Oikea ja väärä tuomio - alustusta aiheesta...

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Oikea ja väärä tuomio - alustusta aiheesta...

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 08. Touko 2013 21:18

En minäkään ole aina nuhdellut veljiä tai sisaria, joiden olen nähnyt tekevän syntiä. Mutta eihän silloin tarvitsekaan, jos on ilmeistä, että toinen itsekin tietää tekevänsä väärin. Silloin on syytä puuttua asiaan vain, jos kokee voivansa auttaa rukouksin tms.

Juuri äsken juttelin puhelimessa yhden sisaren kanssa, joka kertoi uskonelämänsä olevan tällä hetkellä olematonta. Hän sanoi juovansa aina välillä ja kiroilevansa suuttuessaan ja olevansa katkera. Hän tiesi näiden asioiden olevan syntiä. Kysyin häneltä, että minkä hän ajattelee olevan syynä siihen, että uskonelämä ei suju ja hän itse sanoi katkeruuden olevan alkuperäinen syy. En tietenkään alkanut nuhtelemaan, että nyt sinä olet ollut katkera ja se on syntiä. Eihän siitä olisi mitään hyötyä. En kyllä saanut avuksi tuohon puheluun oikein mitään, millä sisar pääsisi takaisin Jeesuksen luo :( Hän on kuitenkin ollut Hengessä palava ja voimakkaasti Jumalan käytössä. Tämä nyt luisuu toisiin aiheisiin, mutta jos muistatte, niin rukoilkaa hänen puolestaan!
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Oikea ja väärä tuomio - alustusta aiheesta...

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 08. Touko 2013 21:42

meillä on velvollisuus nuhdella ainakin Jeesuksen omia se on kristillistä .Valitettavasti nykyään on vallalla sellainen aivan täysin vääränlainen suhtautuminen tähän nuhtelu asiaan.Siitä on tehty laki asia sydämeen tai voisiko sanoa ,että on menty lain yläpuolelle .Sana voisi olla itsetarkoitus .Sitä etsimällä etsitään ihmisestä väärää sanaa tai tekoa ,että kristitty tekisi ,,,jos ei muuten niin potkaistaan vaikka nilkkaan jotta jos vaikka lipsahtaisi jotai sopimatonta kristityn suusta tai teko joka olisi Raamatun opin vastaista .Lähentelee noitavainoa ilman luutaa ja roviota.Tähänkö Jeesus meitä opetti ?? Sanon lukekaa ja ahmikaa kaikki tekstit mitä Jeesuksesta on kirjoitettu siitä paljastuu Kristityn olemus Täydellisessä olomuodossaan ilman mitään ihmeellisyyksiä .Siis mikä täydellinen Rakkaus on Jeesus.Mahtava mies Jumalan poika.Aamen.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Oikea ja väärä tuomio - alustusta aiheesta...

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Touko 2013 21:54

*
Voisiko joku kirjoittaa täällä foorumissa siitä Jumalan kaikenkattavasta ja vapauttavasta armosta jos on oikein oivaltanut?

Ok, muistan Aamu-usvan mainitseman sisaren puolesta rukouksin. Ymmärrän hyvin miksi on vaikea vaeltaa anteeksiantamuksessa jos on sisimmässään jätetty syvä haava niin silloin on vaikea antaa anteeksi omin voimin ilman Jumalan apua ja voimaa ja helposti katkeroituu....

Muuten...tänne Suomeen on tullut uusi lintulaji ja se on pussitiainen.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... helsinkiin :D
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Oikea ja väärä tuomio - alustusta aiheesta...

ViestiKirjoittaja Masa » 08. Touko 2013 22:18

Mr Kerimäki kirjoitti:meillä on velvollisuus nuhdella ainakin Jeesuksen omia se on kristillistä .Valitettavasti nykyään on vallalla sellainen aivan täysin vääränlainen suhtautuminen tähän nuhtelu asiaan.Siitä on tehty laki asia sydämeen tai voisiko sanoa ,että on menty lain yläpuolelle .Sana voisi olla itsetarkoitus .Sitä etsimällä etsitään ihmisestä väärää sanaa tai tekoa ,että kristitty tekisi ,,,jos ei muuten niin potkaistaan vaikka nilkkaan jotta jos vaikka lipsahtaisi jotai sopimatonta kristityn suusta tai teko joka olisi Raamatun opin vastaista .Lähentelee noitavainoa ilman luutaa ja roviota.Tähänkö Jeesus meitä opetti ?? Sanon lukekaa ja ahmikaa kaikki tekstit mitä Jeesuksesta on kirjoitettu siitä paljastuu Kristityn olemus Täydellisessä olomuodossaan ilman mitään ihmeellisyyksiä .Siis mikä täydellinen Rakkaus on Jeesus.Mahtava mies Jumalan poika.Aamen.


