ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja Eetu » 04. Tammi 2013 17:23

monet hevikappaleet toimisivat parhaiten pelkkinä sanoituksina, hevit mäkeen ja runokirjaa julkaisemaan :)
Eetu
 

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja Eetu » 04. Tammi 2013 17:24

lonelyrider kirjoitti:Täytyy myöntää, että jopa hieman huvitti(vaikka ei saisi koska vakava asiahan tämä), nuo Jasmiinin laittamat laulun sanat... siis kuinka ilmiselvästi näissäkin tapauksissa on, että uskovaiset bändit, koittavat kopioida tämän maailman bändien vaikutteita ja siirtää niitä hengelliseen sanomaan... ja se menee ihan plörinäksi se homma, näin on... yritetään antaa vaikutelma, että tämä on coolia, raisua meininkiä ja ihan käheetä toimintaa... miksi petkuttaa nuoria uskoon, antamalla vääränlainen mielleyhtymä, että Jeesus olisi jotenkin tämän maailman ruhtinaan kaltainen, yritetään antaa samanlaisia arvoja ja vaikutelmaa... Jeesus on cool, mutta se cooleus, on toisenlaista kuin mitä tämä maailma voi antaa tai tarjota... jos ei voi uskoa Jeesukseen sillä, mitä raamatun valossa Jeesus tarjoaa meille, ilman lisätehosteita, niin sitten ei varmaan voi uskoon tullakaan.


Hyvä esimerkki on POD-bändi jonka kansitaiteissa on joku ihme rasta-Jeesus, eihän Raamatussa mistään rastafari meiningistä puhuta.
Eetu
 

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja Hipsunen » 04. Tammi 2013 17:32

Eetu kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:Täytyy myöntää, että jopa hieman huvitti(vaikka ei saisi koska vakava asiahan tämä), nuo Jasmiinin laittamat laulun sanat... siis kuinka ilmiselvästi näissäkin tapauksissa on, että uskovaiset bändit, koittavat kopioida tämän maailman bändien vaikutteita ja siirtää niitä hengelliseen sanomaan... ja se menee ihan plörinäksi se homma, näin on... yritetään antaa vaikutelma, että tämä on coolia, raisua meininkiä ja ihan käheetä toimintaa... miksi petkuttaa nuoria uskoon, antamalla vääränlainen mielleyhtymä, että Jeesus olisi jotenkin tämän maailman ruhtinaan kaltainen, yritetään antaa samanlaisia arvoja ja vaikutelmaa... Jeesus on cool, mutta se cooleus, on toisenlaista kuin mitä tämä maailma voi antaa tai tarjota... jos ei voi uskoa Jeesukseen sillä, mitä raamatun valossa Jeesus tarjoaa meille, ilman lisätehosteita, niin sitten ei varmaan voi uskoon tullakaan.


Hyvä esimerkki on POD-bändi jonka kansitaiteissa on joku ihme rasta-Jeesus, eihän Raamatussa mistään rastafari meiningistä puhuta.


Oli kuvassa Jeesuksella rastat tai ei, niin kuvanteko on Raamatussa kielletty.
Hipsunen
 
Viestit: 24
Liittynyt: 15. Joulu 2012 19:04

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja systeri » 04. Tammi 2013 18:37

Anteeksi ..eihän se Ylistys nyt tainnutkaan olla Exit yhtyeen, mutta Pekka Simojoen kuitenkin kuoroineen.Foorumi-Pekalle: ei kylläkään millään pahalla mutta onko Raamatullista korottaa itseään hyväksi ja arvailla kuinka noitten muitten käy.Eikö se oo Raamatun totuus että asioita karsitaan jokaisesta uskovasta
"Mutta vanhurskasten polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydänpäivään saakka." ..kun Jumala kasvattaa ja ihmistä riisutaan.
Hilkkikselläkö oli myös tämmönen osuva allekirjoitus joka on kai vähän tuota samaa:
Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.

En kuitenkaan usko että kaikki musiikki paitsi harppu ja kannel olisi perkeleestä :)
systeri
 

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja Hipsunen » 04. Tammi 2013 18:50

systeri kirjoitti:Anteeksi ..eihän se Ylistys nyt tainnutkaan olla Exit yhtyeen, mutta Pekka Simojoen kuitenkin kuoroineen.Foorumi-Pekalle: ei kylläkään millään pahalla mutta onko Raamatullista korottaa itseään hyväksi ja arvailla kuinka noitten muitten käy.Eikö se oo Raamatun totuus että asioita karsitaan jokaisesta uskovasta
"Mutta vanhurskasten polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydänpäivään saakka." ..kun Jumala kasvattaa ja ihmistä riisutaan.
Hilkkikselläkö oli myös tämmönen osuva allekirjoitus joka on kai vähän tuota samaa:
Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.

En kuitenkaan usko että kaikki musiikki paitsi harppu ja kannel olisi perkeleestä :)


Systeri, olen samaa mieltä kanssasi. Ei ole Raamatullista korottaa itseään hyväksi. Raamatun totuus todellakin on se että asioita karsitaan jokaisesta uskovasta. Jumala todellakin kasvattaa, kuten kauniisti tuossa sanoit.

Ja vaikka Raamatussa mainitaan kantele ja harppu niin siellä ei sanota että kaikki muu olisi saatanasta.

Joka itsensä ylentää, se alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.
Hipsunen
 
Viestit: 24
Liittynyt: 15. Joulu 2012 19:04

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja Juha » 04. Tammi 2013 20:45

No onpas tänne tullu viestejä :D ei tullu nyt hetkeen postailtua mitään tänne, ei huvittanu oikeen keskittyä aiheeseen kun on ollut niska- ja pääkipuja... Nyt ovat hieman asettuneet. Oon netissä selaillu aiheeseen liittyviä sivuja ja lueskellu kaikenlaista.

PetriFB kirjoitti:Heavyrock on aggressiivista musiikkia, jonka luonteeseen kuuluu aggressio.


Heavyrock voi kyllä olla raskasta, mutta en tiedä siitä aggressiivisesta puolesta jokaisen kappaleen kohdalla. Se on ihmisestäkin kiinni jossain määrin, mitä pitää aggressiivisena musiikkina. Oma persoonallisuus ja musiikkimakukin vaikuttaa. Lisäksi jos hän on vaikka kuunnellut pitkän aikaa vaikkapa klassista musiikkia, niin hän saattaa herkemmin nähdä musiikin raskaana, jos siinä käytetään enemmän soittimia tietyllä tavalla. Itse en esim sitä The Rainin biisiä, jonka olen muutaman kerran linkannut, pidä ollenkaan aggressiivisena. Musiikkia on todella monenlaista ja monet eri tyylilajit ovat saaneet vaikutteita toisista tyylilajeista. Rajat menevät toki aina jossain, olen samaa mieltä, mutta itse näen että jokaisella on omat henkilökohtaiset näkemyksensä siitä, mitä pitää aggressiivisena. Rajat ovat joskus hyvinkin häilyviä.

Itse pidän enemmänkin tämän tyylistä musiikkia aggressiivisena (metallimusiikki): http://www.youtube.com/watch?v=DO_udiSvZCs (vihaisen kuuloista ja mielestäni aggressiivisen oloista mörinää kohdasta 0:30 eteenpäin)
Tässä taas on levottoman kuuloista huutoa ja ääntelyä http://www.youtube.com/watch?v=RQPK0O40IDI

Mielestäni nuo kaksi biisiä eroavat todella paljon tuosta The Rainin biisistä, itse ainakin näen selkeän eron.

Musiikissa on aina mukana "henki", joka vaikuttaa jotakin.


Se on totta, mutta mistä henki tulee? Laulajasta vaiko soittimista? Itse uskon että laulajasta. Ei soittimista mielestäni voi lähteä mitään "henkeä". Soittimet ovat elottomia esineitä, niitä voi hakata, puhaltaa, rämpyttää ja ne tuottavat erilaisia äänivärähtelyitä ja ääniä, mutta ei elottomista esineistä voi mitään henkeä lähteä. (Saatanan henkeä, ihmisen henkeä tai Pyhää Henkeä).

Raamattu opettaa, että Jumalan valtakuntaa tulee viedä eteenpäin rauhan keinoin ei aggressiivisin keinoin. Tämä kaikki paljastaa sen, että heavyrokissa kyseessä on enemmän ihmisen valinta kuin Jumalan, sillä Jumalan valinta olisi täysin toisen näköinen.


Musiikkia on monenlaista ja kaikki eivät välttämättä koe samoja kappaleita aggressiivisena, kuten joku toinen kokee. Itse näen nuo kaksi linkkaamaani metallibiisiä aggressiivisena, mutta tuota The Rainin biisiä en aidosti pidä aggressiivisena. En valikoi musiikkiani tyylilajin perusteella. Minulla on sekä ns. perinteisiä virsiä sekä myös The Rainin muutama kappale. Tärkeää minulle on niissä se sanoma, ei musiikkityylilaji. Tosin jos jokin kappale kuulostaa ahdistavalta tai aggressiiviselta omasta mielestäni niin sitten en kuuntele sitä. Eiköhän Henki tässä asiassa ohjaa :) Mulle ainakin se sanoo saman tien noista metallibiiseistä missä öristään ja muristaan... "kristillistä" metalliörinämusiikkia en tykkäis kyllä yhtään kuunnella, ahdistaa sellainen. Tässä esimerkki mainitusta kategoriasta: http://www.youtube.com/watch?v=4qcPR3d784U (1:30 kohdalla alkaa "laulu")

Uskon elämässä uskovan tulisi keskittyä ominaisuuksiin, jotka rakentavat ja vievät uskovaa eteenpäin terveellä uskonkasvun pohjalla. Entisenä vapaaseurakunnan nuorisotyöntekijänä voin tuoda esille muutaman havainnon, jota olen havainnut. Niiden nuorten uskovien keskuudessa oli todella paljon epätervettä uskonkasvua sekä hengellinen keskittymiskyky oli heikko, jotka kuuntelivat heavyrockia. Samoin näiden nuorten oli vaikeata ymmärtää Raamattua oikealla tavalla ja hyvin usein he ajattelivat Raamatun asioista hyvin liberaalilla tavalla. Heavyrockin aggressiivisen raskas jumputus heikensi näiden nuorten hengellisestä keskittymiskykyä ja kykyä ymmärtää asioita Raamatullisesti oikein. Näissä nuorissa vaikutti voimakkaasti kapina kaikkia terveitä hengellisiä asioita vastaan. Huomasin myös selkeästi joissakin tämän musiikin kautta herkkyyttä sielunvihollisen juonille. Tulin siihen tulokseen, että se heavyrock musiikin raskas "henki" teki näissä nuorissa ikävää jälkeä. Tähän kuului osalla uskovista mustaan pukeutuminen, pojilla pitkän tukan kasvatus, elämä pyöri musiikin ympärillä ei Jeesuksen. Heavyrock ja heavyrockin esittäjät olivat useille nuorille "idoleja", mutta Jeesus ei ollut heidän keskipisteensä.


