"Kristilliset" tatuoinnit.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

"Kristilliset" tatuoinnit.

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 01. Tammi 2011 09:53

Nykyään on muotia ainakin jossain määrin ottaa tatuointeja, jotka viittaavat jollain tavoin vaikkapa johonkin Raamatun jakeeseen. "Hyvä" puoli siinä on, että se kirvoittaa joskus keskustelua uskosta osattomien kanssa uskonasioista. Itse otin kalan kuvan, jonka sisällä lukee IKHTYS pari vuotta sitten. http://fi.wikipedia.org/wiki/Iktys

No nyt on tullut ymmärrystä sen verran, että se ei ole Herran mielenmukaista. Eipä sitä nyt oikeastaan millään poiskaan saa. Ei se juuri näykään, kun se on juuri ja juuri T-paidan hihan alla. Joskus se sieltä näkyy. VT:n puolella on seuraavanlainen teksti:

3.Moos.19:28 "Älkää viileskelkö ihoanne vainajan tähden älkääkä koristelko itseänne ihopiirroksilla. Minä olen Herra."

Tässäkin jakaantuu uskovien käsitykset kahtia. Depattia on käyty ja argumentteja on tullut puolin ja toisin. Muutenkin tautoinnit ovat yleistyneet, kristityillä. Minkälaisia Raamatun Sanaan liittyviä keskusteluja tämä aiheuttaa? Koen sen ottaa esille nyt tänään juuri.

Siunausta :hearts:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: "Kristilliset" tatuoinnit.

ViestiKirjoittaja majeca » 01. Tammi 2011 12:39

Minua myös kiinnostaa mitä nämä ihopiirrokset tarkoittaa. Onko lapsilla esim. kasvomaalaukset Jumalan tahdon vastaisia? Entä naisilla meikkaaminen? Itse aikoinaan meikkasin runsaastikkin mutta nykyisin olen jo monta vuotta osannut olla ilman meikkiä. Joskus meikkaan hillitysti ja en koe sitä vääränä. miten te?
majeca
 
Viestit: 24
Liittynyt: 12. Joulu 2010 22:39

Re: "Kristilliset" tatuoinnit.

ViestiKirjoittaja JHK » 01. Tammi 2011 13:20

Olen taipuvainen ajattelemaan (Jumalan suoman ymmärrykseni valossa) että tässä on kyse nimenomaan tatuoinneista, joita ei saa pois, sillä en näe ongelmaa meikin tms. väliaikaisen koristuksen kanssa. Lisäksi kyseessä on Isrelilaisille annettu VL:n käsky, eikä siten suoraan sitova UL:n aikana. Job nimesi kolmannen tyttärensä "Keren-Happukiksi" mikä tarkoittaa erästä aikansa silmänympärysmaalin rasiaa/sarvea. Näiden valossa väliaikaiset maalit eivät mielestäni ole mitenkään tuomittavia.

Sensijan tatuoinneista olen ollut taipuvainen ajattelemaan että ne turmelevat/rikkovat (pysyvästi) kehon luonnollista kauneutta *, mistä syystä suhtaudun niihin torjuvasti. En kuitenkaan näe että voisin puhua tässä ehdottomasti ja sanoa näiden olevan syntiä, sillä kaikki vanhan liiton käskyt eivät ole suoraan sovellettavissa tai edes helposti tulkittavissa. Sillä ymmärryksellä joka minulla on, en suosittele kenellekään tatuointeja, edellä mainitsemastani syystä. En kuitenkaan katso voivani sanoa sitä synniksi, koska raamattu ei sano niin, enkä minäkään ole halukas niin sanomaan.

*(En kovin paljoa välitä meikistäkään, mielestäni ihminen on kauniimpi ilman, mutta ilmeisesti sadat miljoonat naiset ovat eri mieltä asiasta minun kanssani. Rohkaisen kuitenkin omasta puolestani teitä naisia, olette usein kauniimpia ilman "ehostusta", ja taiteellisena ihmisenä uskon/toivon tietäväni jotakin kauneudesta :wise3: )
JHK
 

Re: "Kristilliset" tatuoinnit.

ViestiKirjoittaja inka » 01. Tammi 2011 16:55

majeca kirjoitti:Minua myös kiinnostaa mitä nämä ihopiirrokset tarkoittaa. Onko lapsilla esim. kasvomaalaukset Jumalan tahdon vastaisia? Entä naisilla meikkaaminen? Itse aikoinaan meikkasin runsaastikkin mutta nykyisin olen jo monta vuotta osannut olla ilman meikkiä. Joskus meikkaan hillitysti ja en koe sitä vääränä. miten te?


Itse meikkasin ennen uskoontuloa ja ennen lapsen syntymää joskus reilustikin. Uskoontulon jälkeen minua alkoi selvästi ahdistaa meikkaaminen ja liika ulkonäön korostaminen, miksi yrittää olla jotakin muuta kuin miksi Jumala on minut luonut? Meikkaminen voi sitoa ihmistä (ainakin minua sitoi) liikaa ja siten siitä voi tulla liian tärkeää.
Eikä kellekään saisi viettelykseski tai loukkauseksi tarkoituksella olla.
On hyvä myös tiedostaa meikin vaarat, sillä monissa tuotteissa käytetään mahdottomasti myrkkyjä ja epäterveellisiä, allergioita ja astmaa, syöpääkin mahdollisesti aiheuttavia aineita ja mahdollisesti jotkut aineet voivat myös kertyä elimistöön. Kehohan on Pyhän Hengen temppeli eikä sitä sovi turmella. Oma iho parani huomattavasti kun lopetin meikeillä läträämisen ja siirryin käyttämään luonnontuotteita. Kyllä vähäisessä määrin käytän meikkiä joskus vieläkin, esim, finnin, ihon punoituksen tai tummien silmänalusten peittämiseen ja jos nyt on joku juhla, mutta pyrin siihen että tuotteet olisivat luonnollisia ja luonnon materiaaleista valmistettuja. Täältä löysin joitakin hyviä ihohoitotuotteita: www.hyvinvoinnin.fi.
Olen myös miettinyt sitä, miten paljon naisilta menee rahaa ulkonäköönsä, josta on tullut jo joillekin ihan epäjumala. Kuinka monta nälkäistä suuta voitaisiinkaan ruokkia, jos ei oma ehostus olisi niin tärkeää..
Paras tapa on rukouksessa kysellä näitäkin asioita ja omantunnon mukaan tehdä. Kyllä Jumala johdattaa oikein, jos vaan itse suostuu johdatettavaksi, mikä on itsellekin välillä hankalaa, mutta onneksi Jumala vaikuttaa tahtomista ja tekemistä ja pikku hiljaa puhdistaa kaikesta turhasta! :)
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: "Kristilliset" tatuoinnit.

ViestiKirjoittaja PetriFB » 01. Tammi 2011 17:29

Tämäkin on tärkeä aihe käsitellä. Herra Jeesus ei kumonnut Kymmentä Käskyä, mutta kumosi vanhan liiton järjestykseen kuuluvia lakeja, ja asetuksia.


Suurin osa VT:n aikaisista käskyistä, jotka eivät kuuluneet Kymmeneen Käskyyn ovat kumoutuneet. Mutta kaikki VT:n aikaiset Kymmeneen Käskyyn kuulumattomat käskyt eivät ole kumoutuneet. Esimerkiksi VT:n aikainen verensyönti kielto on yhä edelleen voimassa Uudessa Liitossa.


Ihopiirros kielto on annettu VT:n aikakaudella, joten onko se vielä voimassa vai ei? Tämä on hyvä ja tärkeä kysymys. Yleensä UT:sta löytyy vahvistus sille mikä on voimassa Uuden Liiton ajassa. Tämä vahvistus on joskus kirjoitettu suoraan kuten veriasia tai sitten epäsuorasti siten että voimme ymmärtää asian.


Sitten eräs tärkeä huomio on se, että Uusi Liitto muutti lakia, mutta ei poistanut sitä. Lain muutos jätti Kymmenen Käskyä voimaan sekä myös muutamia muita VT:n alaisia käskyjä kuten esim. veren syöntikielto. Jeesuksen Ylipappeus sekä sovitus kumosi kaikki temppelipalvelukseen kuuluneet lait sekä VT:n uhrilait.


Ihopiirros sanan voi alkukielen valossa ymmärtää tarkoittamaan myös tatuointeja. VT:n ihopiirros kohdat ovat liitetty epäjumalanpalvelukseen, sillä muinaisilla pakanakansoilla oli tapana tehdä tatuointeja (ihopiirros) ihoonsa ja ne liittyivät epäjumalanpalvelukseen, jossa kuvattiin tätä epäjumalanpalvelusta siinä saattoi olla epäjumalankuva jne. Siksi VT:ssa ne kiellettiin. sillä ne liittyivät epäjumalanpalvelukseen.

Onko ihopiirroksen kielto käsky Uudessa Liitossa voimassa vai ei? Minun mielestäni on ja perustelen sen näillä Raamatun jakeilla:

2 Piet 1:
1 ¶ Simeon Pietari, Jeesuksen Kristuksen palvelija ja apostoli, niille, jotka ovat saaneet yhtä kalliin uskon kuin mekin meidän Jumalamme ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen vanhurskaudessa.
2 Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.
3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,
4 joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,

Uudessa Testamentissa meille on ilmoitettu se millä tavalla Jumalaa tulee palvella, sillä Uuteen Testamenttiin on kirjoitettu kaikki se miten Jumalaa tulee palvella ja kuinka uskoa Häneen ja tähän meille on annettu Pyhä Henki voimaksi.

Jos Jumalaa voisi palvella esim. siten, että voisi ottaa tatuoinnin jossa on Raamatun kohta tai jossa lukee Jeesus jne. niin sen tulisi lukea Raamatussa. Olihan tatuointi tuttua apostolien aikaisessa ja sitä vanhemmassa maailmassa ja jos Jumalan tahto olisi tehdä "raamatullisia" tatuointeja, niin Jumala olisi UT:ssa sanonut että sellaisia voi tehdä. Tällaista käskyä ei ole kuitenkaan annettu. Uskon että ei ole Jumalan tahto ottaa tatuointeja.

Onko sitten ns. maallinen tatuointi Jumalan tahdon mukaista? Uskon että ei ole. Jumala on luonut meille kehon, joka on kaunis Jumalan suunnittelema luomus, joka ei kaipaa ihmisen tekemiä pysyviä "parannuksia, kaunistuksia", eli pysyviä tatuointeja. Tatuointi voi olla myös haitallinen ja vaarallinen. Allergia tatuoinnissa käytettäville väriaineille on mahdollista. Monet tatuoinneissa käytettävät aineet ovat myrkyllisiä sekä joillekin tatuointiaineille voi tulla allergiseksi. Mahdollista on jopa saada joitakin sairauksia tai allergisia oireita tatuoinneista, joista pahin on ihosyöpä riski. En usko, että Jumalan tahto on että ihminen ottaa tatuoinnin.

Jos joku kuitenkin on ottanut tatuoinnin ja uskonut sen olevan ok, mutta ymmärtänyt myöhemmin, että se ei ollut oikein, niin emme saa syyllistää heitä, tehtyä ei saa tekemättömäksi ja tatuoinnin poistaminen useissa tapauksissa on mahdotonta. Kun uskova ymmärtää että tatuointi on väärin, niin asia on selvä hänen kohdaltaan, eikä meillä ole lupaa syytellä ja syyttää häntä siitä mitä hän ei voi enää muuttaa toiseksi. Tässä tapauksessa riittää sydämessä tapahtuva mielenmuutos, eli parannus. Parannus usein korjaa tilanteen (sydämenmuutos ja käytännön toteutus) ja johdattaa uskovan pois synnistä, mutta on tilanteita, joissa parannus jää sydämentasolle eikä asioita voida käytännössä muuttaa; murha, eli tappo on asia josta parannus ei tuo ei enää kuollutta takaisin; samoin on tatuoinnin kohdalla, sitä ei useissakaan tapauksissa saa enää pois.

Jokainen meistä tekee virheitä uskovina, koska kenestäkään ei tule tässä ajassa täydellistä, siksi meidän tulisi olla toisillemme armollisia ja antaa anteeksi toisillemme ne virheet, joita itse kukin teemme, koska Jumala myös antaa kun teemme parannuksen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: "Kristilliset" tatuoinnit.

ViestiKirjoittaja JHK » 01. Tammi 2011 18:08

Olen samaa mieltä.
JHK
 

Re: "Kristilliset" tatuoinnit.

ViestiKirjoittaja PetriFB » 27. Huhti 2011 15:40

Mitä Raamattu sanoo tatuoinneista? Onko Raamatun kanta salliva vai kielteinen tatuoinneille? Tässä kirjoituksessa pyrin tuomaan esille sen miten ymmärrän Raamatun opetuksen Uuden Liiton aikakautena suhtautuvan tatuointeihin. Tutki ja koettele tämä kirjoitus Jumalan sanan valossa. En pakota ketään uskomaan samalla tavalla kuin itse uskon tämän asian. Sain sydämelleni kirjoittaa tästä aiheesta, koska tämä aihe askarruttaa monien uskovien mieliä.

http://www.kotipetripaavola.com/Raama ... innit.html
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: "Kristilliset" tatuoinnit.

ViestiKirjoittaja Lumina* » 14. Kesä 2011 12:17

Oon miettiny näitä "motoristiuskovia" jotka kulkevat julistamassa Jumalan suurista teoista ,myös sitä kun niin mielellään edelleen pitävät hihattomia paitoja.Siksikö että tatuoinnit edelleen näkyisivät ja tekisivät sen tyyliseen kansaan vaikutuksen.Yhtäkkiä väkevän oloisia tyyppejä mutta miten pitäis suhtautua noihin tatuointeihin ja pukeutumiseen...onko julistaminen turhaa täs tapaukses?
Tulee vähän sama kuin tuon hevi musiikin kans että,mennään sillä imagolla sisään niihin piireihin,onhan ne pyörätkin monen mielestä komeita ja houkuttelee niistä kiinnostuneita.Tuleeko pettymys sen jälkeen kun huomataan että ai ne olikin uskovia,grrrr... :?
Lumina*
 

Re: "Kristilliset" tatuoinnit.

ViestiKirjoittaja John » 14. Kesä 2011 12:52

Itsekin olen pitkälti sitä mieltä, että tatuoinnit eivät ole hyvä asia, luki niissä sitten "Jeesus On Herra" tai jotain muuta.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että 2. Piet. 1:1-4 ei ole se raamatunkohta millä perustella asiaa, sillä sittenhän mitä tahansa muutakin voisi tuomita tuon peruteella (esim. Chickin sarjakuvatraktaatit koska ei Raamatussa missään käsketä evankelioida ihmisiä sarjakuvien avulla). Ihopiirroskäsky vanhassa testamentissa antaa kyllä hyvän suuntaviitteen asialle, mutta ei riitä yksin sellaisenaan koska kysymys on vanhan liiton käskystä ja me elämme nyt uudessa liitossa.

Se raamatunkohta, mikä vahvistaa asian uudessa liitossa, 1. Kor. 3:17 "Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette".

Tatuoinnin aiheuttamat ihovauriot (vaikka niitä voisikin hoitaa rasvoilla yms.) ja esim. myrkyllisistä väriaineista aiheutuvat terveysriskit ovat sitä luokkaa että katsoisin kysymyksen olevan ihmiskehon, eli Jumalan temppelin, turmelemisesta ja mahdollisesti myös jonkin luokan yrityksistä herättää huomiota. Sitäpaitsi, mitä hyötyä ns. julistavasta tatuoinnista olisi kun ei sitä esim. kylmillä talvi-ilmoilla näe paidan alta. Paljon paremmin asia tulee sanotuksi vaikkapa T-paidalla jossa yksinkertaisesti lukee Jeesus On Herra! :)
John
 

Re: "Kristilliset" tatuoinnit.

ViestiKirjoittaja toni t » 14. Kesä 2011 13:18

Olen kuitenkin sitä mieltä, että 2. Piet. 1:1-4 ei ole se raamatunkohta millä perustella asiaa, sillä sittenhän mitä tahansa muutakin voisi tuomita tuon peruteella (esim. Chickin sarjakuvatraktaatit koska ei Raamatussa missään käsketä evankelioida ihmisiä sarjakuvien avulla).


2 Piet 1:
1 ¶ Simeon Pietari, Jeesuksen Kristuksen palvelija ja apostoli, niille, jotka ovat saaneet yhtä kalliin uskon kuin mekin meidän Jumalamme ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen vanhurskaudessa.
2 Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.
3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,
4 joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,

Uudessa Testamentissa meille on ilmoitettu se millä tavalla Jumalaa tulee palvella, sillä Uuteen Testamenttiin on kirjoitettu kaikki se miten Jumalaa tulee palvella ja kuinka uskoa Häneen ja tähän meille on annettu Pyhä Henki voimaksi.

Meidän ei tule palvella Jumalaa julistamalla evankeliumia chickin sarjakuvatraktaattien kautta.

1 Joh 1:1 Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta-
2 ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille-
3 minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa.
4 Ja tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen.

Evankeliumia tulee julistaa Jumalan sanan kautta joko kirjoituksin tai puhein sillä usko tulee Kristuksen sanan kuulemisesta. Evankeliumia ei tule levittää sarjakuvien kautta. Apostolit eivät piirtäneet kuvia ja piirroksia Jeesuksesta sillä se on Jumalan tahdon vastaista.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa

cron