Toki on vellvollisuus nudella Jeesuksen omia,sillä Jeesuksen omat samaa perhettä jotka pitävät huolta omistaan. 1 korintolaiskirjeessä tulee oikea toimintamalli esille. Samaa ajatusmallia voi soveltaa moneen muuhunkin elämäntilanteeseen.

1 kor

5:9 Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa;
5:10 en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta.
5:11 Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.
5:12 Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
5:13 Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha.


Korintolaiskirjeessä Paavali kehoittaa seurakuntaa eroittamaan huorintekijän seurakunnasta, mutta samaan aikaan Paavali sanoo sen miten uskovan pitäisi asennoitua ei uskovaa kohtaa.
Paavali kirjoitaa ihan suoraan ettei uskova saa tuomita ei uskovaa koska hän on perheen ulkopuolella.
Vaan perheen ulkopuolella olevan tuomitsee aina Jumala ei uskova.

Mitä sitten seuraa jos uskova lähtee tuomitsemaan ei uskovia? Vastaus löytyy
matteuksen evankeliumista

7:6 Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä

Miten sitten matteuksen evankeliumin sanat sitten tarkoittavat käytännössä? Internet ja keskustelufoorumit ovat hyvin tyypillisiä pakkoja jossa uskova voi viedä helmiä sioille ja siat repivät ja tallaavat uskovan jalkoihinsa hyvin äkkiä

Nuhtelusta vielä sen verran että senkin voi tehdä monella eritavalla, yleensä nuhtelu tuodaan virheiden etsimisenä esille ja osoittamaalla toisen uskovan kauheuksia helvetin tuomio asenteellla esille tai toinen vaihtoehto on nuhdella kannustavasti ja niin että veljelle ja sisarelle jää jopa nuhtelusta postiivinen olotila.

Ensimmäinen tapa on siis pyyhkäistä nessuun ja näytää toisen rikan silmässä toinen tapa voisi olla " oletko miettinyt tätä ja tätä asiaa"
Jokaiseen nuhteluun pitää lähteä aina siis aina rukouksen kautta jotten joudu juoksuhauta tilanteeseen - koska jos nuhtelija ja nuhdeltava joutuu jouksuhauta tilanteeseen niin molemmat ovat tehneet syntiä.

Paavali on nuhteluissa äärimäisen taitava, ajatelkaa vaikka galattaliskirjettä aika tiukkaa teksitä mutta kuitenkin postiivinen haastaminen jää jäljelle.

Vaikka nuhtelu on uskoville velvollisuus, itsetarkoitus se ei saa uskovalle kuitekaan olla.
Masa
 

Re: Oikea ja väärä tuomio - alustusta aiheesta...

ViestiKirjoittaja toni t » 09. Touko 2013 00:02

25 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä!
26 Sinä sokea fariseus, puhdista ensin maljan sisus, että sen ulkopuolikin tulisi puhtaaksi!


Ai kuinka ihanat sanat!


Totta Jeesus puhuu tässä suoraan rakkaudessa ja totuudessa nuhdellen sokeita parannukseen. Ne jotka eivät sydämestään halua parannukseen tulla vihastuvat nuhteeseen vaikka sen tekisi itse Rakkaus (Herra Jeesus). Monet etenkin fariseukset loukkaantuivat Herraan Jeesukseen vaikka Jeesus on itse rakkaus ja vaikka Jeesus osasi asian tuoda 100% oikealla tavalla esille. Kun evankeliumin totuutta julistetaan rakkaudessa ja totuudessa niin aina joku loukkaantuu.