Varmaan raskaalla musiikilla on vaikutuksensa, (kuuntelivatko he muuten maallista vaiko kristillistä heviä?) Mutta uskon että liberaalinen ajattelutapa ei ole yksistään musiikista johtuvaa. Monet nuoret ovat uskonasioiden suhteen liberaaleja nykyään, se on totta, olen sen itse huomannut. Mutta onko syynä pelkästään musiikkityyli vaiko myös lisäksi ympäristö? Itse näen että vapaakasvatus ja kurin puute kasvatuksessa ovat myös syynä uppiniskaisuuteen Jumalan sanaa kohtaan ja lisäksi se että Jumalan sanaa ei saarnata enää oikealla tavalla. Omalla rippileirilläni annettiin ymmärtää että ei ole väliä vaikka tekee syntiä, Jeesus antaa kaiken kuitenkin anteeksi. Näin siis leirin ohjaajat/vetäjät antoivat ymmärtää. Siltäkin rippileiriltä lähti moni varmasti liberaalina ulos. Mikäli jonkun elämä pyörii musiikin (ihan minkätyylisen musiikin tahansa) ympärillä, eikä Jeesuksen, niin sellainen on totta kai pahasta, eikä sellainen ihminen ole kuin uskonnollinen, mutta ei uskova. Se on väärin totta kai että jonkun bändin jäsenet ovat idoleita, eikä Jeesus, mutta voihan näin käydä ihan minkätyylistä musiikkia soittavan bändin kanssa myös.

Liian raskas musiikki voi vaikuttaa varmasti kyllä, mutta koen että hengellisen keskittymiskyvyn puutetta aiheuttavat myös tämä maallistunut, vaurastunut hyvinvointiyhteiskunta missä kaikki on tehty todella helpoksi ja vaivattomaksi, joka on täynnä kaiken maailman viihdettä ja muuta turhuutta. Ne vievät ihmisten huomion pois Jeesuksesta.

Minulla itselläni ei ole mitään musiikkia vastaan, vaan päinvastoin pidän musiikista ja soittelen myös kitaraa. Tuon kuitenkin esille muutamia asioita heavyrokista ja musiikista yleensä. David Wilkersonille Jumala näytti aikoinaan kuinka tämä raskas ja aggressiivinen musiikki valloittaa seurakunnan. Jumala puhui Wilkersonille ja monille muille, että heavyrock ja raskas rock musiikki ei ole Jumalasta, vaan on paholaisen musiikkia, eikä hengelliset sanat tee siitä hengellistä, vaan se silti pysyy ihmiselle vahingollisena musiikkina.


Tässä keskustelussa tuntuu menevän sekaisin rock ihan yleisenä kategoriana ja sitten raskaampi rock/metalli. Pidätkö koko rock-tyylilajia pahana, vaiko ainoastaan sen näitä raskaampia ja äärimmäisempiä muotoja? Entäs Paul Wilbur? Kysyin aiemmin mielipiteitä hänen musiikistaan. Hänenkin musiikki on saanut rokista vaikutteita. Rock on yleisenä tyylilajina puhuttaessa aika laaja ja en pidä koko tyylilajia pahasta olevana. Nämä raskaat ja äärimmäisemmät muodot (hevi ja metalli) voivat kyllä olla pahasta, uskon sen.

Nyt on hyvä tarkastella musiikkia ja hevirokkia, että saamme selville, miksi heavyrock musiikkina on ihmisille haitallista, vaikka sanoitukset olisivat kuinka hengellisiä tahansa. Jo aikoja sitten on tutkittu, että musiikki vaikuttaa ihmisiin hyvällä ja myös huonolla ja vahingollisella tavalla. Musiikin vaikutus ihmiseen voi tapahtua nopeasti ja on pitkäkestoista. Musiikki vaikuttaa ihmisen tunteisiin ja fysiikkaan sekä sillä on myös hengellinen puoli, joka voi olla Jumalasta tai paholaisesta. Musiikilla voidaan vaikuttaa ihmisen mielialaan sekä fyysisiin toimintoihin. Musiikilla voidaan heikentää tai vahvistaa mielialaa sekä ruumiintoimintoja. Musiikki vaikuttaa hengitystiheyteen, ihon sähkövastukseen, pupillien laajentumiseen, voi lisätä verenpainetta sekä kiihdyttää sydämenlyöntejä.

On tutkittu ja todettu, että klassinen musiikki rauhoittaa ihmistä sekä saa sydämen lyömään rauhallisesti musiikin tahdissa. Kun ihmisen keho rentoutuu musiikin kautta, niin mielenalue kykenee keskittymään ja tulee vakaammaksi. Klassinen musiikki vähentää verenpainetta sekä lisää kykyä keskittyä ja auttaa asioiden oppimiseen. Musiikki vaikuttaa aivoihin ja sekin on tieteellisesti tutkittu ja testattu. Tämän on nykytiede tutkinut ja vahvistanut. Raamatussa tämä tieto on ollut jo tuhansia vuosia, sillä me muistamme kaikki kuinka Daavidin kanteleen soitto auttoi kuningas Saulia, jolle tuli parempi olo kuin Daavid soitti hänelle. Raamattu sanoo jopa niin voimakkaasti, että paholainen väistyi Saulista, koska hänelle tuli niin hyvä olo kun Daavid soitti hänelle.

Tutkimusten mukaan raskas rock ja heavyrock vaikuttaa ihmisen kehossa lihasheikkoutta sekä vaikuttaa aivoihin, niin että voi esiintyä oppimis- ja käytöshäiriöitä. Kova ääninen musiikki rikkoo myös kuuloelimiä. Mitään musiikkityyliä ei saisi soittaa liian lujaa. Heavyrockin perusluonteeseen kuuluu, että sitä soitettaan todella lujaa, jolloin sen haitalliset vaikutukset korostuvat ja lisääntyvät. Heavyrock lisää sydämenlyönti nopeutta. Heavyrock musiikkina vaikuttaa siis vahingollisesti ihmisen kehoon ja sen elintoimintoihin. Edes hengelliset sanat eivät poista musiikin aiheuttamia vaurioita ja ongelmia. Tämän tähden on selvä asia, että Jumalan tahto ei ole, että uskovat soittavat tai kuuntelevat heavyrokkia. Tämän tähden myös Jumala varoitti seurakuntaa Wilkersonin ja monien muiden kautta raskaasta rokista (heavy jne.), että sitä ei saisi päästää seurakuntaa nuoria turmelemaan.


Joo, musiikki vaikuttaa kyllä. Rauhallinen rentouttaa toki ja sitä rataa. Itse lueskelin jostain että alueilla jossa soitetaan paljon country-musiikkia, niin on itsemurhia enemmän (USA), koska kyseisen genren musiikissa käsitellään usein surullisia aiheita. Kaikki rock-kategorian alle menevä musiikki tuskin on pahasta esim. tämäntyylinen musiikki on piristävän kuuloista enemmänkin: http://www.youtube.com/watch?v=F5fsqYctXgM :D (en itse siis kuuntele maallista musaa pahemmin, en juuri ollenkaan, otin tuon biisin vain havainnoimaan että rock-tyylinen musiikkikin voi olla reippaan ja piristävän kuuloista) mutta joo, oon lukenu netissä raskaammasta ja aggressiivisesta musiikista kaikenlaista, uskon että se vaikuttaa ihmiseen mielialaan ja negatiivisesti muutenkin persoonallisuuteen. Tuota lihasheikkoutta epäilen kyllä hieman, tuo perustuu käsittääkseni yhteen 70-luvulla tehtyyn tutkimukseen (John Diamond). En itse ole kokenut lihasheikkoutta ikinä musiikista, enkä ole kuullut että joku toinen olisi. Mutta uskon kyllä siihen että aggressiivinen ja raskas musiikki vaikuttaa negatiivisesti mielen ja persoonallisuuden alueella. (Sekin on jossain määrin myös kiinni kuuntelijasta mitä pitää raskaana musiikkina, jokainen ihminen on yksilö.)

Minä itse uskon, että heavyrock on syntynyt pimeyden päämajassa siksi sen musiikillinen luonne on ihmistä tuhoava, joka aiheuttaa negatiivisia vaikutuksia aivoihin ja koko kehoon. Uskovien ei tulisi koittaa voittaa nuoria "kristillisen" hevirokin kautta Kristukselle, vaan Raamatullisen evankeliumin kautta, joko julistamalla sanaa tai soittamalla oikeata ja kunnollista hengellistä musiikkia, jossa on hengelliset sanat sekä musiikin luonne sellaista, joka ei vahingoita ihmistä.


Heavy ja metalli voi kyllä olla pahasta ihmiselle (oon käsityksessä että viestin alussa linkkaamani hevimetalliörinämusiikin kaltaisen musiikin kuuntelijoista monet ovat ahdistuneita), mutta koko rock-genre ei ole pahasta, ainakin tämän ketjun aloituskirjoituksessa tuntuu että koko hyvin laaja genre luetaan pahaksi.

Jukka-Pekka kirjoitti:Minä rukoilen tämänkin asian puolesta, että silmät avautuisivat näkemään selkeän eron maailman ja Jumalan Valtakunnan välillä. Minulla ei ole aikaa nyt tänään kirjoittaa vastausta esim. Juhalle, joten anteeksi se. Pyydän anteeksi myös sitä, etten ole tullut ymmärretyksi niinkuin olisin toivonut, sillä kirjoitan tänne useasti suoraan ja aikaa on rajotetusti. Paljon minulla on asioita sydämellä, joita haluaisin tuoda esiin. Eräs veli ehdottikin minulle, että kirjoita vaikka wordilla ja kopsaa tänne. Se on hyvä ehdotus. Näin aionkin toimia seuraavan kerran esim. tätä aihepiiriä koskien. Monesti kun olen kirjoittanut, niin jostain syystä pitkä suoraan tänne kirjoitettu kirjoitus häviää taivaan tuuliin. No, kyllähän se harmittaa ja koeteltavaksi ehkäpä rakennukseksikin se olisi voinut olla. Minulla ei ole tarvetta olla oikeassa tai kiistellä ns. sanoista, olla sanankiistojen kipeä. EI! Haluan omalta pieneltä paikalta sydämestäni olla kirkastamassa Herra Jeesusta Jumalan Armosta vain ja ainoastaan tästä lähtökohdasta käsin.


Okei. Joo, on turhauttavaa että pitkä viesti katoaa. itsellekin on käynyt niin. Liittyy varmaan jotenkin siihen että tää sivu jonkun tietyn ajan päästä aina kirjaa käyttäjän ulos, jos ei ole tehty sivupäivityksiä hetkeen aikaan. Ennen kuin klikkaa "lähetä"-nappia kannattaa ottaa koko teksti talteen jonnekin. Ei mullakaan oikeassaolon tarvetta ole, pääasia on mulle se että oikea näkemys tulee esille, oli se sitten mikä hyvänsä. Se miksi olen tähän keskusteluun osallistunut ja tuonut näkemyksiäni esille, johtuu siitä että koko LAAJA rock-genre synnillistetään ja nähdään pahana (ainakin tuossa Jorman kirjoituksessa ensimmäisellä sivulla) ja olen miettinyt ja pohtinut tätä asiaa monesta näkökulmasta ja olen tullut siihen tulokseen ettei aivan koko genre voi olla pahasta. Paul Wilburin musiikki on saanut vaikutteita rokista eikä hänenkään musiikkia nähdä pahana. Bongasin myös tällaisen tekstinpätkän netistä:

http://vastaus.net/luku2/vastaus.php3?idart=250 kirjoitti:Käsityksemme esimerkiksi rockista saattavat vaihdella kovinkin paljon. Samalla kuin esimerkiksi David Wilkerson varoittaa kristittyjä nuoria kristillisestä rokista, hänen kokouksissaan laulava kuoro käyttää kokolailla rokahtavaa rytmiä ja ainakin vanhempien suomalaisten mielestä maallisen kuuloista musiikkia. Amerikkalaisessa kristillisyydessä käytetään ylipäätään rokahtavampaa musiikkia kuin muualla. Kuka siis määrittelee mikä on rockia ja mikä ei? Tekevätkö rummut musiikista huonoa tai kevyttä? Onko ns. takapotkun käyttäminen rytmissä synnillistä? Mikään asia ei sinänsä ole syntiä, sanoo Paavali. Mutta sillä on sitten paljonkin väliä, miten me mitä tahansa asiaa käytämme.
On myös huomattava, että kuulemme saman musiikin eri tavoin. Toiselle jokin laulu saattaa viestiä ahdistusta kun taas toinen, joka on tottunut sitä kuuntelemaan, kuulee siitä kiitollisuuden Jumalalle.


Raskaammat muodot rokista ja metalli voivat kyllä olla pahasta, uskon että ovatkin, mutta ei koko laaja genre.

Rauhaa ja siunausta myös sinulle.

pekka kirjoitti:Siunausta sinullekin Juha ja kaikille muillekin.


Kuten myös. :)

Jasmiini kirjoitti:Tässä myös eräs aihepiiriä koskeva esimerkki. Vain yksi soitin soi soittajalla. Shamanirumpu. Sen rummutuksella luodaan muuntunut tietoisuuden tila, vaivutaan transsiin ja matkataan henkimaailmaan. Tämänlaisella rummutuksella ja myöskin helistimen soitolla kutsutaan henkiä.

http://www.thuleia.com/shamaanimatka.html

On täysin selvää, että tästäkin löytyy musiikkityyli, joka pahasta lähtöisin, pakanuskonnoista. Tämän kautta tulee hyvin myös esiin se, että musiikin kautta voidaan vaikuttaa ihmisen aivoihin ja sen kautta mieleen. Ei tarvita yhtään sanojakaan, kun itse sävel tai rytmi toimivat mielen ja aivotoimintojen muokkaajana.


En usko että mikään soitin tai rytmi itsessään vaivuttaa ihmisen transsiin ja vie tekemisiin henkien kanssa. Tuossa tuohussahan on kyse siitä että tietoisesti, tieten tahtoen halutaan päästä henkien (riivaajien) kanssa tekemisiin, kutsutaan henkiä luokse oikein sydämestä.

3. Moos. 19:31

Älkää kääntykö vainaja- ja tietäjähenkien puoleen. Älkää etsikö heitä, ettette tulisi heistä saastutetuiksi. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.

Itse näen että kyseessä on tietoinen, sydämessä tapahtuva kutsuminen, tuskin kukaan voi vahingossa tietynlaisilla rytmeillä tai äänivärähtelyillä kutsua henkiä luokseen. Rummutukset ja erilaiset äänet voivat toki olla osana jotain "henkirituaalia", mutta en usko että elottomista soittimista peräisin olevat äänet itsessään kutsuvat henkiä paikalle.

Jasmiini kirjoitti:Juhan esimerkki hakarististä on minunkin mielestä hyvä vertaus. Sen alkuperäinen tarkoitus ei ollut natsismi. Mutta rock- ja metallimusiikin musiikin alkuperäinen tarkoitus oli paha. Eli hakaristiasiassa katsotaan sen alkuperäistä tarkoitusta ja vedotaan siihen, mutta rock musiikin kanssa alkuperäinen tarkoitus ohitetaan ja sanotaan, ettei sitä ollutkaan ja ettei siihen voi vedota. Ristiriitaista.


Metallimusiikki voi hyvinkin olla lähtöisin pahasta, mutta mielestäni rock-musiikin alkuperäinen tarkoitus ei ole ollut pahasta. Ei rock ole kehittynyt tyhjästä.

Wikipedia kirjoitti:
Rock and roll (myös rock ’n’ roll tai rock & roll) on rockmusiikin vanhin alalaji. Se erkaantui Amerikassa afroamerikkalaisesta rhythm and bluesista 1950-luvulla


Rock and roll on varsin suoraa jatkoa 1950-luvun rhythm and bluesille, mutta siihen vaikuttaneita tyylejä ovat myös perinteisempi blues, countrymusiikki sekä jossain määrin myös perinteinen gospel. Rock and rollia vuosikymmeniä aikaisempi, tasaiseen ja nopeaan rytmiin perustuva boogie woogie -pianomusiikki kuulostaa paikoin hyvin paljon rock and rollilta. Samoin nopeaan tempoon soitettu blues oli loppujen lopuksi varsin lähellä rock and rollia.


Jukka-Pekka kirjoitti:Kuuntelutin muutamia linkkejä uskovalla ihmisellä. Hän ei kuullut sanoja ja rauhallisempikaan musiikki, Juhan The Rain yhtyeen mainitsema ns. riparikipale kuuulosti sanoiltaan hänen mielestään kuin miltä tahansa maalliselta rakkauslaululta rokahtavana. Tämä on hänen käsityksensä ja niin on myös minun.


Okei, käsityksensä kullakin ja saa ollakin. Varmasti sekin vaikuttaa millaista musiikkia on tottunut kuulemaan omassa ympäristössään vaikuttaa arviointiin. Käsitykset voivat toki aina muuttua, voihan käydä niinkin että koen tuon biisin liian "raskaaksi" joku päivä eikä tee mieli enää kuunnella.

