Rukousliina

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Rukousliina

ViestiKirjoittaja majeca » 01. Tammi 2011 23:57

Miten suhtaudutte rukousliinoihin joita voidellaan Jeesuksen nimessä öljyllä ja siunataan ja lähetetään sairaille? Olen kuullut perustelun sille Ap.t. 19:12 : niin että vieläpä hikiliinoja ja esivaatteita hänen iholtansa vietiin sairasten päälle, ja taudit lähtivät heistä ja pahat henget pakenivat pois.

:think2:

Kiitos Herralle että on näin mahtava foorumi löytyt :hearts: :hugehug:
majeca
 
Viestit: 24
Liittynyt: 12. Joulu 2010 22:39

Re: Rukousliina

ViestiKirjoittaja pekka » 02. Tammi 2011 00:35

Tervehdys. Ei ole sen kummempaa tietoa asiasta mutta itse luotan omiin rukouksiin ja toisten esirukouksiin. En juuri usko, että rukouksissa tarvittaisiin jokin esine tai tavara vielä lisäksi. Pyhän Hengen kautta kulkee rukouksissa nöyrä pyyntömme Jumalalle eikä minkään liinavaatteen kautta. Näin uskon mutta en ole aikaisemmin kuullut tuosta rukousliinasta, ehkä jollain on tietoa tästä rukousliina-asiasta enemmän kuin minulla.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Rukousliina

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 02. Tammi 2011 10:21

Juuri tuolla Apt. kohdalla rukousliinoja puolustellaan. Mutta näen sen itse kyllä epäraamatullisena esirukousten suhteen ja ylipäätään rukousten apuna. Ne ovat vain kangaskappaleita, joilla ei ole mitään hyötyä nähdäkseni rukouselämän kanssa. Jotkut sanovat sairaita parantuneen niiden kautta. En tiedä uskoako. Parantamisen armolahja on kenellä on ja yksinkertaisen rukouksen kautta Herra voi parantaa, jos haluaa. Vaarana noissa rukousliinoissa on mennä itsevalittuun Jumalan palvelukseen ja siitä muodostuu isien perinnäissääntö, kuten joistain suitsukkeista ortodoksisessa lahkossa.

Kol.2:8 "Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen."

Tämä on hyvä varoitus Paavalilta Kolossan Jumalan seurakunnalle, johon oli pesiytymässä Raamatulle vieraita aineksia. Kohta seurakunta on kuin "joulukuusi" kaikenlaisia traditioita, joilla ei Jumalan palvelemisen kanssa ole kuin

Kol.2:23 "Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi" :wise3:

Siunausta :hearts:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Rukousliina

ViestiKirjoittaja majeca » 02. Tammi 2011 13:05

Itse olen miettinyt asiaa ja kokenut sen jotenkin taikauskoiseksi :? jos liinoja olisi saanut lähettää niin olisihan siitä selvä ilmoitus? mielestäni on eri asia ottaa toiselta päältä vaatetta mitä lähettää omia eteen päin... :roll: Tätä näkee nykyään vaan aika paljon eri seurakunnissa.
majeca
 
Viestit: 24
Liittynyt: 12. Joulu 2010 22:39

Re: Rukousliina

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 02. Tammi 2011 14:11

:wtf:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 12:48, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Rukousliina

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 02. Tammi 2011 14:29

Miten suhtaudutte rukousliinoihin joita voidellaan Jeesuksen nimessä öljyllä ja siunataan ja lähetetään sairaille? Olen kuullut perustelun sille Ap.t. 19:12 : niin että vieläpä hikiliinoja ja esivaatteita hänen iholtansa vietiin sairasten päälle, ja taudit lähtivät heistä ja pahat henget pakenivat pois.
Kiitos Herralle että on näin mahtava foorumi löytyt

Itse olen miettinyt asiaa ja kokenut sen jotenkin taikauskoiseksi jos liinoja olisi saanut lähettää niin olisihan siitä selvä ilmoitus? mielestäni on eri asia ottaa toiselta päältä vaatetta mitä lähettää omia eteen päin... Tätä näkee nykyään vaan aika paljon eri seurakunnissa.

