulemista olikin tapauksia jolloin oli oikein vannoa vala tai tuhota syntinen kansa pyhässä sodassa. Jeesus kuitenkin muutti nämä asiat, kun Hän kuoli kaikkien kansojen puolesta, niin Hän poisti meiltä mahdollisuuden käydä sotaa Jumalan nimessä. Kun Hän nousi kuolleista, niin Hän teki meille mahdolliseksi saada Jumalan valaa parempi vakuus Hänen siunauksestaan.

Valan antaman vakuuden sijaan Pyhän Hengen vakuus

Vaikka Jumala vannoi Abrahamille valan, niin Hän ei vanno sitä enää meille, vaan sen sijaan Hän on antanut meille paremman vakuuden: "Hän on myös painanut meihin sinettinsä ja antanut meidän sydämiimme vakuudeksi Hengen." 2Kor.1:22 Jumalan rauha sydämessä on helppo olla vannomatta, sillä Hän minussa on minun puolustajani.

Sinulle joka uskot Jeesukseen: Minä vakavasti kehotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, että noudatat tätä Jeesuksen opetusta niin, ettet vanno mitään valaa etkä anna mitään juhlallista vakuutusta.

http://www.icon.fi/~erkkik/vannoa.html
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Vannominen

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 20. Helmi 2013 11:54

Olipas Kuismalta hyvä opetus. Minä en ole joutunut kuin kaksi kertaa elämäni aikana vannomisen, valan tekemisen eteen. Armeijassa piti vannoa ihan ev.lut.kirkossa sotilasvala. On muista siitä yhtikäs mitään, miten se meni, mutta sydämestäni en yhtynyt siihen. Ja sittemmin kun kertausharjoitukseen tuli kutsu niin palautin sotilaspassini jonnekin esikuntaan, etten tule kertausharjoituksiin ja vakaumukseni on muuttunut ylipäätään armeijan suhteen. En tule opettelemaan ja kertaamaan ihmisten tappamista. Sotilaspassi tuli bumerangina takaisin ja luulivat minua jehovan todistajaksi, minkä oikaisin. Mutta sivariksi reserviin laittoivat ja vapauttivat rauhan aikana sotilaspalvelusta.
Toinen kerta oli joskus 80-luvulla, kun sain valtion viran. Piti tehdä ns. virkavala ja paikalla oli useita muitakin viran saaneita. En lausunut yhtikäs mitään, vaan olin onnessani siitä joukon mukana, että viran, vakituisen työpaikan sain.
Oikeudessa en ole joutunut olemaan todistajana, eikä minua ole kehoitettu vannomaan yhtikäs mitään. Eiköhän se riittäne, että sanoo yksinkertaisesti puhuvansa totta, jos sellainen tilanne sattuisi kohdalle tulemaan. Edellä on ainakin minun ymmärrykseni Raamatun mukaan opetuksissa vannominen kielletty uskovalta yksinkertaisesti. Raamattu kehottaa puhumaan totta, eikä vannomaan käsi Raamatulla oikeuslaitoksen edessä, että puhuu totta. Kaikki eivät puhu totta siitä huolimatta; pääsääntöisesti nimikristityt, jotkut puhuvat totta, jotkut eivät olipa minkälainen "raamatullinen vakuutus, vannominen kyseessä.
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Vannominen

ViestiKirjoittaja Janne » 20. Helmi 2013 12:09

Minä olen kerran oikeudessa joutunut todistamaan, mutta ei siellä kyllä vannottu mitään käsi raamatulla.
Minulta vain kysyttiin että lupaanko puhua totta jne jne... ja tottahan minä sellaisen lupauksen annoin kun ei ollut tarkoitus valehdellakkaan. ( vaikka en edes tuolloin ollut elävässä uskossa ).

Mutta sotilasvalasta sen verran, että tunnen yhden miehen joka ei ole vannonut sotilasvalaa, vaikka hän kävi armeijan ja monissa kertausharjoituksissakin. Joka kerta kertausharjoituksissa hänet oli yritetty saada vannomaan vala mutta hän kieltäytyi aina, eikä tullut koskaan valaa vannoneeksi.

Itse en ole koskaan sotilasvalaa vannonut koska olen vapautustaistelija :D

että sellaisia tällä kertaa....

Siunausta päiväänne

Terveisin
Janne
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Vannominen

ViestiKirjoittaja Juha » 20. Helmi 2013 23:05

Hmm. Mitä eroa on lupaamisella ja vannomisella, vai onko käytännössä mitään?
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Vannominen

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 21. Helmi 2013 11:22

Vaikka tämä sivuaa aiheesta... toisaalta tässä on hyvä kysyä, kun kirjoitetaan "vannomisista"... että kuinka moni, aika moni mieshän tälläkin palstalla on varmaan armeijan käynyt, eli siis sodan tullessa kieltäytyy kutsusta sotaan? Ja nyt ei käsi raamatulle, vaan sydämelle... tulipa mieleen että vannomista on toisaalta se että sanoo tekevänsä jotain ihan tosissaan ja se ei pidäkään loppupeleissä... ja aina voi sanoa, että silloin ajattelin niin, muttei käynytkään niin... (en nyt tarkoita että kukaan palstalainen näin toimisi, mutta tämä tuli tällaisten asioiden kautta mieleen)... esim. ihminen voi sanoa "en koskaan tee sitä ja tätä" ja se on puolihuolimaton sana, jossa ihminen on valmis kääntämään takin minä hetkenä hyvänsä. Eikö sekin ole yhdenlaista vannomista? Tarvitseeko vannomisen olla sanalla vannoa tai juhlallinen tilaisuus jossa vakuutetaan? Eikö vannomista ylipäänsä ole vakuuttelu asioista, joista olisi ehkä parempi vaieta etukäteen?
lonelyrider
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa

cron