Jumala on se, joka vanhurskauttaa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Jumala on se, joka vanhurskauttaa

ViestiKirjoittaja todael » 06. Joulu 2012 09:19

Uskossa oleminen on tietoista halua sekä tietoista tarvetta tulla Jumalan armon ja totuuden kautta Kristuksessa pelastetuksi.

Tätä pohjustaa ihmisessä oleva perinpohjainen [jopa epätoivoinen] tietoisuus siitä, että me emme voi millään konstilla saavuttaa pelastusta [vanhurskautta] oman itsemme kautta - vaan yksin ja ainoastaan uskossa Kristukseen. Vain Kristuksen vanhurskaus kelpaa Jumalalle.

Jumala on se joka vanhurskauttaa - ei ihminen. Ja tämän yksin Jumalan aikaansaaman syntisen vanhurskauttamisjulistuksen perusta on yksistään Kristuksen ansion perustalla.

Jumala ei voi millään muulla perustalla julistaa syntistä vanhurskaaksi, kuin Kristuksen työn perusteella. Tässä ei riitä katumusharjoitukset, ei kasteet eikä messu-uhrit. Vain Kristuksen työ on se joka pelastaa syntisen ja antaa siihen uskossa turvautuvalle täydellisen pelastuksen.

Raamatun opetus ja sen mukaan ojentautuminen on Kristuksen seuraamista - ja tässä [valitettavasti] me monesti harhaudumme enemmän kirkollisten traditioiden varaan - poiketen siitä mitä Raamattu alunperin on opettanut. Sitoudumme enemmän tradition luomaan yhteisöllisyyteen, kuin elävään uskoon. Jumala tahtoo vapauttaa uskonnollisuudesta sekä vääristä pakanallisuuden juurista kumpuavista traditioista elävään uskoon Herrassa Jeesuksessa. Tämä on kasvu prosessi - Jumalan armon ja rakkauden, sekä Hänen Sanansa mukaan ojentautumisen kautta.

Vain tietoinen sisäinen Jumalan Hengen aikaansaama halu pelastua ("minun täytyy pelastua") saa meidät parannuksen ja kääntymyksen kautta uudestisyntymisen ihmeen keskelle.

Parannuksen tekeminen ei vanhurskauta, vaan se vie meidät Hänen luokse, joka haluaa meidät vanhurskauttaa - Kristuksen luo. Usko on kuin ihmisen viimeinen epätoivoinen toivon pilkahdus - johon Jumala vastaa täydellä rakkaudella ja armolla.

Katsomme Kristukseen pelastusta pyytäen - emme itseemme, emmekä kirkollisiin traditioihin, ja tässä -- juuri tässä, vain Jumalalla on jumalallinen oikeus julistaa syntinen ihminen Kristuksessa vanhurskaaksi.

Vanhurskautus tarkoittaa Jumalan lain perusteella tapahtuneen vapaaksi julistamisen, sekä lain vaatiman puhtauden mukaisuutta. Kukaan ihminen ei voi täyttää Jumalan lain vaatimusta - vain Kristus on täyttänyt Jumalan lain, ja siksi - vain Hänessä me voimme tulla osallisiksi täydellisestä Jumalan vanhurskaudesta.

Room. 3:21-22 "Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta."

Room. 8:33 "Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa."

----------------------------------------

Jer. 31:33
"Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani."

Hes. 36:27
"Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne."

Room.7:4-6
4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle. 5 Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle, 6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

Ilm. 14:12
"Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon."

- todael :thumb:
todael
 

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa