Jumalan käskyt

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Jumalan käskyt

ViestiKirjoittaja Herman » 11. Joulu 2012 15:39

Tuli sydämelle kirjoittaa jotain Jumalan käskyistä. Aiheesta on vähän jo keskustelu tuolla kuvanteko-ketjussa, mutta koska aihen on paljon laajempi, niin ajattelin aloittaa uuden ketjun koko aiheesta.

Vanhassa testamentissa Jumala antaa käskynsä. Kaiken perustana on niinsanotut 10 käskyä, jotka löytyvät ensimmäisen kerran 2.Mooseksen kirjan luvusta 20.

2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
8 Muista pyhittää lepopäivä.
9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
12 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
13 Älä tapa.
14 Älä tee huorin.
15 Älä varasta.
16 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."


Uudessa testamentissa löydämme Jeesuksen "vuorisaarnasta" selitystä näille käskyille. Israelilaiset olivat tehneet niistä pelkkiä ulkokohtaisia sääntöjä, mutta Jeesus selittää mistä niissä oikeastaan on kyse.

Matt.5
21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
--
27 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'.
28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.


Jeesus ei kumonnut käskyjä, vaan tuli antamaan ymmärrystä siitä, mistä käskyissä pohjimmiltaan on kyse. Ei ainoastaan ulkokohtaisesta toiminnasta, vaan ennenkaikkea sydämen tilasta. Jeesus selittää, että kun Jumala antoi Hoorebilla käskyn "Älä tapa", Hän tarkoitti sillä, ettei meidän tule sydämessämme vihata ja halveksua toisia. Ja kun Jumala antoi käskyn "Älä tee huorin", Hän tarkoitti sillä, ettei meidän tule sydämessämme himoita naisia (lisäys: tai miehiä). Toki myös ulkoiset teot kuuluvat käskyyn, mutta ne tulevat itsestään kun sydämen asenne on oikea. "Hyvä ihminen tuo sydämensä hyvän runsaudesta esiin hyvää, ja paha tuo pahastansa esiin pahaa; sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu" (Luuk.6:45).


Kommentteja, ajatuksia, "aameneita", vastaväitteitä...?

Olkaa kaikki runsaasti siunattuja Jeesuksen Kristuksen nimessä!
Viimeksi muokannut Herman päivämäärä 11. Joulu 2012 21:06, muokattu yhteensä 1 kerran
Herman
 

toora

ViestiKirjoittaja uuhi » 11. Joulu 2012 18:31

tietäen tämän että vanhurskaalle tooraa ei aseteta, mutta ...

( 1. tim. kirjeestä 1:9)


... sillä ette ole alla tooran vaan alla sulouden

(kirjeestä room 6:14 )


niin että veljeni, myös teidät kuoletettiin tooralle läpi messiaan ruumiin



(kirjeestä room.7:4)


mutta nyt lakkautettiin-meidät irti toorasta kuolleina ...


(kirjeestä room. 7:6)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
uskon yllä olevat raamatun lauseet ja uskon sen että tooraa ei ole kumottu.
monet veljet opettavat että se toora käsittää viisi mooseksen kirjaa.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Jumalan käskyt

ViestiKirjoittaja Janne » 11. Joulu 2012 18:58

Ja kun Jumala antoi käskyn "Älä tee huorin", Hän tarkoitti sillä, ettei meidän tule sydämessämme himoita naisia


Kun kerran pyytelit kommenttia niin tässä sulle yks. viilaan pilkkua ja kehoitan sinua lukemaan, lainaamani, kirjoittamasi tekstin uudelleen :D Vai kirjoititko tekstin vain miespuolisille foorumilaisille :D
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Jumalan käskyt

ViestiKirjoittaja Herman » 11. Joulu 2012 19:35

Janne kirjoitti:
Ja kun Jumala antoi käskyn "Älä tee huorin", Hän tarkoitti sillä, ettei meidän tule sydämessämme himoita naisia


Kun kerran pyytelit kommenttia niin tässä sulle yks. viilaan pilkkua ja kehoitan sinua lukemaan, lainaamani, kirjoittamasi tekstin uudelleen :D Vai kirjoititko tekstin vain miespuolisille foorumilaisille :D


Ei kun minä nimenomaan viilasin pilkkua, kun Jeesus sananmukaisesti puhuu naisista opetuksessaan ;) Mutta ihan hyvän pointin heitit, eli yhtälailla asia pätee toisinpäin.
Herman
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 29 vierailijaa

cron