olen joutunut asiaa miettimään, kun itse olen ollut mukana sellaisissa piireissä, joissa tällainen käytäntö (liinoja ei kyllä voideltu öljyllä mutta niiden puolesta rukoiltiin ja annettiin eteenpäin) on ollut tavallista. sitten siitä alettiin puhuttelemaan.. tuon raamatunpaikan apostolien teoissa lisäksi varmaan on perusteluna se, että nainen, joka sairasti verenvuotoa, sai avun koskemalla Jeesuksen viitan tupsuun... voimaa lähti Jeesuksesta ja nainen parantui. kuitenkin, siinä ei se pääasia liene ollut vaatekappale.
Markus 5:
Ja häntä seurasi suuri kansan paljous, ja he tunkeutuivat hänen ympärilleen. 25Ja siellä oli nainen, joka oli sairastanut verenjuoksua kaksitoista vuotta 26ja paljon kärsinyt monen lääkärin käsissä ja kuluttanut kaiken omaisuutensa saamatta mitään apua, pikemminkin käyden huonommaksi. 27Tämä oli kuullut Jeesuksesta ja tuli kansanjoukossa takaapäin ja koski hänen vaippaansa; 28sillä hän sanoi: "Kunhan vain saan koskettaa edes hänen vaatteitaan, niin tulen terveeksi". 29Ja heti hänen verensä lähde kuivui, ja hän tunsi ruumiissansa, että oli parantunut vaivastaan. 30Ja heti kun Jeesus itsessään tunsi, että voimaa oli hänestä lähtenyt, kääntyi hän väkijoukossa ja sanoi: "Kuka koski minun vaatteisiini?" 31Niin hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle: "Sinä näet kansanjoukon tungeskelevan ympärilläsi ja sanot: 'Kuka minuun koski?'" 32Mutta hän katseli ympärilleen nähdäksensä, kuka sen oli tehnyt. 33Niin nainen pelkäsi ja vapisi, koska hän tiesi, mitä hänelle oli tapahtunut, ja tuli ja lankesi maahan hänen eteensä ja sanoi hänelle koko totuuden. 34Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Tyttäreni, sinun uskosi on tehnyt sinut terveeksi. Mene rauhaan ja ole terve vaivastasi."

tässä on tuo, että sinun uskosi on tehnyt sinut terveeksi. hän uskoi, että jos hän vain koskisi Jeesuksen viitan tupsuun edes niin hän paranisi. tämä oli se usko Jeesukseen, että Hän voi auttaa. ei varmaan se viitan tupsuun koskeminen..?

vähän sama kuin kanaanilainen nainen:
matteus 15:
22Ja katso, kanaanilainen vaimo tuli niiltä seuduilta ja huusi sanoen: "Herra, Daavidin poika, armahda minua. Riivaaja vaivaa kauheasti minun tytärtäni." 23Mutta hän ei vastannut hänelle sanaakaan. Niin hänen opetuslapsensa tulivat ja rukoilivat häntä sanoen: "Päästä hänet menemään, sillä hän huutaa meidän jälkeemme". 24Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö". 25Mutta vaimo tuli ja kumarsi häntä ja sanoi: "Herra, auta minua". 26Mutta hän vastasi ja sanoi: "Ei ole soveliasta ottaa lasten leipää ja heittää penikoille". 27Mutta vaimo sanoi: "Niin, Herra; mutta syöväthän penikatkin niitä muruja, jotka heidän herrainsa pöydältä putoavat". 28Silloin Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Oi vaimo, suuri on sinun uskosi, tapahtukoon sinulle, niinkuin tahdot". Ja hänen tyttärensä oli siitä hetkestä terve.

tässäkin pyydettiin vain niitä muruja, joita suodaan, että nekin riittäisi, niitäkin odotetaan syötäväksi, edes murusia..

rukousliinoista en oikein tiedä. meneekö sitten samankaltaisesti kuin siunatut öljyt, joilla sairaita voidellaan. kerran olin mukana samassa tilaisuudessa, kun tällainen öljypullo siunattiin.. pyysivät Pyhää Henkeä siunaamaan sen öljyn sairaiden paranemiseksi. siinä ei ollut mukana Herra..

olisiko näissä raamatunpaikoissa on kyse tuollaisesta sydämen asenteesta, ei vaatteista?

apostolien teot 19:
11Ja Jumala teki ylen voimallisia tekoja Paavalin kätten kautta, 12niin että vieläpä hikiliinoja ja esivaatteita hänen iholtansa vietiin sairasten päälle, ja taudit lähtivät heistä ja pahat henget pakenivat pois.
lähtökuoppa
 

Re: Rukousliina

ViestiKirjoittaja PetriFB » 03. Tammi 2011 21:25

Raamatussa on monenlaista asiaa ja tapahtumaa. Yksi asia on hyvä muistaa, että kun on kyse Raamatun opetuksesta Uuden Liiton valossa, niin opetus ja oppi on kirjattu selkeästi Raamattuun.

Raamattu sanoo, että Jumala haluaa:

Joh 4:
23 Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.
24 Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."

Vanhaan littoon, joka oli varjojen aikaa kuului aine ja materia jonka kautta palveltiin Jumalaa esim. temppelin esineet jne. Uusi Liitto on täyttynyt Liitto, jossa varjot saavat todellisuuden, siksi Jumalaa tulee rukoilla Hengessä ja totuudessa. Jumala toimii Uudessa Liitossa suoraan Pyhän Henkensä kautta ilman varjojen vertauskuvia. Rukousliina on kuollut materia, eli aineellinen aine. Uudessa Liitossa toimitaan Jumalan Hengen voimassa, siksi esim. UT:n opetuskirjeissä ei ole yhtään kohtaa, jossa opetettaisiin käyttämään rukousliinaa, kun rukoillaan.

Paavalin vaatteissa ei ollut voimaa, vaan Jumalalla on voima ja valta parantaa. Ehkäpä Jumala salli tämän siksi, koska he uskoivat ja että Jumala näytti että Paavalin kautta Jumala toimi.

Tämä on ainoa kohta UT:ssa missä tällaista tapahtuu, eikä UT:ssa ole yhtään kohtaa, jossa näin käsketään ja opetetaan tekemään. Paavali ei tuossa käskenyt tai opettanut, että vaatteita tuli viedä, vaan ihmiset veivät hänen vaatteitansa. Minä uskon että rukousliinoihin rukoilu ei ole Raamatullista.

Poikkeus ei vahvista yleistä sääntöä. Sillä missään kohtaa Raamatussa ei opeteta ja käsketä rukoilemaan liinohin. Sitten vielä eräs huomio on se että Apt 19:12 ei sano että he rukoilivat, vaan että veivät vaatteita sairasten päälle ja he paranivat, eli he uskoivat, että Jumala voi parantaa ja näin tapahtui.

Okkultiikassa demonit käyttävät kuollutta materiaa ja esineitä joiden kautta heidän riivaajavoimat toimivat. Rukousliina touhu voi johdattaa uskovia jopa riivaajien voimien alaisuuteen. Monet (ei kaikki) jotka käyttävät rukousliinoja ovat tekemisissä varsin kyseenalaisen evankeliumin kautta.

Otan tähän yhden esimerkin, joka osoittaa sen että kun ymmärretään väärin Raamattua, niin se voi johtaa riivaajahenkien yhteyteen:

2 Kun 13:21 Ja kerran, kun he haudatessaan erästä miestä näkivät partiojoukon, heittivät he miehen Elisan hautaan ja menivät matkoihinsa. Kun mies kosketti Elisan luita, virkosi hän ja nousi jaloilleen.

Tällä Raamatun kohdalla jotkut puolustavat esim Benny Hinnin "hautavoitelua". Tässä on unohtunut eräs tärkeä ja oleellinen pointti, joka on se, että Jumala kieltää vainaja- ja tietäjähenkiin yhteydenotot sekä se että Jumala antaa Pyhän Hengen voitelun taivaasta, eikä kuolleiden ihmisten kautta. Toisessa kuninkaan kirjassa ollut mies oli jo kuollut eikä hän siis etsinyt voitelua kuolleiden kautta. Elisan luissa ei ollut voimaa, vaan Jumalalla on voima ja valta herättää kuolleet eloon. Se miksi Jumala toimi näin tässä kohdassa on Hänen asiansa. Mutta sellaista opetusta ei ole VT:ssa tai UT:ssa, että uskovien tulisi rukoilla voitelua kuolleiden haudoilla ja vastaanottaa voitelua kuolleiden ruumiiden kautta, sillä sellainen on riivaajahenkiin yhtymistä.

Tuossakin kohtaa huomionarvoista on se että kuollut heitettiin hautaan eikä kuollut tai ruumiin hautaanheittäjät etsineet Jumalan voitelua haudasta, mutta silti jotkut kuitenkin niin opettavat ja väittävät. Emmekä saa uskovina etsiä kuolleista tai haudoilta voitelua.

Samoin uskon Apt 19:12, että Jumala toimi niin, mutta Raamatussa ei ole kuitenkaan opetusta, että tulisi viedä vaatteita sairasten päälle tai rukoilla (rukousliina) vaatteiden välityksellä sairasten puolesta.

Tutkikaa ja koetelkaa, mutta näin uskon tällä hetkellä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Rukousliina

ViestiKirjoittaja todael » 04. Tammi 2011 06:21

:wise3: :amen4: Yhdyn Petrin tekstiin. Hyvin kirjoitettu. :amen4: :amen4: :amen4:
todael
 

Re: Rukousliina

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 04. Tammi 2011 08:31

Petri kirjoitti rukousliinoista todella kattavasti sen verran hyvin, että ehdottaisin sitä jopa omalle kotisivulle opetuskirjoitukseksi. :amen4: :wise3: Kiitos siitä ja kunnia ja ylistys Herralle.

Siunausta :hearts:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Rukousliina

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 05. Tammi 2011 00:08

Sitten vielä eräs huomio on se että Apt 19:12 ei sano että he rukoilivat, vaan että veivät vaatteita sairasten päälle ja he paranivat, eli he uskoivat, että Jumala voi parantaa ja näin tapahtui.

tuota tarkoitin kirjoituksellani.. ettei olisi kyseessä vaatteet vaan se, kuka voi minut parantaa.
tässä on tuo, että sinun uskosi on tehnyt sinut terveeksi. hän uskoi, että jos hän vain koskisi Jeesuksen viitan tupsuun edes niin hän paranisi. tämä oli se usko Jeesukseen, että Hän voi auttaa. ei varmaan se viitan tupsuun koskeminen..?

olisiko näissä raamatunpaikoissa on kyse tuollaisesta sydämen asenteesta, ei vaatteista?
lähtökuoppa
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa

cron