Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja majeca » 31. Joulu 2010 22:52

olen miettinyt tässä sitä miten suhtautua näihin lasten Raamattuihin jossa Jeesus on kuvattuna, onko nämä Jumalan tahdon vastasia ja kuinka lapsille saisi kerrottua Raamatusta jos näitä ei voi käyttää? :think2:

Muutama hakusana, jotta ketju löytyy helpommin: kuvakielto, saako Jumalasta tehdä kuvaa, saako Jeesuksesta tehdä kuvaa, jeesuskuva, jeesuskuvat, jumalankuva, jumalankuvakielto

-Juha
majeca
 
Viestit: 24
Liittynyt: 12. Joulu 2010 22:39

Re: Kuvan teko kielto

ViestiKirjoittaja toni t » 31. Joulu 2010 23:25

majeca kirjoitti:olen miettinyt tässä sitä miten suhtautua näihin lasten Raamattuihin jossa Jeesus on kuvattuna, onko nämä Jumalan tahdon vastasia ja kuinka lapsille saisi kerrottua Raamatusta jos näitä ei voi käyttää? :think2:


http://uskonaskel.foorumi.eu/viewtopic.php?f=2&t=34

Jeesuksesta joka on Herra ei saa tehdä kuvaa. Tuossa linkissa on aiheesta hyvää opetusta.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Kuvan teko kielto

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Tammi 2011 15:04

Varmasti kuvan ja patsaan teko on kielletty kuten Raamattu sen meille ilmoittaa mutta Jumalan tarkoitus on kait ettemme alkaisi palvomaan niitä kuvia. Hengessähän me elämme emmekä maallisissa. Ei materia ole arvokasta vaan arvotonta. Toki, ei kait se nyt niin kauhean vaarallista voi olla jos lapsi näkee kirjassa kuvan jossa Paimen on lampaiden keskellä. Onhan Jumala antanut lahjaksi luomilleen ihmisille piirustustaidon. Sitäkö ei saisi ollenkaan sitten käyttää hyvään tarkoitukseen eli vaikkapa lapsille opetustarkoituksessa Jeesuksesta, Vapahtajastamme? Pienet lapset eivät osaa vielä lukea mutta kuvia he osaavat katsoa ja tulkita lapsen vajavaisella ymmärryksellä. Vaikea on ymmärtää jos tuo olisi syntiä. Onko se? Kuka osaa vastata? Kenellä on ymmärrys tässä asiassa? Jumala meitä auttakoon.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Kuvan teko kielto

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 01. Tammi 2011 15:36

tässä asiassa ollee tärkeää antaa kasvuaikaa omaksua asioita.. itse lähdin vähän äkkinäisesti heittämään roskiin raamatun kuvakirjoja yms.. tämän toiminnan ei tulisi lähteä siitä, että kuvat ovat niin pahoja ja kiellettyjä, että heti niistä eroon. Olen pyrkinyt selittämään samalla kun kirjassa näitä kuvia on, että tämä kuva ei ole oikea kuva Jeesuksesta esim. Hän ei mahtuisi kuvaan kun on niin suuri (taivasten taivaisiin Hän ei mahdu jne.). huomaan, että lapsi on tätä kautta itse tiedostanut sen, että patsaat yms. eivät ole oikeita kuvauksia.
Sen rakkauden kautta Herraan Jumalaan saa kasvaa siinä, ettei tarvitse tehdä kuvia Hänestä, sillä Hän on meissä. :hearts:
1mooses 1:
27Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
lähtökuoppa
 

Re: Kuvan teko kielto

ViestiKirjoittaja toni t » 01. Tammi 2011 15:58

pekka kirjoitti:Varmasti kuvan ja patsaan teko on kielletty kuten Raamattu sen meille ilmoittaa mutta Jumalan tarkoitus on kait ettemme alkaisi palvomaan niitä kuvia. Hengessähän me elämme emmekä maallisissa. Ei materia ole arvokasta vaan arvotonta. Toki, ei kait se nyt niin kauhean vaarallista voi olla jos lapsi näkee kirjassa kuvan jossa Paimen on lampaiden keskellä. Onhan Jumala antanut lahjaksi luomilleen ihmisille piirustustaidon. Sitäkö ei saisi ollenkaan sitten käyttää hyvään tarkoitukseen eli vaikkapa lapsille opetustarkoituksessa Jeesuksesta, Vapahtajastamme? Pienet lapset eivät osaa vielä lukea mutta kuvia he osaavat katsoa ja tulkita lapsen vajavaisella ymmärryksellä. Vaikea on ymmärtää jos tuo olisi syntiä. Onko se? Kuka osaa vastata? Kenellä on ymmärrys tässä asiassa? Jumala meitä auttakoon.


Raamattu ilmoitta selkeästi ettei Herrasta saa tehdä kuvaa. Ja usko tulee vain kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta. Eli lapsi ei tulisi olla syy rikkoa tätä selvää raamatun ohjetta vaan pikemminkin lapsi tulisi ollla syy siihen että viattomalle lapselle pyrkisimme opettamaan Jumalan sanaaa niin kuin se sanassa ilmoitetaan eikä niin kuin perinnäissäännöt sanovat.

Koska Jumalan kuvan teko kielto on laissa eli kymmenessä käskyssä on se aina voimassa mutta katollinen kirkko kumosi omalla käskyllään tämän Jumalan käskyn ja näin katollisen kirkon perinnäissääntö on levinnyt koko kristilliseen yhteiskuntaan ja se on nyt saanut sen aikaan että moni luulee että Jeesuksesta on hyvä piirtää kuvia opetus tarkoituksessa vaikka se ei ole Jumalan tahto jonka Hän sanassaan ilmoittaa.

Jeesukseen joka on totuus ei tulisi liittää mitään valhetta ja kaikki kuvat ovat valheellisiä kuvia Herrasta mutta Kristuksen sana on totuus ja lapsille tulisikin julistaa totuutta eli Kristuksen sanaa ei valheellisia kuvia.

Jos joku ei tunnusta, että Jeesus meidän Jumala voidaan kuvata ihmisyydessään, niin hän olkoon kirottu.
- Jos joku ei hyväksy evankelisen tapahtuman taidekuvausta, niin hän olkoon kirottu.
- Jos joku ei kunnioita Herran ja Hänen pyhimyksiensä kuvausta, niin hän olkoon kirottu.
- Jos joku hylkää yhtäkään (katolisen) kirkon kirjoitettua tai kirjoittamatonta perinnettä (traditio), niin hän olkoon kirottu.

Näillä käskyillä katollinen kirkko kumosi Jumalan sanan käskyn ja opetuksen ja tämä katollinen valhe on levinnyt koko kristilliseen maailmaan.

Jokainen meistä on nähnyt piirrettyjä kuvia Jeesuksesta mutta kun tulemme tuntemaan totuuden asiasta niin meidän pitäisi uskoa sanan mukaan ja orjentautua sanan mukaan silloin ja hylätä väärä ja valheellinen oppi että Jeesuksesta saisi kuvia piirrellä. Emme voi kuvia maailmasta pois viedä mutta itse emme saa olla tukemassa sellaista toimintaa jossa Jumalan sanan vastaisesti opetetaan Jeesuksen kuvien kautta.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Kuvan teko kielto

ViestiKirjoittaja PetriFB » 01. Tammi 2011 16:09

pekka kirjoitti:Varmasti kuvan ja patsaan teko on kielletty kuten Raamattu sen meille ilmoittaa mutta Jumalan tarkoitus on kait ettemme alkaisi palvomaan niitä kuvia. Hengessähän me elämme emmekä maallisissa. Ei materia ole arvokasta vaan arvotonta. Toki, ei kait se nyt niin kauhean vaarallista voi olla jos lapsi näkee kirjassa kuvan jossa Paimen on lampaiden keskellä. Onhan Jumala antanut lahjaksi luomilleen ihmisille piirustustaidon. Sitäkö ei saisi ollenkaan sitten käyttää hyvään tarkoitukseen eli vaikkapa lapsille opetustarkoituksessa Jeesuksesta, Vapahtajastamme? Pienet lapset eivät osaa vielä lukea mutta kuvia he osaavat katsoa ja tulkita lapsen vajavaisella ymmärryksellä. Vaikea on ymmärtää jos tuo olisi syntiä. Onko se? Kuka osaa vastata? Kenellä on ymmärrys tässä asiassa? Jumala meitä auttakoon.