En mene tuomaroimaan lihallisia uskovia valekristityiksi. Moni on pieni lapsi Kristuksessa ja hänellä on Pyhä Henki. Hän on Herran rakas oma. Jumala haluaa lapsensa puhdistaa kaikesta sielullisuudesta, joka on Hänen tuntemistaan vastaan, esim. sielullisesta artistia korostavasta musiikista, josta kunnian ottaa vielä artisti ja rahat myös. Jumala EI jaa kunniaansa ihmiselle, omalle lapselleen, vaan tekee hänet pieneksi ja Herran hänessä suureksi. Tämä on Sanan mukaista. Esimerkkejä tuskin tarvinnee laittaa...???


Jokaisella uskovalla on Henki joka vaikuttaa. Itse esimerkiksi satuin yksi päivä tv:n auki ollessa ohimennen kurkistamaan mitä sieltä tulee. Sieltä tuli joku elokuva, jossa jotkut miehet ("pahikset") jahtasivat jotain miestä ("hyvis"), jolla oli joku salkku. Tappeluahan siinä syntyi. Kun tämä "hyvis" pääsi niskan päälle ja hakkasi vihaisena toista näistä pahiksista, joka makasi maassa, potki ja löi salkulla niin alkoi Hengessä ahdistamaan kyseisen pätkän näkeminen. Aloin miettiä että kuka oikeasti haluaa katsoa tuollaista ja ihmettelin miksi tuollaista roskaa tehdään ja kuvataan. Henki siis elää ja vaikuttaa minussakin kyllä. Tosin tuota linkkaamaani The Rainin biisiä en ole kokenut ahdistavaksi, jos joku päivä koen niin sitten en kuuntele sitä. Mutta mielestäni siinä on kuitenkin selkeä ero kun sitä vertaa näihin örinämetallibändien musiikkiin. Uskon, että jotkut kristillistä rokkia soittavista bändeistä haluavat aidosti sydämessään Jumalaa ylistää musiikillaan. Ongelmana näen sen, että ihmiset alkavat fanittamaan bändejä Jeesuksen sijasta. Tämä on totta kai väärin ja ei-toivottava ilmiö. Ehkä myös liian aggressiivisesti (metallimusiikki) tai raskaalla tavalla (heavyrock) esitetty musiikki ei ole hyvästä. Tosin ainakin omalla kohdalla näkemys siitä mikä on liian raskasta ja mikä ei, ilmeisesti poikkeaa jonkin verran teidän näkemyksistä.

Voin vakuuttaa sinulle ja jokaiselle muulle, että en pyri vaeltamaan lihan mukaan, vaan Hengen. Olen tehnyt erinäisistä synneistä parannuksen ja pyrin koko ajan olemaan aralla tunnolla.

Sananl. 28:14

Onnellinen se ihminen, joka aina on aralla tunnolla; mutta joka sydämensä paaduttaa, se onnettomuuteen lankeaa.

Jasmiini kirjoitti:Soittimet eivät ole itsessään pahoja, mutta niillä voi soittaa hyvin tai pahoin. Olipa soittaja uskossa tai ei. Uskovakin voi tehdä vääriä valintoja ja päättää soittaa rock- tai metallityyliin.

Vaikka the rain ei olekaan ihan metallibändi, niin läheltä liippaa. Ja kenties laulaja ei örise, mutta kyllä se kuulostaa HUUTAMISELTA. Ja sanatkin on mitä on. Ei niissä paljoa uskon elämää rakentavaa ole.

Tässä esimerkki. Ja sanoituksista pätkä.
http://www.youtube.com/watch?v=DSQ2yMqSPOM

Huuda, hullu, huuda!

Vau! Liekin kultaisen
joku maalasi, se kuumottaa
ja kromipinnat sen hehku poltaa
Vau! Olen villi Jeesuksen
joka taivaanrantaa ratsastaa
Sata hevosta vääntää moottorin mäntää

Hei! Tie on hiljainen,
sinä yksin taidat matkustaa
Tule mukaani yhtä matkaa!
Joo, olen hullu Jeesuksen,
josta maailma sua varoittaa:
"Siihen kyytiin ei mennä saa!"

Mut elämä on paljon suurempaa,
kun kaikki huutaa:
Voo-o-ou, voo-o-ou!
Sun elämässäs muutkin taivaltaa!
Ja kun kaikki huutaa:
Voo-o-ou, voo-o-ou,
se ei oo yhden miehen show!


Tuo laulu on kieltämättä hieman omituinen, totta, en ole tuohon tosin itse törmännyt. Ja The Rainilta löytyy kyllä biisejäkin, joissa on mielestäni ihan hyvät sanat. Et voi tuon yhden kappaleen perusteella yleistää ko. bändin kaikkien laulujen sanoituksia surkeiksi. (Itse en oo kovin tarkasti edes tutustunu kyseisen bändin tuotantoon) En myöskään koe sen linkkaamani biisin laulua huutamiseksi. (Ehkä en pidä tietokoneen volyymiä kovin kovalla hehe :D)

Kattelin myös tuon hb yhtyeen lauluja. En minä yhtään ihmettele, jos lapset on kapinallisia, kun kuuntelevat sellaista musiikkia. Tämäkin kappale on suoranaista pilkkaa niitä kohtaan varoittelevat toisia synnistä. Kappaleella on "kaunis" nimi perkeleitä ja sitä tuossa hoetaankin, että joittenkin mielestä kaikki on perkeleestä, mutta Jeesus kyllä ymmärtää vaikka temmekin näin ja näin, kun sillekin niin sanottiin. Niin, että kyllä tästäkin sitä kapinamieltä löytyy, mitä rockilla halutaankin sanoa. Ja hoilataampa tuossakin, että rankempi rokki on perkeleestä, mutta joka niin sanoo, niin sillä on itellään kuitenkin piruja kaapissa, ei sitä tarvii uskoo, Jeesus kyllä sua ymmärtää. Perkelettä on hoettu niin monta kertaa, että takuulla se on sinne takaraivoonkin jäänyt, kun tota on pariin kertaan kuunnellu.

http://www.youtube.com/watch?v=UCftlq8CH1s

Sanoituksista pätkä.

Helluntaioppi on perkeleestä
Lutherin kirkko on perkeleestä
Lohkot ja lahkot on perkeleestä
Liperit ja kaavut on perkeleestä

Ylinouseva kvartti on perkeleestä
Rankempi rokki on perkeleestä
Rummut ja haitarit perkeleestä
Euroviisut on perkeleestä

Tiedän että Jeesus ymmärrät
sinustakin sanoivat niin

Nyt täytyy hiipiä varpaillaan
joka nurkan taa onkin päässyt perkeleitä
Tulenpalavat nuolet vanhaan lihaan kohdistaa
loukkaa ja haavoittaa.
Oma kaappi kun aukaistaan
on se pullollaan langenneita enkeleitä.


En kyllä ihan tuollaistakaan musiikkia kuuntelisi :D omituinen biisi. (ja bändi?) Ei tuossa oikeen pahemmin ole sanomaa. Mutta oletko tutustunut bändin tuotantoon kokonaisuudessaan tarkemmin?

Mutta joo, sanotaan nyt näin loppuun yleisenä muistutuksena KAIKILLE (myös itselleni) että olemme jokainen jossain määrin lihan vallassa kuitenkin, ei sitä täysin pois saa tässä elämässä. Musiikinkin suhteen kukaan uskova ei ajattele täysin samalla tavalla, eivät edes sellaiset jotka ovat olleet kauemmin uskossa. Toki jotkut "yleiset" linjat on hyvä olla, mutta jokainen ei siltikään koe tiettyjä kappaleita samalla tavalla, mikä sitten aiheuttaa tällaista vääntämistä... :D

Siunausta kaikille rakkaille veljilleni ja sisarilleni :)
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 05. Tammi 2013 14:12, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja pekka » 04. Tammi 2013 21:34

systeri kirjoitti:Anteeksi ..eihän se Ylistys nyt tainnutkaan olla Exit yhtyeen, mutta Pekka Simojoen kuitenkin kuoroineen.Foorumi-Pekalle: ei kylläkään millään pahalla mutta onko Raamatullista korottaa itseään hyväksi ja arvailla kuinka noitten muitten käy.Eikö se oo Raamatun totuus että asioita karsitaan jokaisesta uskovasta
"Mutta vanhurskasten polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydänpäivään saakka." ..kun Jumala kasvattaa ja ihmistä riisutaan.
Hilkkikselläkö oli myös tämmönen osuva allekirjoitus joka on kai vähän tuota samaa:
Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.

En kuitenkaan usko että kaikki musiikki paitsi harppu ja kannel olisi perkeleestä :)


Systeri kiltti, missä kohtaa olen antanut sen kuvan että olen ylentänyt itseni muiden yläpuolelle?

Ei minusta ole sellaiseen. Vai onko jostain kirjoituksestani saanut sellaisen käsityksen? Kun paljon kirjoittaa niin paljon sattuukin mutta olen pahoillani jos jostain sellainen vaikutelma on syntynyt. Mikä kohta se oli että huomaisin sen itsekin ja voisin vastaisuudessa kirjoittaa sen kohdan eri lailla eli vastaavanlaisen mokan kirjoittaa eri tapaan.

Tottakai uskonelämä on kasvuprosessi jne. Luuletko etten sitä tiedä? En minäkään ole helpolla päässyt syntieni hylkäämisessä jne. Ja taistelu jatkuu hamaan kuolemaani saakka.

Ja en minä vaadi ketään tekemään niin kuin Raamattu opettaa, olen vain tuonut esiin sen minkä ymmärryksen olen saanut mitä Raamattu selkeästi opettaa tässä musiikkiasiassa, tässä ketjussa. Eikö sen pitäisi olla hyvä asia? Eikö kukin tee niin kuin sitten tekee mutta ei kait nyt sentään mulle tarvitse olla tilivelvollinen, eikö me olla "tilivelvollisia", jos nyt tuota sanaa käytän, niin Jumalalle? En minä ole kenenkään tuomitsija, se tehtävä on vain ja ainoastaan Jumalalla niin kuin saamme Raamatusta lukea ja ymmärtää.

Siunausta kovasti toivon teidän kaikkien elämään.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 04. Tammi 2013 22:47

Meillä ollaan kokouksissa yhä enemmän menty musiikissa siihen suuntaan, että soittajien ja laulajien ei edes tarvitse nousta kokoussalin etuosaan, vaan he voivat aivan yhtä hyvin laulaa ja soittaa paikoiltaan. Paitsi tietenkin jos joku soittaa pianoa, niin on mentävä pianon luo :D Meidän kokouspaikassa tämä on hyvinkin mahdollista, koska mitään mikrofoneja tms. ei olla koskaan musiikin tukena käytetty. Meillä on niin pieni sali ja pieni porukka ;gladly: . Eihän musiikki srk:n kokouksessa ole mitään esitystä, vaan yhdessä laulamista Herralle.

