Olen lueskellut otsikossani mainitseman henkilön kirjotuksia,opetuksia ja tullut siihen tulokseen,että viestitän eteenpäin sanomaa,ettei kannata ihan kaikessa yhtyä hänen näkemyksiin Jumalan Sanasta.Täällä varmaan moni tunteekin em,henkilön,enkä hänen näkemyksistään missään varoitus mielessä kirjotakkaan,vaan siitä,että ko.henkilöllä on jonkun näkönen sekamelska lakiliitosta-armonliitosta-10 käskystä. Jos olen oikein ymmärtänyt,niin hän kieltää ja kumoaa omilla sovellutuksillaan,armoon, 10 käskyä,pitää niitä ilmeisen huvittavina ja ylenkatsoo ne lakiliittoon kuuluviksi. Kun hänen kirjotuksiaan lukee,niin usein hän ottaa mm.sapatin,ylimielisesti ruodittavaksi,suhtautuen Jumalan luomistyöhön hälläväliä tyyliin. Kun nyt mainitsin sapatin,4:nen käskyn,niin hän rinnastaa sen mihin hyvänsä lepopäivään,kuitenkin sen ymmärryksen mukaan,mikä minulla on,niin seitsemäs päivä on nimetty sapatiksi,Jumalan Pyhittämäksi päiväksi ja meille myös mahdollisuudeksi,eritoten,Pyhitää Jumalalle sapatin päivä.
Kuten alla olevasta,hänen kirjoittamasta lainauksesta ilmenee,niin hän noudattaa 10 käskyä,ihan oman sovelluksen mukaisesti,ja kohdentaa ne rakastamilleen ihmisille,rakastaako hän kaikkia ihmisiä,minä epäilen,hänen suhtautuminen Jumalan Sanaan ei ole kunnioittava,eikä Jumalaa rakastava. Hän ilmoittaa ettei tapa rakastamiaan ihmisiä,niin,rakastaako hän kaikkia ihmisiä,toivottavasti.
Kuitenkin asia mikä minua vaivaa kaikkein eniten on se,että hän on ilmeisesti jonkun sortin Sanan opettaja,sekä että hän antaa ymmärtää,että koska laki on kumottu,niin kymmenen käskyä on myös kumottu,eli mistä uuden liiton uskova ottaa sitten kiinni,kun koko vanhatestamentti on tuolla näkemyksellä pidettävä kiinni,koska siellähän on hänen mainitsema lakiliitto,mitä hän ilmeisesti Mooseksen lailla tarkottaa.
Mooseksen lain eläinuhri menot,on lopetettu,Jeesus on kertakaikkinen uhri ja samoin ne 613,säädöstä/lakia(mitkä on eritelty,osan kuuluvan Mooseksen lakiin ja osa säädöksiin,mutta kuitenkin kaikki Mooseksen kautta Jumala ne ilmoitti Israelin kansalle,ketä mekin olemme,siis uudesti syntyneet Jumalan lapset,Hengestä) on jokaisen sovellettavissa muilta osin,mutta kymmenen käskyä ovat voimassa,ei lainkirjaimen tekoina,vaan Jeesuksessa sisäistettynä,uudestisyntyneessä ihmisessä.
Niin minä haluasin kysyä veljien ja sisarien mielipidettä,että oleko minä ymmärtänyt asioita väärin,vai onko Turun Weijon kirjoituksissa jotain outoa,ihmettelen vain sitä,kun aina niitä lukiessa tulee ristiriitainen olo siihen nähden mitä Jumalan Sanaan on kirjoitettu,lähinnä siitä tulkinnasta,miten hän Jumalan Sanaa julkituo.
Alla olevassa lainaus hänen tekstistään.
"Miten 10. käskyn laki on täytetty?
Tässä selitys:
1. käsky: En tietenkään pidä muita Jumalia, koska Jumala vuodatti rakkauden sydämeeni, ja rakastan Häntä nyt yli kaiken. 1 Joh.4:7-21.
2. käsky: En tietenkään tee itselleni jumalankuvaa, koska rakastan Jeesusta, joka sovitti syntini verellään ja kuolemallaan. Hän on Ainoa ja riittävä Jumalan kuva. Kol. 1:15.
3. käsky: En tietenkään lausu turhaan Herran Nimeä, vaan mielelläni, teen mitä Hän on sanonut (Luuk.6:46), koska rakastan Häntä!
4. käsky: En tietenkään riko tätä todellista sapatin lepotilaa, jonka Hän antoi sydämeeni, kun tulin Hänen tykönsä ja otin Hänet vastaan. Hän antoi levon sydämeeni. Se on todellinen sapatinlevon täyttymys, joka on sydämessäni 24 tuntia vuorokaudessa viikon jokaisena päivänä. Matt. 11:28-30 ja Hebr. 4:3-11. Olen päässyt "Hänen lepoonsa" (Hebr.4:10). Lepään myös fyysisesti viikon seitsemäntenä päivänä.
5. käsky: Tottakai kunnioitan vanhempiani, biologisia sekä hengellisiä seurakunnan vanhimpia. Rakastan heitä, ja siihen sisältyy kunnioitus sekä menestymiseni salaisuus.
6. käsky: En tietenkään tapa rakastamaani ihmistä!
7. käsky: En tietenkään tee huorin. Siinähän turmelisin rakastamiani ihmisiä, sekä huoruuden kohdetta, että muita lähimmäisiäni. Siinä tuhoaisin itseäni. = "Rakasta lähimmäistäsi, niin kuin ITSEÄSI!".
8. käsky: En tietenkään varasta rakastamaltani ihmiseltä.
9. käsky: En tietenkään tahdo saattaa rakastamaani lähimmäistäni huonoon valoon puhumalla hänestä pahaa tai sanomalla väärää todistusta minulle rakkaasta ihmisestä.
10. käsky: En tietenkään tahdo himoita lähimmäiseltäni hänen omaansa, vaan tahdon hänelle kaikkea hyvää, koska rakastan häntä.
UUDEN LIITON ANTAMA TÄYTTYMYS KYMMENEN KÄSKYN LAKIIN on RAKKAUS! 2 Moos. 20.
Emme toimi lakia vastaan, vaan olemme Jeesuksessa lain yläpuolella, sen täyttymyksessä!
Tällä tavalla me vahvistamme lain!
Omnia vincit amor! = Rakkaus voittaa kaiken!
Room. 7:1-4:
"Vai ettekö tiedä, veljet - minä puhun lain tunteville - että laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää? Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista. Sen tähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle. Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, Hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle."
Siinä asia sanotaan selvästi. Me olemme kuolleet pois laista; kuinka me vielä eläisimme siinä? Laki ei enää sido meitä. Eihän laki kuulu kuolleille!
Tämä seuraava on kirjoitettu kaikille meille, jotka olemme kuolleet ja kuopatut (=kastetut):
"Niin olemme siis yhdessä Hänen kanssaan haudatut kasteen kautta KUOLEMAAN, että niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Sillä jos me olemme Hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa, kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on Hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi; sillä JOKA ON KUOLLUT, se on vanhurskautunut pois synnistä. Mutta jos OLEMME KUOLLEET Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää Hänen kanssaan, … … Niin tekin pitäkää itsenne SYNNILLE KUOLLEINA, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa." Room. 6:4-11.
Asia on selvä? Vanha lain rikkonut ihmisemme on kuollut. Se haudattiin kasteen hautaan. Olemme tulleet Jeesuksen ja Hänen ylösnousemuselämänsä yhteyteen, elämään Pyhän Hengen johdossa vapaina, RAKKAUDEN LAISSA. Uusi Elämämme Jeesuksessa on lain ulkopuolella, sen täyttymyksessä olemista.
Jos yritämme uudestaan pystyttää sitä, mistä olemme kuolleet pois ja minkä olemme hajottaneet maahan, niin olemme vapauden lain rikkojia. Jaakob. 1:10....
”Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja. Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, Hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.” Gal. 2:18-20.
Jos joku aikoo viettää Mooseksen säätämää kymmenen käskyn lain mukaista sapattia, niin mikä oikeuttaa häntä jättämään laista pois jonkun muun osan? - Jos pidät lain, niin sinun on pidettävä se kokonaan, kaikilta osin. Muuten olet kirouksen alla. Lain tekoihin pitäytyvä on kirouksen alainen ellei hän pidä koko lakia. "Kirottu olkoon jokainen , joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee." Gal. 3:10. 2 Kor. 3:6-18.
Ei vähäistäkään askaretta saa toimittaa sapattina, yms.... Laki on pidettävä joko kokonaan tai siirryttävä lain alta armoliittoon, Jeesuksen yhteydessä vaeltamiseen, Häne sovintoverensä turvaan.
Uuden liiton uskovan ei siis tule perustautua lain tekoihin, vaan uskoon ja Hengen johdossa kulkemiseen.
"Kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia." Room. 8.
”Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.” Joh. 1:17.
Ne ovat kaksi eri liittoa! - Meille kuuluu armoliitto!"
Weijo Lindroos
armoliitossa