Tutkikaa ja koetelkaa mitä kirjoitan. Toinen käsky kieltää Jumalan kuvaamisen piirtämällä, patsaan tekemisellä. Lapsille voi kertoa Jumalalle siten kuinka esim. juutalaiset tekivät, eli he kertoivat ja puhuivat Jumalasta ja Jumalan teoista lapsilleen ja ovat sen tehneet kautta tuhansien- ja vuosisatojen piirtämättä kuvaa Jumalasta.

Pienet lapset eivät osaa lukea, mutta ymmärtävät puhetta jokainen sen verran kuinka vanhoja ovat. Jos haluaa käyttää kuvia asioiden opettamiseen, niin kyllä sekin käy, mutta ei tehden kuvaa Jumalasta. Lapselle voi sanoa ja kertoa miksi Jumalasta ei saa tehdä kuvaa, kyllä hän sen ymmärtää aikanaan, kuten kaiken muunkin lapsi kykenee ymmärtämään aikanaan.

Koska Jumalan Lain Toinen Käsky kieltää Jumalan kuvan tekemisen, niin kyllä se silloin on synti, eli Jumalan tahdon vastainen asia. Tällä kirjoituksella en tuomitse ketään ja jokainen toimikoon sen mukaan kuin on uskossa ymmärrystä tämän asian suhteen.

Apt 17:29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus (Theios) on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.

Theios tarkoittaa koko Jumaluutta, eli Isää, Herraa Jeesusta ja Pyhää Henkeä. Apt 17:29 sanoo, että emme saa luulla, että Isä, Jeesus ja Pyhä henki on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema (piirros, patsas). Tämä kohta siis sanoo, että emme saa luulla, että Jumalaa voi kuvata (piirros, patsas) taiteen tai ajatuksen kautta. Eli tästäkin kohdasta tulee esille kielto että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa. Jos Jeesuksesta saisi tehdä kuvan, niin Paavali olisi opettanut tuossa väärin ja jos Jeesuksesta saisi tehdä kuvan, niin Paavalin olisi pitänyt sanoa tuossa, että jumaluudesta ei saa tehdä kuvaa, paitsi Jeesuksen Pelastajan voi kuvata piirtämällä tai tekemällä patsaan, sillä Hän on ainoa Pelastaja. Paavali ei kuitenkaan sanonut niin, vaan hän toi esille, että Jumaluutta (Isä, Jeesus ja Pyhä Henki) ei saa kuvata (piirros, patsas) taiteen tai ajatuksen kautta piirtämällä tai tekemällä patsaan. Uusi Liitto vahvistaa myös Jumalan kuvan tekemisen kiellon.

Älköön tästä asiasta tulko riitakysymystä uskovien välille, vaan tutkikoon ja koetelkoon itse kukin asiaa ja kasvakoon rauhassa Herrassa ja kyllä asiat terveen kasvun selviävät, että mikä on totta ja mikä ei ole totta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kuvan teko kielto

ViestiKirjoittaja PetriFB » 01. Tammi 2011 16:11

lähtökuoppa kirjoitti:tässä asiassa ollee tärkeää antaa kasvuaikaa omaksua asioita.. itse lähdin vähän äkkinäisesti heittämään roskiin raamatun kuvakirjoja yms.. tämän toiminnan ei tulisi lähteä siitä, että kuvat ovat niin pahoja ja kiellettyjä, että heti niistä eroon. Olen pyrkinyt selittämään samalla kun kirjassa näitä kuvia on, että tämä kuva ei ole oikea kuva Jeesuksesta esim. Hän ei mahtuisi kuvaan kun on niin suuri (taivasten taivaisiin Hän ei mahdu jne.). huomaan, että lapsi on tätä kautta itse tiedostanut sen, että patsaat yms. eivät ole oikeita kuvauksia.
Sen rakkauden kautta Herraan Jumalaan saa kasvaa siinä, ettei tarvitse tehdä kuvia Hänestä, sillä Hän on meissä. :hearts:
1mooses 1:
27Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.