Pyrin yleensä välttämään maallisen musiikin kuuntelua, mutta jumpassa toki luukutetaan täysillä jotain PMMP:tä ja Apulantaa.. Sellaisen tahdissa sitten minäkin liikun :( Ei vain ole ainakaan tuolla yliopiston liikuntalistoilla paljon muunlaisia vaihtoehtoja. Kuitenkaan en usko, että musiikki vaikuttaa siihen, millainen kuuntelijasta tulee, vaan se millainen ihminen on, vaikuttaa siihen, mitä musiikkia hän tahtoo kuunnella. Jos minä esimerkiksi tahtomattani joutuisin passiiviseksi hevimusiikin kuuntelijaksi vuosikausiksi, niin en usko, että tuo inhoamani musiikki minua muuttaisi. Eikä myöskään hengellisen musiikin pakkokuunteluttaminen kenestäkään uskovaista tekisi, ellei tuo ihminen itse tahtoisi luopua omasta elämästään Jeesuksen tähden.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja systeri » 04. Tammi 2013 22:58

No sori Pekka..mutta mulle on tullu täs matkan varrella kun oon näitä lueskellu ,semmonen kuva että leijut pilvissä harppua kuunnellen ja tuomitset kaikki musiikkityylit ja vielä tulee semmonen painostuksen tunne että haluat sanoa, että jos en usko ja hylkää niinkuin itse uskot, niin käy huonosti :think2: Yks päivä ihmettelin Herralle että miksi taas tuntuu siltä että vaikka laitettais kuinka paljon faktaa niin se ei oo koko Totuus asiasta.Ihan kuin mulle olis sanottu että mun ei sais liikaa tuijottaa näihin kirjoituksiin, vaan seurata Jeesusta, kiinnittää katse Häneen ja tehdä hyviä tekoja.Samana iltana olin rukouskokouksessa ja rukoilin erään erittäin aran ihmisen puolesta ja koin että hän innostui ja tuli iloiseksi.Mietin että tää olis niin sitä mitä haluaisin tehdä,innostaa arkoja ihmisiä rukoilemaan ja ylistämään Jumalaa, niinkuin oon itsekkin arka ollut.Lupasin järkätä naisten piiriä jossa ukot ja lapset jätetään kotia :)
Ja vielä mietin sitä että jos lauluja alkaa pelkäämään että ne muistuttaa vanhasta, niin silloin ei varmaan oo päässy vielä oikein vapaaksi entisestä elämästä :think2: Mua vois viekotella maallinen musiikki jos liikaa alkaisin kiinnostua ,mutta ei koskaan ainakaan tähän mennessä melodian perusteella musiikki ,jossa on hengelliset (lauletaan Jeesuksesta) suomalaiset sanat :)
systeri
 

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja pekka » 04. Tammi 2013 23:29

systeri kirjoitti:No sori Pekka..mutta mulle on tullu täs matkan varrella kun oon näitä lueskellu ,semmonen kuva että leijut pilvissä harppua kuunnellen ja tuomitset kaikki musiikkityylit ja vielä tulee semmonen painostuksen tunne että haluat sanoa, että jos en usko ja hylkää niinkuin itse uskot, niin käy huonosti :think2: Yks päivä ihmettelin Herralle että miksi taas tuntuu siltä että vaikka laitettais kuinka paljon faktaa niin se ei oo koko Totuus asiasta.Ihan kuin mulle olis sanottu että mun ei sais liikaa tuijottaa näihin kirjoituksiin, vaan seurata Jeesusta, kiinnittää katse Häneen ja tehdä hyviä tekoja.Samana iltana olin rukouskokouksessa ja rukoilin erään erittäin aran ihmisen puolesta ja koin että hän innostui ja tuli iloiseksi.Mietin että tää olis niin sitä mitä haluaisin tehdä,innostaa arkoja ihmisiä rukoilemaan ja ylistämään Jumalaa, niinkuin oon itsekkin arka ollut.Lupasin järkätä naisten piiriä jossa ukot ja lapset jätetään kotia :)
Ja vielä mietin sitä että jos lauluja alkaa pelkäämään että ne muistuttaa vanhasta, niin silloin ei varmaan oo päässy vielä oikein vapaaksi entisestä elämästä :think2: Mua vois viekotella maallinen musiikki jos liikaa alkaisin kiinnostua ,mutta ei koskaan ainakaan tähän mennessä melodian perusteella musiikki ,jossa on hengelliset (lauletaan Jeesuksesta) suomalaiset sanat :)


Kiitos ja Siunausta elämääsi.

Me kun vain harvat tunnemme toisemme tällä foorumilla myös ulkopuolella tämän keskustelufoorumin niin se voi synnyttää vääriä mielikuvia millainen ihminen siellä ikään kuin oikeasti on kirjoituksien takana.

Tässä ketjussa niin kuin kuvantekokielto ketjussakin sivuja kertyy aikamoinen määrä ja keskustelu saa väkisinkin myös jankkaamisen piirteitä kun on ikään kuin kaksi eri joukkuetta jossa molemmilla on suunnilleen vastakkaiset näkemykset siitä mitä Raamattu opettaa ketjun aiheesta ja siis tässä tapauksessa mikä on Raamatun ilmoitus siitä minkälaista musiikin pitäisi olla seurakunnan keskellä että siinä tapahtuisi Jumalan tahto eikä ihmisen oma tahto ja maailman tahto ja joka ei olisi myöskään sekoitus maailman tahtoa ja Jumalan tahtoa.

Itselläni ei ainakaan ole enää varmaankaan mitään uutta kerrottavaa joka ei olisi jo tullut kerrottua Raamatun kohtia(kin) perusteluina käyttäen. Ylläpito saa sitten harkita voisiko tämänkin ketjun laittaa huilaamaan joksikin ajaksi ja palattaisiin taas joskus aiheeseen jos Jumala suo sen ja hyväksi näkee.

Mutta jos keskustelu jatkuu niin toivottavasti pystymme keskustelemaan kaikin puolin rauhallisesti ja asiallisesti jne.

Tähän saakka joka tapauksessa kiitos kaikille keskustelijoille. JUMALAN SIUNAUSTA TEILLE KAIKILLE RAKKAAT USKONYSTÄVÄT!
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa

cron