Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 08. Loka 2017 10:41

Aika paljon ihan varsinaisia eläimiäkin on palvottu ja palvotaan jumaluuksina. Ei pelkästään eläinten ja ihmisten yhdistelmäolentoja.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 08. Loka 2017 11:06

Pointti oli se, että kuka tahansa voi alkaa uskomaan minkä tahansa olevan jumaluus samalla tavalla kuin egyptiläiset tekivät itselleen epäjumala amubiksen ja apiksen. Mitä eroa sillä on, jos naapurin Seppo alkaa uskomaan koiran olevan jumaluus? Egyptiläiset olivat pakanoita ihan niinkuin naapurin Seppo. Vai muuttaako se asian oleellisesti, kuinka monta ihmistä jotakin epäjumalaa palvoo?

Ymmärrän kyllä nyt miten määrittelette sanan "epäjumala", eli ette tarkoita sillä mitä tahansa asiaa jota ihminen palvoo Jumalan sijaan, vaan tarkoitatte sillä sitä että joku ihminen liittää johonkin jumalallisia uskomuksia. Mutta ei se kovin paljon asiaa muuta, sillä kuka tahansa voi silti alkaa pitämään mitä tahansa epäjumalana.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 08. Loka 2017 11:52

Vielä yksi kysymys.

Jumala käski tekemään vaskikäärmeen. Tästä oli aiemmin jo puhetta ja sieltä tuli selväksi, että mielestänne se ei ollut jumalankuva.

Mutta muistaakseni sitä ei tuotu esille, että myöhemmin israelilaiset alkoivat palvomaan tuota vaskikäärmeen patsasta ja kutsuivat sitä Nehustaniksi. Eli tuosta vaskikäärmeestä jonka Jumala käski tekemään tuli epäjumala.

Mitä ajattelette siitä?
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja Jukka » 08. Loka 2017 13:55

Peace In Rest kirjoitti:Vielä yksi kysymys.

Jumala käski tekemään vaskikäärmeen. Tästä oli aiemmin jo puhetta ja sieltä tuli selväksi, että mielestänne se ei ollut jumalankuva.

Mutta muistaakseni sitä ei tuotu esille, että myöhemmin israelilaiset alkoivat palvomaan tuota vaskikäärmeen patsasta ja kutsuivat sitä Nehustaniksi. Eli tuosta vaskikäärmeestä jonka Jumala käski tekemään tuli epäjumala.

Mitä ajattelette siitä?


Kirjoitin siitä pari päivää sitten näin:
"VT:ssa on tällaiseen väärään palvontaan liittyvä tapaus. Muistamme vaskikäärmeen. Herra itse käski Moosesta tekemään sen vaskesta (4.Moos. 21:8-9. Herra siis käski tehdä vaskesta käärmettä esittävän kuvan, patsaan). Jokainen, jota myrkkykäärmeet leirissä olivat purreet, pelastui kun nosti katseensa tuohon vaskesta tehtyyn käärmeeseen. Tuosta käärmeestä tuli kuitenkin lankeemus israelilaisille, kun he rupesivat palvomaan sitä (2.Kun. 18:4). He rikkoivat toista käskyä ja siksi kuningas Hiskia tuhosi vaskikäärmeen."

Jeesus vertaa itseään tuohon vaskikäärmeeseen; niin kuin se korotettiin puisen tangon päähän niin Jeesus korotettiin ristille. Joka katsoi käärmeeseen parani ja joka uskoo Jeesukseen pelastuu (Joh. 3:14-15). "Katsokaa Minuun ja pelastukaa, te maailman ääret kaikki, sillä Minä olen Jumala eikä toista ole; Minä en ketään tunne!" Kiitetty olkoon Herran nimi.

Sanon tässä nyt vielä sen, että jos Jeesus on vain joku epämääräinen kuva ristillä ja sitä ruvetaan kumartamaan ja palvomaan niin se on todellakin epäjumalanpalvelusta, koska palvonta ei kohdistu Jeesuksen persoonaan vaan pelkkään materiasta tehtyyn kuvaan.
Jukka
 

