Oikea ja väärä tuomio - alustusta aiheesta...

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Oikea ja väärä tuomio - alustusta aiheesta...

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 01. Tammi 2011 10:51

....joka niin usein ymmärretään väärin.

Tuomitseminen ymmärretään aika usein väärin uskovien keskuudessa. Ei saisi rakkauden hengessä nuhdella jostain synnistä, kun se koetaan tuomitsemiseksi. Raamatussa on selvät ohjeet, miten menetellä synnissä tahallisesti elävää sisarta tai veljeä kohtaan.

Jaak.5:19-20 Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja hänet joku palauttaa, niin tietäkää, että joka palauttaa syntisen hänen eksymyksensä tieltä, se pelastaa hänen sielunsa kuolemasta ja peittää syntien paljouden.

1.Kor.5:9-13" Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa; en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta. Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa. Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella? Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."

MUTTA ensin on tomittava seuraavasti; veljeä tai sisarta on sävyisyyden hengessä nuhdeltava synnistä:

Gal.6:1 "Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen."

2.Tim.2:23-26 "Mutta vältä tyhmiä ja taitamattomia väittelyjä, sillä tiedäthän, että ne synnyttävät riitoja. Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään; hänen tulee sävyisästi ojentaa vastustelijoita; ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden ja selviävät perkeleen pauloista, joka on heidät vanginnut tahtoansa tekemään."

Jollei veli tai sisar suostu tekemään parannusta synnistä niin silloin on erotettava seurakuntayhteydestä(1.Kor.5.13), jos vaikka mieli muuttuisi. Seurakuntakuristahan on kyse mutta ennen kaikkea siitä, ettei veli/sisar joutuisi kadotukseen ja luopuisi uskosta paaduttaen itsensä. Itse on ensin valvottava vaellustaan ennen kuin voi mennä nuhtelemaan toista synnistä. On välinpitämättömyyttä olla nuhtelematta ja välinpitämättömyys on rakkaudettomuutta.

Sanassa sanotaan myös seuraavasti:

Hes.3:20 "Ja jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestansa ja tekee vääryyttä ja minä panen kompastuksen hänen eteensä, niin hän kuolee - kun et sinä häntä varoittanut, niin hän synnissänsä kuolee, ja vanhurskautta, jota hän oli harjoittanut, ei muisteta - mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi."

Jos siis nuhtelen vaikkapa veljeä synnissä elämisestä niin olenko tuomitsija, joka on lausunut helvetin tuomion? Helvetin tuomiota meillä ei ole lupa lausua kenellekään, sillä

Jaak.4:12" Yksi on lainsäätäjä ja tuomari, hän, joka voi pelastaa ja hukuttaa; mutta kuka olet sinä, joka tuomitset lähimmäisesi?"

Seuraavassa Paavalilta aiheeseen liittyvää Jumalan Sanaa - ei minun..

Ef.5:1-11 "Olkaa siis Jumalan seuraajia, niinkuin rakkaat lapset, ja vaeltakaa rakkaudessa, niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja uhriksi, Jumalalle "suloiseksi tuoksuksi." Mutta haureutta ja minkäänlaista saastaisuutta tai ahneutta älköön edes mainittako teidän keskuudessanne - niinkuin pyhien sopii - älköön myös rivoutta tai tyhmää lorua tai ilvehtimistä, jotka ovat sopimattomia, vaan paremmin kiitosta. Sillä sen te tiedätte ja tunnette, ettei yhdelläkään haureellisella eikä saastaisella eikä ahneella - sillä hän on epäjumalanpalvelija - ole perintöosaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnassa. Älköön kukaan pettäkö teitä tyhjillä puheilla, sillä semmoisten tähden kohtaa Jumalan viha tottelemattomuuden lapsia; älkää siis olko niihin osallisia heidän kanssaan. Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa. Vaeltakaa valkeuden lapsina - sillä kaikkinainen hyvyys ja vanhurskaus ja totuus on valkeuden hedelmä - ja tutkikaa, mikä on otollista Herralle; älköönkä teillä olko mitään osallisuutta pimeyden hedelmättömiin tekoihin, vaan päinvastoin nuhdelkaakin niistä."

