Haukkuminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Haukkuminen

ViestiKirjoittaja JoKi » 18. Tammi 2013 20:49

Mielestäni tämä foorumi on muuttunut erittäin paljon viimeisten kuukausien aikana viestien osalta ja haluaisinkin ihan omassa otsikossaan kirjoittaa mietteen eräästä asiasta.

Mielestäni uskovaiselle ei kuulu toisen ihmisen haukkuminen.

Toki voi olla että olen ymmärtänyt väärin joitain asioita.
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja toni t » 18. Tammi 2013 21:32

Valaisethan viestiäsi tarkemmin jotta asiasta voisi keskustella. Itse en ole huomannut haukkumista eli negatiivista syyttelyä mutta eihän sitä aina kaikkea huomaa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja JoKi » 18. Tammi 2013 21:41

Muokkaan tämän viestin pois, kun huomasin että listasin vain yhden henkilön viestejä. Otan tähän henkilöön yksityisviestillä yhteyttä.
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja Eetu » 18. Tammi 2013 21:55

minä ainakin myönnän haukkuneeni ties ketä, varsinkin Israel-intoilijoita, EU-intoilijoita, ja ev.lut. kirkosta intoilijoita, tai sitten puhut eri henkilöstä mutta tosiaan jos palsta on uutisia maailmalta, siinä väkisinkin alkaa veri kiehua koska maailman meno on ihan uskomattoman syvältä, Helsingin rautatieasemalla taideopiskelijat maalasivat tänään taas sitä maalausta, jossa on silmiä, piru yms muuta saastaa ja taideteoksen nimi on "ei mitään hätää". Mietin vaan sitä missä menee kiivailun ja haukkumisen raja koska esim. raamatullisuudesta kiivailu on käsittääkseni oikein, tai no ei pidä raamatulla paukuttaa päähän mutta eihän sitä pidä kompromissejakaan tehdä, esim Luther teki aika ison kompromissin kun kirjotteli kymmenen käskyä uusiksi katekismukseen. Ite oon semmosessa mielentilassa häämöttävän avioeron takia että mun pitäis olla kirjottelematta mihinkään koska paha mielihän siitä tulee itsellekin kun tilittää ties mistä asiasta, maailma menköön menojaan, minun ei tarvitse sitä seurata.

Siunausta kaikille!
Eetu
 

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja pekka » 18. Tammi 2013 23:11

En tiedä minäkään mitä JoKi tarkoittaa mutta tähän kohtaan laittaisin seuraavat jakeet Raamatusta:


Matt. 6:14

Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;


Mark. 11:25

Ja kun te seisotte ja rukoilette, niin antakaa anteeksi, jos kenellä teistä on jotakin toistansa vastaan, että myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaisi teille anteeksi teidän rikkomuksenne."


Room. 12:10

Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne.


1. Kor. 4:21

Kummanko tahdotte? Tulenko luoksenne vitsa kädessä vaiko rakkaudessa ja sävyisyyden hengessä?


1. Kor. 16:14

Kaikki, mitä teette, tapahtukoon rakkaudessa.


3. Joh. 1:3

Minua ilahutti suuresti, kun veljet tulivat ja antoivat todistuksen sinun totuudestasi, niinkuin sinä totuudessa vaellatkin.


3. Joh. 1:4

Minulla ei ole suurempaa iloa kuin se, että kuulen lasteni vaeltavan totuudessa.


Ef. 4:2

kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa


Ef. 4:15

vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 19. Tammi 2013 00:49

Rauhaa!

Joiltain osin olisi asiat voitu ilmaista toisinkin. Olen nyt kuitenkin poistanut yhden viestin. Se ei ollut oikein asiallinen. Lienee ao. henkilö poistanut itsekin yhden samanlaisen viestin. Minä en kaikkia viestejä ole lukenut, mutta pyrin niin tekemään ja asiallisesti, rakentavasti täällä tulee toimia. Totuus tulee tuoda ei lyöden, pilkaten, vaan Jumalan Armosta ja Hänen Rakkaudestaan käsin Totuuteen. Jos taas joku loukkaantuu Totuuteen niin sellaisia viestejä ei yp. poista. Jos Totuus tuodaan esille halventavassa hengessä ja vihjataan henkilöön niin silloin on pakko puuttua asiaan. Nyt ei tästä tänään enempää, on jo myöhäkin. Minä olen yhteydessä ao. henkilöön ja yp:oon asian tiimoilta huomenna.

Siunausta, :pc:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 19. Tammi 2013 10:08

Olen itse sitä mieltä, että mitään viestejä ei tulisi koskaan poistaa ;gladly:
Kirjoittelin aiemmin toisella foorumilla, jossa liian ahkerasti poistetaan toisten viestejä, jos niissä vähänkin mentiin henkilökohtaisuuksiin. Tietenkin olisi hyvä aina pystyä keskustelemaan kiihtymättä ja vain asioista henkilöön katsomatta, mutta mielestäni keskustelun vapaus tulee suoda myös niille, jotka eivät siihen ihan joka tilanteessa pysty :hearts: Vahvojen tulee kantaa heikkojen vajavaisuuksia eikä elää itsellensä mieliksi. Tällä palstalla olen kyllä ollut oikein positiivisesti yllättynyt siitä, että keskustelu on sujunut näin hyvin! Nettifoorumikeskustelu on kuitenkin taitolaji, koska me emme näe täällä ihmisestä muuta kuin pelkkiä sanoja ja todellisuudessahan hyvin suuri osa ihmisen viestinnästä on sanatonta :think2:
T:Israel-intoilija :hurraa:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja JoKi » 19. Tammi 2013 10:14

En siis tarkoittanut tuolla viestillä, että minua olisi haukuttu, tai täällä keskustelijat olisivat toisiaan haukkuneet. Vaan sitä että täällä haukutaa esimerkiksi poliitikkoja.
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja pekka » 19. Tammi 2013 11:46

Minusta olisi ollut hyvä käsitellä se poistettu viesti yhdessä täällä ja pohtia mikä mahdollisesti meni väärin vai menikö mikään väärin eli oliko kysymyksessä vain jonkun foorumilaisen tai joidenkin foorumilaisten väärinymmärrys tai muuta vastaavaa. Nyt asia jätettiin kokonaan pimentoon niin, että vain jotkut harvat tietävät mistä oli kysymys tässä JoKi:n esille tuomassa asiassa. Onko se rakentavaa keskustelua? Olsi ollut "kiva" muodostaa tuosta poistetusta viestistä oma käsityksensä eikä olla ikään kuin kuulopuheiden armoilla.

Mitä tulee poliitikkojen arvosteluun niin he ovat julkisuuden valokeilassa ja kyllä heistä kuuluu saada sanoa mielipiteensä ja niin edelleen, jos haluaa jostain syystä niin tehdä mutta mikä on sitten epäasiallista, on asia erikseen. Itse yritän kirjoittaa mahdollisemman asiallisesti, ikävävistäkin asioista ja tapauksista mutta täydellisiä kirjoituksia en osaa minäkään.

Minusta jos kirjoituksia poistetaan niin silloin pitäisi olla aina kysymyksessä erittäin räikeä "arvosteleminen" esimerkiksi jostain poliitikosta mutta sinällään minun korvaani "kirjoituksien poistaminen" kuulostaa karmivalta. Pyydän anteeksi tätä asiaa että näen sen tällä tavalla enkä halua loukata ketään mutta tuolla kotimaa24:ssä "aikoinaan" kirjoitellessani sai koko ajan pelätä että kirjoituksia poistellaan ja minulle jäi tietty kammo sellaista toimintaa kohtaan. Nimittäin siellä kun sanoi jotakin vähän syvällisempää käsitystään asioista niin sensuuri iski heti ja kirjoitus poistettiin. Olen pahoillani, että minulla on huonoja kokemuksia kirjoituksien poistoista mutta minusta siis ennenkuin kirjoitus poistetaan niin antaa muillekin mahdollisuus tutustua poistettavaan kirjoitukseen.



Mutta minusta näillä "eväillä" pitäisi mennä tässäkin asiassa eteenpäin:

Matt. 6:14

Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;


Mark. 11:25

Ja kun te seisotte ja rukoilette, niin antakaa anteeksi, jos kenellä teistä on jotakin toistansa vastaan, että myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaisi teille anteeksi teidän rikkomuksenne."



Jumalan siunausta kaikille tähän armon päivään.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja JoKi » 19. Tammi 2013 11:56

Laitan pari esimerkkiä missä mielestäni haukutaan henkilöä tai henkilöitä.

viewtopic.php?f=2&t=297&start=320#p11774

viewtopic.php?f=2&t=1110&start=10#p11753

viewtopic.php?f=2&t=297&start=300#p11656

Toki nyt tuli vähän yksipuolisesti yhden henkilön viestejä, mutta sattui nyt ensimmäisenä silmään kun aloitin miettimään missä keskusteluissa näitä on tullut vastaan.



Tuossa on siis se viesti minkä muokkasin pois. Laitan sen nyt tähän kun Eetu itsekkin tiedosti ehkä tämän.

Mielestäni se että joku henkilö esiintyy TV:ssä, lehdissä taikka radiossa ym ei oikeuta henkilön haukkumiseen.

1. Korinttolaiskirje 5:12
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa