Lääkkeillä tehdyt abortit lisääntyneet

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Lääkkeillä tehdyt abortit lisääntyneet

ViestiKirjoittaja inka » 09. Syys 2011 12:46

Jasmiini kirjoitti:Minä nyt änkeän vastaamaan tänne, vaikka en olekaan perehtynyt alkukieleen.

Tuo teksti, Inka, minkä laitoit on peräisin katolilaiselta sivustolta, eikä ole kovin Raamatullista tekstiä. Kannattaa jättää oman arvoonsa koko teksti. Katolilaisilla nuo ehkäisyasiat ovat kokonaan kiellettyjä ja muutenkin aika vinksallaan.

Tuo Raamatunkohta,
Gal 5:
19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.

Tuolla vilahtava sana noituus, ei varmaankaan tarkoita yksistään ehkäisyä, jos ollenkaan, vaan yleisesti noituudessa tehtyjä liemiä ja litkuja ja niihin liittyvää loitsimista, joilla on tehty kaikkea muutakin pahaa. Minun luullakseni enemmänkin noituudessa on tehty noiden liemien avulla abortteja, eikä niinkään ehkäisty. Minusta tuo on vähän otettu asiayhteydestä pois koko sana ja tehty sille oma merkitys, jolla katolilaiset ovat tukeneet omia käsityksiään.

Siunausta :hearts:


Kiitos, että "änkesit" vastaamaan! :) Asia varmasti on juts noin kun kirjoitit.
Mua kuitenkin jää mietityttämään tämä Raamatun kohta (etenkin lihavoitu osuus):
1Kor 10
1. Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
2. ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
3. ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
4. ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
5. Mutta useimpiin heistä Jumala ei mielistynyt, koskapa he hukkuivat erämaassa.
6. Tämä tapahtui varoittavaksi esimerkiksi meille, että me emme pahaa himoitsisi, niinkuin he himoitsivat.
7. Älkää myöskään ruvetko epäjumalanpalvelijoiksi kuten muutamat heistä, niinkuin kirjoitettu on: "Kansa istui syömään ja juomaan, ja he nousivat iloa pitämään".
8. Älkäämmekä harjoittako haureutta, niinkuin muutamat heistä haureutta harjoittivat, ja heitä kaatui yhtenä päivänä kaksikymmentä kolme tuhatta.
9. Älkäämme myöskään kiusatko Herraa, niinkuin muutamat heistä kiusasivat ja saivat käärmeiltä surmansa.
10. Älkääkä napisko, niinkuin muutamat heistä napisivat ja saivat surmansa tuhoojalta.
11. Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut.
12. Sentähden, joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea.
13. Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.
14. Sentähden, rakkaani, paetkaa epäjumalanpalvelusta.

Eli tästä kun monet sanoo, ettei Jumala anna ihmiselle enempää kuin jaksaa kantaa ja että Jumala on voimallinen myös sulkemaan kohdun, jos ei lapsia kuulu enää tulla. Kuitenkin on monia äitejä, etenkin lestadiolaispiireissä, jotka ovat aina raskaana tai imettävät ja lapsia tulee kuin liukuhihnalta vaikka äidin terveys järkkyy ja väsymys painaa, mutta kun pakko on tai helvettiin joutuu...
Eli mitä tässä kohdassa tarkoitetaan kiusauksella, jonka Jumala sallii ja valmistaa ulospääsyn?

Siunausta! :hearts:
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: Lääkkeillä tehdyt abortit lisääntyneet

ViestiKirjoittaja PetriFB » 09. Syys 2011 13:39

inka kirjoitti:täällä olikin jo kauan sitten käyty tätä ehkäisykeskustelua ja ittekin oon tänne kommentoinu, mut jostain syystä nämä asiat on alkaneet taas vaivaamaan mua. oon ajatellu että ehkäisyssä sinällään ei ole mitään pahaa, mutta viimeaikoina oon alkanu epäillä, josko kysymys on sittenkin vaan siitä, että olen itsekäs enkä luota Jumalaan tarpeeksi. Onhan Jumala luvannut, ettei anna kenellekään enempää kuin jaksaa kantaa ja kaippa tuo pätee näissä lapsiasioissakin..?

tässä lainaus eräästä tekstistä, joka laittoi arveluttamaan ja jota toivoisin että kommentoisitte (etenkin te jotka olette alkukieltä tutkiskelleet) :

Psalmit antavat ymmärtää, kuinka vastakkaisia Jumalan ja yhteiskuntamme mielipiteet lastensaamisesta ovat: ”Jos Herra ei taloa rakenna, turhaan näkevät rakentajat vaivaa… Lapset ovat Herran lahja, kohdun hedelmä on hänen antinsa. Kuin nuolet soturin kädessä ovat nuorena saadut lapset. Onnellinen se mies, jonka viini on nuolia täynnä!” (Ps. 127:1,3–5)

”Talon rakentaminen” on perheen perustamisen symboli. Jos perhe ei perustu siihen, että lapset ovat aina tervetullut lahja ja siunaus Jumalalta, on vanhempien vaiva turhaa. Jumala ei ylistä onnelliseksi sitä, joka on taidokkaasti ehkäissyt liiat lapset pois, vaan sitä, jolla niitä on runsaaasti. Raamattu sanoo lasten olevan kuin nuolia soturin kädessä – kuka haluaisi lähteä sotaan mahdollisimman vähillä nuolilla? Yhteiskuntamme on elämän ja kuoleman kulttuurien välisessä sodassa, ja kristilliset lapset ovat lisäystä elämän ja rakkauden armeijaan – mitä enemmän, sen parempi.

Myös Uusi testamentti antaa mitä todennäköisimmin asiaan selvän kantansa. Paavalin kuolemansyntilistassa tuomionsa saa kreikankielinen sana pharmakeia (Gal. 5:20), joka merkitsi erilaisten juomien sekoitusta hämäriin tarkoitusperiin (”noituus”), joista eräs merkittävä tapaus oli nimenomaan raskauden ehkäiseminen. Kolmesta tapauksesta, joissa pharmakeia tuomitaan Uudessa testamentissa (Gal. 5:20, Ilm. 9:21, 21:8), asiayhteys on jokaisessa seksuaalinen moraalittomuus, ja kahdessa tapauksessa mainitaan lisäksi murhaaminen (Ilm. 9:21, 21:8).

Lihavoitu teksti eniten pisti mietityttämään, eli onko todella niin, että pharmakeia tarkoittaa raskauden ehkäisemistä??? :O
Kiitos kaikille vastauksista ja siunausta!


Sana pharmakeia tarkoittaa noituutta, myrkkyä ja lääkkeitten käyttöä. Pharmakeia sana tulee sanasta pharmakeus, joka tarkoittaa ihmistä joka valmistaa tai käyttää "lääkkeitä" (huumaavia aineita) harjoittaakseen noituutta. Tällainen henkilö huumaavien aineiden kautta ottaa yhteyttä henkimaailmaan ja siten harjoittaa noituuttaa ollessaan yhteydessä pimeyden henkivaltojen kanssa.

Gal 5:20 on lueteltu erilaisia syntejä, joista pharmakeia noituus on vain yksi muiden joukossa. Ilm 9:21 on sama juttu kuin edellä. Ilm 21:8 on taas opetus siitä, että Babylonin noituus on villinnyt kaikki kansat.

Pharmakeia sanaa ei siis voi mitenkään liittää tarkoittamaan ehkäisemistä, koska pharmakeia tarkoittaa noituutta, jota voidaan harjoittaa myös huumaavien aineiden kautta. Itse en näe mitään pahaa turvallisessa ehkäisyssä. Turvallisella ehkäisyllä tarkoitan sitä missä siittiöt ja munasolut eivät pääse kohtaamaan toisiaan. Jos joku luottaa siihen, että rukouksen avulla ilman ehkäisyä ei tule raskaaksi, niin hyvä niin, mutta älköön kukaan tuomitko sellaisia, jotka käyttävät turvallista ehkäisyä, sillä Raamatussa ei ole sellaista kieltoa, joka estäisi tällaisen ehkäisyn käytön. Tai jos sellainen löytyy, niin sitten tietenkin asia on sillä selvä, mutta en vielä ainakaan ole sellaista löytänyt. Jos joku löytää, niin tottakai silloin olen valmis muuttamaan kantaani.

Jos vaimo ei halua tulla raskaaksi joka vuosi, niin miehen on sitä kunnioitettava ja sen seurauksena tulee toimia, joko luottaen turvalliseen ehkäisyyn tai rukoilla ettei vaimo tule raskaaksi. Sitten on vielä ne varmat päivät.

On totta, että ehkäisyvälineet palvelevat paljossa ihmisen synnin himoja. Asiassa on kuitenkin vielä eräs puoli, jos vaimo ei halua tulla raskaaksi koko ajan, niin silloin turvallinen ehkäisy on osoitus siitä, että mies kunnioittaa vaimoaan. Turvallinen ehkäisy on toisen huomioonottamista. Seksuaalisuus ei ole tarkoitettu pelkäksi lisääntymiseksi ja lapsien saamiseksi, vaan myös kauniiksi lahjaksi miehen ja naisen välille, jossa molemmat saavat ja antavat toisilleen mielihyvää seksuaalisuuden kautta, jonka Jumala on myös tarkoittanut miehen ja naisen välille.

Jos käytetään ehkäisymuotoa, jossa tapetaan siittiöistä ja munasolusta alkanut ihmiselämä, niin tietenkään en sellaista kannata.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Lääkkeillä tehdyt abortit lisääntyneet

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 09. Syys 2011 19:51

:wtf: :think:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 13:05, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Lääkkeillä tehdyt abortit lisääntyneet

ViestiKirjoittaja phaipola » 29. Loka 2011 14:39

Rauhaa!

Tämän viestiketjun ensimmäisellä ja toisella sivulla viitattiin minun kirjoituksiini ehkäisystä ja abortista. Olen muuttanut hiljattain suhtautumistani suopeammaksi ehkäisyä kohtaan. Pyydän anteeksi lukijoiltani sitä, että olen kirjoittanut tunteettomasti ja kylmästi tästä aiheesta, ja että opetukseni on ollut harhaan johtavaa.

Pidän hyväksyttävänä syntyvyyden kontrolloimista ja ehkäisyä, jossa ei poisteta hedelmöitynyttä munasolua naisen kohdusta tai emättimestä. Nykyään tunnettuja sellaisia keinoja ovat kondomin käyttö, keskeytetty yhdyntä ja pidättyminen yhdynnästä naisen hedelmällisimmän kuukautiskierron aikana. Niissä estetään siittiöiden ja munasolun kohtaaminen ja naisen raskaaksi tuleminen.

Lasten syntyvyyden kontrollointi ja ehkäisy ei ole mielestäni epäluottamusta Jumalaa kohtaan, niin kuin aiemmin kirjoitin tai annoin ymmärtää. Jos jollakin parilla on niin luja usko, että he voivat jättää asian kokonaan "Herran haltuun", niin se on heidän päätöksensä ja hyvä heille.

Jumala toimii usein uskomme määrän mukaan. Jos joku uskoo, että Jumala voi sulkea kohdun tai avata sen rukouspyyntöjen mukaan, niin jättäköön silloin asian Herran haltuun. Hän ei saa kuitenkaan vaatia muilta samaa kuin mihin itse pystyy. Kaikilla ei ole yhtä lujaa uskoa, mutta sitä ei pidä katsoa epäluottamukseksi Jumalaa kohtaan vaan korkeintaan heikoksi uskoksi ja järjen käytöksi, minkä Jumala myös sallii.

Jumala on säätänyt biologiset lainalaisuudet, joiden mukaan nainen hedelmöityy munasolun ja siittiöiden kohdatessa, eikä hän puutu aina aktiivisesti tähän tapahtumaan. Niinpä ehkäisyn käyttö ei ole aina syntiä Jumalaa vastaan vaan terveen harkinnan käyttämistä, jonka Jumala on antanut meille avuksi ja suojaksi tässä maailmassa.

Olen korjannut kirjoituksiani tässä asiassa tänään ja eilen. Ne löytyvät kotisivuiltani inri.fi osoitteesta kohdasta "Vanhaa sivustolla" ja sieltä vasemman reunan valikkoa hieman alaspäin kohdasta "Vanhaa sivustolla 1". Suorat linkit teksteihin ovat:

http://www.inri.fi/haureus/ehkaisy.pdf
http://www.inri.fi/haureus/abortti.pdf

Pahoittelen vielä kerran sitä, että olen aiheuttanut lukijoilleni mielimurhetta väärillä opetuksillani tässä asiassa.

Jyväskylässä 29.10.2011
Petteri Haipola
phaipola
 

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa

cron