Kaiken nuhtelun on tapahduttava rakkauden, pitkämielisyyden ja kärsivällisyyden hengessä, kuten Herrammekin on meitä kohtaan kaikkea edellä mainittua:

1.Tess.5:11-15" Sentähden kehoittakaa toisianne ja rakentakaa toinen toistanne, niinkuin teettekin. Mutta me pyydämme teitä, veljet, antamaan tunnustuksenne niille, jotka tekevät työtä teidän keskuudessanne ja ovat teidän johtajanne Herrassa ja neuvovat teitä, sekä pitämään heitä erinomaisen rakkaina heidän työnsä tähden. Eläkää rauhassa keskenänne.
Me kehoitamme teitä, veljet: nuhdelkaa kurittomia, rohkaiskaa alakuloisia, holhotkaa heikkoja, olkaa pitkämieliset kaikkia kohtaan. Katsokaa, ettei kukaan kosta kenellekään pahaa pahalla, vaan pyrkikää aina tekemään hyvää toinen toisellenne ja kaikille."

Minä haluan, että minua nuhdeltaisiin, jos synnissä elän iankaikkiseksi parhaakseni. En katso sitä helvetin tuomioksi. Mutta kaiken nuhtelun on lähdettävä taidollisesti ja viisaasti Pyhästä Hengestä. Syntiä on jättää nuhtelematta. Paljon tästä voisi kirjoittaa mutta olkaamme itse aralla tunnolla Jumalan Sanan edessä ja valvokaamme vaellustamme Armon kalliolla Jeesuksessa Kristuksessa ja olkaamme kuuliaisia. :amen4:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Oikea ja väärä tuomio - alustusta aiheesta...

ViestiKirjoittaja PetriFB » 01. Tammi 2011 18:48

Jukka-Pekka kirjoitti:....joka niin usein ymmärretään väärin.

Tuomitseminen ymmärretään aika usein väärin uskovien keskuudessa. Ei saisi rakkauden hengessä nuhdella jostain synnistä, kun se koetaan tuomitsemiseksi. Raamatussa on selvät ohjeet, miten menetellä synnissä tahallisesti elävää sisarta tai veljeä kohtaan.

Jaak.5:19-20 Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja hänet joku palauttaa, niin tietäkää, että joka palauttaa syntisen hänen eksymyksensä tieltä, se pelastaa hänen sielunsa kuolemasta ja peittää syntien paljouden.

1.Kor.5:9-13" Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa; en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta. Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa. Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella? Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."

MUTTA ensin on tomittava seuraavasti; veljeä tai sisarta on sävyisyyden hengessä nuhdeltava synnistä:

Gal.6:1 "Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen."

2.Tim.2:23-26 "Mutta vältä tyhmiä ja taitamattomia väittelyjä, sillä tiedäthän, että ne synnyttävät riitoja. Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään; hänen tulee sävyisästi ojentaa vastustelijoita; ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden ja selviävät perkeleen pauloista, joka on heidät vanginnut tahtoansa tekemään."

Jollei veli tai sisar suostu tekemään parannusta synnistä niin silloin on erotettava seurakuntayhteydestä(1.Kor.5.13), jos vaikka mieli muuttuisi. Seurakuntakuristahan on kyse mutta ennen kaikkea siitä, ettei veli/sisar joutuisi kadotukseen ja luopuisi uskosta paaduttaen itsensä. Itse on ensin valvottava vaellustaan ennen kuin voi mennä nuhtelemaan toista synnistä. On välinpitämättömyyttä olla nuhtelematta ja välinpitämättömyys on rakkaudettomuutta.

Sanassa sanotaan myös seuraavasti:

Hes.3:20 "Ja jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestansa ja tekee vääryyttä ja minä panen kompastuksen hänen eteensä, niin hän kuolee - kun et sinä häntä varoittanut, niin hän synnissänsä kuolee, ja vanhurskautta, jota hän oli harjoittanut, ei muisteta - mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi."

Jos siis nuhtelen vaikkapa veljeä synnissä elämisestä niin olenko tuomitsija, joka on lausunut helvetin tuomion? Helvetin tuomiota meillä ei ole lupa lausua kenellekään, sillä

Jaak.4:12" Yksi on lainsäätäjä ja tuomari, hän, joka voi pelastaa ja hukuttaa; mutta kuka olet sinä, joka tuomitset lähimmäisesi?"

Seuraavassa Paavalilta aiheeseen liittyvää Jumalan Sanaa - ei minun..

