Sakarjan näky kultaisesta lampunjalasta
Matt. 5:14 "Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä;"
Sakarjan kirjan neljäs luku avaa profeetan kirjassa järjestyksessä viidennen näyn. Näyn, jossa profeetta näkee kultaisen lampunjalan, sen yläpuolella olevan öljyastian, lampunjalassa seitsemän lamppua sekä seitsemän öljyputkea lamppuihin, lamppujen yläpuolella.
Näyn aloittaa, muista Sakarjan kirjan näyistä poiketen Herran enkelin palaaminen herättämään profeeta. Tämä selvästi liittyy Matt. 25:5 sanoihin ”Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat.” Profeetan herääminen, sekä hänen näkynsä kultaisesta seitsenhaaraisesta lampunjalasta liittyy Jeesuksen sanoihin Matt.25:5 kohdassa. Mistä tässä on kyse ?
Matt.25 luvussa Jeesus puhuu vertauksen kymmenestä neitsyestä. Huomattavaa vertauksessa on se, että kaikki kymmenen lähtevät morsiamen saatto kulkueeseen kuuluvien morsiusneitojen tehtävään. He eivät itse vertauksessa edusta morsianta, vaan neitsyitä, jotka saattavat “yösydännä” morsiamen öljylamppujensa valossa sulhasen luo. Tehtävä on siis saattaa morsian perille. Yljän viipyessä kaikille he nukahtivat. Tässä ei ollut siis eroa viisaiden eikä tyhmien välillä. Ero oli siinä, että toisilla oli öljyä varattuna toisilla ei. Tämä rinnastuu Sakarjan kirjan viidenteen näkyyn siinä, että profeetalle näytetään kultainen lampunjalka, sitä valaisevana pitävät kaksi öljypuuta. Herran enkelin aikaansaama herääminen joko näyttää heräävälle palavan lampunjalan salaisuuden tai se näyttää sammuneen lampunjalan.
Jeesus sanoi Ilmestyskirjassa Ilm.2:5 Efeson seurakunnalle, että ellei seurakunta tee parannusta, ja tee ensimmäisiä tekoja (palaa ensimmäisen rakkauteensa) on Herra Jeesus työntävä tämän seurakunnan lampunjalan pois paikaltaan. Pois paikaltaan siirtyminen merkitsee, että lampunjalka ei enää saa öljyä, ollakseen palava ja valoa antava. Tyhmien neitsyiden lampunjalka Matt.25:1-13 olevassa Jeesuksen vertauksessa oli pois paikaltaan – heillä ei ollut öljyä. He heräsivät ja näkivät sammuneen lampunjalan – mikä kauhistuttava näky !!
Profeetta Sakaraja herää Herran enkelin toimesta ja näkee palavan lampunjalan, sekä lampunjalkaa palavana ylläpitävät kaksi öljypuuta´. Enkeli kysyy “Mitä sinä näet ?” (Sak.4:2) Seuraavaksi pohdin, mitä lampunjalka tarkoittaa.
Tapanamme on sanoa seitsenhaarainen lampunjalka. Tämä silti on mielestäni harhaanjohtavaa, sillä Menorah muodostuu kuudesta haarasta, joita yhdistää niitä keskellä ylläpitävä keskimmäinen runko. Tällaisenaan Menora kuvaa myöskin numerollista rakennetta : [1-2-3---4---5-6-7] Keskimmäinen ylläpitää sitä edeltäviä ja seuraavia ja ne tukeutuvat ja liittyvät siihen elimellisesti.
Mooseksen kirjoissa on selviä tekstirakenteita, jotka hämmästyttävällä tavalla vastaavat edellä kuvattu numerollista Menora-rakennetta. Raamattu sanoo UT:ssa että Mooses teki kaiken Ilmestysmajaa koskien sen kaavan mukaan, jonka Herra Jumala itse näytti hänelle vuorella (Hebr.8:5) Huomioin tässä eräitä olennaisimpia kohtia Ilmestysmajaan ja Menoraan liittyen, saadakseni huomion siihen, mitä lampunjalka kuvaa.
2Moos. luvuissa 25-31 löydämme seitsemän Jumalan osoittamaa ilmoitusta Moosekselle. Jokainen näistä seitsemästä alkaa sanoilla “Ja Herra puhui Moosekselle sanoen” (KR-33/38). Jaotellaksemme 2Moos.25-31 luvuissa olevat puheet saamme seuraavanlaisen jaksotuksen :
(1) Herra puhuu Ilmestysmajan rakenteesta (25:1-30:10)
(2) Herra puhuu sovitusmaksusta ilmestysmajan tarpeisiin (30:11-16)
(3) Herra puhuu Vaskialtaan rakentamisesta (30:22-33)
(4) Herra puhuu voiteluöljystä (30:22-33)
(5) Herra puhuu suitsukkeista (30:34-38)
(6) Herra puhuu ilmestysmajan varusteiden valmistajista (31:1-11)
(7) Herra puhuu sapatti käskyn pitämisestä (31:12-17)
Rakenne on hämmästyttävä. Numerollisen rakenteen [1-2-3---4---5-6-7] keskiosaan jää juuri ilmoitus voiteluöljyn merkityksestä, eikä siinä kaikki vaan käsky sapatista tulee tarkasti juuri seitsemännen puhejakson kohdalle. Tämä osoittaa, että numerollinen Menora-kaava puhuu Jumalan ilmoituksesta, sekä vahvistaa sen lampunjalassa näkyvän rakenteen mukaisesti. Tämä osoittaa myös Jumalan luomistyön merkityksen, sillä kuten tiedämme 1Moos.1:1-31 ilmoittaa Jumalan luoneen koko maailman (maailman kaikkeuden, maan, taivaan, meren, kasvit, eläimet) seitsemässä päivässä. Neljännestä päivästä sanotaan :
1Moos. 1:16-19 “Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman valon hallitsemaan päivää ja pienemmän valon hallitsemaan yötä, sekä tähdet. Ja Jumala pani ne taivaanvahvuuteen, paistamaan maan päälle ja hallitsemaan päivää ja yötä ja erottamaan valon pimeästä. Ja Jumala näki, että se oli hyvä. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, neljäs päivä.”
Öljyn merkitys on antaa valoa lampunjalan kautta. Öljy nivoutuu 2Moos.25-31 puhejaksoissa neljänteen jaksoon, neljäntenä päivänä Herra loi kaksi suurta valoa. Tämä rinnasteisuus on selkeä. Menoran keskimmäinen päärunko, josta kolme haaraa, niin vasemmalla kuin oikeallakin haarautuvat (siis yhteensä kuusi), syttyvät keskimmäisen – siis lampunvarren voimasta. Menoran lampunvarsi (keskiosa) kuvaa Jumalan Pyhän Hengen öljyä josta ja siitä haarautuvat saavat öljyn palaakseen Jumalan antamaa valoa.
Tämä vahvistuu 2Moos.40:19-32 luvussa, jossa ilmestysmaja pystytetään. Tässäkin luvussa numerollinen Menora-kaava todistaa edellä annetun merkityksen.
(1) Levitti ilmestysmajan asumuksen ylle teltan (40:19)
(2) Toi arkin asumukseen ja sijoitti sen paikalleen (40:20)
(3) Asetti näkyleipä pöydän asumuksen pohjoissivulle (40:23)
(4) Asetti seitsenhaaraisen lampun ilmestysmajaan (40:25)
(5) Asetti kultaisen alttarin ilmestysmajan esiriipun eteen (40:27)
(6) Ripusti uutimen asumuksen oveen (uudin = verho) (40:29)
(7) Asetti altaan ilmestysmajan ja alttarin välille (40:32)
Näissä seitsemässä asiassa Mooses pystytti tarkasti Jumalan antaman ilmoituksen mukaisesti Ilmestysmajan toimintakelpoiseksi. Kaikkia näitä seitsemää lausuntoja 2Moos.40:19-32 erottaa sanat “..niinkuin Herra oli Moosesta käskenyt.” Huomaamme, että lampunjalka asettuu numerisesti neljänteen kohtaan, ja näin vahvistaa Menoran merkityksessä Jumalan Pyhän Hengen öljyn, Jumalan luomisen neljännen päivän teon sekä itse ilmestysmajassa olevan seitsenhaaraisen lampunjalan. Kaikissa näissä on sama yhteinen merkitys johon Sakarjaan näky myös kohdistuu.
Jeesus sanoi että Hän on viinipuu, ja ne oksat jotka Hänessä pysyvät kantavat hedelmää. Jeesuksen sanoissa on selvä merkitys Menoraan. Hän itse on lampunjalka, varsi siitä haarautuvien kuuden lampunhaaran keskiosa. Hänestä vuotaa Pyhän Hengen öljy, koska Hän on maailman valkeus. Hänessä ja Häneen (Kol.1:16) luotiin kaikki mitä luotu on, kaikki minkä Jumala loi seitsemänä päivänä. Jumalan luomistyö vahvistuu lampunjalan merkityksen myötä, sekä kohdistuu juuri Messiaaseen Jeesukseen, joka on lampunjalan keskiosa. Tätä tarkoittavat sanat Ilmestyskirjassa, että Hän Jeesus käyskelee niiden sitsemän lampunjalan keskellä. Ilmestyskirjassa on seitsemän seurakuntaa, koska seurakunta on näkyvä Messiaan ruumis, mutta Hän itse – Messias Jeesus - on kultaisen lampunjalan keskellä, koska Hän on seurakunnan Pää.
Sakarja sai Herran enkeliltä kysymyksen, kun hän katseli kokonansa kultaista lampunjalkaa, sen yläpuolella olevaa öljyastiaa, lampunjalassa sen seitsemää lamppua, seitsemää öljyputkea lamppuihin sekä kahta öljypuuta lampunjalan oikealla ja vasemmalla puolella, “Etkä tiedä. mitä nämä ovat?” Hän vastasi “En, Herra.” Vastaus kuuluu koko Jumalan seurakunnalle, ihmeellisen Messiaan Jeesuksen iankaikkisessa nimessä :
(Sak.4:6) “Ei sotaväellä eikä voimalla, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot.”
- todael