Juuri näin, että annetaan kasvuaikaa omaksua asioita ja kun ymmärrystä lisääntyy ja opimme tietämään ja ymmärtämään mikä on Herran tahto, niin silloin sen voimme kaikessa rauhassa tehdä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kuvan teko kielto

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 01. Tammi 2011 16:13

kuinka lapsille saisi kerrottua Raamatusta jos näitä ei voi käyttää?

meillä on luettu hieman isommalle lapselle raamattua.. ei tosin ihan verisimpiä kohtia ;) tuli mieleen, että ulkona voi lapselle varmaan näyttää luonnosta asioita ja yhdistää niitä raamatunpaikkoihin ja opetuksiin.. tai vaikka tehdä valokuvakirjan luonnon kukista yms. ja liittää niihin raamatusta sananpaikkoja. :hugehug:
lähtökuoppa
 

Re: Kuvan teko kielto

ViestiKirjoittaja inka » 01. Tammi 2011 16:31

lähtökuoppa kirjoitti:tässä asiassa ollee tärkeää antaa kasvuaikaa omaksua asioita.. itse lähdin vähän äkkinäisesti heittämään roskiin raamatun kuvakirjoja yms.. tämän toiminnan ei tulisi lähteä siitä, että kuvat ovat niin pahoja ja kiellettyjä, että heti niistä eroon. Olen pyrkinyt selittämään samalla kun kirjassa näitä kuvia on, että tämä kuva ei ole oikea kuva Jeesuksesta esim. Hän ei mahtuisi kuvaan kun on niin suuri (taivasten taivaisiin Hän ei mahdu jne.). huomaan, että lapsi on tätä kautta itse tiedostanut sen, että patsaat yms. eivät ole oikeita kuvauksia.
Sen rakkauden kautta Herraan Jumalaan saa kasvaa siinä, ettei tarvitse tehdä kuvia Hänestä, sillä Hän on meissä. :hearts:
1mooses 1:
27Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.


tosi hyvin kirjoitettu! itsekin oon pohtinut tätä paljon, vaikka lapsi on niin pieni vielä ettei osaa puhua kun muutamia sanoja, eikä siis ymmärräkään kaikkea puhuttua. Toivoisin kuitenkin että kun hän kasvaa voisin kertoa Jumalasta oikealla tavalla hänelle. Lapsihan on yleensä tosi kiinnostunut kuvista ja osoittelee ja näyttää ja kyselee niistä paljon. Siksi olisikin helppoa Raamattua selittää kuvien avulla. Itse olen ajatellut, että ehkä sitä muuten voi kuvaraamattuja käyttääkin, opettaa vain, että Jeesus ei oikeasti ole siinä kuvassa eikä Jumala "tykkää" että hänestä piirretään kuva, kun ei häntä voi kukaan ihminen oikein kuvata. Herra johdattakoon tässäkin asiassa oikein, jos olen jossain väärässä.
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: Kuvan teko kielto

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Tammi 2011 16:50

Kiitoksia, minua ainakin valaisi todella paljon nuo edellä olevat hyvät kirjoitukset hyvine perusteluineen tässä kuvantekoasiassa. Toki on myönnettävä, että tämä on kova pala koko kristikunnalle kun noita erilaisia kuvia Isästä ja Pojasta on lähes kaikkialla, eikä juuri kukaan tiedosta asian todellista laitaa kun tuo katolisen kirkon perinne on niin voimissaan edelleenkin joka paikassa. Auttakoon ja armahtakoon Herra meitä vajavaisia synnintekijöitä parantamaan virheellisiä tapojamme. Amen.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa

cron