Ef.5:1-11 "Olkaa siis Jumalan seuraajia, niinkuin rakkaat lapset, ja vaeltakaa rakkaudessa, niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja uhriksi, Jumalalle "suloiseksi tuoksuksi." Mutta haureutta ja minkäänlaista saastaisuutta tai ahneutta älköön edes mainittako teidän keskuudessanne - niinkuin pyhien sopii - älköön myös rivoutta tai tyhmää lorua tai ilvehtimistä, jotka ovat sopimattomia, vaan paremmin kiitosta. Sillä sen te tiedätte ja tunnette, ettei yhdelläkään haureellisella eikä saastaisella eikä ahneella - sillä hän on epäjumalanpalvelija - ole perintöosaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnassa. Älköön kukaan pettäkö teitä tyhjillä puheilla, sillä semmoisten tähden kohtaa Jumalan viha tottelemattomuuden lapsia; älkää siis olko niihin osallisia heidän kanssaan. Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa. Vaeltakaa valkeuden lapsina - sillä kaikkinainen hyvyys ja vanhurskaus ja totuus on valkeuden hedelmä - ja tutkikaa, mikä on otollista Herralle; älköönkä teillä olko mitään osallisuutta pimeyden hedelmättömiin tekoihin, vaan päinvastoin nuhdelkaakin niistä."

Kaiken nuhtelun on tapahduttava rakkauden, pitkämielisyyden ja kärsivällisyyden hengessä, kuten Herrammekin on meitä kohtaan kaikkea edellä mainittua:

1.Tess.5:11-15" Sentähden kehoittakaa toisianne ja rakentakaa toinen toistanne, niinkuin teettekin. Mutta me pyydämme teitä, veljet, antamaan tunnustuksenne niille, jotka tekevät työtä teidän keskuudessanne ja ovat teidän johtajanne Herrassa ja neuvovat teitä, sekä pitämään heitä erinomaisen rakkaina heidän työnsä tähden. Eläkää rauhassa keskenänne.
Me kehoitamme teitä, veljet: nuhdelkaa kurittomia, rohkaiskaa alakuloisia, holhotkaa heikkoja, olkaa pitkämieliset kaikkia kohtaan. Katsokaa, ettei kukaan kosta kenellekään pahaa pahalla, vaan pyrkikää aina tekemään hyvää toinen toisellenne ja kaikille."

Minä haluan, että minua nuhdeltaisiin, jos synnissä elän iankaikkiseksi parhaakseni. En katso sitä helvetin tuomioksi. Mutta kaiken nuhtelun on lähdettävä taidollisesti ja viisaasti Pyhästä Hengestä. Syntiä on jättää nuhtelematta. Paljon tästä voisi kirjoittaa mutta olkaamme itse aralla tunnolla Jumalan Sanan edessä ja valvokaamme vaellustamme Armon kalliolla Jeesuksessa Kristuksessa ja olkaamme kuuliaisia. :amen4:


Todella hyvä kirjoitus aiheesta, amen kiitos Herralle!
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Oikea ja väärä tuomio - alustusta aiheesta...

ViestiKirjoittaja todael » 02. Tammi 2011 04:44

:amen4: :amen4: :amen4:
todael
 

Re: Oikea ja väärä tuomio - alustusta aiheesta...

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 06. Touko 2013 21:22

Koen, että olisi syytä nostaa tämä asia taas keskusteluun, sillä siitä on ollut niinpaljon väärinkäsityksiä (ainakin itsellä). :)
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Oikea ja väärä tuomio - alustusta aiheesta...

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 06. Touko 2013 21:57

Jukka-Pekka kirjoitti:
Minä haluan, että minua nuhdeltaisiin, jos synnissä elän iankaikkiseksi parhaakseni. En katso sitä helvetin tuomioksi. Mutta kaiken nuhtelun on lähdettävä taidollisesti ja viisaasti Pyhästä Hengestä. Syntiä on jättää nuhtelematta. Paljon tästä voisi kirjoittaa mutta olkaamme itse aralla tunnolla Jumalan Sanan edessä ja valvokaamme vaellustamme Armon kalliolla Jeesuksessa Kristuksessa ja olkaamme kuuliaisia.


Hyvin sanottu! Eipä tuohon mitään lisäämistä , kun samat sanat minulta :GBU:
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Oikea ja väärä tuomio - alustusta aiheesta...

ViestiKirjoittaja toni t » 08. Touko 2013 00:03

Jukka-Pekan alustus aiheesta on todella hyvä, kiitos Herralle.

Ilm.3:19. Joita minä (Jeesus) rakastan, niitä minä myös nuhtelen ja kuritan*; niin ole siis ahkera ja tee parannus.

Jeesus myös nuhtelee ja kurittaa synnistä niitä joita rakastaa, jotta ihmiset tekisivät parannuksen sellaisesta joka on heitä johtamassa tuhoon. Oikealla lailla rakkaudessa tuotu nuhtelu (synnistä kertominen ja varoittaminen) lähimmäiselle joka syntiä tekee on todellakin suurta rakkautta lähimmäistä kohtaan. Monesti tämä humanismi maailma halveksii tällaista nuhtelua ja tekee nuhtelijasta tuomitsijan vaikka rakkaudessa ja totuudessa tehty nuhtelu ei ole tuomitsemista vaan varoitus jotta rakas lähimmäinen voisi kääntyä tieltä joka johtaa tuhoon.

saatana haluaa että jokainen ihminen tuhoutuisi synnin kautta ja siksi saatana ei halua että synnistä kerrotaan totuutta ihmisille etteivät he kääntyisi tieltään joka johtaa tuhoon. saatana joka on kaikkien ihmisten vihollinen ja vihaa kaikkia ihmisiä ei halua varoittaa synnistä ja sen vaaroista vaan hän haluaa jättää lähimmäiset syntielämään. Ne ihmiset jotka eivät halua varoittaa lähimmäisiä syntielämästä ja kieltävät toisiakin varoittamasta ovat todellisuudessa lähimmäisten vihollisia sillä teoillaan he osallistuvat silloin saatanan vihaan lähimmäisiä kohtaan. Välinpitämättömyys ja mitä se minulle kuuluu asenne lähimmäisiä kohtaan on saatanan työkalu kun taas Jeesuksen työkalu on julistaa evankeliumia rakkaudessa ja totuudessa jonka kuulemisen kautta lähimmäinen voi kääntyä tieltä joka on johtamassa rakasta lähimmäistä tuhoon.

1.Tess. 2:15 jotka tappoivat Herran Jeesuksenkin ja profeetat ja ovat vainonneet meitä, eivätkä ole Jumalalle otollisia, vaan ovat kaikkien ihmisten vihollisia,
2:16 kun estävät meitä puhumasta pakanoille heidän pelastumiseksensa. Näin he yhäti täyttävät syntiensä mittaa. Viha onkin jo saavuttanut heidät, viimeiseen määräänsä asti.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Oikea ja väärä tuomio - alustusta aiheesta...

ViestiKirjoittaja Masa » 08. Touko 2013 19:04

Kun puhutaan tuomitsemisesta tai nuhtelusta, vaikka kuinka olisi rakkaudellisesta nuhtelijan pitää olla todella tarkkana ja todella hyvät välit kohteen kanssa.
Mikäli ei ole hyvää suhdetta tai väärästä motiivista tuotu nuhtelu on se sama kuin ottaisi miekan ja löisi toista,
En sano etteikö nuhtelu ole hyväksi ja pelastukseksi, mutta kovin usein nuthelua käytetään aivan muuhun tarkoitukseen kuin toisen pelastamiseen.
Toinen asian nuhtelussa jonka nuhtelijan pitää itse täyttää viimeistä piirtoa myöten.

1. Tim. 5:1
21 Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen ja valittujen enkelien edessä, että noudatat tätä, tekemättä ennakolta päätöstä ja ketään suosimatta.

Jos nuhtelija rikkoo tuon Paavalin Timoteukselle antaman ohjeen nuhtelija ja nuhtelun "hyväksyjä" - ovat aika pahassa asemassa

Kolmas asia mikä tulee mieleen on tämä: "Jos nuhtelet tai kehoitat jota kuta, pidä huoli että itse täytät sen mistä toista kehoitat."

Yksinkertainen esimerkki. Poltan tupakkaa itse, nyt näen veljen tai sisaren polttavan tupakkaa, ei minulla ole oikeutta nuhdella veljeä tai sisarta siitä että hän polttaa,

Tosin Raamattu sanoo näinkin

Matt
1 Silloin Jeesus puhui kansalle ja opetuslapsilleen
2 sanoen: "Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset.
3 Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.
4 He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.
5 Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat. He tekevät raamatunlausekotelonsa leveiksi ja vaippansa tupsut suuriksi
6 ja rakastavat ensimmäistä sijaa pidoissa ja etumaisia istuimia synagoogissa,
7 ja tahtovat mielellään, että heitä tervehditään toreilla, ja että ihmiset kutsuvat heitä nimellä 'rabbi'.