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 08. Loka 2017 14:04

Jukka, en huomannutkaan että olit tuosta kirjoittanut. Tuo tapaus vaskikäärme/Nehustan osoittaa, että kuva tai patsas joka alunperin ei ole epäjumala, voi muuttua epäjumalaksi. Sen myötä tulee aika paljon kysymysmerkkejä tämän aiheen ylle.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja PetriFB » 08. Loka 2017 14:24

jukka1954 kirjoitti:Totta. Minä koen, että tällä toisella käskyllä, väärin ymmärrettynä ja selitettynä, sidotaan ihmisiä lain orjuuteen. Kukaan meistä ei täytä yhtäkään käskyä, mutta taustalla on farisealainen henki, joka vaatii "yritystä pitää käskykyt". Usein nämä vaatimukset kohdistuvat sapattikäskyyn, mutta näemmä toisestakin käskystä saadaan hirmuinen pyöritys aikaiseksi. Uusi Liitto ei perustu vaatimukseen pitää käskyt. Palvelemme Jumalaa hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa. Lainaan Raamattua: 

"Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton; en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä." (Jeremia 31:32-34) 

ja

"Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan. Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne." (Hesekiel 36:35-37)

Kaikki käskyt sisältyvät näihin kahteen: Rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämestäsi ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Uudessa Liitossa tämän rakkauden synnyttää Jumalan Henki, joka vuodatettiin sydämiimme uskoon tultuamme. 

Minun osalta tätä keskustelu saa nyt päättyä tähän. Tällaiset keskustelut eivät kasvata ketään Jeesuksen Kristuksen ja hänen armonsa tuntemisessa.


Rakas Jukka veliseni:

Koin todella tärkeäksi vastata sinulle, vaikka olet päättänyt lopettaa aiheesta keskustelemisen. Samalla en kirjoita ja vastaa yksin Jukalle, vaan kaikille yhteisesti.

Minä näen, että jos Toinen Käsky ymmärretään väärin ja opetetaan, että Jumalankuvia saa tehdä kunhan niitä ei palvo, niin on kyse laittomuuden hyväksymisestä ja samalla Jumalan sanan vääristämisestä. Ymmärrän sen, että vilpitön uskova voi erehtyä tässä kohden, eikä kyse ole aina vilpistä ja tahallisesta vääristämisestä. En usko sinunkaan Jukka olevan vilpillinen, vaan vilpitön Jumalan totuutta etsivä rakas veli Herrassa.

Raamattu kieltää Toisessa Käskyssä ettei kenestäkään ketä pitää jumalana, jumaluuksina tai jopa Jumalana saa tehdä kuvaa ja jos joku uskoo, että Toinen Käsky antaa luvan tehdä kuvan kunhan ei palvo sitä kuvaa, niin silloin tällä logiikalla uskova voisi myös tehdä kuvia ja patsaita pakanauskontojen epäjumalista kunhan ei palvo niitä. Toisessa Käskyssä puhutaan kuvista (piirros, patsas), joita pitää jumalana ja tällaista jumalaa ei saa tehdä itselleen, niistä jotka ovat taivaassa, maan päällä jne. ja käsky sisältää myös pakanajumaluudet sekä Raamatun Jumalan.

Toisessa Käskyssä on selvä kielto ettei saa tehdä kuvia (Jumala, epäjumalat), mutta jos uskoo että voi tehdä kuvan kunhan ei palvo kuvaa, niin silloin kaikenlaisten epäjumalien kuvien tekeminen olisi sallittua jos ei vain palvo niitä. Tällaiseen ajatukseen ei voi kuitenkaan päätyä, eikä epäjumalista (uskontojen ja uskomusten jumalat ja jumaluudet) saa tehdä kuvaa, vaikka niitä ei palvoisikaan.

Raamatun opetuksen mukaan Jumalankuvan tekeminen jo yksistään on kiellettyä:

2 Moos 32:
30 ¶ Seuraavana päivänä Mooses sanoi kansalle: "Te olette tehneet suuren synnin. Minä nousen nyt Herran tykö-jos ehkä voisin sovittaa teidän rikoksenne."
31 Ja Mooses palasi Herran tykö ja sanoi: "Voi, tämä kansa on tehnyt suuren synnin! He ovat tehneet itselleen jumalan kullasta.
32 Jospa nyt antaisit heidän rikoksensa anteeksi! Mutta jos et, niin pyyhi minut pois kirjastasi, johon kirjoitat."
33 Mutta Herra vastasi Moosekselle: "Joka on tehnyt syntiä minua vastaan, sen minä pyyhin pois kirjastani.
34 Mene nyt ja johdata kansa siihen paikkaan, josta minä olen sinulle puhunut; katso, minun enkelini käy sinun edelläsi. Mutta kostoni päivänä minä kostan heille heidän rikoksensa."
35 Niin Herra rankaisi kansaa, koska he olivat teettäneet vasikan, jonka Aaron teki.

Israelilaiset olivat tehneet itselleen jumalan, kultaisen vasikan jota he olivat kumartaneet. Kun Aaron teki kultaisen vasikan, niin hän sanoi: "Tämä on sinun jumalasi (Elohim), Israel, se, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta". He tekivät itselleen kuvan Raamatun Jumalasta (Elohim), joka oli heidät johdattanut pois Egyptin maasta. Herra sanoi rankaisevansa heitä synnistä ja Herra rankaisi heitä, koska he olivat tehneet itselleen jumalankuvan. He olivat kumartaneet ja palvoneet jumalankuvaa, mutta Raamatun sanan mukaan Herra rankaisi pelkästä jumalankuvan tekemisestä, sanoen Jumalankuvan tekemisen olevan suuri synti. Uskon Raamatun tässä kohtaa painottavan rankaisun tulleen jo pelkästä jumalankuvan tekemisestä, että se tulisi selväksi, että Jumala kieltää sanassaan jumalankuvien tekemisen riippumatta siitä palvooko kuvaa vai ei. Tämä on tärkeä asia ymmärtää, sillä on kyse Jumalan tahdosta ja Hänen sanansa totuudesta.

Jos Jumalasta voisi tehdä kuvan, niin silloin Jumalan olisi pitänyt rangaista kuvaan liittyvästä kumartamisesta, mutta rangaistus tuli kuvan tekemisestä. Jos Jumalasta voisi tehdä kuvan, niin silloinhan Jumalan olisi pitänyt sanoa, että hei olisitte nyt tyytynyt pelkkään Jumalankuvaan ettekä kumartaneet kuvaa. Tämä Raamatun kohta todistaa myös selkeästi, että Jumala on kieltänyt jumalankuvien tekemisen riippumatta siitä palvooko kuvaa tai ei.

Toisen Käskyn ymmärtäminen myös Jumalankuvan kieltona ei ole mitään farisealaisuutta, sillä ei sido ketään vanhan liiton lain orjuuteen, vaan Uuden Liiton uskonkuuliaisuuteen ja Jumalan armoon. Fariseukset vääristelivät Jumalan sanan totuutta ja tällä perusteella voitaisiin myös sanoa, että kuka uskoo Jumalankuvien tekemiseen kunhan ei palvo niitä, niin hän farisealainen, koska hän vääristää Jumalan sanan totuutta. En kuitenkaan pidä sinua fariseuksena, vaan rakkaana veljenä.

Uusi Liitto ei perustu lain täyttämiseen, koska olemme armosta pelastetut ja armosta pelastumiseen kuuluu uskonkuuliaisuus sekä Jumalan käskyjen noudattaminen. Sinä itsekin lainasit Hes 36:35-37, joka puhuu Uuden Liiton ajasta, jossa Pyhässä Hengessä eläen, kun Jumalan Henki asuu uskovan sydämessä, niin uskova vaeltaa Jumalan käskyjen mukaan ja noudatamme ja pidämme Jumalan opetukset, ei lain orjuutena, vaan rakkaudesta Jumalaan.

Olen samaa mieltä siinä, että Uudessa Liitossa Jumala synnyttää rakkauden Pyhässä Hengessä uskovan sydämeen, että hän rakastaisi Jumalaa ja eläisi uskonkuuliaisuudessa noudattaen käytännössä Jumalan sanan opetuksia, ei enää lain orjuudessa, vaan Hengen uudessa tilassa. Herra Jeesus ei kumonnut yhtäkään käskyä Kymmenestä Käskystä, vaan ne jäivät sellaisinaan voimaan, että uskoisimme ja noudattaisimme niiden opetuksia, ei lain orjuudessa, vaan Uuden Liiton armon tilassa, sillä pelastus iankaikkisesta kadotuksesta iankaikkiseen elämään perustuu Jeesuksen sovitustyöhön, ei Jumalan armosta tehtyihin uskon tekoihin ja uskonkuuliaisuuteemme, joka kuitenkin kuuluu uskonelämään ja uskoon Jeesukseen.

Raamattu sanoo Apt 17:29 kohdassa ettemme saa luulla ja ajatella Raamatun Jumaluuden olevan sellainen miksi inhimillinen taide ja ihminen kuvaa Jumalaa patsaissa ja kuvissa (piirros), joka tarkoittaa sitä, että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa (piirros, patsas). Jokainen kuva Jeesuksesta ja Jumalasta on valheellinen kuva, koska se ei ihan oikeasti esitä Jeesusta eikä Jumalaa. Emme saa palvella Jumalaa valheesta käsin ja jokainen Jumalankuva on yhtä kuin valhe, koska yksikään kuva ei ole totuudenmukainen kuvaus Jumalasta, vaan valhe. Tämän pitäisi herättää meidät ymmärtämään, että ei ole kyse pelkästä kuvan palvonnan kieltämisestä, vaan siitä että jokainen kuva Jumalasta on yhtä kuin valhe ja siksi emme saa tehdä Jumalasta kuvaa.

Minun mielestäni tämäkin keskustelu voi kasvattaa uskovaa Herraan Jeesukseen ja Hänen armonsa tuntemiseen, sillä usko kasvaa ja Jumalan armon tuntemus kasvaa vain totuuden sanan kautta kun rakastamme Jumalaa. Minä ainakin pyrin tässä keskustelussa löytämään Jumalan tahtoa ja totuutta Pyhässä Hengessä.

Olet yhä edelleen minulle rakas veli Herrassa, vaikka näemmekin tämän asian eri tavalla, enkä halua alkaa puhumaan negatiivisesti sinusta, sillä olethan todella rakas veli Herrassa.

Sitten vielä eräs näkökulma. Vaskikäärme ei ollut Jeesuksen kuva, eikä kuva Jumalasta, vaan kuva käärmeestä. Vaskikäärme oli esikuvallinen opetus Jeesuksen sovituksesta ja uskosta Jeesukseen. Totta kai vaskikäärme (Nehustan) piti tuhota ja hävittää kun israelilaiset alkoivat palvomaan sitä. Tässä tulee ymmärtää, että alunperinkään vaskikäärme ei ollut Jumalankuva, vaan oli esikuvallinen opetus uskosta Jumalaan. Tämä asia ei millään tavalla puolusta tai puhu sen puolesta, että Jumalankuvia voisi tehdä, sillä esim. Apt 17:29 kieltää (Uuden Liiton ajassa) tekemästä Raamatun Jumalasta kuvaa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 08. Loka 2017 14:37

Taidan lopettaa myös näiden kiperien kysymysten esittämisen, kun niihin ei näköjään kenelläkään ole muunlaisia vastausta kuin että kuvia ei saa tehdä koska Raamattu sanoo niin. Eikä siinä mitään tietenkään, jos ei vastauksia ole niin silloin on parasta vaan uskoa niinkuin näkee Raamatun sanovan, vaikka ei kaikkia asioita ymmärtäisikään. Minulle tuossa opetuksessa on liian paljon omituisuuksia ja loogisia umpisolmuja, mutta asia on harvinaisen selkeä kun näkee toisen käskyn koskevan epäjumalanpalvontaa.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 08. Loka 2017 14:42

Sori jos vähän tähän keskusteluun jo taas tuppaan tulemaan... mutta eikö se nyt ole ihan selvää, että Jumalasta ei tule tehdä kuvaa, ja sekin on ihan pääteltävissä oleva asia, koska Jumala on Henki ja ei Hengestä voi tehdä kuvaa.

Onhan se aikamoinen rienaus, jos Jumalasta tehdään koira tai aasi, kuitenkin Hän loi ihmisen omaksi kuvakseen, ei muuleja tai härkiä jne. Oli sitten sekoitus tai ihan puhdasrotuinen elukka, niin ei siitä voi Jumalaa tehdä. Ja eikait kukaan ole kieltänyt piirtämästä luonnon eläimiä paperille, vaan olla tekemästä Jumalan kuvaa, jostakin. Ihmisiäkin silti voi piirrellä vaikka millä määrin, miksi ei sinänsä vaikka ihmisiä, ja nimetä se Jeesukseksi... Jesushan on ihan arkipäiväinen nimi latinalaisessa amerikassa ja ei heistä Jumalia nimensä perusteella pelkästään ole tullut. toisaalta Jeesus sanoo israelin kansan miehille, heidän olevan jumalia, ehkä se johtuu siitä, että Jumala loi ihmisen ja antoi hengen ihmisen sisimpään ja luomakunnan ihmisen hallittavaksi... ottaa jonkun hesuksen malliksi ja piirtelee kuvia... mikäs siinä :) kyse ei ole siis matin ja tepon ulkonäöstä tai ihmisyydestä minkä voi kuvailla, paprulle vaikka millaisin öljyvärein... kyse on siitä, ettei Jumalaa voi kuvata näkyvästi, Hengenmaailma on näkymätön ja salattu.

En oikeasti ymmärrä tästä mikä on se keskustelijoiden eroavaisuus... tässä keskustelussa... aivan kuin vain ihmiset tavallaan puhuisi samasta asiasta pienellä "mausteella" ja pienellä eroavaisuudella, ohi toistensa, ymmärtämättä pointtia...

Sitten se, että eihän kukaan toinen ihminen ole ketään kieltänyt tekemästä tälläkään tieten mitään ja jos on, niin ei toinen ihminen voi alkaa hallitsemaan toista ihmistä, silloin sitä elää toisten ihmisten uskon mukaan, ei sen mukaan, minkä kokee oikeaksi Jumalansa edessä...
en mie ainakaan ota sellaista määritelmää vastaan, että kun sanoo mielipiteensä, niin heti olisi farisealainen tai lastaamassa taakkoja...
itsekin katsoin yksi päivä ihan sattumalta liikkuvaa kuvaa televisiosta, Ben Hurr niminen elokuva oli... ja siinä vilahti jossain vaiheessa mukamas Jeesuskin taustalla kuvioissa... niin, pitääkö elokuvan katsojan todella ajatella, että kuvaus olisi totuudenmukainen ja kuvaaja tietäisi, miten Jeesus toimi täysin tai miltä näytti? Sehän on filmatisointia ja ihmisille halutaan luoda kuva, jostain tapahtumasta... tänään tulisi subilla kait teille kaikille liikkuvaa kuvaa, sellainen elokuva kuin Noah, eli nooa...

Ei sitä tule itselleen taakkoja luoda siitä, että ollaan täällä keskustelemassa keskenään.
lonelyrider
 

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja PetriFB » 08. Loka 2017 15:19

Peace in Rest kirjoitti:
Vastaa toki ajan kanssa kaikkiin kysymyksiin rauhassa. Laitan jo tähän jonon jatkoksi jatkokysymyksen.

Kun sanot, että uskovilla ei tulisi olla sellaisia kuvia, niin mitä tarkalleen ottaen tarkoitat? Tarkoitatko, että uskova henkilö ei saa omistaa tällaisia kuvia missään muodossa? Saako esimerkiksi omistaa tietokirjaa jossa kerrotaan erilaisista menneiden aikojen uskomuksista ja siellä on kuvia näiden palvomista epäjumalista? Silloinhan tuossa kirjassa on tuon tulkintamallin mukaan epäjumalan kuva.



PetriFB kirjoitti:
Kun Raamattu puhuu epäjumalista ja niihin liittyvistä kuvista (piirros, patsas), niin on kyse uskonnosta, uskomuksesta, jossa on opillinen uskomus jumaluudesta (väärä jumaluus ja väärä oppi jumaluudesta) ja tätä väärää jumaluutta (jumalolentoa, jumalaa, jumalatarta jne.) kuvataan sitten piirroksena tai patsaana. Jumala ei käskenyt israelilaisia hävittämään heidän arkisia tavaroitaan ja asioitaan, vaan pakanauskontojen epäjumalankuvat tuli hävittää ja tuhota.



Kiitos vastauksesta. Tuo selventää ja rajaa asiaa jonkin verran. Mutta edelleen raja on jossain määrin epäselvä, sillä kuka tahansa voi alkaa uskomaan minkälaiseen tahansa jumaluuteen. Aiemmin mainitsin esimerkin, että hindu-uskonnon mukaan lehmä on myös jumaluus. Ja hindulaisuus on vielä yksi suurimpia uskontoja, eikä mikään yksittäisen hihhhulin päähänpisto. Pitääkö siis lehmien kuvat hävittää ja tuhota?

Taidan lopettaa myös näiden kiperien kysymysten esittämisen, kun niihin ei näköjään kenelläkään ole muunlaisia vastausta kuin että kuvia ei saa tehdä koska Raamattu sanoo niin. Eikä siinä mitään tietenkään, jos ei vastauksia ole niin silloin on parasta vaan uskoa niinkuin näkee Raamatun sanovan, vaikka ei kaikkia asioita ymmärtäisikään. Minulle tuossa opetuksessa on liian paljon omituisuuksia ja loogisia umpisolmuja, mutta asia on harvinaisen selkeä kun näkee toisen käskyn koskevan epäjumalanpalvontaa.



Kun tälle foorumille vastailen tai kirjoitan, niin pyrin tekemään sen rukouksessa etsien Herran tahtoa miten kirjoittaa tai vastata. En varmasti läheskään aina onnistu vastaamaan täysin Jumalan tahdon mukaisesti, mutta kuitenkin pyrin siihen.

Kun rukoilin vastauksia jonon jatkon jatkokysymyksiin, niin sain sydämelleni esittää vastakysymyksen.

Saivatko israelilaiset Jumalalta luvan tehdä itselleen epäjumalankuvia (muiden uskontojen jumaluuksia piirros, patsas), kunhan eivät palvo näitä kuvia ja patsaita?

Hindulaisuudessa ja uskonnoissa epäjumalien kuviin on liitetty uskonnollista symboliikkaa esim. lehmällä voi olla jumalattaren pää tai ihmisen ruumis ja lehmän pää tai lehmän kuvaan on liitetty hindulaisen uskomuksen symboleita.

Pelkkä kuva lehmästä, eli jos menisin ottamaan maatilalta (asun maalla) lehmän kuvan, niin se ei ole epäjumalankuva, vaan tavallinen lehmän kuva.

Jos Toinen Käsky koskisi pelkästään epäjumalanpalvontaa, eikä kiellä ollenkaan tekemästä itselleen jumalankuvaa, niin miksi sitten Apt 17:29 sanoo ettemme saa edes luulla tai ajatella Raamatun Jumaluuden olevan sellainen miksi inhimillinen taide ja ihmisen ajatus kuvailee Jumalaa (piirros, patsas)? Vastaan tähän, että siksi, koska Toinen käsky kieltää tekemästä Jumalankuvaa.

Raamattu sanoo ettei saa pitää itsellään muita jumalia, eikä tehdä itselleen jumalankuvaa, eikä palvoa ja palvella näitä muita jumalia. Tässä on monta ulottuvuutta. Älä pidä muita jumalia, älä tee jumalankuvaa, älä palvo äläkä palvele muita jumalia ja niistä tehtyjä kuvia.

Lopuksi vielä:

Joh 7:38 Joka uskoo minuun (JEESUKSEEN), niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on, juokseva elävän veden virrat."

Ei meidän vastaukset tai usko Jumalaan voi eikä saa olla muunlainen kuin mitä Raamattu sanoo, sillä tämä on Jeesuksen opetus asiasta. Toki Raamatusta meillä voi olla monenlaisia erilaisia näkemyksiä, mutta siitä huolimatta Raamatussa on ainoastaan yksi totuus. Toivon mukaan tätä Jumalan sanan totuutta me jokainen etsimme tässäkin keskustelussa.

Minä toin esille sen miten uskon tähän asiaan ja jos joku toinen uskoo eri tavalla, niin ei siinä mitään me jokainen vastaamme uskostamme Jumalalle ja Hän on Tuomari meidän elämässämme, joka sanoo lopulta jokaiselle meille viimeisen sanan siitä mikä on totuus.

Jumalan siunausta sinulle rakas lähimmäiseni Peace in Rest
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 08. Loka 2017 18:30

En ala Petriä neuvomaan ,mutta ajattelin kuitenkin :):) nimittäin tuossa vastakysymysasiassa.Minulle tuli samanlainen ohje ylhäältä sydämmeen kanssa joitakin aikoja sitten kun olen vuosia vääntänyt(muualla) eri uskonaiheita ja asioita ja puolustanut raamatunsanalla .Vastakysymys on kyllä hyvä tyyli ja myös kuten Jeesus käyttää sellaista tyyliä ,että toinen osapuoli joutuu pohtimaan ja vastaamaan .Joskus nimittäin sellainen pieni ajatussolmu saattaa aueta helpostikkin kun tekee vastakysymyksen tai kysyy asian ylösalaisin siis sama asia ,mutta katsoo sen toisinperin.Kuitenkin niin ,että pysyy Totuudessa .
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 54 vierailijaa

cron