Tutkimuksia

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tutkimuksia

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 12. Tammi 2013 13:31

Niin...ei täällä varsinaisesti ketään kielletä, eikä pakoteta olemaan tekemättä sitä ja tätä ja ehkäpä tuota. Tarkoitus on yhdessä, yhteisestä uskosta käsin, yhtenä Jumalan seurakuntana= Jumalan lapset, jossa Kristus Henkensä kautta asuu kasvaisimme yhä enemmän Herramme kuvan kaltaisiksi,

1.Piet.2:4 "Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,
2:5 ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia."

On siis Jumalan rakastamana ja Hänen Rakkaudestaan käsin hengellisestä kasvusta kyse niin, että tekemisiemme vaikuttajana on Herra Jeesus. Edellistä jaetta neljä ( 4 ja 5) ennen Pietari kirjoittaakin,

1.Piet.2:1 "Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu,
2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
2:3 jos "olette maistaneet, että Herra on hyvä."

Ymmärrän, että olemme vajavaisia ja sana pankaa, joka on siis imperfekti, saattaa kuulostaa, että itsessämme olisi voima panna pois kaikki pahuus, kaikki, mikä on lihastamme. Se ei onnistu kuin Pyhässä Hengessä ja Totuudessa. Jumalan Sana on yhdessä tienviitta, miten meidän tulee uusina luomuksina elää kasvaen hengellisesti ja siihen saamme Voiman ja viisauden itse Herralta Jeesukselta. Olemmehan maistaneet Jumalan Rakkautta, että ilman omaa ansiotamme olemme uskon kautta Jeesukseen saanet lahjana iankaikkisen elämän. Näin Raamatun Sana meille vakuuttaa, tunsimmepa sitä inhimisillisin tuntein tai emme. Edessä onkin sitten Tie uskossa Kristukseen ja sillä Tiellä olemme itsekukin. Täydennän vähän vielä,

Filip.3:8 "Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen
3:9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
3:10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,
3:11 jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.
3:12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
3:13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
3:14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
3:15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
3:16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!

3:17 Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.
3:18 Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
3:19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.
3:20 Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi,
3:21 joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi."

Siunausta, :pc:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Tutkimuksia

ViestiKirjoittaja systeri » 12. Tammi 2013 13:45

No joo..tuo oli vaan mun oma mielipide ja näkemys asiasta.Mutta niinku varmaan Jukka-Pekka huomaat että asiat ei oo niin mustavalkoisia...ehkä Jumalalle on, mutta ihmisen pitää monesti työstää asiat jotain kautta että ymmärtää ne.Muutaman päivän ahdisti, mutta nyt on huomattavasti helpompi hengittää kun tajuan että ymmärsin asian lopuksi "terveesti" ja ehkä vähän armollisemmin kuin se täällä esitettiin. Kukaan ihminen ei voi sitä kasvua antaa eikä pakottaa toista uskomaan,niinkuin tuli semmonen olo välillä että painostetaan...anteeksi nyt vaan :)
systeri
 

Re: Tutkimuksia

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 12. Tammi 2013 17:28

systeri kirjoitti:No oikeasti mä sain alkuun sen käsityksen että täällä kiellettiin Rock musiikki koska se on aloittajan mukaan perkeleestä ja näin ollen epäjumalille uhrattua.
Sana sanoo ettei oo epäjumalia mutta tuon toisen vuoksi mun ei pitäis alkaa väittämään ja kehoittamaan että voi kuunnella.
Itse voin kuunnella musiikkia laidasta laitaan vaikka kannelta tai harppuakin,varmaan vähän tilanteesta riippuen.En kuitenkaan semmosta joka tekee olon hermostuneeksi tai hajottaa pään ja korvat.
Korintton seurakunta oli "sekalainen" ja niinhän me ollaan täälläkin.Provot/raflaavat otsikot ja vastaan suht helposti provosoituva "muija" niin siinähän se on soppa valmis :-P Olisiko keskustelu ollut niin kiihkeä jos kysyjä olisi kysynyt "onko rock musiikki mielestäsi myrkkyä helvetistä" ja tuonut oman kantansa väittämättä sitä kuitenkaan faktaksi.Silloin se toinenkin olisi ehkä herännyt "päivään" vähän lempeämmin..ja seuraava Sananpaikka olisi voinut toteutua ilman riitaa :) Siukkelis :hearts:


Fil.3:15

Olkoon siis meillä,niin monta kuin meitä on täydellistä,tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli,niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava kuinka asia on.