Tulee kuitenkin ymmärtää myös se ettei loukkaantuminen ole välttämättä huono asia vaikka se voi ensin siltä näyttääkkin sillä kun ihminen loukkaantuu niin hän tuntee syyllisyyttä ja ilman synnintuntoa ei ihminen voi katua ja tulla parannukseen. Lihallinen loukkaantuminen käy nöyrtymyksen ja parannuksen edellä, sillä liha ei pidä siitä että sitä nuhdellaan synnistä.

Kun evankeliumia julistetaan uskosta osattomille on syytä muistaa se ettemme ole tuomitsemassa heitä vaan auttamassa. Se että lähimmäiselle kerrotaan mikä on Jumalan sanan mukaan oikein ja väärin ja mistä seuraa Jumalan viha ja rangaistus ei ole lähimmäisen tuomitsemista vaan neuvomista oikealle tielle joka johtaa elämään pimeydestä.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Oikea ja väärä tuomio - alustusta aiheesta...

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Touko 2013 09:45

*
Hes. 3:20
Ja jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestansa ja tekee vääryyttä ja minä panen kompastuksen hänen eteensä, niin hän kuolee - kun et sinä häntä varoittanut, niin hän synnissänsä kuolee, ja vanhurskautta, jota hän oli harjoittanut, ei muisteta - mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.
21 Mutta jos sinä vanhurskasta varoitat, ettei vanhurskas tekisi syntiä, ja hän ei tee syntiä, niin hän totisesti saa elää, koska otti varoituksesta vaarin, ja sinä olet sielusi pelastanut."


Hes. 18:24 Ja jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestansa ja tekee vääryyttä, tekee kaikkien niiden kauhistusten kaltaisia, joita jumalaton tekee - saisiko hän tehdä niin ja elää? Ei yhtäkään hänen vanhurskasta tekoansa, jonka hän on tehnyt, muisteta. Uskottomuutensa tähden, johon hän on langennut, ja syntinsä tähden, jota on tehnyt, niiden tähden hänen on kuoltava.
25 Ja vielä te sanotte: 'Herran tie ei ole oikea.' Kuulkaa siis, te Israelin heimo! Minunko tieni ei olisi oikea? Eikö niin: teidän omat tienne eivät ole oikeat!
26 Jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestansa ja tekee vääryyttä, sentähden hänen on kuoltava; vääryytensä tähden, jota on tehnyt, hänen on kuoltava.


Hes. 33:12 Ja sinä, ihmislapsi! Sano kansasi lapsille: Vanhurskasta ei pelasta hänen vanhurskautensa sinä päivänä, jona hän rikkoo, ja jumalaton pääsee suistumasta turmioon jumalattomuutensa tähden sinä päivänä, jona hän kääntyy pois jumalattomuudestaan, ja vanhurskas ei voi elää vanhurskautensa turvin sinä päivänä, jona hän syntiä tekee.
13 Jos minä sanon vanhurskaalle, että hän totisesti saa elää, mutta hän sitten luottaa vanhurskauteensa ja tekee vääryyttä, niin hänen vanhurskauttansa ei ensinkään muisteta, vaan hän kuolee vääryydessään, jota on tehnyt.


Koskeeko ne kohdat meitä uskovia? Vai juutalaisia?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Oikea ja väärä tuomio - alustusta aiheesta...

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Touko 2013 09:55

*
Hes. 3:21 Mutta jos sinä vanhurskasta varoitat, ettei vanhurskas tekisi syntiä, ja hän ei tee syntiä, niin hän totisesti saa elää, koska otti varoituksesta vaarin, ja sinä olet sielusi pelastanut."

:shock: :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Oikea ja väärä tuomio - alustusta aiheesta...

ViestiKirjoittaja Herman » 09. Touko 2013 10:27

Toisen nuhtelemisessa ja oikaisemisessa on mielestäni kaksi asiaa tosi tärkeitä.

Ensimmäinen on, että se tapahtuu Kristuksessa, eli elävän Jumalan (rhema-)sanasta, eikä omasta tahdostamme. Eli täytyy olla harjaantunut kuulemaan ja ymmärtämään Jumalan ääni, koska vain Jumala tietää mikä on oikea aika ja tapa tuoda nuhtelua toisille.

