ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 30. Joulu 2012 14:07

Hyvää pohdintaa täällä on ollut paljon ja jäin vielä itse miettimään tuota aiemmin sanomaani, että Jumala voisi jopa maallisen musiikin kautta puhutella meitä uskovia... Itse en ole yleensä todellakaan mikään tunneihminen, mutta sen verran herkkä, että jos halolla lyö päähän, niin saattaa kyyneleet tulla silmiin ;)

Mutta olen joskus kaikesta järjellisyydestäni huolimatta kuullut Jumalan puhuvan sydämelleni maallisten asioiden kautta. Kuten silloin, kun olin uskonelämäni alussa pohtinut sitä, että entä jos kuitenkin kaikki tai ainakin lähes kaikki ihmiset pelastuisivat. Silloin näin bussipysäkin seinällä jonkun puhelinyrityksen mainoksen, jossa sanottiin, että "Ulkona on paljon ihmisiä" (tai jotenkin tuolla tavalla). Se sana jäi oikein sydämeeni muhimaan, vaikka olikin vain maallisen mainoksen sana ja sen kautta ymmärsin Jeesuksen todella tarkoittaneen mitä sanoi, eli että vain harvat pelastuvat ja pääsevät sisälle Jumalan valtakuntaan. Myös muita tällaisia tilanteita on ollut. Mutta tämä on erilaista kuin se, että liikuttuu muistojen tulvahtaessa mieleen, kun kuulee jonkun maallisen (tai hengellisen) laulun. Sitäkin välillä sattuu ;gladly: Mutta liikuttuminen ei ole mielestäni samaa kuin Jumalan kosketus... Kun Jumala jonkun asian kautta puhuttelee, niin ei se ole välttämättä tunnetta. Joskus Jumala voi antaa sydämelle vain ajatuksen tms...

Musiikki voi olla myös evankelioivaa niinkuin systeri tässä mietti. Tiedän yhden veljen, joka jossain kuuli ennen uskoontuloaan laulun "mä muukalainen olen täällä maassa murheiden" ja vaikka se ei sinänsä ole sanoiltaan evankelioiva, niin veli oli harjoitellut jo ennen uskoontuloaan soittamaan ja laulamaan sen ja kokee laulun olleen voimakkaasti herättelemässä häntä. Myös itse ennen uskoontuloani kuuntelin paljon hengellistä musiikkia ja koen musiikin kautta saaneeni yhä enemmän halua tulla Jumalan omaksi. Minulla oli lainassa yksi Renen cd ja sitä silloin kuuntelin :D

Olen kyllä miettinyt tuota hengellisellä musiikilla rahan tekemistä ja se ei mielestäni ole oikein :( , kuten ei rahan tekeminen yleensäkään millään, mitä olemme Jumalalta saaneet.

Sippiksellä hyvät ja ihanat ja osuvat raamatunpaikat! :thumb:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja systeri » 30. Joulu 2012 14:32

Ehkä mä oon sitten liian "liberaali" vielä :oops: ,mutta mä en kykene ajattelemaan tätä asiaa ihan noin mustavalkoisesti :oops:
Rock"n roll-MYRKKYÄ HELVETISTÄ ...ehkä :think2: mutta jos se sisältää aitoa evankeliumin sanomaa niin ei se Rock musiikki sitä sanomaa myrkytä??
Uskoville nuorille sais opettaa kyllä tanakammin Ketä tulee palvoa ja ylistää, mutta uskosta osaton nuori kyllä voi löytää sen jyvän vaikka rock"n roll musiikista jos siellä "huudetaan välissä vaikka vaan Jeesus rakastaa ja pelastaa! tai Sun ristis luo johtaa tänään askeleeni ,voi laittaa syntisen taakoitetun ihmisen ajattelemaan että mihin suuntaan pitäis lähteä??
Jostain tuli mieleen Musta raamattu.Ei tämmostä raamattua varmaan ookkaan mutta jos kannessa lukis Musta raamattu ,mutta sisällä onkin esim 38 käännös meidän Raamatusta niin ei ne kannet sitä sisältöä pilaa vaikka tekis mieli heittää kansien tähden se koko paketti menemään.
Joku mainitsi Paul Wilburin musiikin...onko se rokkia? mutta se on mun mielestä hyvää ylistys musiikkia...
Anteeksi nyt jos vanhus vähän hannaa vastaan :roll:
systeri
 

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja Juha » 30. Joulu 2012 14:49

Tuo Paul Wilburin laulaman laulun musiikkityyli on yhtä lailla keksitty maailmassa, kuten rokkikin. Onko jompi kumpi näistä musiikkityyleistä pyhempi kuin toinen? Mielestäni ei ole.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja systeri » 30. Joulu 2012 15:08

Mä kyllä näkisin myös että jos suunnataan musiikkia jollekkin ryhmälle uskosta osattomia nuoria, niin se musiikki vois toimia syöttinä ja sisältä paljastuukin jotain joka alkaa puhutella :)
Ehkä mulla on nyt vähän oma lehmäkin ojassa :think2: mun aikuinen poika kuunteli ainakin jossain vaiheessa kotona asuessaan tosi järkyttävää metalli musiikkia,nyt nää uskovat nuoret antoi sille gospel-metalli levyn.Kysyin eräänä päivänä että ootko kuunnellu sitä levyä niin vastas että "kyyyllä se soi mulla tuolla autossa" :) Hän olis voinu heittää sen pois jo pelkästään siksi että tietää että on uskovien poikien tekemää musiikkia.Oon vaan toivonu että nuo levyn sanat alkais puhutella poikaa...Jumala voi sen tehdä..lyödä kiilaa sinne kovaan muuriin :)
systeri
 

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja toni t » 30. Joulu 2012 16:08

"oma lehmä ojassa"on juuri se asia joka sokeuttaa todella useasti ihmiset Jumalan tahdolle puolustamaan maailmallista. Tämä näkyy useissa eri aiheissa. Monesti ihmiset myös sanovat ettei heillä ole kyseisessä asiassa "omaa lehmää ojassa" mutta kuitenkin heillä on jollain tasolla. Oma lehmä on se joka saa ihmisen toivomaan ettei asia olisikaan niin kuin se sanan kuulemisesta vaikuttaa olevan ja silloin ihminen rupeaa etsimään inhimillisen viisauden kautta kiertoteitä ja selityksiä jotta saisi oman lehmän takaisin.

Kun on kyse hengellisestä musiikista niin kyse on Jumalan Hengen vaikuttamasta musiikista. Jumalan Henki ei vaikuta sitä mikä on maailmasta vaan Hengen hedelmiä, rauhallisuus jne.. Hengellistä musiikkia ei tuletehdä niin että johonkin maailmalliseen genreen lisätään vain hengelliset sanat vaan myös melodia tulisi saada taivaasta. Tietysti jotkin maalliset genret voivat sitten muistuttaa tätä taivaasta annettua melodiaa mutta hengellistä musiikkia ei siitä huolimatta tule sotkea maallisiin genreihin ja pohtia onko rokki hyvää ylistys musiikkia jne..

Petri on kirjoittanut hienosti aiheesta:

Jumala vaikuttaa kaikessa tahtomista ja tekemissä. Siksi on selvä asia, että kun tehdään hengellistä musiikkia, niin Jumala antaa siihen sävelen ja sanat. Jumala voi toki antaa taivaasta jonkin maallisen genren mukaisen musiikkikappaleen. Mutta tämä maallinen genre ei silloin edusta Jumalan tahdon vastaista musiikkia kuten esim. heavyrokki on selkeästi Jumalan tahdon vastaista musiikkia.

Eikä taivaasta annettua musiikkia tulisi kategorisoida mihinkään maalliseen genreen, vaikka siinä olisi jonkun genreen mukainen sävel tai se muistuttaisi jotakin genrettä. Hengellisen musiikin tarkoitus ei ole toimia jonkin eri maallisen genren, eli musiikkityylin välittäjänä, vaan kirkastaa ja ylistää Jumalaa Herran Jeesuksen kautta. Hengellisen musiikin tarkoitus ei siis ole sama kuin maallisen musiikin, siksi sitä ei saa lokeroida maalliseen musa genreen.

Joku uskova voi tehdä kappaleen, jonka musiikin hän on kopioinut suoraan maailman genreestä siis sellaisen, joka ei ole Jumalan tahdon vastaista ja sitten saa siihen Jumalalta sanat. Mielestäni tällainen vaunu ei ole huono evankeliumin vaunu. Mutta sanat saatuina Jumalalta ja Jumalan tahdon vastainen musiikki eli maallinen musa genre ei ole enää hyvä yhdistelmä, vaan vahingollinen ja epäraamatullinen.

Kun Jumala antaa kappaleeseen sävelen vaikka jonkin maallisen musa genren sävelen mukaan, niin se on kuitenkin uusi sävel, jonka Jumala antaa. Ei kaikkien musa genreiden sävel ole identtinen eli täysin samanlainen, vaan ne ovat erilaisia edustaen kuitenkin tiettyä genreä. Eli kun Jumala antaa musiikkia taivaasta olkoon sen jonkin musa genren mukaista, niin se on aina Jumalan antamana sellainen kuin Hän sen antaa eikä tietenkään ole Hänen tahtonsa vastaan olevaa musiikkia.

Se on totta, että kuuntelemalla selviää paljon mistä on kyse, onko kyseessä Jumalan tahdon mukainen musiikki tai Jumalan tahdon vastainen. Sitten on tietysti selvää, että esim. heavyrokki on selkeästi Jumalan tahdon vastaista, kuuntelet tai et sitä, niin tiedät sen. Minä tarkoitan nyt ihan oikeata heavyrokkia, enkä sellaista missä joku tulkitsee jotakin, vaan ihan oikeata heavyrokkia.

Mistä tunnistat hengellisen Jumalan antaman musiikin? Siitä että se noudattaa Jumalan Hengen mukaisia asioita:

Gal 5: 22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja Leea » 30. Joulu 2012 16:16

Muusikot ja laulajat, jotka eivät ole uskossa niin tietenkin heidän arvomaailma/ideologiat näkyy heidän kappaleiden sanoituksissa. Tämän huomatakseen ei tarvi edes levyjä alkaa soittelemaan takaperin. Samoin kuin esim. kirjailija joka ei ole uskossa varmasti se näkyy hänen kirjoissaan. Ihminen joko käyttää lahjaansa kirkastaakseen Jeesusta tai sitten ei. Uskoontultuani en edes halunnut kuunnella samaa musiikkia mitä aikaisemmin kun en ollut uskossa.
Etsikkoaikana kuuntelin erään kristityn artistin musiikkia, joka todella puhutteli. Näin jälkeenpäin ajateltuna on selvää, että tuo oli yksi monista tavoista millä Jumala kutsui pelastukseen.

Karjalaisen kirjoituksessa mainitaan aika kovin sanoin että joutuu kirouksen alle jos kuuntelee tiettyä musiikkityyliä. Kirjoituksesta voisi vetää sen johtopäätöksen että kun esim. klassista musiikkia ovat soittaneet ei-uskovaiset niin silloin sekään musiikkityyli ei kuuluisi meille kristityille. Jos alamme määrittelemään tietyn musiikkityylin synniksi, voisimme samalla luetella soittimia jotka ovat kiellettyjä. Samat soittimet joita maailman ihmiset sekä uskovaiset käyttää niin tottakai näistä soittimista tulee samankaltaisia sointuja, riippumatta onko kyseessä uskovainen tai ei-uskovainen soittaja.
Joissakin uskonnollisissa liikkeissä on menty siihen että sanotaan että liian rytmikäs musiikkia on syntiä. Mielestäni tälläinen pitäisi pystyä selkeästi osoittamaan Raamatulla ja täytyy sanoa etten itse ainakaan pysty tälläiselle perusteluja löytämään Raamatusta.

En väitä etteikö myös kristillistä musiikkia saisi arvostella, koska sitäkin löytyy kaikenlaista. Näkisin että sanoituksilla on se suurin merkitys kun lähdetään arvostelamaan onko jokin Jumalan mielenmukaista missäkin musiikissa. Musiikkityyleistä puhuttaessa en itse voi ymmärtää esim. rankkaa
heavya, mielestäni se ei ole edes musiikkia korville. Musiikille ja ylistykselle ei pidä myöskään antaa liian paljon painoarvoa seurakunnassa.
Uskon kuitenkin että Jeesusta saa ylistää kaikin soittimin.

Ps. 150:3-5
3 Ylistäkää häntä pasunan pauhulla, ylistäkää häntä harpuilla ja kanteleilla.
4 Ylistäkää häntä vaskirummuilla ja karkelolla, ylistäkää häntä kielisoittimilla ja huiluilla.
5 Ylistäkää häntä helisevillä kymbaaleilla, ylistäkää häntä kumisevilla kymbaaleilla.
Leea
 
Viestit: 187
Liittynyt: 13. Syys 2012 14:16

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja systeri » 30. Joulu 2012 16:55

Niin ...mulla on vielä monta "lehmää" joidenka tahtoisin nousevan ojasta TIELLE!

Mutta tonihan sen tietää,joskus tuntuu että tarkemmin kuin minä itse...lehmät ym. :)

Siunattua uutta vuotta 2013!

Tähän on varmaan hyvä päättää kirjoittelu foorumilla! Rukoillaan kaikesta huolimatta että Jumala toimii tavalla tai toisella sekä meidän että läheistemme elämässä niin että mahdollisimmaan moni sais lähiaikoina löytää Jeesuksen elämäänsä.Ei pistetä Jumalaa kahleisiin ;)
systeri
 

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja pekka » 30. Joulu 2012 17:02

2. Kor. 5:17

Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.

Room. 12:2

Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.

1. Joh. 2:15-17

15. Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä.
16. Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta.
17. Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti.


Kun noitakin Raamatun kohtia miettii tässä musiikkiasiassa niin on mielestäni päivänselvää, että ei voi kaikkea ottaa maailmasta mukaansa uskonvaelluksellensa jonka päämääränä on päästä ahtaan portin kautta Uuteen Jerusalemiin. Paljosta pitää olla valmis luopumaan.

Tavataan sanoa, että mitään emme saa täältä mukaamme ottaa kun kuolemme, ainoastaan uskomme ja sekin on Jumalan lahja.

Perkele yrittää meitä koukuttaa kaikenlaisilla asioilla ja asioiden kautta pois Jumalan tahdosta ja hän tietää sen, että koska lihassamme ei asu mitään hyvää niin ihminen on hänelle helppo saalis.

Gal. 4:9

Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?

Gal. 5:17

Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.

Mitä tulee tähän musiikkiasiaan niin olen saanut Jumalan armosta hyvillä mielin ja kiitollisena Herralle jättää pois elämästäni sellaiset turhuudet kuin rokit, hevit, metallit, jatsit, jenkat, humpat, iskelmät, bluesit, kantrit, teknot, rapit ja monet muut maailmassa suurta suosiota nauttivat musiikkityylit. Miksi kantaisin täysin turhaa painolastia mukanani jotka asiat kuuluvat ei uskovien ihmisten elämään ja ovat heille hyvinkin tärkeitä. Haluan seurata Jeesusta uskonvaelluksellani enkä tätä katoavaa maailmaa.

Ap. t. 26:18

avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'

1. Piet. 2:9

Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja Juha » 30. Joulu 2012 17:23

Leea kirjoitti:Ps. 150:3-5
3 Ylistäkää häntä pasunan pauhulla, ylistäkää häntä harpuilla ja kanteleilla.
4 Ylistäkää häntä vaskirummuilla ja karkelolla, ylistäkää häntä kielisoittimilla ja huiluilla.
5 Ylistäkää häntä helisevillä kymbaaleilla, ylistäkää häntä kumisevilla kymbaaleilla.


Pasuunan pauhulla. Varsin mielenkiintoinen kohta. Raamattu ei siis opeta edes loppujen lopuksi että ylistysmusiikin tulisi olla "rauhallista". Eikä opeta edes että on olemassa jotain kiellettyjen soittimien listaa, mitä ei voi missään tapauksessa käyttää ylistysmusiikissa, tai muuten se ei ole enää Jumalan tahdon mukaista. Itse asiassa tuo kohta antaa ymmärtää että hyvinkin monenlaisia soittimia voi käyttää, ilman että musiikista tulee Jumalan tahdon vastaista.

Jokaisella on oma musiikkimakunsa, minkä perusteella valitsee millaista haluaa kuunnella, mutta omasta musiikkimausta ei voi tehdä mitään Jumalan tahdon mukaisuuden mittaria, oman musiikkimaun perusteella ei voi tulla sanomaan että minkätyylinen ylistysmusiikki on Jumalan tahdon mukaista. Olen edelleen sitä mieltä että tärkeintä on se, että laulaako siinä koko sydämellään Jumalalle vaiko ei. Jos on rockahtava gospelbiisi joka on laulettu Jumalalle koko sydämellä, niin onko se parempi vaiko huonompi kuin vaikkapa jonkun perinteisen virren laulanta, jota ei ole laulettu sydämellä Herralle. Jos joku pitää näistä kahdesta jälkimmäistä parempana, niin se vaan osoittaa että laulun hengellisyys punnitaan omien musiikkimieltymysten perusteella ja unohdetaan se, että musiikki on tarkoitettu Herralle laulettavaksi.

Mutta Herra sanoi Samuelille: "Älä katso hänen kokoaan ja komeuttaan, sillä minä en hänestä välitä. Herra ei katso kuten ihminen. Ihminen katsoo ulkokuorta, mutta Herra näkee sydämeen.
1. Sam. 16:7

Samuelin kirjan jakeen voisi myös muotoilla tässä tapauksessa näin: Ihminen tuomitsee musiikin ulkokuoren (musiikkityylin) perusteella, mutta Herra katsoo laulajan sydämeen.

Rukoillakin voi monin tavoin, mutta jos se ei lähde sydämestä niin se on vain tyhjän hokemista, vaikka käyttäisikin kuinka kauniita sanoja rukouksessaan.

Kertokaapa, mitä mieltä olette tästä biisistä?: http://www.youtube.com/watch?v=pEWph7572CE
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 30. Joulu 2012 18:43, muokattu yhteensä 2 kertaa
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: ROCK'N'ROLL – MYRKKYÄ HELVETISTÄ

ViestiKirjoittaja Sonja » 30. Joulu 2012 17:57

Täällä on monta kommenttia sopivasta musiikista tai varsinkin siitä mikä kaikki ei ole sopivaa Jumalan edessä. En tiedä onko täällä muita ev.lut.ihmisiä kuin minä..eikä sillä ole loppujen lopuksi merkitystä mitä seurakuntaa edustaa.
Ehkä ev.lut. koetaan jopa jossain määrin liiankin vapaana uskontona, mutta olen tallettanut mieleeni eräässä juhlassa rovastin sanat "tärkeintä on ajatus", teeskentelemätön ja vilpitön ajatus. Mielestäni tärkeää on sydämen ja ajatusten puhtaus ja se että tuntee uskon ja johdatuksen, sekä siunauksen ja varjeluksen elämässään joka päivä. Pyytää Jumalan siunausta ja ohjausta oikealle tielle jokaisena päivänä ja kiittää kaikesta hyvyydestä ja ojennuksestakin.
Haluan uskoa että Jumalan rakkaus ihmisiä kohtaan on niin suuri ja anteeksiantamus, jotka Häneen uskovat, että hyvin monen sielu pääsee taivaaseen aikanaan. Tai jos maailman loppu tulee, Jeesus pelastaa kaikki, joilla on aito lapsenuskoinen luottamus Jumalaan ja Jeesukseen.
En sen vuoksi ala musiikista jokaista yksityiskohtaa myöten rajata. Kuuntelen loppujen lopuksi niin vähän musiikkia ja sekin on rauhallista tai pelkästään melodista, että en sitä suurimmaksi synniksi lue.
Sillä suuri on sinun armosi ja ulottuu ylitse taivasten ja sinun totuutesi hamaan pilviin asti. Ps.108:5
Sonja
 
Viestit: 22
Liittynyt: 20. Joulu 2012 00:11
Paikkakunta: Itä-Suomi

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa

cron