YLISTYS JA YLISTYSMUSIIKKI

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

YLISTYS JA YLISTYSMUSIIKKI

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 19. Tammi 2013 11:14

Niin minä tässä mietin ,että mikähän outo eläjä minä olen kun en yhtään ymmärrä tätä nyky Ulkolaista Volinaa jota kutsutaan ylistämiseksi.Kenties aika on ajanut ohi .Tosin en ymmärrä asiaa siltäkään kannalta että ulkomaan sanoilla ja kirjaimilla ylistetään paitsi Hebrea aramea kohdalla ymmärrän poikkeuksen.Mielestäni aivojen täytyy ymmärtää sanat ja sieltä mennä koko kehoon ja sydämeen ja sydämen ymmärtää sanat ja sieltä mennä aivoihin .Kun tuota ulkomaan ylistys ääntelyä jossa yleensä jäädään Huutamaan kurkku suorana yhtä kirjainta kuutelee jaksan n 15s ja laitan radion kii tai vaihdan levylle .Siis töissä minulla on Dei päällä,sieltä tulee tosin harvoin sitä vanhaa kunnon menoa ,,,siis valitettavasti.Elikkä liekkö vaan tässä äijässä vika. Itse kuuntelen siis sitä mitä Henki sisällä tykkää kuunnella ja alan laulaa mukana vaikka joitakin klassikoita ja Het huomaa kuinka se Imaisee mukaan ja katse kiintyy Herran puoleen ja vähitellen koko olemus seooooon menoa se (hymyä) Luonnossa kun kuljen ja kun näen keväisin sitruuna perhosen tai muun Perhosen alkaa lähes joka vuosi sama kaava.Eli ihailen ja seuraan lentoa ja sitten suuni sydämmeni Riemusta alkaa kiittää ja Ihailla Jumalaa ,kuinka mahtava olet ,,,mikä on sinun voimasi määrä kun tämän olet sanasi kanssa Luonut,,Ei pieni Ihminen ymmärrä Jumala sinun Ihmeitäsi sinun suuruutta,,Voi kuinka upeaa että Jumala että juuri Sinä olet kaiken takana....... (siis tälläista) Ja kaiken tämän kirjoitin kiihkoilematta miettien hiljaa ja ulos katsellen kun aurinko siellä kauniisti pilvien raosta hiljalleen alkaa loistaa ,,Siis kaunista.Mitä mieltä sinä olet Ylistys sanasta ja onko edellä mainitulla fossiili syndrooma vai mikä . :?:
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: YLISTYS JA YLISTYSMUSIIKKI

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 23. Tammi 2013 11:39

Raamatussa on monta eri ylistystä kuvaa termiä. Yksi niistä on suomeksi "huutaa"/ "korottaa äänensä". Yksi verbi tarkoittaa "olla hiljaa", toinen "ylistää kädet kohotettuina". Muistaakseni erilaisia ylistykseen viittaavia verbejä on 7 kappaletta, mutta ne ovat kaikki ovat käännetty suomeksi "ylistää". Kaikilla niillä on eri sävy ja tarkoitus, eri elämäntilanteisiin ja asioihin sopivia. Se kuvaa sitä, kuinka rikasta ja moninaista ylistys voi olla.

Itsellä ylistyshetket ja tilanteet ovat hyvin vaihtelevia. Toisinaan on "kova meno", nopeatempoista ylistysmusiikkia ja laulan/ soitan suureen ääneen. Joskus on rauhallisempaa musiikkia. On myös hetkiä, jolloin olen aivan hiljaa Jumalan edessä. Ylistän myös mitä erilaisemmissa asennoissa. Voin tanssia kädet ylhäällä, karkeloida ja hyppiä riemusta. Saatan olla polvistuneena, maata kasvoillani tai selälläni lattialla, istua tuolissa, maata sohvalla... Mikään näistä asennoista tai tavoista ylistää ei ole toistaan parempi tai huonompi. Jumalaa voi kohdata erilaisissa paikoissa. Jos odottaisin täysin äänetöntä hetkeä kuullakseni Jumalan puhetta, jaksaisin kuunnella todella harvoin.

Olen ylistänyt Ruotsissa eräässä konferenssissa, jossa kaikki laulut olivat englanniksi ja ruotsiksi. En ymmärtänyt 100%:sti kaikkia ruotsinkielisiä sanoja, mutta Hengen tunnistin. En voinut olla ylistämättäkään. Joskus rukoilen/ laulan kielillä kotona tai seurakunnassa. Usein Jumala näyttää minulle, minkä puolesta rukoilen. Joskus Hän on avannut myös toisten ihmisten rukouskielen ymmärrykseeni. On myös rukouskieliä, joita en ymmärrä. En kiinnitä siihen niinkään huomiota, koska se ei ole "the point". Lisäksi varsinkin pääkaupunkiseudun tilaisuuksissa käy paljon ulkomaalaisia, joten englanninkieliset ylistyslaulut ovat hyviä.

Laulan itsekin "vanhoja virsiä", mutta en halua lokeroida ylistystä. Jumala opetti minulle joskus, kun kiinnitin liikaa huomiota, miten joku laulaa/ soittaa tai millaisia lauluja lauletaan jne., että kyse on Hänestä. Kaiken ylistyksen keskellä tulee olla Jeesuksen sovitustyö, Pyhä henki ja itse Isä Jumala. Lisäksi meidän ylistys on aina vajaavaista. Täydelliseksi sen tekee välimies, Jeesus Kristus.

1. Kor. 14: 15 Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa

cron