Toinen liittyy vaikutusalaan. Paavali kirjoitti tästä aiheesta:

2.Kor.10
13 Me taas emme rupea kerskaamaan yli määrän, vaan ainoastaan sen määrätyn vaikutusalan mukaan, minkä Jumala on asettanut meille määräksi, ulottuaksemme teihinkin asti.
14 Sillä me emme kurota itseämme liiaksi, ikäänkuin emme teihin ulottuisikaan, sillä olemmehan ehtineet Kristuksen evankeliumin julistamisessa teihinkin asti.
15 Emme kerskaa yli määrän, emme muiden vaivannäöistä, mutta meillä on se toivo, että teidän uskonne lisääntyessä me oman vaikutusalamme mukaan kasvamme teidän keskuudessanne niin suuriksi,
16 että saamme viedä evankeliumin myöskin tuolla puolen teitä oleviin maihin-tahtomatta kerskata siitä, mikä jo on valmista toisten vaikutusalalla.


Kun lukee tuota kirjettä kokonaisuutena, tulee selkeästi ilmi myös miksi Korinton seurakunta kuului Paavalin vaikutusalaan, nimittäin siksi että hän oli palvellut sitä uskollisesti ja uhrautuvasti. Vaikutusala täytyy siis ansaita. Ei voi vaan astella sisälle johonkin seurakuntaan tai joidenkin uskovien luokse ja alkaa nuhtelemaan ja oikaisemaan heitä, vaan ensin täytyy saavuttaa vaikutusalaa heidän keskuudessaan. Voisi puhua myös sydänten voittamisesta tai luottamuksen saavuttamisesta.

Tämä on tärkeää siksi, että rakkauden tulee olla kaiken perustana, sen uhrautuvan ja vaatimattoman rakkauden josta 1.Kor.13 hienosti kertoo. Rakkaudessa voidaan tuoda myös esille epäkohtia vapauttaakseen ihmiset vääryyden vallasta, mutta ensin rakkautta täytyy osoittaa ihmisille, ja myös todistaa heille olevamme luottamuksen arvoisia ja että sanoillamme on todellista painoarvoa.
Herman
 

Re: Oikea ja väärä tuomio - alustusta aiheesta...

ViestiKirjoittaja Masa » 09. Touko 2013 11:08

Herman kirjoitti:Toisen nuhtelemisessa ja oikaisemisessa on mielestäni kaksi asiaa tosi tärkeitä.

Ensimmäinen on, että se tapahtuu Kristuksessa, eli elävän Jumalan (rhema-)sanasta, eikä omasta tahdostamme. Eli täytyy olla harjaantunut kuulemaan ja ymmärtämään Jumalan ääni, koska vain Jumala tietää mikä on oikea aika ja tapa tuoda nuhtelua toisille.

Toinen liittyy vaikutusalaan. Paavali kirjoitti tästä aiheesta:

2.Kor.10
13 Me taas emme rupea kerskaamaan yli määrän, vaan ainoastaan sen määrätyn vaikutusalan mukaan, minkä Jumala on asettanut meille määräksi, ulottuaksemme teihinkin asti.
14 Sillä me emme kurota itseämme liiaksi, ikäänkuin emme teihin ulottuisikaan, sillä olemmehan ehtineet Kristuksen evankeliumin julistamisessa teihinkin asti.
15 Emme kerskaa yli määrän, emme muiden vaivannäöistä, mutta meillä on se toivo, että teidän uskonne lisääntyessä me oman vaikutusalamme mukaan kasvamme teidän keskuudessanne niin suuriksi,
16 että saamme viedä evankeliumin myöskin tuolla puolen teitä oleviin maihin-tahtomatta kerskata siitä, mikä jo on valmista toisten vaikutusalalla.


Kun lukee tuota kirjettä kokonaisuutena, tulee selkeästi ilmi myös miksi Korinton seurakunta kuului Paavalin vaikutusalaan, nimittäin siksi että hän oli palvellut sitä uskollisesti ja uhrautuvasti. Vaikutusala täytyy siis ansaita. Ei voi vaan astella sisälle johonkin seurakuntaan tai joidenkin uskovien luokse ja alkaa nuhtelemaan ja oikaisemaan heitä, vaan ensin täytyy saavuttaa vaikutusalaa heidän keskuudessaan. Voisi puhua myös sydänten voittamisesta tai luottamuksen saavuttamisesta.

Tämä on tärkeää siksi, että rakkauden tulee olla kaiken perustana, sen uhrautuvan ja vaatimattoman rakkauden josta 1.Kor.13 hienosti kertoo. Rakkaudessa voidaan tuoda myös esille epäkohtia vapauttaakseen ihmiset vääryyden vallasta, mutta ensin rakkautta täytyy osoittaa ihmisille, ja myös todistaa heille olevamme luottamuksen arvoisia ja että sanoillamme on todellista painoarvoa.


Hermannilla todella hyvä ja syvällinen huomio asiasta.

Jatka hieman aiheesta hieman

2.Timoteuksen kirje:
4:1 Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta:
4:2 saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.

Nuhtelijat ja kehoittajat käyttävät seuraavia Paavalin sanoja kovin herkästi jotta saa oikeutuksen toisten nuhteluun.
mutta tänä aamuna luin samaa timoteuksen kirjeen kohtaa luin myös jatko jakeet

4:3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
4:4 ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.

4:5 Mutta ole sinä raitis kaikessa, kärsi vaivaa, tee evankelistan työ, toimita virkasi täydellisesti

Nyt kysymys kuuluu:
Mistä Paavali kehoittaa varoittamaan,nuhtelemaan sekä kehoittamaan? Vastaus on lyhykäisyydessään väärästäopista ja väärästä evankeliumista pitää kehtoittaa varoittaa nuhdella.
Tästä on pitkä matka siihen että varoitetaan jokaisesta uskovan synnistä ja valvotaan jokaista sanaa ja tekoa.

Vielä tuohon Hermannin kirjoitukseen, tämä on aivan loistava
Herman kirjoitti
Vaikutusala täytyy siis [b]ansaita. Ei voi vaan astella sisälle johonkin seurakuntaan tai joidenkin uskovien luokse ja alkaa nuhtelemaan ja oikaisemaan heitä, vaan ensin täytyy saavuttaa vaikutusalaa heidän keskuudessaan. Voisi puhua myös sydänten voittamisesta tai luottamuksen saavuttamisesta. [/b]

Jos ei ole luottamusta ei nuhtelullakaan ja varoittamisella voi sitä lisätä. Päinvastoin monta rikottua sielua jää seläntaakse kun oikein nuhdellaan.
Masa
 

Re: Oikea ja väärä tuomio - alustusta aiheesta...

ViestiKirjoittaja toni t » 09. Touko 2013 11:51

4:3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
4:4 ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.
4:5 Mutta ole sinä raitis kaikessa, kärsi vaivaa, tee evankelistan työ, toimita virkasi täydellisesti

Nyt kysymys kuuluu:
Mistä Paavali kehoittaa varoittamaan,nuhtelemaan sekä kehoittamaan? Vastaus on lyhykäisyydessään väärästäopista ja väärästä evankeliumista pitää kehtoittaa varoittaa nuhdella.
Tästä on pitkä matka siihen että varoitetaan jokaisesta uskovan synnistä ja valvotaan jokaista sanaa ja tekoa.


Korvasyyhy evankeliumi ja oppi vääristää synnin ja tekee siitä sallitun ihmisen korvasyyhyn mukaan. Evankeliumin julistus pitää sisällään sen että tuodaan esille Jumalan tahto se mikä on oikein ja väärin. Synnin sanominen synniksi ja parannukseen kehoittaminen kuuluu terveeseen nuhteluun ja evankeliumin julistukseen. Lisäksi kyseisen kohdan ihmiset eivät olleet Jeesukseen uskovia vaan sellaisia jotka olivat sydämeltään kääntyneet taruihin pois totuudesta.

Rakkaudellinen nuhtelu on sellaista jossa Jumalan sanan kautta näytetään toteen Jumalan tahto. Rakkaudellinen nuhtelu ei pakoita eikä tuomitse vaan suosittelee Jumalan sanan totuutta lähimmäisen omalletunnolle. Evankeliumia joka sisältää rakkaudellisen nuhtelun voi julistaa mielestäni aina ja sama missä mutta totta kai pitää ymmärtää tuoda se aina esille niin että tilanne otetaan huomioon.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron