Opetuslapseus

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Opetuslapseus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Tammi 2013 22:30

*
Se juttu alkoi kiinnostaa kun facebookissa sanottiin että se opetuslapseus vie vuosia kunnes heitä opetuslapseuttaa.
Se juttu jäi vähän mietityttämään. Mietin milloin tai missä vaiheessa meitä opetuslapseuttaa? :think2:

Jumalan Sanassa pysyminen viittaa kai opetuslapseuteen? Tiedän muutaman uskovan jotka ei toimi Sanan mukaan eikä heitä voi sanoa opetuslapsiksi. Mutta se opetuslapseus mietityttää mitä se on?

Joh. 8:31 Sitten Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, te todella olette minun opetuslapsiani RK

Eikö se ole Pyhän Hengen tehtävä opetuslapseuttaa meitä?

1.) uskoontultuaan jokainen saa Pyhän Hengen sinetiksi Jumalan lapseudesta eli Pyhän Hengen sinetti Hengen lapseus.

2.) Sanan äärellä Jeesuksen tunteminen

3.) Se kasvaa ja vahvistuu uskossaan kunnes se osaa pysyä Jumalan Sanassa niin siinä se opetuslapseuden vaihe alkaa? :oops:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Opetuslapseus

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 08. Tammi 2013 22:48

Raamatussa opetuslapsista ei puhuta enää apostolien tekojen jälkeen.
Mulle tuli tässä juuri mieleen ajatus opetuslapsista ennen kuin avasin tämän Uskonaskeleen :D
Mietin sitä, kun yleensä sanotaan, että Jeesuksella ei ole lempilapsia tms. Kuitenkin Jeesus valitsi ne 12 opetuslasta ylitse muiden. Olihan hänellä muitakin seuraajia kuitenkin tuolloin paljonkin. Nämä 12 kuitenkin valittiin erityisiksi koko Jumalan valtakunnassa. Uudesta Jerusalemista puhuttaessa sanotaan, että kaupungin muurin 12 perustuksessa on Karitsan 12 apostolin nimet. Heillä on siis erityisasema kuitenkin. Ilmestyskirjassa on myös toinen kohta, missä puhutaan kahdesta erillisestä ryhmästä ukovia. On ne 144000 sinetillä merkittyä (joiden ajattelen olevan myös lihansa puolesta Israelia) ja sitten on se suuri joukko erikseen (Ilm.7:4-8).
En nyt saa tätä ajatusta oikein tuotua tähän, mutta avatkoon Herra meidän korvamme kuulemaan opetuslasten tavoin ja ymmärtämään kirjoituksia ;gladly:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Opetuslapseus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Tammi 2013 10:51

*
Jaa... No tiedän yhden uskonveljen joka pitää itseään todellisena Jeesuksen opetuslapsena, vielä tänä päivänäkin.
Opetuslapseus on vielä voimassa uuden liiton aikana. Minäkin haluaisin olla Jeesuksen opetuslapsi koska minun usko perustuu Jumalan Sanaan.

Mutta en tiedä voiko kutsua opetuslapsiksi jos usko perustuu Jumalan Sanaan ( ? ) :oops:

Sori se ei ole tosi raitishenkinen linkki jotes poistin sen nyt. Anteeksi vaan!
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 14. Tammi 2013 17:03, muokattu yhteensä 1 kerran
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Opetuslapseus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Tammi 2013 11:27

*
Se kopsattu kohta yhdestä linkistä on epäraitishenkistä niin siksi poistin sen.
Anteeksi tuhannesti!
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 14. Tammi 2013 17:05, muokattu yhteensä 1 kerran
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Opetuslapseus

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 11. Tammi 2013 01:22

Rauhaa vaisuliini ym.!

En jaksa tuota sanansaattajien kirjoitusta nyt lukea. Mutta Raamatussa evankeliumin julistuksen kautta tullaan uskoon ja tehdään parannus. On totta, ettei Apostolien tekojen jälkeen puhuta sanalla opetuslapsi uskovista. Mutta seuraavassa pätkä Apostolien teoista, joka todistaa sen, mitä aiemmin kirjoitin, että sinäkin olet uudestisyntyneenä Jumalan lapsena opetuslapsi, jonka Herra on siis Jeesus.

Apt.14:21 "Ja julistettuaan evankeliumia siinä kaupungissa ja tehtyään monta opetuslapsiksi he palasivat Lystraan ja Ikonioniin ja Antiokiaan
14:22 ja vahvistivat opetuslasten sieluja ja kehoittivat heitä pysymään uskossa ja sanoivat: "Monen ahdistuksen kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan."

Näin on käännetty 33/38- käännöksessä tuo evankeliumin julistamisen kautta opetuslapseksi tekeminen. Nyt kiinnostaa, miten biblia sen on kääntänyt, vaikka asia on mielestäni selvä.

Biblia 1776:

Apt.14:21 "Ja kuin he olivat saarnanneet siinä kaupungissa evankeliumia ja monta opettaneet, palasivat he Lystraan ja Ikonioon ja Antiokiaan,
14:22 Vahvistain opetuslasten sieluja, ja neuvoivat heitä uskossa pysymään (sanoen): että meidän pitää monen vaivan kautta Jumalan valtakuntaan tuleman sisälle."

Onhan tuossa käännöksissä eroa, mutta ei minun ymmärtääkseni mitään ratkaisevan poikkeavaa.

Siunausta :pc:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Opetuslapseus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Tammi 2013 16:59

Jukka-Pekka kirjoitti:Rauhaa vaisuliini ym.!

En jaksa tuota sanansaattajien kirjoitusta nyt lukea. Mutta Raamatussa evankeliumin julistuksen kautta tullaan uskoon ja tehdään parannus. On totta, ettei Apostolien tekojen jälkeen puhuta sanalla opetuslapsi uskovista. Mutta seuraavassa pätkä Apostolien teoista, joka todistaa sen, mitä aiemmin kirjoitin, että sinäkin olet uudestisyntyneenä Jumalan lapsena opetuslapsi, jonka Herra on siis Jeesus.

Apt.14:21 "Ja julistettuaan evankeliumia siinä kaupungissa ja tehtyään monta opetuslapsiksi he palasivat Lystraan ja Ikonioniin ja Antiokiaan
14:22 ja vahvistivat opetuslasten sieluja ja kehoittivat heitä pysymään uskossa ja sanoivat: "Monen ahdistuksen kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan."

Näin on käännetty 33/38- käännöksessä tuo evankeliumin julistamisen kautta opetuslapseksi tekeminen. Nyt kiinnostaa, miten biblia sen on kääntänyt, vaikka asia on mielestäni selvä.

Biblia 1776:

Apt.14:21 "Ja kuin he olivat saarnanneet siinä kaupungissa evankeliumia ja monta opettaneet, palasivat he Lystraan ja Ikonioon ja Antiokiaan,
14:22 Vahvistain opetuslasten sieluja, ja neuvoivat heitä uskossa pysymään (sanoen): että meidän pitää monen vaivan kautta Jumalan valtakuntaan tuleman sisälle."

Onhan tuossa käännöksissä eroa, mutta ei minun ymmärtääkseni mitään ratkaisevan poikkeavaa.

Siunausta :pc:


Okkay mutta...

Matt. 28:19
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

Siinä kohdassa lukee että 'tehkää KAIKKI kansat Jeesuksen opetuslapsiksi'.

Joh. 4:1
Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
2 - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa -

No minä kirjoitin nettiRaamatun hakusanaan näin: opetusla*
Niin tuli kolme sivua huh... :shock: alkaen Jesajasta ap.tekoihin asti eli ap.21 lukuun asti.

Apostolien aikana kyllä pidettiin Jeesuksen opetuslapseina. Mutta miksei nyt voi pidetä?

No aluksi mietin onko se opetuslapseus miesten juttu kuten pastorin ja opettajan tehtävät mutta sit löysin vastauksen Raamatusta.

Ap.t. 9:36
Mutta Joppessa oli naisopetuslapsi, nimeltä Tabita, mikä kreikaksi käännettynä on: Dorkas; hän teki paljon hyviä töitä ja antoi runsaasti almuja. :hurraa:

Naisille se myös kuuluu. :good2:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Opetuslapseus

ViestiKirjoittaja toni t » 14. Tammi 2013 17:28

Jokainen Jumalan Hengestä uudesti syntynyt ihminen eli Herraan Jeesukseen Raamatun mukaan uskova on Jeesuksen opetuslapsi.

:GBU: :thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Opetuslapseus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Tammi 2013 17:52

toni l kirjoitti:Jokainen Jumalan Hengestä uudesti syntynyt ihminen eli Herraan Jeesukseen Raamatun mukaan uskova on Jeesuksen opetuslapsi.

:thumb:


Jukka-Pekka kirjoitti: sinäkin olet uudestisyntyneenä Jumalan lapsena opetuslapsi, jonka Herra on siis Jeesus.


Joh. 8:31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;

Se aiheutti minulle väärinymmärryksen luullen että kyse on Sanassa pysymisestä mutta kyse on siitä että Jeesus on itse Jumalan Sanana.

Mutta vielä toinen tuli mieleen ihan äsken.
Joh. 8:47
Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat. Sentähden te ette kuule, koska ette ole Jumalasta."

Joo nyt minä ymmärrän paremmin ja sorry äskeinen.. :oops: :thumb:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Opetuslapseus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Touko 2013 09:34

*
Uskovat jaksaa kinata vauva- ja aikuiskasteesta kumpiko on Raamatun mukainen mutta usein heiltä jäi huomaamatta se opetuslapseus. Raamattu puhuu tärkeysjärjestyksestä.

Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun (1)opetuslapsiani. (2)Kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailmanajan loppuun saakka." RK

(1) Jeesus antoi selkeän lähetyskäskyn tekemällä opetuslapsiksi ja se on ensimmäisessä tärkeysjärjestyksessä.
(2) Kastakaa heidät.

Opetuslapseudesta vielä:
Joh. 8:31 Sitten Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani,
te todella olette minun opetuslapsiani
32 ja tulette tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita." RK

Opetuslapseus viittaa Sanassa pysymiseen. Kannattaa lukea uudestaan lähetyskäskyä (Matt.29:19-20) Raamatusta ja siinä puhuu oikeasta tärkeysjärjestyksestä. Vauvoista ei voi tehdä opetuslapseiksi jollei ne ymmärrä Sanassa pysymistä joka viittaa opetuslapseuteen.

Sana toimii tänä päivänä, ohjaamalla Raamatun Totuuden pysymiseen tekemällä heistä opetuslapseiksi ja siinä on se Jeesuksen selkeästi antama lähetyskäsky. Opetuslapseus on ensimmäisessä tärkeysjärjestyksessä Raamatun mukaan.



Joh. 13:35 Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, että teillä on keskinäinen rakkaus." RK

Mutta joka noudattaa hänen sanaansa, hänessä Jumalan rakkaus on todella tullut täydelliseksi. Tästä me tiedämme olevamme hänessä. 1.Joh.1:5 RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Opetuslapseus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Touko 2013 09:37

*
Sori yksi asia unohtui. Ei voi ohittaa sitä opetuslapseutta ja kastaa vauvakasteella... Koska opetuslapseus on ensimmäisessä tärkeysjärjestyksessä. Eli se osoittaa selkeästi että vauvakaste on epäraamatullinen.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa

cron