Haukkuminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja pekka » 25. Tammi 2013 21:46

Hepr. 13:4

Avioliitto pidettäköön kunniassa kaikkien kesken, ja aviovuode saastuttamatonna; sillä haureelliset ja avionrikkojat Jumala tuomitsee.


Lainattu kirjoitus:


Kihlaus ja esiaviolliset suhteet. Häät, Perhe.

Jos tutkimme raamattua kihlausajan puhtaudesta, niin ei ole tarpeen käsitellä seurusteluajan puhtautta, joskaan raamatusta ei löydy mainintaa seurustelusta.

Kihlattu ja neitsyt
Ehkä selkeimmän kuvan kihlausajan puhtaudesta Uudessa testamentissa saamme Marian ja Joosefin alku taipaleesta.

(Kirkkoraamattu 1933/38: Matt. 1:18-23)

18.Jeesuksen Kristuksen syntyminen oli näin. Kun hänen äitinsä Maria oli kihlattu Joosefille, huomattiin hänen ennen heidän yhteenmenoaan olevan raskaana Pyhästä Hengestä.
19.Mutta kun Joosef, hänen miehensä, oli hurskas, ja koska hän ei tahtonut saattaa häntä häpeään, aikoi hän salaisesti hyljätä hänet.
20.Mutta kun hän tätä ajatteli, niin katso, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä.
21.Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä."
22.Tämä kaikki on tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo:
23."Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Matt. 1:18-23)

18."Kihlaus" oli juutalaisille juridisesti sitova suhde, joka voitiin kumota ainoastaan erokirjeellä. Lain edessä Maria oli Joosefin vaimo, ja häntä kutsutaan siksi, jj. 20,24. Kihlausaikana neito asui vielä noin vuoden ajan vanhempiensa luona, ennenkuin muutti miehensä luo ja heidän aviollinen yhteiselämänsä alkoi. Ennen kuin tätä oli tapahtunut, »huomattiin hänen ... olevan raskaana Pyhästä Hengestä» (1:18). Vastaukseksi juutalaisten keskuudessa liikkuneisiin huhuihin Marian väitetystä uskottomuudesta Matteus on jo sukuluettelossa kääntänyt syytökset takaisin juutalaisia vastaan muistuttamalla parhaissa juutalaisissa perheissä esiintyneistä synnillisistä suhteista. Nyt hän selittää edelleen, mitä Marialle on tapahtunut: se on Pyhän Hengen työtä. Matteus viittaa tässä rabbiinien ajatukseen, että niin kuin Jumalan Henki oli voimana luomisessa, 1 Moos 1:1-2, niin myös Henki on toimiva voima Messiaan vapautustyössä ja maailman pelastamisessa.


Puhumattakaan, että Joosef olisi Mariaan ryhtynyt kihlausaikana.
19.Kun Joosef ymmärsi, että Maria saisi lapsen, hän varmasti ensin luuli tämän olleen uskoton. Silloin hän ei halunnut ottaa häntä puolisokseen. Mutta hän ei tahtonut myöskään saattaa häntä julkisen häpeän alaiseksi ilmoittamalla syyn erokirjeessä. Joosefin hurskaus ilmoitetaan syyksi hänen armahtavaisuuteensa. Laupeuden osoittaminen saattaa ollakin suurempaa vanhurskautta kuin rangaistuksen vaatiminen. Lain mukaan uskottomuus oli rangaistava kuolemalla. Mutta tätä ei voitu toteuttaa roomalaisten miehitysvallan aikana.
20."»niin hänelle ilmestyi Herran enkeli»" ja kertoi hänelle asian, jota hänen olisi ollut vaikea uskoa, jos Maria itse olisi sen kertonut, nimittäin että syntyvä lapsi oli siinnyt Pyhästä Hengestä. "Unessa" hän näki enkelin. Juutalaiset uskoivat yleisesti unissa tapahtuviin ilmestyksiin. Matteus mainitsee kuusi unta: viisi ensimmäisessä ja toisessa luvussa ja yhden 27:19:ssa. Joosefin neljä unta puhuvat sen puolesta, että hänellä oli profeetallinen ennustajanlahja, 1:20; 2:13,19,22. Joosef luottaa uninäkyynsä, uni liittyy messiaaniseen profetiaan, Immanuel-profetiaan eli ennustukseen neitsyestä, Jes 7:14.
21."»On synnyttävä pojan»", eroaa Luuk 1:13:sta, jossa Sakariaalle sanottiin Johanneksesta: »synnyttävä sinulle pojan». Johannes oli Sakariaan poika, mutta Jeesus ei ollut Joosefin poika. "»Sinun on annettava hänelle nimi Jeesus»", nimi jonka enkeli oli jo ilmoittanut Marialle, Luuk 1:31. Jeesus on: 1) etunimi, 2) alennustilaa osoittava nimi, 3) pelastajanimi, 4) korotettu nimi, Fil 2:10. Pelastus ei ole ulkonaisista vihollisista, vaan synnistä. Hän tulisi ihmishahmoon ja olisi mitä hänen nimensä merkitsee: Pelastaja.
22."»että kävisi toteen»", ilmaisu, joka on tyypillinen Matteukselle. Tämän evankeliumin tarkoituksena on tulkita Jeesuksen elämää Vt:n Messias-profetioiden täyttymyksenä, 2:15,17,23; 4:14; 8:17; 13:35; 21:4; 26:56; 27:9. Täyttymys voi tarkoittaa 1) Vt:n selvien profeetallisten ennustusten toteutumista, 2) Vt:n esikuvien toteutumista, 3) Vt:n kätkettyjen, salattujen ennustusten ja kaksoisprofetioiden tulkitsemista.
23.Jeesuksen syntymään yhdistetään tässä Jes 7:14:ssa oleva Immanuel-profetia. "Neitsyt", kreikaksi "parthenos", on Septuagintan käännös hepreankielisestä sanasta "ïalma". Käännöksen ovat suorittaneet kreikkaa puhuvat juutalaiset ja innoitettu kirjoittaja on sen tässä hyväksynyt. "Immanuel" merkitsee 'Jumala meidän kanssamme'. Jeesus on Jumala, meidän keskellämme ja meitä varten. Mainittu profetia on lupaus siitä, että Jerusalem, Juuda ja Daavidin huone säilyvät, ei ainoastaan silloisen, kuningas Aahaksen päivinä olleen kriisin aikana, vaan siihen saakka, kunnes neitsyt synnyttää poikansa, kunnes Messias syntyy.

Kihlaus

Kihlaus oli muinoin ennen varsinaisia häitä annettu avioliittolupaus. Raamatun maissa oli tapana, että sulhanen maksoi morsiamestaan tietyn rahasumman, "morsiamenhinnan" (hepr. mÐhar), 1Moos. 34:12. 5Moos. 22:29:n ja 2Moos. 22:16:n vertailu osoittaa summan olleen eräässä vaiheessa 50 hopeasekeliä. Rahaannettiin kihlauksen yhteydessä morsiamen isälle, joka käytti osan siitä morsiamen kapioihin. Mikäli sulhanen purki kihlauksen, hänelle ei palautettu ostosummaa; sitä vastoin hän sai kaksinkertaisesti takaisin, jos morsiamen isä oli syyllinen välirikkoon. - Tapana. oli, että sulhanen antoi myös morsiamelleen lahjoja. vrt. 1Moos. 24:53.

Jos joku toinen mies antautui sukupuolisuhteeseen kihlatun tytön kanssa, hänet kivitettiin kuoliaaksi - samoin tyttökin, ellei hän ollut ajoissa huutanut apua,5Moos. 22:23,24.
2Kor. 11:2:ssa Paavali sanoo kuvaannollisesti seurakuntaa Kristukselle kihlatuksi neitsyeksi, vrt. Ef. 5:31,32.



[Kirkkoraamattu 1933/38 otsikoilla: 1. Moos. 34:12]

12. Vaatikaa minulta kuinka suuri morsiamen hinta ja kuinka suuret antimet tahansa: minä annan, mitä te minulta vaaditte. Antakaa minulle vain se tyttö vaimoksi."





[Kirkkoraamattu 1933/38 otsikoilla: 5. Moos. 22:29]

29. niin mies, joka makasi hänen kanssaan, antakoon tytön isälle viisikymmentä hopeasekeliä, ja tyttö tulkoon hänen vaimokseen, koska hän raiskasi hänet; hän älköön hyljätkö häntä koko elinaikanansa.




[Kirkkoraamattu 1933/38 otsikoilla: 2. Moos. 22:16-17]

16. Eri aiheita koskevia lakeja
Jos joku viettelee neitsyen, joka ei ole kihlattu, ja makaa hänet, maksakoon hänestä morsiamenhinnan ja ottakoon hänet vaimokseen.
17. Jos isä kieltäytyy antamasta häntä hänelle, maksakoon mies rahassa morsiamenhinnan niinkuin neitsyestä.




[Kirkkoraamattu 1933/38 otsikoilla: 1. Moos. 24:50-53]

50. Laaban ja Betuel vastasivat sanoen: "Herralta tämä on tullut; emme voi tässä asiassa puhua sinulle hyvää emmekä pahaa.
51. Katso, siinä on Rebekka edessäsi, ota hänet ja mene. Tulkoon hän herrasi pojan vaimoksi, niinkuin Herra on sanonut."
52. Kuultuaan heidän sanansa Aabrahamin palvelija kumartui maahan Herran eteen.
53. Sitten palvelija otti esille hopea- ja kultakaluja sekä vaatteita ja antoi ne Rebekalle. Myöskin hänen veljelleen ja äidilleen hän antoi kallisarvoisia lahjoja.




[Kirkkoraamattu 1933/38 otsikoilla: 5. Moos. 22:23-29]

23. Jos joku neitsyt on kihloissa miehen kanssa ja toinen tapaa hänet kaupungissa ja makaa hänen kanssaan,
24. niin viekää molemmat sen kaupungin portille ja kivittäkää heidät kuoliaaksi, tyttö siksi, että hän ei huutanut apua kaupungissa, ja mies siksi, että hän teki väkivaltaa lähimmäisensä morsiamelle. Poista paha keskuudestasi.
25. Mutta jos mies tapaa kihlatun tytön kedolla, käy häneen käsiksi ja makaa hänen kanssaan, niin mies, joka makasi hänen kanssaan, kuolkoon yksin.
26. Mutta tytölle älä tee mitään, sillä tyttö ei ole tehnyt kuoleman rikosta; tässä on samanlainen tapaus, kuin jos mies karkaa toisen kimppuun ja tappaa hänet.
27. Sillä hän tapasi hänet kedolla; kihlattu tyttö huusi, mutta hänellä ei ollut auttajaa.
28. Jos joku tapaa neitsyen, joka ei ole kihlattu, ja ottaa hänet kiinni ja makaa hänen kanssaan ja heidät siitä tavataan,
29. niin mies, joka makasi hänen kanssaan, antakoon tytön isälle viisikymmentä hopeasekeliä, ja tyttö tulkoon hänen vaimokseen, koska hän raiskasi hänet; hän älköön hyljätkö häntä koko elinaikanansa.
(Raiskaus ei ole hyväksyttävä esiaviollinen suhde)



[Kirkkoraamattu 1933/38 otsikoilla: 2. Kor. 11:2]

2. Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.



Häät

Raamatun ajan häihin kuului paljon juhlamenoja. Ne alkoivat hääpäivänä siten, että sulhanen, juhlanauha päässään, meni omaistensa ja ystäviensä kanssa juhlakulkueessa morsiamen kotiin noutamaan mielitiettynsä. Runsaskoristeiseen pukuun pukeutuneena ja morsiuskruunu päässään morsian seurasi sulhasta tämän kotiin. Seremonian uskonnollinen osa tapahtui sulhasen kotitalon pihalla. Rukoiltiin, luettiin kirjallinen avioliittosopimus ja lausuttiin siunaus. Kun morsiuspari oli juonut samasta viinimaljasta, julistettiin psalmin sanat: »Niin kuin nuolet sankarin kädessä, niin ovat nuoruudessa synnytetyt pojat», Ps. 127:4.

Varsinainen hääjuhla alkoi sitten juhla-aterialla, jota johti »yljän ystävä». Laululla ja musiikilla oli keskeinen sija suuressa ilojuhlassa. Lopuksi morsiamenvanhemmat tai morsiusneidot johtivat paksuun huntuun verhoutuneen morsiamen morsiuskammioon, jonne sulhanenkin kohta saapui ystäviensä saattamana.

Seuraavana aamuna juhla jatkui, ja sitä kesti viikosta kahteen viikkoon.

Raamatussa pelastusta ja taivaallista autuutta verrataan usein häihin, Matt. 22:1 ss., 25:2 ss. Seurakunta on morsian, ja Kristus on ylkä. Kristuksen paluuta edeltävä aika voidaan katsoa kihlausajaksi. Yhdistyminen tapahtuu, kun Herra on noutanut seurakuntansa. Silloin vietetään Karitsan häät, Ilm. 19:7-9.



Häät

Häämenojen johto ja järjestely oli "yljän ystävän" huolena ja hän toimi koko kihlausajan morsiamen ja sulhasen välisenä sanansaattajana, sillä näillä ei silloin ollut tilaisuutta tavata toisiaan. Jo kihlausaikana morsiamen uskottomuuden rangaistuksena oli kuolema, «5. Moos. 22:23», mutta sulhanen saattoi tyytyä myös erokirjaan, «Matt. 1:19». "Yljän ystävä" laati aviosopimuksen sekä suostumuksen morsiamen huomenlahjasta ja tämän sukulaisille annettavista lahjoista, vrt. «Joh. 3:29».
Ennen häitä morsian kylpee, «Hes. 23:40»; «Ef. 5:26»; hääpuku on valkoinen, kullalla tai hopealla kirjailtu ja päässä on morsiuskruunu; lisäksi morsian hunnutetaan, jolloin usein tapahtuu petoksia, «1. Moos. 24:65»; «1. Moos. 38:14»; «1. Moos. 29:23». Sulhasella on juhlapäähine, «Jes. 61:10»; «Laul. l. 3:11». Aluksi laulavat naiset morsiamen ja miehet sulhasen kodissa juhlalauluja soiton säestyksellä (Laul. l.). Puoliyön saapuessa, «Matt. 25:7»; «1. Moos. 31:27»; «Jer. 7:34»; «Jer. 16:9», ylkä lähtee soihtuineen soittajien saattamana morsiustaloon, josta heitä kohtaamaan tulee vastaanottajia, «Matt. 25:6».
Juutalaisten häät vietetään avaralla pihalla, morsiuspari seisoo hääkatoksen alla «Ps. 19:5», rabbi rukoilee, luetaan aviosopimus, lausutaan siunaus ja lopuksi morsiuspari juo yhteisestä viinimaljasta, joka sen jälkeen rikotaan, ja seurue huutaa sanat «Ps. 127:4». Sen jälkeen seuraavia juhlamenoja ohjaa "yljän ystävä". Joko sulhasen tai hänen vanhempiensa talossa tarjotaan juhla-ateria, «Matt. 22:1-10»; «Joh. 2:1», «Joh. 2:9», mutta jos hänen kotinsa on kaukana, morsiamen kodissa, «Matt. 25:1», joko heidän tai sulhasenkin kustannuksella, «1. Moos. 29:22»; «Tuom. 14:10»; «Tob. 8:19». Illalla morsiamen vanhemmat johtavat tämän morsiushuoneeseen, «1. Moos. 29:23»; «Tuom. 15:1», ja sen jälkeen saapuu sulhanen joko näiden tai ystäviensä saattamana. Aamulla jatketaan juhlaa, jota kestää viikon tai kaksikin, «1. Moos. 29:27»; «Tuom. 14:12»; «Tob. 8:19». Vihkisormuksiakin lienee käytetty jo varhain, sillä sormus mainitaan uskollisuuden, «1. Moos. 41:42», ja omistamisen merkkinä, «Luuk. 15:22». Jumala on määrännyt aviopuolisot toisilleen, «Tuom. 14:4»; «Sananl. 19:14».
Häistä ja avioliitosta puhutaan Raamatussa usein vertauskuvallisesti. Jeesus vertaa taivaan valtakuntaa hääpitoihin, «Matt. 25»; «Luuk. 14». Hääkutsun hylkääminen loukkasi kutsujaa, «Matt. 22:3», «Matt. 22:9». Aviosuhde kuvaa Kristuksen ja seurakunnan läheistä yhteyttä, «Ef. 5:22». Uuden Jerusalemin vertauskuvana morsian kuvaa Jumalan valtakunnan täydellistä ihanuutta, «Ilm. 21:2». Autuaita ovat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle, «Ilm. 19:9».
Ks. myös <Pidot>.



Perhe.

Perhesiteet. Israelilaisen yhteiskunnan pienin perusyksikkö oli suurperhe, johon kuuluivat vanhemmat ja heidän naimisissa olevat poikansa perheineen sekä naimattomat lapsensa. Perheen pää oli isä. Arvossa seuraava oli vanhin poika. Isän hyveinä pidettiin valtaa, voimaa ja auktoriteettia, äidin taas uskollisuutta, nöyryyttä ja hellyyttä.

Suurta perhettä pidettiin Jumalan siunauksena, 1 Moos. 24: 60, Ps. 127: 3-5. Varsinkin poikien saaminen oli tärkeää, sillä perheen omaisuus säilyi heidän nimissään, samoin perheen "nimi". Paimentolais- ja talonpoikaisyhteiskunnassa lapset, etenkin pojat, merkitsivät työvoimaa ja vanhan päivän turvaa, mutta lisäksi ne kasvattivat sukua ja heimoa antaen näille voimaa ja arvovaltaa. Vaimon asema riippui paljolti poikalasten synnyttämisestä.

Suurperheen piiriin laskettiin kuuluviksi myös palvelijat (ks. Orja) sekä joissakin tapauksissa "muukalaiset" (ks. tätä). Nuzin teksteistä tunnetaan tapauksia, joissa vävy asettui asumaan appensa luo. Vanhasta testamentista tunnettuja kotivävyjä ovat Jaakob ja Mooses, 1 Moos. 29: 19, 2 Moos. 2: 21, 3: 1. Verisiteet olivat niin lujat, että veljen oli huolehdittava perillisen hankkimisesta lapsettomana kuolleelle veljelleen. Jos veli oli murhattu, veljen tehtävänä oli toimittaa verikosto,2 Sam. 3: 27, 14: 11.

Babylonialaiset olivat yksiavioisia, assyrialaiset, kanaanilaiset ja israelilaiset moniavioisia. Käytännössä kuitenkin useimmilla miehillä oli yksi vaimo samoin kuin nykyisin islamilaisissa maissa. Toinen vaimo otettiin tavallisesti mikäli ensimmäinen oli hedelmätön. Miestä ei milloinkaan pidetty hedelmättömänä. Vaimoja oli kohdeltava tasapuolisesti ja heillä olki keskenään yhtäläiset oikeudet, 5 Moos. 21: 15-17. Kuninkailla oli usein paljon vaimoja, joukossa naapurimaiden hallitsijoiden tyttäriä. Tämä oli Israelin kuningasaikana normaalina pidettyä, ystävyyssuhteita lujittavaa ulkopolitiikkaa, 1 Kun. 11: 1-3.

Avioliiton solmiminen. Vanhasta testamentista ei käy ilmi, minkä ikäisinä israelilaiset solmivat avioliiton. Luultavasti oli tapana mennä naimisiin pian murrosiän jälkeen. Tähän voi päätyä mm. laskeskelemalla, missä iässä eräät kuninkaat menivät naimisiin. Jojakin oli 16:n ikäinen, Amon ja Josia vuotta vanhempia. Rabbiinisen laintulkinnan mukaan tyttöjen alin avioliittoikä oli 12, poikien 13 vuotta.

Puolison valinta kuului vanhemmille. Pojan mieltä lienee yleensä kysytty, tytön harvemmin. Silti voi arvella ns. rakkausavioliittojen olleen melko yleisiä aivan kuten ne ovat arabimaissa nykyisin, vaikka vanhemmat tavallisesti puhuvatkin asiat selviksi.



Rahalahjan antaminen lienee jo varhain ollut yleisin kihlaustapa. Uuden testamentin aikoina siitä jo oli tullut symbolinen: tavallisesti annettiin vain lantti. Sen sijasta voitiin antaa jokin muu lahja, keskiajalta alkaen sormus. Pakkosiirtolaisajan jälkeisessä Israelissa keskimääräinen kihlausaika oli vuoden pituinen. Morsian asui edelleen isänsä luona ja vaali neitsyyttään. Hasmonien aikana neitsyyden vaatimuksesta tingittiin.

Ennen häitä sulhasen oli suoritettava morsiamenhinta apelleen. Morsianta ei kuitenkaan "myyty"; hinta oli osittain korvaus menetetystä työvoimasta, mutta ennen kaikkea se oli morsiamen taloudellisen turvan tae. Hinta riippui sosiaalisesta ja taloudellisesta asemasta samoin kuin Palestiinan arabeilla nykyisin. Osalla hinnasta hankittiin morsiamen kapiot, osalla muuta irtainta omaisuutta, joka jäi hänen henkilökohtaiseksi omaisuudekseen. Tällaisia ovat nykyisin useimmiten arabinaisten monet kultaiset rannerenkaat.

Morsiamenhinnalla hankittu omaisuus oli avioliiton aikana miehen hallinnassa, mutta vaimo säilytti siihen yksinomistusoikeuden. Mikäli mies erotti hänet tai hän jäi leskeksi, hänen oli saatava tämä omaisuus haltuunsa. Morsiamenhinta (môhar) mainitaan Vanhassa testamentissa kolmesti, 1 Moos. 34: 12, 2 Moos. 22: 16 ja 1 Sam. 18: 25. Jaakob suoritti sen työllä, 1 Moos. 29: 15-30, Otniel ja Daavid urotöillä, Tuom. 1: 12, 1 Sam. 18: 25-27.

Morsiamenhinnan lisäksi sulhasella oli tapana antaa kiitollisuuden osoitukseksi häälahjoja morsiamelle ja tämän vanhemmille, 1 Moos. 24: 53, 34: 12. Häälahjat eivät siis kuuluneet aviosopimuksen piiriin. Toisaalta morsiamen isä antoi tyttärelleen myötäjäislahjoja. Babyloniassa tämä oli jo varhainen käytäntö, kuten ilmenee Hammurapin laista. Israelissa se tuskin oli yleinen vielä kuningasaikana. Farao antoi tyttärelleen myötäjäisiksi Geserin kaupungin, 1 Kun. 9: 16. Rebekka, Lea ja Raakel saivat myötäjäisiksi orjattaren, 1 Moos. 24: 59, 29: 24, 29: 29. Kuningasajan jälkeen tapa yleistyi, ja Uuden testamentin aikana oli tapana sopia myötäjäisten määrästä jo aviosopimusta tehtäessä ja merkitä se kirjalliseen sopimukseen.

Häät. Avioliiton solmimiseen ei liittynyt uskonnollisia menoja. Ei tiedetä, vaadittiinko Israelissa kirjallinen aviosopimus vai riittikö suullinen. Babyloniassa jo Hammurapin laki 1700-luvun alkupuolella eKr. määräsi tehtäväksi kirjallisen sopimuksen. Juutalaisten vastaavasta käytännöstä on saatu todistuskappaleita 400-luvulta eKr. Elefantinen (Niilin saari Assuanin luona) juutalaissiirtokunnan kaivauksissa on löytynyt papyruksia, joissa on sopimuksen kaava: "Hän on minun vaimoni ja minä olen hänen miehensä tänään ja aina". Tämä oli varmaankin yleinen kaava jo kuningasaikana. Hoosean kirjassa on näet aivan vastaava erokirjan kaava,Hoos. 1: 9-2: 1. Vanhemmat ja ystävät siunasivat nuoren parin, 1 Moos. 24: 60, Ruut 4: 11.

Häät olivat suuri ilon juhla, Jer. 7: 34, 16: 9, 25: 10. Ne alkoivat kummankin nuoren kodeissa, joihin heidän sukulaisensa ja ystävänsä olivat illan hämärtyessä kokoontuneet laulamaan ja tanssimaan. Iltamyöhällä sulhanen lähti kruunupäisenä "Salomona" noutamaan morsianta, Laul.l. 3: 11, Jes. 61: 10. Ikätoverit seurasivat häntä laulaen, Tuom. 14: 11, 1 Makk. 9: 39. Juhla-asuun puettu morsian riensi häntä vastaan ystävättäriensä saattamana, Matt. 25: 1-13, Luuk. 12: 36, Ps. 45: 14s., Jes. 61: 10; (ks. Laulujen laulu).

Tuotuaan morsiamen kotiinsa sulhanen vei hänet hääkammioon. Tähän asti morsian oli hunnutettuna, mikä voi aiheuttaa ikäviä yllätyksiä, 1 Moos. 29: 23-25;Laul.l. 4: 1, 6: 7. Hääyön jälkeen morsiamen vanhemmat panivat talteen "neitsyyden merkin", verisen lakanan, jota voitiin käyttää todistuskappaleena, mikäli morsiamen neitsyyttä myöhemmin epäiltiin, 5 Moos. 22: 13-21. Hääjuhlat kestivät tavallisesti viikon, 1 Moos. 29: 27s., Tuom. 14: 12.

Seitsenpäiväisen juhlan aikana morsiusparilla oli kunniapaikka kankaasta tehdyn koristeellisen katoksen alla. Pakkosiirtolaisajan jälkeen tuli tavaksi kantaa hääkatosta morsiamen yllä hänen siirtyessään sulhasen kotiin. Tästä kehittyi edelleen se juutalaisten nykyisinkin käyttämä tapa, että morsiuspari ulkona suoritettavan vihkitoimituksen aikana seisoo hääkatoksen alla. Menojen aluksi rabbi rukoilee, sitten luetaan aviosopimus ja lausutaan siunaus. Lopuksi morsiuspari juo yhteisestä viinimaljasta, joka sen jälkeen rikotaan.

Nuorta aviomiestä ei deuteronomisen lain mukaan saa lähettää sotaan eikä kutsua muuhunkaan palvelukseen, vaan "hän saa vuoden ajan olla vapaa ja pysyä kotona vaimonsa ilona", 5 Moos. 24: 5; vrt. myös 20: 5-7.

Jeesus sanoi

[Kirkkoraamattu 1933/38 otsikoilla: Matt. 5:17-20]

17. Jeesus ja laki
Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
19. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
20. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

https://sites.google.com/site/tietojako ... et-suhteet
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 26. Tammi 2013 11:15

pekka kirjoitti:Hepr. 13:4

Avioliitto pidettäköön kunniassa kaikkien kesken, ja aviovuode saastuttamatonna; sillä haureelliset ja avionrikkojat Jumala tuomitsee.



Minua häiritsee Pekka ,kun otat koko ajan esille tämän haureus näkökulman tässä asiassa. Kuka tässä viestiketjussa puhuu haureuden puolesta puolustaen haureutta ? Vai miksi koet että tämä asia tulee joka vastauksessa liittää mukaan.

Toinen teema joka ei istu pirtaani on salailu, jota myös olet tuonut aiemmissa kirjoituksissasi esiin. En kannata tai puolusta mitään salailua tai salamyhkäisyyttä.

Lainattu kirjoitus:


Kihlaus

Kihlaus oli muinoin ennen varsinaisia häitä annettu avioliittolupaus. Raamatun maissa oli tapana, että sulhanen maksoi morsiamestaan tietyn rahasumman, "morsiamenhinnan" (hepr. mÐhar), 1Moos. 34:12. 5Moos. 22:29:n ja 2Moos. 22:16:n vertailu osoittaa summan olleen eräässä vaiheessa 50 hopeasekeliä. Rahaannettiin kihlauksen yhteydessä morsiamen isälle, joka käytti osan siitä morsiamen kapioihin. Mikäli sulhanen purki kihlauksen, hänelle ei palautettu ostosummaa; sitä vastoin hän sai kaksinkertaisesti takaisin, jos morsiamen isä oli syyllinen välirikkoon. - Tapana. oli, että sulhanen antoi myös morsiamelleen lahjoja. vrt. 1Moos. 24:53.


Mielenkiintoinen esitelmä Raamatun maiden tavoista.

Sanooko Jumala sanassaan, että noudattakaa vanhanliiton aikaisia Raamatun maiden tapoja niin te pelastutte ja teette tahtoni?

Jos Hän ei meitä kehoita tähän mitä hyötyä on näitä wanhoja Raamatun maiden tapoja ja juutalaisten perinteitä häistä tähän listata?

Ja jos Herra tahtoo meidän noudattavan Raamatun maiden tapoja niin sitten ei voi ottaa vain niitä tapoja jotka sopii itselleen vaan sitten pitää ottaa myös hautajais/rangaistus ym tavat täytäntöön ja käytäntöön taikka sitten voimme tyytyä olemaan uudessa liitossa jossa Jeesus täytti lain ja fariseusten pykälät puolestamme.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja pekka » 26. Tammi 2013 12:05

Hepr. 13:4

Avioliitto pidettäköön kunniassa kaikkien kesken, ja aviovuode saastuttamatonna; sillä haureelliset ja avionrikkojat Jumala tuomitsee.


Room. 12:2

Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.


1. Piet. 1:14

Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,



Mikko, kyllä minun Raamatusta pitää nämä selitykset asioihin hakea. En voi sille mitään jos joku suutahtaa Raamatun lauseista.



Tuossa yllä lukee, että: "Avioliitto pidettäköön kunniassa kaikkien kesken" ja se mitä avioliitosta kokonaisuutena opetetaan pitää hakea tietysti Raamatusta eli ei ainakaan minun tietääkseni ole muuta totuutta kuin Jumalan sanan totuus joka ilmoitetaan Raamatussa. Kun sanotaan, että "kaikkien kesken" niin eikö se silloin tarkoita kaikkien kesken, koskien myös pakanoita? Eli ei kukaan ihminen voi Raamatun ilmoituksen tilalle keksiä omia sääntöjä mitä tulee tähän aiheeseen. Tottakai kun eletään syvän luopumuksen ja laittomuuden aikaa niin on selvä asia, että on ajauduttu mahdollisimman kauaksi siitä mitä avioliiton pitäisi siis tänäkin päivänä olla. Ja laittomuuden salaisuus on ollut vaikuttamassa jo satoja vuosia niin kuin varmasti tiedämme koska Raamattu senkin asian meille ilmoittaa hyvin selkeästi.

Joka tapauksessa pakanoiden kirkolliset "avioliittoseremoniat" muistuttvat monilta osin vielä tänäkin päivänä etäisesti aivan alkuperäistä Jumalan säätämystä hääjuhlineen kaikkineen vaikka eletään syvän luopumuksen ja laittomuuden aikaa. Toki esiaviollinen seksi kuuluu tänä päivänä hyvin usein kuvioihin mukaan, mutta niin kuin huomattiin edellisen kirjoitukseni lainatusta kirjoituksesta niin alkuperäinen Jumalan säätämys avioliitosta ei tunne seurusteluaikaa. Eli siinäkin huomataan kuinka kauaksi on ajauduttu alkuperäisestä Jumalan tahdosta minkä hän meille sanassaan ilmoittaa tähän avioliittooasiaan liittyen.

Room. 12:2

Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.


1. Piet. 1:14

Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,


Noista yllä olevista Raamatun kohdista käy myös hyvin ilmi mistä on tänäkin päivänä kysymys tässä asiassa eli pakanat ovat mukautuneet ajan saatossa omiin epäraamatullisiin tapoihinsa näissä avioliittoasioissa eri maailmanaikojen saatossa vaikka toki kirkollisissa seremonioissa on vielä niistä rippeet jäljellä kuten jo aikaisemmin totesin.
Viimeksi muokannut pekka päivämäärä 26. Tammi 2013 12:06, muokattu yhteensä 1 kerran
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 26. Tammi 2013 12:05

toni l kirjoitti:Tuon yhden näkökulman häiden vietosta esille.

Jumalan sana kehoittaa Jumalan lapsia seuraamaan Jumalaa. Herra Jeesus on antanut sanassaan Hänen seuraajilleen esimerkin ja esikuvan siitä miten tulee elää. Jumalan sana ilmoittaa että Herramme jota seuraamme pitää häät morsiammensa kanssa joka on ilon ja riemun juhla niihin kutsutuille.


Niin,mutta ovatko nämä häät kirjalliset ohjeet kuinka 2000-luvulla Jeesuksen seuraajien tulee mennä naimisiin vanhoja juutalaisia tapoja ja perinnäissääntöjä käyttäen ?

Vai onko se esikuvallista tekstiä Jeesuksen ristin sovitustyöstä sekä seurakunnasta?

ESIM:

Ilmestysmajaa ympäröivät akaasiapuusta tehdyt kultapeitteiset ja samanmittaiset laudat kuvastavat esikuvallisesti seuraavaa:

Kaikki akaasiapuusta tehtävät laudat (ihmiset) ovat aluksi kieroja (syntisiä), sitten mutkat oikaistaan niin että kaikki ovat suoria (Synnit ja saasta otetaan pois).

Laudat leikataan lopuksi samanmittaisiksi (kaikki henkilöt seurakunnassa ovat yhtä arvokkaita)

Jos tulkitsisin lautoja samalla tavalla kuin sinä voisin todeta:

Jumalan sana kehoittaa Jumalan lapsia seuraamaan Jumalaa. Herra Jeesus on antanut sanassaan Hänen seuraajilleen esimerkin ja esikuvan siitä miten tulee elää. Jumalan sana ilmoittaa että Herramme jota seuraamme suojaa kaikista arvokkaimmat ja tärkeimmät alueet kiinteistöistä akaasiapuu laudoilla. Jos haluat seurata Herraa ja hänen esikuvaansa olisi oikein, että itsekkin rakentaisit akaasiapuu aitaa myös kun suojaat omia tärkeitä asioitasi.

Jos Herramme ja Jumalamme pitää morsiammelleensa häät niin miksi me Herran ja Jumalan seuraajat emme myöskin toimisi samoin? Jeesus on omilleensa kaikessa esimerkkinä ja jos Herra Jeesus pitää morsialle häät niin näen sen olevan soveliasta myös Herran Jeesuksen seuraajille. Samoin kun Karitsan häät ovat ilon ja riemun juhla niin samoin kaikkien häiden tulisi olla ilon ja riemun juhla jossa juhlitaan miehen ja vaimon rakkautta. Häät eivät ole siis vain sitä varten että niillä ilmoitetaan muille parisuhteesta (ettei esim, juoruja syntyisi) vaan häät ovat myös ilon ja riemun juhla hääparin lähimmäisille.


Tartuin tuohon soveliasta -sanaan kyllähän hääbileet on soveliasta ja sallittua järjestää kuka niin haluaa tehdä, mutta kehoittaako Herra meitä tähän? Rikommeko Jumalaa vastaan jos emme niitä hää bileitä järjestä?

Hääjuhlat voi toki olla iloinen ja mukava seremonia taikka bile -tilaisuus, mutta se voi myös olla järkyttävä farssi ja taakka, esim juopot sukulaiset, rahan puute, kaikki ei pääse osallistumaan, osallistujilla paineita morsiusparin lahjojen ostosta ym ym. Häät ei automaattisesti ole ilon ja riemun juhla. Ja jos asianomainen itse tietää ja kokee että hääjuhlissa tulisi edellämainittuja jännitteitä ja ikäviä asioita haluaako Herra että ne pidetään? Pidetäänkö ne siksi, että Herra on niin sanassaan ilmoittanut että näin tulee tehdä tai rikot minua vastaan?

Jos taas Jumala toivoo seurakunnaltansa häitä ja on ilmoittanut vanhassa testamentissa Juutalaisten hää menojen olevan hänelle mieleiset niin miksi oma länsimaalainen versiomme ilman puolisosta maksettuja lunnaita, ja muita tapoja ei noudateta?

Onko hää juhlat samat juhlat tänäpäivänä, kuin mitä Juutalaiset viettivät vai onko ne länsimaalaisten "riisuttu" versio jotka on tehty miellyttämään ihmistä eikä Jumalaa. Ainakin mielestäni tämänpäivän länsimaiset häät eroaa paljonkin juutalaisten perinteistä niin silloinhan vietämme täällä täysin vääränlaisia häitä riisinheittoineen ja kirkonkellon soittoineen sekä autoajeluineen. Ei niissä ole paljoakaan Juutalaisia perinteitä jäljellä ja ne eivät muistuta Raamatussa ilmoitettuja häitä. Niissä on paljon ihmisten omia lisäyksiä ja krumeluureja:

-Hää ryijy, jonka päällä seistään kun vihitään.

-Sormusten vaihto

-Kirkonkellojen soitto

-Riisin heitto

-Hää ajelu jollain makeella kaaralla, mitä rikkaampi pari sen komeempi auto.

- Häämatka

Nuo kaikki ainakin ovat ihmisten lisäyksiä Raamatun ilmoituksen lisäksi, vastaavasti nyky häistä puuttuu paljon Raamatun ilmoittamista häistä esim maksu morsiammesta ym ym.

Kuten ylläolevasta listasta ilmenee ihmiset ovat lisänneet häihin vaikka mitä omaa pikku boonusta Raamatun ilmoituksen lisäksi ja ohi. Ovatko nuo lisäykset Jumalan mielen mukaisia?
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 26. Tammi 2013 12:56

pekka kirjoitti:Hepr. 13:4
Mikko, kyllä minun Raamatusta pitää nämä selitykset asioihin hakea. En voi sille mitään jos joku suutahtaa Raamatun lauseista.


En suutahda Raamatun lauseista, vaan vihjailusta.

En syytä sinua tietenkään mistään, eihän Raamatun kohdilla voi vihjailla asioita?


Job 21:34

Miten tyhjää on lohtu, jota te tarjoatte! Valhe piilee teidän jokaisessa sanassanne. [Job 16:2]
Ps. 78:36

Mutta heidän sanoissaan piili petos, valhe oli heidän kielellään.
Sananl. 17:7

Tyhmän suuhun ei sovi suora puhe eikä ruhtinaan huulille valhe.
Sananl. 30:8

pidä minusta kaukana vilppi ja valhe, älä anna köyhyyttä, älä rikkauttakaan. Anna ruokaa sen verran kuin tarvitsen.
Hoos. 7:1

Kun minä parannan Israelin vammat, tulevat näkyviin Efraimin rikokset ja Samarian pahat teot.* Siellä rehottaa valhe ja petos: varkaat tunkeutuvat taloihin, rosvojoukot kuljeksivat ryöstellen. [Israel ja Efraim tarkoittavat molemmat Israelin pohjoisvaltiota, jonka pääkaupunki oli Samaria.]
1. Joh. 2:21

En minä kirjoitakaan teille sen vuoksi, ettette tuntisi totuutta, vaan siksi, että te tunnette sen ja tiedätte, ettei mikään valhe ole lähtöisin totuudesta. [Room. 15:14]


Mitään en vihjaile ja päivänjatkoja toivottelen! :lol:
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 26. Tammi 2013 13:02

pekka kirjoitti:Eli ei kukaan ihminen voi Raamatun ilmoituksen tilalle keksiä omia sääntöjä mitä tulee tähän aiheeseen.


Ei voikkaan, ei kukaan. Ilmeisesti nyt joku on keksinyt omia sääntöjä kukahan se voisi olla?

1. Piet. 2:1

Jättäkää siis kaikki pahuus ja vilppi, kaikki teeskentely ja kateus ja kaikki panettelu. [Ef. 4:25; Kol. 3:9; Jaak. 1:21]

Sananl. 4:24

Älä päästä suuhusi petollisia puheita, pidä vilppi loitolla huuliltasi.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 26. Tammi 2013 13:10

Noista yllä olevista Raamatun kohdista käy myös hyvin ilmi mistä on tänäkin päivänä kysymys tässä asiassa eli pakanat ovat mukautuneet ajan saatossa omiin epäraamatullisiin tapoihinsa näissä avioliittoasioissa eri maailmanaikojen saatossa vaikka toki kirkollisissa seremonioissa on vielä niistä rippeet jäljellä kuten jo aikaisemmin totesin.


Juuri näin pitäisi toimia kun viljellään Raamatun kohtia, eli muutamalla lauseella olisi hyvä selittää miksi ne kohdat on tekstissä ja kenelle ovat laitettu niin ei tule vääriä luuloja kenellekkään.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja pekka » 26. Tammi 2013 13:19

pekka kirjoitti:Hepr. 13:4

Avioliitto pidettäköön kunniassa kaikkien kesken, ja aviovuode saastuttamatonna; sillä haureelliset ja avionrikkojat Jumala tuomitsee.


Room. 12:2

Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.


1. Piet. 1:14

Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,



Mikko, kyllä minun Raamatusta pitää nämä selitykset asioihin hakea. En voi sille mitään jos joku suutahtaa Raamatun lauseista.



Tuossa yllä lukee, että: "Avioliitto pidettäköön kunniassa kaikkien kesken" ja se mitä avioliitosta kokonaisuutena opetetaan pitää hakea tietysti Raamatusta eli ei ainakaan minun tietääkseni ole muuta totuutta kuin Jumalan sanan totuus joka ilmoitetaan Raamatussa. Kun sanotaan, että "kaikkien kesken" niin eikö se silloin tarkoita kaikkien kesken, koskien myös pakanoita? Eli ei kukaan ihminen voi Raamatun ilmoituksen tilalle keksiä omia sääntöjä mitä tulee tähän aiheeseen. Tottakai kun eletään syvän luopumuksen ja laittomuuden aikaa niin on selvä asia, että on ajauduttu mahdollisimman kauaksi siitä mitä avioliiton pitäisi siis tänäkin päivänä olla. Ja laittomuuden salaisuus on ollut vaikuttamassa jo satoja vuosia niin kuin varmasti tiedämme koska Raamattu senkin asian meille ilmoittaa hyvin selkeästi.

Joka tapauksessa pakanoiden kirkolliset "avioliittoseremoniat" muistuttvat monilta osin vielä tänäkin päivänä etäisesti aivan alkuperäistä Jumalan säätämystä hääjuhlineen kaikkineen vaikka eletään syvän luopumuksen ja laittomuuden aikaa. Toki esiaviollinen seksi kuuluu tänä päivänä hyvin usein kuvioihin mukaan, mutta niin kuin huomattiin edellisen kirjoitukseni lainatusta kirjoituksesta niin alkuperäinen Jumalan säätämys avioliitosta ei tunne seurusteluaikaa. Eli siinäkin huomataan kuinka kauaksi on ajauduttu alkuperäisestä Jumalan tahdosta minkä hän meille sanassaan ilmoittaa tähän avioliittooasiaan liittyen.

Room. 12:2

Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.


1. Piet. 1:14

Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,


Noista yllä olevista Raamatun kohdista käy myös hyvin ilmi mistä on tänäkin päivänä kysymys tässä asiassa eli pakanat ovat mukautuneet ajan saatossa omiin epäraamatullisiin tapoihinsa näissä avioliittoasioissa eri maailmanaikojen saatossa vaikka toki kirkollisissa seremonioissa on vielä niistä rippeet jäljellä kuten jo aikaisemmin totesin.


Mikko , tuo ylläoleva kirjoitus minkä tein on minun ymmärrykseni tästä avioliittoasiasta kaikkinensa, lyhyessä muodossa ja Raamatulla perusteltu.

Jos sinulla on jokin toinen käsitys asioista niin sinulla on siihen oikeus mutta toivottavasti perustelet asioita mahdollisimman paljon Jumalan sanalla, eikä omilla "viisauksilla".


Herran pelko estää minua kirjoittamasta sellaista mitä ei löydy Raamatusta. Samoin ihmisten mielistely pysyköön kaukana minusta. Näillä eväillä tässä mennään eteenpäin päivä kerrallaan.


Gal. 1:10

Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.


2. Joh. 1:4

Minua on suuresti ilahuttanut, että olen lastesi joukossa havainnut olevan niitä, jotka totuudessa vaeltavat sen käskyn mukaan, jonka me olemme saaneet Isältä.


JUMALAN SIUNAUSTA JOKAISELLE FOORUMILAISELLE.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja toni t » 26. Tammi 2013 14:40

Niin,mutta ovatko nämä häät kirjalliset ohjeet kuinka 2000-luvulla Jeesuksen seuraajien tulee mennä naimisiin vanhoja juutalaisia tapoja ja perinnäissääntöjä käyttäen ?

Vai onko se esikuvallista tekstiä Jeesuksen ristin sovitustyöstä sekä seurakunnasta?

ESIM:

Ilmestysmajaa ympäröivät akaasiapuusta tehdyt kultapeitteiset ja samanmittaiset laudat kuvastavat esikuvallisesti seuraavaa:

Kaikki akaasiapuusta tehtävät laudat (ihmiset) ovat aluksi kieroja (syntisiä), sitten mutkat oikaistaan niin että kaikki ovat suoria (Synnit ja saasta otetaan pois).

Laudat leikataan lopuksi samanmittaisiksi (kaikki henkilöt seurakunnassa ovat yhtä arvokkaita)

Jos tulkitsisin lautoja samalla tavalla kuin sinä voisin todeta:

Jumalan sana kehoittaa Jumalan lapsia seuraamaan Jumalaa. Herra Jeesus on antanut sanassaan Hänen seuraajilleen esimerkin ja esikuvan siitä miten tulee elää. Jumalan sana ilmoittaa että Herramme jota seuraamme suojaa kaikista arvokkaimmat ja tärkeimmät alueet kiinteistöistä akaasiapuu laudoilla. Jos haluat seurata Herraa ja hänen esikuvaansa olisi oikein, että itsekkin rakentaisit akaasiapuu aitaa myös kun suojaat omia tärkeitä asioitasi.


Karitsan häät ovat ilon ja riemun juhla niihin kutsutuille josa juhlitaan Karitsan häitä. Samoin tulisi olla kaikkien häiden suhteen. Ei häiden tule olla mitään perinnäisääntöjen täyttämistä vaan juhla jossa juhlitaan avioparia. Häiden vietto on soveliasta sillä Kristuskin viettää häitään morsiammensa kanssa. Se ettei Raamattu sano "vietä häitä" ei tarkoita sitä etteikö häitä olisi hyvä viettää sillä meidät on kutsuttu kaikessa seuraamaan Jeesusta ja Jeesus viettää myös häitä morsiammensa kanssa sillä häät ovat ilon ja riemun juhla. Jos häitä ei voi viettää jostain syystä niin ei niitä olo pakko viettää sillä ei ilon ja riemun juhlasta saa tehdä orjuuden juhlaa.

Miesten tulee rakastaa vaimojaan niinkuin Kristus rakastaa seurakuntaa. Kristus järjestää häät seurakunnalleen ja samoin on soveliasta Jeesuksen seuraajien järjestää häät vaimoilleen. Häät eivät ole laki joka tulisi täyttää vaan Jumalan armosta ja rakkaudesta saamme järjestää häät jossa iloitsemme ja riemuitsemme lähimmäistemme kanssa sulhasen ja morsiemman rakkaudesta.

Jeesus on valmistanut pelastuksen kaikille maailman ihmisille sillä Jumala haluaa että kaikki pelastuisivat sillä Jumalalle kaikki ihmiset ovat yhtä arvokkaita. Jumala ei kuitenkaan pakoita ketään pelastukseen vaan antaa ihmisille vapaan tahdon valita ottaako Hänet vastaan vai ei. Ne jotka ottavat Jumalan vastaan Jumala suojaa armollaan ja Hengellään. En ymmärrä oikein sinun vertaustasi kyseisessä kohdassa sillä kaikki ihmiset ovat Jumalalle arvokkaita ja Hän haluaisi antaa pelastuksen kaikille, mutta siitä huolimatta monet eivät halua rakastaa Jumalaa. Jumalan lapsienkin tulisi elää niin että he rakastavat kaikkia ihmisiä henkilöön katsomatta. Rakkauden lähimmäisiin tulisi ojentautua aina Jumalan tahdon mukaan. Lähimmäisten rakastaminen henkilöön katsomatta ei siis tarkoita lähimmäisten syntielämän hyväksymistä ja kannattamista vaan heistä välittämistä Jumalan tahdon mukaan Jeesuksen esimerkin mukaan.

Tartuin tuohon soveliasta -sanaan kyllähän hääbileet on soveliasta ja sallittua järjestää kuka niin haluaa tehdä, mutta kehoittaako Herra meitä tähän? Rikommeko Jumalaa vastaan jos emme niitä hää bileitä järjestä?

Hääjuhlat voi toki olla iloinen ja mukava seremonia taikka bile -tilaisuus, mutta se voi myös olla järkyttävä farssi ja taakka, esim juopot sukulaiset, rahan puute, kaikki ei pääse osallistumaan, osallistujilla paineita morsiusparin lahjojen ostosta ym ym. Häät ei automaattisesti ole ilon ja riemun juhla. Ja jos asianomainen itse tietää ja kokee että hääjuhlissa tulisi edellämainittuja jännitteitä ja ikäviä asioita haluaako Herra että ne pidetään? Pidetäänkö ne siksi, että Herra on niin sanassaan ilmoittanut että näin tulee tehdä tai rikot minua vastaan?

Jos taas Jumala toivoo seurakunnaltansa häitä ja on ilmoittanut vanhassa testamentissa Juutalaisten hää menojen olevan hänelle mieleiset niin miksi oma länsimaalainen versiomme ilman puolisosta maksettuja lunnaita, ja muita tapoja ei noudateta?

Onko hää juhlat samat juhlat tänäpäivänä, kuin mitä Juutalaiset viettivät vai onko ne länsimaalaisten "riisuttu" versio jotka on tehty miellyttämään ihmistä eikä Jumalaa. Ainakin mielestäni tämänpäivän länsimaiset häät eroaa paljonkin juutalaisten perinteistä niin silloinhan vietämme täällä täysin vääränlaisia häitä riisinheittoineen ja kirkonkellon soittoineen sekä autoajeluineen. Ei niissä ole paljoakaan Juutalaisia perinteitä jäljellä ja ne eivät muistuta Raamatussa ilmoitettuja häitä. Niissä on paljon ihmisten omia lisäyksiä ja krumeluureja:

-Hää ryijy, jonka päällä seistään kun vihitään.

-Sormusten vaihto

-Kirkonkellojen soitto

-Riisin heitto

-Hää ajelu jollain makeella kaaralla, mitä rikkaampi pari sen komeempi auto.

- Häämatka

Nuo kaikki ainakin ovat ihmisten lisäyksiä Raamatun ilmoituksen lisäksi, vastaavasti nyky häistä puuttuu paljon Raamatun ilmoittamista häistä esim maksu morsiammesta ym ym.

Kuten ylläolevasta listasta ilmenee ihmiset ovat lisänneet häihin vaikka mitä omaa pikku boonusta Raamatun ilmoituksen lisäksi ja ohi. Ovatko nuo lisäykset Jumalan mielen mukaisia?


Raamattu kehoittaa seuraamaan Jeesusta kaikessa. Häät eivät ole laki joka meidän tulisi täyttää vaan ne ovat juhla jota Jumalan armosta saamme viettää lähimmäistemme kesken. Tietysti häät voivat olla myös farssi jos siellä tapahtuu ikäviä asioita. Jumalan lapset on kutsuttu tekemään hyvää lähimmäisille ja myös joskus hyvän tekeminen lähimmäisille voi saada aikaan ikäviä seurauksia jos jotkut alkavat käyttäytymään pahasti sen vuoksi että sinä halusit tehdä hyvää. Se että jotkut alkavat silloin käyttäytymään pahasti ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö sinun tulisi pyrkiä tekemään hyvää. saatana koittaa laittaa aina kapuloita Jeesuksen seuraajien rattaisiin mutta ei saatanan kapuloiden laittaminen saa vaikuttaa niin ettei Jeesuksen omat enään haluaisikaan seurata Herraansa koska silloin myös saatana koittaa laittaa kapuloita rattaisiin. Se että maailma vastustaa hyvää ei saisi estää hyvän tekemistä.

Jos tiedämme jo etukäteen että häistä tulee ryyppy ja remuamis juhlat niin ei sellaisia tulisi järjetää sillä häiden tulee olla riemun ja ilon juhla niihin kutsutuille. Karitsan häät ovat ilon ja riemun juhla jossa juhlitaan Jumalan tahdon mukaisesti (ei syntisesti). Samoin tällaisia häitä Kristuksen omienkin tulisi viettää. Häitä jossa iloitaan ja riemuiteen avioparin rakkaudesta Jumalan tahdon mukaan (ei syntisesti). Maailma on pullollaan häitä joita juhlitaan syntisesti mutta meidän ei tule ottaa esimerkkiä maailmasta vaan Herrasta. Pelko häiden epäonnistumisesta ei saisi vaikuttaa sitä ettei häitä silloin edes järjestettäisi sillä silloin pelko orjuuttaisi meitä. Kristuksen omien hääjuhlissa tulisi siis juhlia avioparia Jumalan tahdon mukaisella tavalla ei lain tekoina vaan Jumalan antamana ilon juhlana. Maailmallisia häitä joita juhlitaan ryyppyjuhlina ei tule sekoittaa siihen miten Jeesus ja Hänen omieensa tulisi iloita ja riemuita häissä.

Uudessa liitossa häät ovat ilon ja riemun juhla samoin kun Karitsalla niistä ei tule tehdä mitään lakia itselle jossa pyritään täyttämään perinnäissääntöjä. Häät jotka miellyttävät Jumalaa ovat häät jossa iloitaan ja riemuitaan Jumalan tahdon mukaisella tavalla avioparin rakkaudesta.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Haukkuminen

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 27. Tammi 2013 21:25

toni l kirjoitti:
Jos Herramme ja Jumalamme pitää morsiammelleensa häät niin miksi me Herran ja Jumalan seuraajat emme myöskin toimisi samoin? .


Olen nyt viettänyt 2 pv ansassa tämän periaatteen kanssa. Se kuulostaa oikealta ja hyvältä, mutta en pysty soveltamaan sitä kaikkeen ja se saa minut epäilemään sitä. Jos periaate toimii vain joskus ja joissain asioissa niin miten osaamme arvioida missä tapauksissa periaatetta voi käyttää, ja missä taas ei sittenkään?

ESIM:

Herra myös salli saatanan kiusata ja koetella Jeesusta erämaassa, tulisiko meidänkin sallia puolisoillemme koetuksia ja testejä?

Ja salli myös Fariseusten ja muiden syyttää häntä.

Joh. 18

12 Niin sotilasjoukko ja päällikkö ja juutalaisten palvelijat ottivat Jeesuksen kiinni ja sitoivat hänet
13 ja veivät ensin Hannaan luo, sillä hän oli Kaifaan appi, ja Kaifas oli sinä vuonna ylimmäisenä pappina.

Luuk 23

2 Ja he alkoivat syyttää häntä sanoen: "Tämän me olemme havainneet villitsevän kansaamme, kieltävän antamasta veroja keisarille ja sanovan itseään Kristukseksi, kuninkaaksi".
3 Niin Pilatus kysyi häneltä sanoen: "Oletko sinä juutalaisten kuningas?" Hän vastasi hänelle ja sanoi: "Sinäpä sen sanot".

Matt. 27
28 Ja he riisuivat hänet ja panivat hänen päällensä tulipunaisen vaipan
29 ja väänsivät orjantappuroista kruunun, panivat sen hänen päähänsä ja ruovon hänen oikeaan käteensä, polvistuivat hänen eteensä ja pilkkasivat häntä ja sanoivat: "Terve, juutalaisten kuningas!"
30 Ja he sylkivät häntä, ottivat ruovon ja löivät häntä päähän.

Herra myös salli pilatuksen pettää Jeesuksen sekä salli Hänen ristiinnaulitsemisen ja häpäisemisen.

En arvostele tässä Herraa, vaan totean vain tosiasioita.

Jos periaate olisi toimiva sitä pitäisi pystyä käyttämään joka tilanteessa. Itse minun on tunnustettava vajaavaisuuteni tässä asiassa ja sanottava etten tiedä koska periaatetta voi käyttää ja koska ei voi käyttää.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 35 vierailijaa

cron