Haukkuminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja toni t » 27. Tammi 2013 22:59

Mikko Murpatti kirjoitti:
toni l kirjoitti:
Jos Herramme ja Jumalamme pitää morsiammelleensa häät niin miksi me Herran ja Jumalan seuraajat emme myöskin toimisi samoin? .


Olen nyt viettänyt 2 pv ansassa tämän periaatteen kanssa. Se kuulostaa oikealta ja hyvältä, mutta en pysty soveltamaan sitä kaikkeen ja se saa minut epäilemään sitä. Jos periaate toimii vain joskus ja joissain asioissa niin miten osaamme arvioida missä tapauksissa periaatetta voi käyttää, ja missä taas ei sittenkään?

ESIM:

Herra myös salli saatanan kiusata ja koetella Jeesusta erämaassa, tulisiko meidänkin sallia puolisoillemme koetuksia ja testejä?

Ja salli myös Fariseusten ja muiden syyttää häntä.

Joh. 18

12 Niin sotilasjoukko ja päällikkö ja juutalaisten palvelijat ottivat Jeesuksen kiinni ja sitoivat hänet
13 ja veivät ensin Hannaan luo, sillä hän oli Kaifaan appi, ja Kaifas oli sinä vuonna ylimmäisenä pappina.

Luuk 23

2 Ja he alkoivat syyttää häntä sanoen: "Tämän me olemme havainneet villitsevän kansaamme, kieltävän antamasta veroja keisarille ja sanovan itseään Kristukseksi, kuninkaaksi".
3 Niin Pilatus kysyi häneltä sanoen: "Oletko sinä juutalaisten kuningas?" Hän vastasi hänelle ja sanoi: "Sinäpä sen sanot".

Matt. 27
28 Ja he riisuivat hänet ja panivat hänen päällensä tulipunaisen vaipan
29 ja väänsivät orjantappuroista kruunun, panivat sen hänen päähänsä ja ruovon hänen oikeaan käteensä, polvistuivat hänen eteensä ja pilkkasivat häntä ja sanoivat: "Terve, juutalaisten kuningas!"
30 Ja he sylkivät häntä, ottivat ruovon ja löivät häntä päähän.

Herra myös salli pilatuksen pettää Jeesuksen sekä salli Hänen ristiinnaulitsemisen ja häpäisemisen.

En arvostele tässä Herraa, vaan totean vain tosiasioita.

Jos periaate olisi toimiva sitä pitäisi pystyä käyttämään joka tilanteessa. Itse minun on tunnustettava vajaavaisuuteni tässä asiassa ja sanottava etten tiedä koska periaatetta voi käyttää ja koska ei voi käyttää.



Jeesuksen seuraaminen tarkoittaa sitä että meillä on Kristuksen mieli ja elämme Hänen Hengessään tehden Hänen tekoja ja seuraten Hänen esimerkkiään. Ei nuo sinun esimerkkisi ole missään suhteessa ristiriitaisia siihe että meidät on kutsuttu seuraamaan Jeesusta. Jos Jumala johdattaisi meidät täysin samanlaisiin tilanteisiin kuin Jeesuksen niin meidän tulisi käyttäytyä silloin Jeesuksen tavoin.

Matt.10:24 Ei ole opetuslapsi opettajaansa parempi, eikä palvelija parempi isäntäänsä.
10:25 Opetuslapselle riittää, että hänelle käy niinkuin hänen opettajalleen, ja palvelijalle, että hänelle käy niinkuin hänen isännälleen. Jos he perheenisäntää ovat sanoneet Beelsebuliksi, kuinka paljoa enemmän hänen perheväkeään!

Gal.2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 27. Tammi 2013 23:55

toni l kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:
toni l kirjoitti:
Jos Herramme ja Jumalamme pitää morsiammelleensa häät niin miksi me Herran ja Jumalan seuraajat emme myöskin toimisi samoin? .


Olen nyt viettänyt 2 pv ansassa tämän periaatteen kanssa. Se kuulostaa oikealta ja hyvältä, mutta en pysty soveltamaan sitä kaikkeen ja se saa minut epäilemään sitä. Jos periaate toimii vain joskus ja joissain asioissa niin miten osaamme arvioida missä tapauksissa periaatetta voi käyttää, ja missä taas ei sittenkään?

ESIM:

Herra myös salli saatanan kiusata ja koetella Jeesusta erämaassa, tulisiko meidänkin sallia puolisoillemme koetuksia ja testejä?

Ja salli myös Fariseusten ja muiden syyttää häntä.

Joh. 18

12 Niin sotilasjoukko ja päällikkö ja juutalaisten palvelijat ottivat Jeesuksen kiinni ja sitoivat hänet
13 ja veivät ensin Hannaan luo, sillä hän oli Kaifaan appi, ja Kaifas oli sinä vuonna ylimmäisenä pappina.

Luuk 23

2 Ja he alkoivat syyttää häntä sanoen: "Tämän me olemme havainneet villitsevän kansaamme, kieltävän antamasta veroja keisarille ja sanovan itseään Kristukseksi, kuninkaaksi".
3 Niin Pilatus kysyi häneltä sanoen: "Oletko sinä juutalaisten kuningas?" Hän vastasi hänelle ja sanoi: "Sinäpä sen sanot".

Matt. 27
28 Ja he riisuivat hänet ja panivat hänen päällensä tulipunaisen vaipan
29 ja väänsivät orjantappuroista kruunun, panivat sen hänen päähänsä ja ruovon hänen oikeaan käteensä, polvistuivat hänen eteensä ja pilkkasivat häntä ja sanoivat: "Terve, juutalaisten kuningas!"
30 Ja he sylkivät häntä, ottivat ruovon ja löivät häntä päähän.

Herra myös salli pilatuksen pettää Jeesuksen sekä salli Hänen ristiinnaulitsemisen ja häpäisemisen.

En arvostele tässä Herraa, vaan totean vain tosiasioita.

Jos periaate olisi toimiva sitä pitäisi pystyä käyttämään joka tilanteessa. Itse minun on tunnustettava vajaavaisuuteni tässä asiassa ja sanottava etten tiedä koska periaatetta voi käyttää ja koska ei voi käyttää.



Jeesuksen seuraaminen tarkoittaa sitä että meillä on Kristuksen mieli ja elämme Hänen Hengessään tehden Hänen tekoja ja seuraten Hänen esimerkkiään. Ei nuo sinun esimerkkisi ole missään suhteessa ristiriitaisia siihe että meidät on kutsuttu seuraamaan Jeesusta. Jos Jumala johdattaisi meidät täysin samanlaisiin tilanteisiin kuin Jeesuksen niin meidän tulisi käyttäytyä silloin Jeesuksen tavoin.

Matt.10:24 Ei ole opetuslapsi opettajaansa parempi, eikä palvelija parempi isäntäänsä.
10:25 Opetuslapselle riittää, että hänelle käy niinkuin hänen opettajalleen, ja palvelijalle, että hänelle käy niinkuin hänen isännälleen. Jos he perheenisäntää ovat sanoneet Beelsebuliksi, kuinka paljoa enemmän hänen perheväkeään!

Gal.2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.


Olin käsittänyt periaatten väärin luulin, että tarkoitit:

Jos Jumala tekee Jeesukselle asian X, niin meidänkin tulee tehdä asia X omassa elämässämme.

Tarkoititkin ilmeisesti:

Jos Jumala laittaa sinut tilanteeseen tai tekee asian X, niin meidän tulee toimia tilanteessa niin kuin Jeesus toimi vastaavassa tilanteessa Raamatussa.

saman periaatteen esimerkki:

Jos Jumala järjestää sulhaselle häät tulee minun tehdä siinä tapauksessa samalla tavalla kuin Jeesus teki Raamatussa.

Jumala ei järjestä sulhaselle häitä, vaan sulhanen joutuu ne itse järjestämään ja maistraatit tai kirkot varaamaan siksi tätä periaatetta ei voi käyttää tässä yhteydessä. Ne eivät ole Jumalan järjestämät häät, vaan ihmisten järjestämät häät. Ihminen varaa ajan kirkkoon/maksaa kulut/soittaa juhlaväen paikalle/sopii auton vuokrasta ja riisin heitosta! Ei Jumala.

Silloin sen pitäisi mennä näin:

Jos kirkosta joku soittaisi sulhaselle sanoen, että Jumala on ilmoittanut että sulhaselle tulee pitää häät, täällä on kappelit varattu ja juhlaväki soitettu paikalle! Olisin minä velvollinen toimimaan tilanteessa niin kuin Jeesus teki Raamatussa.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 28. Tammi 2013 00:22

Onnistuin näköjään käsittämään periaatteesi vielä toisen kerran väärin :D


Ihan kuin olisin saanut johdatusta tajuamaan että tarkoitit että Jeesus on esikuvana KAIKESSA.

Tarkoitit siis ja nyt menee oikein!!:

Riippumatta siitä kuka tai mikä laittaa sinut tilanteeseen X , niin tulee toimia niinkuin Jeesus toimi Raamatussa.(Jos löytyy verrattavaa tekstiä)

Luulin toisella kerralla että tarkoitit:

Jos JUMALA laittaa sinut tilanteeseen X, mutta se taitaakin tarkoittaa että kuka tai mikä vaan laittaa tilanteeseen X niin toimitaan kuin Jeesus toimisi!

Nyt vain sitten tarvitsisi löytää Raamatussa kohta tai kokonaisuus jossa sanotaan että Jeesus olkoon teille esikuvana kaikessa taikka jotakin saman sisältöistä. Jos semmoinen löytyy niin kannatan Tonin tulkintaa,että jonkin näköinen hää seremonia olisi sallittua ja ehkäpä jopa toivottavaakin.

Heti tärppäsi:

1. Piet. 2:21

Sillä siihen te olette kutsutut, koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne, jättäen teille esikuvan, että te noudattaisitte hänen jälkiänsä,

Joh. 13:1
14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.


Onko tämä uskovaisena oleminen aina näin työlästä? 8 sivua foorumi vääntöä ja vasta sitten alkaa jotkin asiat avautumaan edes pikkasen. Minua oksettaa tämmöinen asioista väitteleminen ja vastatodistelu. Mutta olen semmoinen ihminen etten pysty nielemään asioita ellen niitä itse ymmärrä edes jollakin tasolla.

Toivottavasti teillä on hyvät hermot minulla olisi vielä noin 74376545 asiaa Raamatusta joita en käsitä :lol:
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 28. Tammi 2013 15:08

Myönnän salaisen synnin, jota tein tässä viestiketjussa, mutta koska Henki ei jätä tuntoani asiassa rauhaan niin nöyrryn jälleen kerran.

Eli väittelin parin sivun verran asenteella kuka on oikeassa ja väärässä enkä asenteella mikä on totuus.

Sillä seikallahan ei pitäisi olla minulle väliä että saanko ilon olla oikeassa tai laitettua jollekkin "luun kurkkuun" vaan minun pitäisi etsiä sitä totuutta minkä Jumala asiassa tahtoisi meille näyttää.

Vastailin Pekalle ja Tonille mielestäni epäasiallisesti muutamassa kohtaa ja rupesin tarttumaan joka lausemuotoon kuin joku äitinsä kanssa riitelevä teini.

Tärkeintä ei ole egoni vaan se että Jumalan tahto tapahtuu. Pyydän anteeksi ja koitan tehdä asiassa parannusta ,että minun kanssani olisi mukavampi keskustella täällä foorumeilla.

Minua ja puolisoani on myös satutettu juurikin tällä ihan samalla asialla, eli tuomittiin haureessa eläjiksi ja sanottiin että meissä asuu haureuden henki ja että minä olen demonin hallinnassa ja asuttama, sitten tämä henkilö yritti erottaa minut seurakunta yhteydestä ja levitteli sähköpostejani jotka hänelle asiantiimoilta lähetin ja vastoin omaa pyyntöäni näytti niitä muille. Tämä aiheutti haavoja jotka nyt tulevat pintaan kun asiasta keskustelen ja kun pelkään että joku toinen joutuu samaan ryöpytykseen kun minä niin haavoista johtuen käyttäydyin asiassa erilailla kuin olisin halunnut tai mihin Herra minua sanassaan kehoittaa.

Sananl. 18:6-8

6 Riita on lähellä, kun tyhmä puhuu, hän kärttää itselleen selkäsaunaa.
7 Oma suu on tyhmän tuho, omat sanat punovat hänelle ansan.
8 Makealta maistuvat panettelijan puheet, ne painuvat syvälle sisimpään.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja pekka » 28. Tammi 2013 16:14

Jumalan siunausta sinulle Mikko, ja kiva kuulla, että olet saanut mahdollisimman oikean ymmärryksen tässä avioliittoasiassa eli sen mitä Raamattu siitä meille opettaa ja ilmoittaa.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 28. Tammi 2013 17:05

pekka kirjoitti:Jumalan siunausta sinulle Mikko, ja kiva kuulla, että olet saanut mahdollisimman oikean ymmärryksen tässä avioliittoasiassa eli sen mitä Raamattu siitä meille opettaa ja ilmoittaa.


Juu pystyn yhtymään Petrin tulkintaan asiasta vihdoin.

Kiitos avustasi ja muidenkin avusta asian selvittelyssä.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja pekka » 28. Tammi 2013 22:52

Tämmöinen kirjoitus löytyi, lainaus:



"Mitä Raamattu sanoo seksistä ennen avioliittoa / esiaviollisesta seksistä?


Kysymys: Mitä Raamattu sanoo seksistä ennen avioliittoa / esiaviollisesta seksistä?

Vastaus: Raamatussa ei esiinny heprean tai kreikan kielen sanaa nimenomaisesti viittaamaan ennen avioliittoa harjoitettavaan seksiin. Raamattu tuomitsee vääjäämättömästi aviorikoksen ja siveettömyyden, mutta pidetäänkö esiaviollista seksiä siveettömänä? 1. Korinttolaiskirjeen 7:2:n mukaan ”kyllä” on oikea vastaus: ”Mutta haureuden välttämiseksi tulee kunkin miehen elää oman vaimonsa ja kunkin naisen oman miehensä kanssa.” Tässä raamatunkohdassa Paavali kertoo avioliiton olevan ratkaisu haureuteen. Siinä sanotaan, että koska ihmiset eivät pysty hillitsemään itseään ja heistä kovin monet harjoittavat haureellisia avioliiton ulkopuolisia sukupuolisuhteita, heidän pitäisi avioitua. Silloin he pystyvät täyttämään intohimonsa siveellisesti.

Koska 1. Korinttolaiskirjeen 7:2 liittää esiaviollisen seksin haureellisuuden, kaikki muutkin seksuaalisen haureellisuuden synniksi tuomitsevat Raamatun jakeet tuomitsevat myös esiaviollisen seksin synniksi. Esiaviollinen seksi on raamatullisen määritelmän mukaan haureellisesta. Monet raamatunkohdat julistavat haureuden ja siveettömyyden olevan syntiä (Apt. 15:20; 1. Kor. 5:1; 6:13,18; 10:8; 2. Kor. 12:21; Gal. 5:19; Ef. 5:3; Kol. 3:5; 1. Tess. 4:3; Juud. 1:7). Raamattu kehottaa pidättymään seksistä ennen avioliittoa. Aviopuolisoiden välinen seksi on ainoa seksuaalisten suhteiden muoto, jonka Jumala hyväksyy (Hepr. 13:4).

Aivan liian usein me keskitymme seksin viihdyttävään puoleen tunnistamatta siihen liittyvää suvun jatkamisen osa-aluetta. Avioliiton seksi on toki nautinnollista. Sellaiseksi Jumala sen suunnitteli. Hän haluaa miesten ja naisten nauttivan seksuaalisesta toiminnasta avioliiton puitteissa. Laulujen laulu ja muut raamatunkohdat (kuten Sananl. 5:19) kuvailevat selvästi seksin ihanuuksia. Aviopuolisoiden on kuitenkin muistettava, että Jumala tarkoitti seksin lasten hankkimiseksi. Niinpä esiaviollista seksiä harjoittava pari syyllistyy kaksinkertaiseen vääryyteen – he nauttivat iloista, joita ei ole tarkoitettu heille, ja he ottavat riskin uuden elämän syntymisestä perheen ulkopuolella. Jumalan suunnitelma jokaiselle lapselle on kuulua perheeseen.

Vaikkakaan tarkoituksenmukaisuus ei määrittele oikeaa ja väärää, johtaisi Raamatun neuvojen noudattaminen vähempiin sukupuolitautien esiintymiseen, vähempiin raskauden keskeytyksiin, harvempiin naimattomiin äiteihin ja harvempiin ei-toivottuihin raskauksiin. Harvemmat lapset kasvaisivat ilman molempia vanhempia. Seksistä pidättyminen on ainoa Jumalan hyväksymä menettelytapa, kun puhutaan seksistä ennen avioliittoa. Seksistä pidättyminen pelastaa elämiä, suojelee vauvoja, antaa seksuaalisille suhteille niille kuuluvan arvon, ja ennen kaikkea kunnioittaa Jumalaa."

http://www.gotquestions.org/Suomi/seksi ... ittoa.html
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa

cron