Mietin sitä Rock-musiikkiketjun aloitus itsekin ja ehkäpä se "rockmusiikki myrkkyä helvetistä" on hiukan väärin muotoiltu ja raflaava. Olisi se aloitusotsikko voinut ehkäpä olla toisenlainenkin. Keskusteluketjuhan on yhä avoinna, muttei minulla ole sinne ainakaan mitään uutta tuotavaa. Minusta se on rakentava ketju ja ehkäpä jollakin on vielä jotain sanottavaa asian tiimoilta. En ole kokenut, että se suljetuksi tulisi laittaa.
Korinton seurakunnan tila ensimmäisessä Paavalin kirjeessä taas oli ja on lihallinen, mihin Paavali puuttuikin, koska seurakunnassa esiintyi sellaisiakin syntejä, joita "ei ole pakanainkaan keskuudessa" (1.Kor.5.1). Tällä Paavali viittasi esim. sukurutsaukseen. Eräs taisi pitää isänsä vaimoa. Paavali ensimmäisessä kirjeessään nuhteli seurakuntaa ja "juotti sille maitoa" (1.Kor.3:1- ), kun eivät vahvaa ruokaa sietäneet. Haureuden syntihän se oli siis yksi Korinton seurakunnan synneistä, josta tuli tehdä parannus. Paavali luetteli selkeästi, nimesi synnit ja kehotti tekemään parannuksen.
Toisessa kirjeessä Paavali lähetti Tituksen Korintoon ja hän toikin srk:n tilasta murheelliselle Paavalille hyviä uutisia, josta otan pätkän tähän,

2.Kor.7:6 "Mutta Jumala, joka masentuneita lohduttaa, lohdutti meitä Tiituksen tulolla,
7:7 eikä ainoastaan hänen tulollansa, vaan myöskin sillä lohdutuksella, jonka hän oli teistä saanut, sillä hän on kertonut meille teidän ikävöimisestänne, valittelustanne ja innostanne minun hyväkseni, niin että minä iloitsin vielä enemmän.
7:8 Sillä vaikka murehutinkin teitä kirjeelläni, en sitä kadu, ja jos kaduinkin, niin minä - kun näen, että tuo kirje on, vaikkapa vain vähäksi aikaa, murehuttanut teitä -
7:9 nyt iloitsen, en siitä, että tulitte murheellisiksi, vaan siitä, että murheenne oli teille parannukseksi; sillä te tulitte murheellisiksi Jumalan mielen mukaan, ettei teillä olisi mitään vahinkoa meistä.
7:10 Sillä Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen, joka koituu pelastukseksi ja jota ei kukaan kadu; mutta maailman murhe tuottaa kuoleman.
"

Edellä onkin tärkeä pointti. Meidän tulee siis kasvaa hengellisesti pois lihallisuudesta ja tehdä parannusta, kun aihetta on. Jos emme tee parannusta ja jäämme lihallisiksi, emmekä kasva hengellisesti Armosta käsin, kuoleta Hengellä lihan tekoja, mikä on siis prosessi ja jatkuu loppuun saakka täällä ajassa niin silloin kylvämme lihaamme, elämme oman tahdon tietä kuolemaksi. Häiriötekijöitä voi tulla uskossa kasvuumme syystä jos toisestakin. Mutta Jumala näkee salatuimpaan saakka, sydämeemme ja haluaa saavuttavan meidän lopulta Voittopalkinnon.

Siunausta :pc:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Tutkimuksia

ViestiKirjoittaja systeri » 12. Tammi 2013 23:19

Eikös siellä korintossa ollu kaikennäköistä riitaisuutta ym.
Livenä kyllä harvemmin saa näin koville ottavia vääntöjä aikaan,kyllä se on näillä foorumeilla helpompaa...mut ei se kivaa oo :?
Sitä vaan välillä kokee että asiat ei mee ihan yksyhteen ja silloin on pakko alkaa avautumaan,minkäs teet kun täällä kerran ollaan :oops:
systeri
 

Re: Tutkimuksia

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 13. Tammi 2013 00:27

systeri kirjoitti:Eikös siellä korintossa ollu kaikennäköistä riitaisuutta ym.
Livenä kyllä harvemmin saa näin koville ottavia vääntöjä aikaan,kyllä se on näillä foorumeilla helpompaa...mut ei se kivaa oo :?
Sitä vaan välillä kokee että asiat ei mee ihan yksyhteen ja silloin on pakko alkaa avautumaan,minkäs teet kun täällä kerran ollaan :oops:


Rauhaa systeri!

Korinton seurakunnassa rehotti kaikenlainen lihallisuus, josta Paavalin tuli Jumalan vaikuttamasta Rakkaudesta Totuuteen ja Korintossa asuviin veljiin/sisariin nuhdella. Mutta viittaatko systeri nyt johonkin, mitä minä en nyt oikein ymmärrä??? Onko sinulla ehkä jotain ns. hampaankolossa liittyen hengellisestä rokista käytävään keskusteluun, mikä on käynnissä ja avoinna yhä edelleen...?? Sinullahan oli ihan hyviä kommentteja siellä, joskin myös sellaisia pikaisesti muisteltuna, joihin en voi yhtyä. Minun näkemykseni mukaan keskustelu käytiin/käydään hyvässä ja rakentavassa hengessä. En ole kaikkia linkkejä kuunnellut sieltä ja lukenut/tutkinut perinpohjaisesti, mutta uskon olevani jotensakin kartalla, mistä on kyse kokonaisuudessaan em. keskusteluketjussa. Tässä ketjussa en enempää käy asiasta keskustelua ja olen kirjoittanut niinkuin minä asian näen Jumalan Sanan valossa. Sinulla on ollut oikeus kommentoida yhtäläisesti kenen tahansa muun kanssa. Näin minä ainakin olen keskusteluketjua seuratessani ja kommentoidessani havainnut. No, näillä foorumeilla tulee väärinkäsityksiäkin, minkä olen huomannut, enkä itsekään ole aina käsittänyt toista osapuolta niinkuin hän on tarkoittanut. En ole myöskään itse saanut ajatuksiani niin tänne kirjoitettua, kuten olisin halunnut ja joku on ehkäpä käsittänyt väärin. Saa tulla kyllä vapaasti huomauttamaan ja jopa toivon sitä.

Siunausta sinulle ja hyvää yötä, jos luet vielä tähän aikaan tätä, :pc:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Tutkimuksia

ViestiKirjoittaja systeri » 13. Tammi 2013 00:47

Ei oo kyllä varmaan mitään enää hampaan kolossa,mun puolelta asia on ihan katteltu.Ajattelin vaan kun kirjoittelit tuossa lihallisuudesta pois kasvamisesta niin että jos tarkoitit mua, niin kerroin vaan että pakkohan sitä on avautua jos ei näe asioita ihan samalla tavalla.Ja silloin se voi ehkä tuntua lihallisuudelta jos niin haluaa ;) .No se on kyllä köppästä jos et kerro missä et voi yhtyä näkemyksiin ..aika yksipuoliselta välillä tuntuukin kun ollaan vaan hiljaa.
systeri
 

Re: Tutkimuksia

ViestiKirjoittaja Mallu » 13. Tammi 2013 17:47

toni l kirjoitti:
Jotenki mulla on täs ristiriita,eli eikö me juuri sillä "syömättömyydellä" tueta sitä harjaoppia että on epäjumalia olemassa jos kerran toinen siihen uskoo ja vaikka me itse tiedämme ettei niitä ole?
Mitä enemmän tätä ajatusta pyörittelen niin sitä enemmän meen takkuun


1.Kor.10:27. Mutta kuin joku uskomatoin teitä vieraaksi kutsuu ja te mennä tahdotte, niin syökäät kaikkia, mitä teidän eteenne tuodaan* ja älkäät omantunnon tähden kyselkö.
28. Mutta jos joku silloin teille sanois: tämä on epäjumalain uhri, niin älkäät syökö, hänen tähtensä, joka sen ilmoitti, ja omantunnon tähden*. Sillä maa on Herran ja kaikki mitä siinä on.

1.Kor.10:7 Älkäät siis olko epäjumalain palveliat, niinkuin muutamat heistä, niinkuin kirjoitettu on: kansa istui syömään ja juomaan, ja nousi mässäämään.

1Kor.8:10 Sillä jos joku näkee sinun, jolla tieto on, atrioitsevan epäjumalain huoneissa, eikö siitä omatunto, joka heikko on, yllytetä epäjumalain uhria syömään?

Efe.5:9Sillä Hengen hedelmä* on kaikessa hyvyydessä ja vanhurskaudessa ja totuudessa,)
10. Ja koetelkaat, mikä Herralle otollinen on.
11. Älkäät olko osalliset* pimeyden hedelmättömissä töissä+, vaan paremmin nuhdelkaat.



Tonin laittamat raamatunpaikat ei avautunut mulle aivan ilman selitystä,joten kuuntelin ne Jukka Norvannon selittämänä.

Tuo kysymykseni,että "eikö me juuri sillä syömättömyydellä juuri vahvisteta sitä,että epäjumalia on olemassa jos toinen niihin uskoo,vaikka minulle niitä ei ole" ts."eikö hiljentyminen ole myöntymisen merkki" jne. ajattelin että onpa varmaan tyhmä kysymys (en osaa aina tuoda asiaani esille ymmärrettävästi,enkä aina itsekkään välttämättä ymmärrä mitä haen takaa)
Mutta kuunneltuani 1.Kor.10:29, on oikeastaan se mitä halusinkin kysyä.
Eli 1.Kor.10:29
,en tarkoita sinun omaatuntoasi,vaan tuon toisen,sillä MIKSI MINUN VAPAUTENI JOUTUISI TUON TOISEN TUOMITTAVAKSI?

Paavali kehoittaa Kristittyjä muuttamaan käytöstään,ei omaa vapauttaan,koska KRISTITTY AJATTELEE ENSIN TOISTA.Silloin kun me muutamme toiminta tapamme,jonkun toisen tähden kirkastamme sillä Jumalaa ja teemme sen Jumalan kunniaksi.No tämä on selvä vastaus kysymykseeni,mutta toinen kysymys sitten,että minkälaisissa tilanteissa tämä voi tulla arkipäivänä vastaan,mulle pitäisi antaa esimerkkejä aina arkipäivän tilanteisiin että tajuaisin paremmin :think2:

Toinen kysymykseni oli, "voiko nykyään olla epäjumalille uhrattua lihaa?" sillä tarkoitin sitä,että onko liha silloin jotenkin väärin teurastette/uhrattu?

Ei kait nykypäivän Suomessa uhrata sellaisille epäjumalille,niin kuin Korinttin seurakunnassa oli aikoinaan kysymys?

Tunnen kyllä itseni niin tyhmäksi näitten kysymysteni kanssa,mutta jatkan silti...

Pitääkö tämä asia ulottaa muuhunkin kuin syömiseen,koskeeko se esim.pukeutumista,koruja, musiikkia,joulun viettoa,jumalan kuvan tekemistä jne?
Nimittäin joskus uskoontulemiseni alkuaikoina,pidin kaulassani ristiä,jossa oli Jeesuksen hahmo,eli krusifiksi.En tajunnut silloin,että se voisi loukata jotain,kunnes eräässä rukouskokouksessa eräs veli sanoi,ei suoraan minulle,mutta koin sen tarkoittavan minua.
Hän sanoi,että katselee mieluummin tyhjää ristiä,kuin katolilaisten krusifiksia.

En laittanut sitä enää koskaan kaulaani, koska koin, että hän loukkaantui siitä.Myöhemmin toki tajusin,mitä on katolilaisuus krusifiksien ja kuvien palvontoineen ja olen hävittänyt koko korun.
Minähän oikeastaan olin silloin epäjumalan palvoja, kun kannoin sitä korua.
Toinen asia on taas esim.korvakorut.Olen kuullut joidenkin sanovan niistä,jotka korvakoruja pitävät,että saisivat ottaa ne pois ja paljonkin näkee uskovien laittavan niitä.Pitäisikö minun olla niitä laittamatta,jos tiedän että joku ei hyväksy ja luokkaantuu siitä?

Voi olla että olen taas kysymyksinen sivuraiteella ja aivan asian vieressä,mutta tällaista vaan mietiskelen :idea:
Mallu
 

Re: Tutkimuksia

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 13. Tammi 2013 21:59

systeri kirjoitti:Ei oo kyllä varmaan mitään enää hampaan kolossa,mun puolelta asia on ihan katteltu.Ajattelin vaan kun kirjoittelit tuossa lihallisuudesta pois kasvamisesta niin että jos tarkoitit mua, niin kerroin vaan että pakkohan sitä on avautua jos ei näe asioita ihan samalla tavalla.Ja silloin se voi ehkä tuntua lihallisuudelta jos niin haluaa ;) .No se on kyllä köppästä jos et kerro missä et voi yhtyä näkemyksiin ..aika yksipuoliselta välillä tuntuukin kun ollaan vaan hiljaa.


Rauhaa!

AIka harvaan osallistuin keskusteluun yleensä ko. ketjussa ja melko yleisellä tasolla. En joka kommenttia kommentoi ja sitäpaitsi kommentteja tuli tiuhaan tahtiin niin, että vaikea oli pysyä perässä. Lihallisuudesta pois kasvaminen koskee ihan minuakin ja kaikkia uskovia. Tarkoitin siis yleisellä tasolla, en erikoisesti sinua systeri.
Tämä päivä on ollut huisketta ja pikaisesti käyn lukemassa, mitä tänne on tullut uutta ja tuskin nyt ehdinkään mihinkään enempiä kommentoimaan, sillä kotipuolessa on hihastavetäjiä riittänyt :) , mikä on ihan hyvä asia, kun aikuisia lapsia tulee käymään.

Siunausta yhä edelleen, :pc:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 14 vierailijaa