Joudun vetämään takaisin tuon kolmannen kohdan, vaikka kehtoittaja itse poltaa, juo viinaa, käy vieraissa jne jne..
On tuonkin kaltaisen kehoittajan kehoitusta noudatettava, mutta ei saa tehdä mitä he tekevät.

Tässä samalla kun kirjoitan tätä ja ajattelen omalle kohdalle kyseistä tilannetta. kyllä minulla muuten keittäisi yli samana hetkenä kiihtyvyys 0-100 km/h olisi alle nanosekunti,
No, en voi itselleni mitään en vain siedä lipeviä ihmisiä ja hurskastelua - on kuin suuri valhe jota yritetään peittää uskonnolliseen kaapuun.
Yhdyn koko sydämestäni Jeesuksen omiin sanoihin:

25 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä!
26 Sinä sokea fariseus, puhdista ensin maljan sisus, että sen ulkopuolikin tulisi puhtaaksi!


Ai kuinka ihanat sanat!
Masa
 

Re: Oikea ja väärä tuomio - alustusta aiheesta...

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 08. Touko 2013 19:14

Masahan toi mielenkiintoisen pointin tähän, että voiko silti nuhdella, vaikkei itse olisikaan nuhtelemassaan asiassa puhdas..? Yleensä tässä kohdin tulee mieleen Jeesuksen sanat siitä, että miten voi ottaa rikan pois toisen silmästä jos ei huomaa malkaa omassa silmässään. Tai se, että sokean taluttaessa sokeaa käy huonosti. Kuitenkin roomalaiskirjeessä sanotaan, että pahempaa kuin vain tehdä syntiä, on osoittaa sen lisäksi hyväksyntää synnin tekemiselle (Room.1:32). Eli kyllä synnistä voi toista nuhdella silloinkin kun itse on langennut samaan syntiin, kunhan on tajunnut myös itse tekevänsä yhtä paljon syntiä kuin tuo toinen. Eihän nuhtelu koskaan tule ikään kuin ylhäältä päin, vaan samalta viivalta, tai vaikka vähän alemmalta tasolta. Ei niin, että minä täydellinen nyt neuvon sinua perässä kompuroivaa... :think2: Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea. "Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen (Gal.6:1)." :hearts:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Oikea ja väärä tuomio - alustusta aiheesta...

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Touko 2013 19:31

*
Yksi kysymys vielä...

Onko syntiä jos jättää nuhtelematta tai tuomitsematta? Jos uskova tapaa toisen uskovan tekemästä syntiä ja jättää nuhtelematta tai tuomitsematta - onko se syntiä? Olen jättänyt nuhtelut väliin ja jutellut humalassa olevan uskovan kanssa pari kertaa.

Joh. 7:24
Älkää tuomitko näön mukaan, vaan tuomitkaa oikea tuomio."

Mitä tuo jae tarkoittaa? Kuka on sovelias tuomitsemaan oikea tuomio?

Sananl. 24:23 Nämäkin ovat viisaitten sanoja. Ei ole hyvä tuomitessa henkilöön katsoa.

*muokannut tekstiä*
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Oikea ja väärä tuomio - alustusta aiheesta...

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Touko 2013 20:43

*
Noin pari viikkoa tai alle kuukausi sitten minä näin unta siitä uskovasta. Siinä unessani yritin selittää sille uskovalle mitä on Jumalan armo joka kasvattaa hylkäämään maailmalliset himot ja synnit (kts. tiit.2:11-12) mutten osannut selittää... Herättyäni tuli vähän avuton olo.

Jumalan kaikenkattava armo tuntuu epäselvältä uskovien keskenään. Tuomitseminen ja nuhteleminen tuntuu kovalta ja tekopyhältä kun ei itse tiedä mitään Jumalan armon käsitteestä kuin vain puolitiehen...

Oikean tuomion tuomitseminen kts. Joh.7:24 varmaan tarkoittaa niitä uskovia jotka ovat perehtynyt täydellisesti Jumalan kaikenkattavaan armoon ja vapauttavaan armoon.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa