Sakarjan näky kultaisesta lampunjalasta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Sakarjan näky kultaisesta lampunjalasta

ViestiKirjoittaja todael » 22. Marras 2012 06:14

Sakarjan näky kultaisesta lampunjalasta

Matt. 5:14 "Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä;"

Sakarjan kirjan neljäs luku avaa profeetan kirjassa järjestyksessä vii­dennen näyn. Näyn, jossa profeetta näkee kultaisen lampunjalan, sen yläpuolella olevan öljyastian, lampunjalassa seitsemän lamppua sekä seitsemän öljyputkea lamppuihin, lamppujen yläpuolella.

Kuva

Näyn aloittaa, muista Sakarjan kirjan näyistä poiketen Herran enke­lin palaaminen herättämään profeeta. Tämä selvästi liittyy Matt. 25:5 sanoihin ”Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat.” Profeetan herääminen, sekä hänen näkynsä kultaisesta seitsenhaaraisesta lampunjalasta liittyy Jeesuksen sanoihin Matt.25:5 kohdassa. Mistä tässä on kyse ?

Matt.25 luvussa Jeesus puhuu vertauksen kymmenestä neitsyestä. Huomattavaa vertauksessa on se, että kaikki kymmenen lähtevät morsiamen saatto kulkueeseen kuuluvien morsiusneitojen tehtävään. He eivät itse vertauksessa edusta morsianta, vaan neitsyitä, jotka saattavat “yösydännä” morsiamen öljylamppujensa valossa sulhasen luo. Tehtävä on siis saattaa morsian perille. Yljän viipyessä kaikille he nukahtivat. Tässä ei ollut siis eroa viisaiden eikä tyhmien välillä. Ero oli siinä, että toisilla oli öljyä varattuna toisilla ei. Tämä rinnastuu Sakarjan kirjan viidenteen näkyyn siinä, että profeetalle näytetään kultainen lampunjalka, sitä valaisevana pitävät kaksi öljypuuta. Herran enkelin aikaansaama herääminen joko näyttää heräävälle palavan lampunjalan salaisuuden tai se näyttää sammuneen lampunjalan.

Jeesus sanoi Ilmestyskirjassa Ilm.2:5 Efeson seurakunnalle, että ellei seurakunta tee parannusta, ja tee ensimmäisiä tekoja (palaa ensimmäisen rakkauteensa) on Herra Jeesus työntävä tämän seurakunnan lampunjalan pois paikaltaan. Pois paikaltaan siirtyminen merkitsee, että lampunjalka ei enää saa öljyä, ollakseen palava ja valoa antava. Tyhmien neitsyiden lampunjalka Matt.25:1-13 olevassa Jeesuksen vertauksessa oli pois paikaltaan – heillä ei ollut öljyä. He heräsivät ja näkivät sammuneen lampunjalan – mikä kauhistuttava näky !!

Profeetta Sakaraja herää Herran enkelin toimesta ja näkee palavan lampunjalan, sekä lampunjalkaa palavana ylläpitävät kaksi öljypuuta´. Enkeli kysyy “Mitä sinä näet ?” (Sak.4:2) Seuraavaksi pohdin, mitä lampunjalka tarkoittaa.

Tapanamme on sanoa seitsenhaarainen lampunjalka. Tämä silti on mielestäni harhaanjohtavaa, sillä Menorah muodostuu kuudesta haarasta, joita yhdistää niitä keskellä ylläpitävä keskimmäinen runko. Tällaisenaan Menora kuvaa myöskin numerollista rakennetta : [1-2-3---4---5-6-7] Keskimmäinen ylläpitää sitä edeltäviä ja seuraavia ja ne tukeutuvat ja liittyvät siihen elimellisesti.

Mooseksen kirjoissa on selviä tekstirakenteita, jotka hämmästyttävällä tavalla vastaavat edellä kuvattu numerollista Menora-rakennetta. Raamattu sanoo UT:ssa että Mooses teki kaiken Ilmestysmajaa koskien sen kaavan mukaan, jonka Herra Jumala itse näytti hänelle vuorella (Hebr.8:5) Huomioin tässä eräitä olennaisimpia kohtia Ilmestysmajaan ja Menoraan liittyen, saadakseni huomion siihen, mitä lampunjalka kuvaa.

2Moos. luvuissa 25-31 löydämme seitsemän Jumalan osoittamaa ilmoitusta Moosekselle. Jokainen näistä seitsemästä alkaa sanoilla “Ja Herra puhui Moosekselle sanoen” (KR-33/38). Jaotellaksemme 2Moos.25-31 luvuissa olevat puheet saamme seuraavanlaisen jaksotuksen :

(1) Herra puhuu Ilmestysmajan rakenteesta (25:1-30:10)
(2) Herra puhuu sovitusmaksusta ilmestysmajan tarpeisiin (30:11-16)
(3) Herra puhuu Vaskialtaan rakentamisesta (30:22-33)
(4) Herra puhuu voiteluöljystä (30:22-33)
(5) Herra puhuu suitsukkeista (30:34-38)
(6) Herra puhuu ilmestysmajan varusteiden valmistajista (31:1-11)
(7) Herra puhuu sapatti käskyn pitämisestä (31:12-17)

Rakenne on hämmästyttävä. Numerollisen rakenteen [1-2-3---4---5-6-7] keskiosaan jää juuri ilmoitus voiteluöljyn merkityksestä, eikä siinä kaikki vaan käsky sapatista tulee tarkasti juuri seitsemännen puhejakson kohdalle. Tämä osoittaa, että numerollinen Menora-kaava puhuu Jumalan ilmoituksesta, sekä vahvistaa sen lampunjalassa näkyvän rakenteen mukaisesti. Tämä osoittaa myös Jumalan luomistyön merkityksen, sillä kuten tiedämme 1Moos.1:1-31 ilmoittaa Jumalan luoneen koko maailman (maailman kaikkeuden, maan, taivaan, meren, kasvit, eläimet) seitsemässä päivässä. Neljännestä päivästä sanotaan :

1Moos. 1:16-19 “Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman valon hallitsemaan päivää ja pienemmän valon hallitsemaan yötä, sekä tähdet. Ja Jumala pani ne taivaanvahvuuteen, paistamaan maan päälle ja hallitsemaan päivää ja yötä ja erottamaan valon pimeästä. Ja Jumala näki, että se oli hyvä. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, neljäs päivä.”

Öljyn merkitys on antaa valoa lampunjalan kautta. Öljy nivoutuu 2Moos.25-31 puhejaksoissa neljänteen jaksoon, neljäntenä päivänä Herra loi kaksi suurta valoa. Tämä rinnasteisuus on selkeä. Menoran keskimmäinen päärunko, josta kolme haaraa, niin vasemmalla kuin oikeallakin haarautuvat (siis yhteensä kuusi), syttyvät keskimmäisen – siis lampunvarren voimasta. Menoran lampunvarsi (keskiosa) kuvaa Jumalan Pyhän Hengen öljyä josta ja siitä haarautuvat saavat öljyn palaakseen Jumalan antamaa valoa.

Tämä vahvistuu 2Moos.40:19-32 luvussa, jossa ilmestysmaja pystytetään. Tässäkin luvussa numerollinen Menora-kaava todistaa edellä annetun merkityksen.

(1) Levitti ilmestysmajan asumuksen ylle teltan (40:19)
(2) Toi arkin asumukseen ja sijoitti sen paikalleen (40:20)
(3) Asetti näkyleipä pöydän asumuksen pohjoissivulle (40:23)
(4) Asetti seitsenhaaraisen lampun ilmestysmajaan (40:25)
(5) Asetti kultaisen alttarin ilmestysmajan esiriipun eteen (40:27)
(6) Ripusti uutimen asumuksen oveen (uudin = verho) (40:29)
(7) Asetti altaan ilmestysmajan ja alttarin välille (40:32)

Näissä seitsemässä asiassa Mooses pystytti tarkasti Jumalan antaman ilmoituksen mukaisesti Ilmestysmajan toimintakelpoiseksi. Kaikkia näitä seitsemää lausuntoja 2Moos.40:19-32 erottaa sanat “..niinkuin Herra oli Moosesta käskenyt.” Huomaamme, että lampunjalka asettuu numerisesti neljänteen kohtaan, ja näin vahvistaa Menoran merkityksessä Jumalan Pyhän Hengen öljyn, Jumalan luomisen neljännen päivän teon sekä itse ilmestysmajassa olevan seitsenhaaraisen lampunjalan. Kaikissa näissä on sama yhteinen merkitys johon Sakarjaan näky myös kohdistuu.

Jeesus sanoi että Hän on viinipuu, ja ne oksat jotka Hänessä pysyvät kantavat hedelmää. Jeesuksen sanoissa on selvä merkitys Menoraan. Hän itse on lampunjalka, varsi siitä haarautuvien kuuden lampunhaaran keskiosa. Hänestä vuotaa Pyhän Hengen öljy, koska Hän on maailman valkeus. Hänessä ja Häneen (Kol.1:16) luotiin kaikki mitä luotu on, kaikki minkä Jumala loi seitsemänä päivänä. Jumalan luomistyö vahvistuu lampunjalan merkityksen myötä, sekä kohdistuu juuri Messiaaseen Jeesukseen, joka on lampunjalan keskiosa. Tätä tarkoittavat sanat Ilmestyskirjassa, että Hän Jeesus käyskelee niiden sitsemän lampunjalan keskellä. Ilmestyskirjassa on seitsemän seurakuntaa, koska seurakunta on näkyvä Messiaan ruumis, mutta Hän itse – Messias Jeesus - on kultaisen lampunjalan keskellä, koska Hän on seurakunnan Pää.

Sakarja sai Herran enkeliltä kysymyksen, kun hän katseli kokonansa kultaista lampunjalkaa, sen yläpuolella olevaa öljyastiaa, lampunjalassa sen seitsemää lamppua, seitsemää öljyputkea lamppuihin sekä kahta öljypuuta lampunjalan oikealla ja vasemmalla puolella, “Etkä tiedä. mitä nämä ovat?” Hän vastasi “En, Herra.” Vastaus kuuluu koko Jumalan seurakunnalle, ihmeellisen Messiaan Jeesuksen iankaikkisessa nimessä :

(Sak.4:6) “Ei sotaväellä eikä voimalla, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot.”

- todael
todael
 

Re: Sakarjan näky kultaisesta lampunjalasta

ViestiKirjoittaja toni t » 22. Marras 2012 17:48

Minullakin on aiheeseen liittyvä kirjotus ja laitan sen tähän tutkittavaksi.

Keitä ovat ilmestyskirjan luvun yksitoista kaksi todistajaa on todella vaikea kysymys johon monet ovat yrittäneet löytää vastausta. Olen pohtinut jonkinverran aihetta ja tuon näkemykseni koeteltavaksi. Kantani ei ole kiveenhakattu vaan tutkiskeleva ja tutkimus on edelleen käynnissä..

Monet uskovat heidän kuvaavan seurakuntaa mutta itse en usko siihen sillä se ei sovi mielestäni Raamatun kokonaisopetukseen. Sillä seurakunnan tehtävä ei ole löydä maata vitsauksilla eikä vastata pahalla pahaan (surmata ketään). Ilmestyskirjan luvun yksitoista todistajilla on valta lyödä maata vitsauksilla ja jos joku tahtoo heitä vahingoittaa lähtee tuli heidän suustansa joka surmaa heidän vihollisensa. Kristuksen seurakunnalla ei ole lupa surmata ketään eikä kiduttaa ketään. Lisäksi seurakuntaa ei temmata Jumalan luokse ennenkuin Jeesus palaa sillä tempaus ja Jeesuksen paluu tapahtuvat samaan aikaan sillä seurakunta temmataan nimenomaan Kristusta vastaan (morsian ylkää vastaan).

Ilm.11:1 Ja minulle annettiin sauvan kaltainen ruoko ja sanottiin: "Nouse ja mittaa Jumalan temppeli ja alttari ja ne, jotka siinä kumartaen rukoilevat.
11:2 Mutta temppelin ulkopuolella oleva esikartano erota pois, äläkä sitä mittaa, sillä se on annettu pakanakansoille; ja he tallaavat pyhää kaupunkia neljäkymmentäkaksi kuukautta.
11:3 Ja minä annan kahdelle todistajalleni toimeksi säkkipukuihin puettuina profetoida tuhannen kahdensadan kuudenkymmenen päivän ajan."
11:4 Nämä ovat ne kaksi öljypuuta ja ne kaksi lampunjalkaa, jotka seisovat maan Herran edessä.
11:5 Ja jos joku tahtoo heitä vahingoittaa, lähtee tuli heidän suustaan ja kuluttaa heidän vihollisensa; ja jos joku tahtoo heitä vahingoittaa, on hän saava surmansa sillä tavalla.
11:6 Heillä on valta sulkea taivas, niin ettei sadetta tule heidän profetoimisensa päivinä, ja heillä on valta muuttaa vedet vereksi ja lyödä maata kaikkinaisilla vitsauksilla, niin usein kuin tahtovat.
11:7 Ja kun he ovat lopettaneet todistamisensa, on peto, se, joka nousee syvyydestä, käyvä sotaa heitä vastaan ja voittava heidät ja tappava heidät.
11:8 Ja heidän ruumiinsa viruvat sen suuren kaupungin kadulla, jota hengellisesti puhuen kutsutaan Sodomaksi ja Egyptiksi ja jossa myös heidän Herransa ristiinnaulittiin.
11:9 Ja ihmiset eri kansoista ja sukukunnista ja kielistä ja kansanheimoista näkevät heidän ruumiinsa kolme ja puoli päivää, eivätkä salli, että heidän ruumiinsa pannaan hautaan.
11:10 Ja ne, jotka maan päällä asuvat, iloitsevat heidän kohtalostaan ja riemuitsevat ja lähettävät lahjoja toisilleen; sillä nämä kaksi profeettaa olivat vaivanneet niitä, jotka maan päällä asuvat.
11:11 Ja niiden kolmen ja puolen päivän kuluttua meni heihin Jumalasta elämän henki, ja he nousivat jaloilleen, ja suuri pelko valtasi ne, jotka näkivät heidät.
11:12 Ja he kuulivat suuren äänen taivaasta sanovan heille: "Nouskaa tänne!" Niin he nousivat taivaaseen pilvessä, ja heidän vihollisensa näkivät heidät.
11:13 Ja sillä hetkellä tapahtui suuri maanjäristys, ja kymmenes osa kaupunkia kukistui, ja maanjäristyksessä sai surmansa seitsemäntuhatta henkeä, ja muut peljästyivät ja antoivat taivaan Jumalalle kunnian.
11:14 Toinen "voi!" on mennyt; katso, kolmas "voi!" tulee pian.
11:15 Ja seitsemäs enkeli puhalsi pasunaan; niin kuului taivaassa suuria ääniä, jotka sanoivat: "Maailman kuninkuus on tullut meidän Herrallemme ja hänen Voidellullensa, ja hän on hallitseva aina ja iankaikkisesti."
11:16 Ja ne kaksikymmentä neljä vanhinta, jotka istuivat valtaistuimillaan Jumalan edessä, lankesivat kasvoillensa ja kumartaen rukoilivat Jumalaa,
11:17 sanoen: "Me kiitämme sinua, Herra Jumala, Kaikkivaltias, joka olet ja joka olit, siitä, että olet ottanut suuren voimasi ja ottanut hallituksen.
11:18 Ja pakanakansat ovat vihastuneet, mutta sinun vihasi on tullut, ja tullut on aika tuomita kuolleet ja maksaa palkka sinun palvelijoillesi profeetoille ja pyhille ja niille, jotka sinun nimeäsi pelkäävät, pienille ja suurille, ja turmella ne, jotka maan turmelevat."
11:19 Ja Jumalan temppeli taivaassa aukeni, ja hänen liittonsa arkki näkyi hänen temppelissään, ja tuli salamoita ja ääniä ja ukkosenjylinää ja maanjäristystä ja suuria rakeita.


Ilmestyskirjan luvussa yksitoista on kaksitodistajaa jotka tulevat profetoimaan. He ovat ne kaksi öljypuuta ja ne kaksi lampunjalkaa, jotka seisovat maan Herran edessä. Joka tahtoo heitä vahingoittaa lähtee tuli heidän suustansa ja kuluttaa heidän vihollisensa. Ihmisen suusta ei tuli lähde mutta kerubin suusta voipi lähteä. Uskonkin että nämä kaksi todistajaa ovat kerubeja. Nämä ovat ne kerubit jotka vertauskuvallisesti olivat Jerusalemin temppelin kaikkein pyhimmässä liiton arkin päällä armoistuimen kummallakin puolella.

Ilm. luku 11 kertoo ettei ihmiset kykene vahingoittamaan noita kahta todistajaa. peto kuitenkin voittaa heidät. Syvyydestä nouseva peto kuitenkin voittaa heidät ja tämä vahvistaa käsitystä ettei todistajat ole ihmisiä vaan henkiolentoja jotka ovat ottaneet ihmisen muodon (tullen lihaan). Liha (ihminen) ei voi henkiolentoja vahingoittaa mutta syvyydestä nouseva peto joka saa saatanan (langenneen kerubin) kaiken vallan pystyy voittamaan heidät.

Kaikista suurin ja selvin todiste mielestäni kuitenkin on seuraava:

Ilm. 11:4 Nämä ovat ne kaksi öljypuuta ja ne kaksi lampunjalkaa, jotka seisovat maan Herran edessä.
11:5 Ja jos joku tahtoo heitä vahingoittaa, lähtee tuli heidän suustaan ja kuluttaa heidän vihollisensa; ja jos joku tahtoo heitä vahingoittaa, on hän saava surmansa sillä tavalla.
11:6 Heillä on valta sulkea taivas, niin ettei sadetta tule heidän profetoimisensa päivinä, ja heillä on valta muuttaa vedet vereksi ja lyödä maata kaikkinaisilla vitsauksilla, niin usein kuin tahtovat.


Uuden liiton Kristuksen seurakunnalla ei ole lupa surmata ja tappaa ketään. Nämä kaksi todistajaa kuitenkin surmaavat ne jotka niitä haluavat vahingoittaa. Tämä todistaa sen etteivät he ole uuden liiton seurakuntalaisia. Kristuksen seurakunta ei saa vastata pahalla pahaan eikä tappaa ketään. Tämä kohta on väkevä todiste sille että kaksi todistajaa ovat taivaan kerubeja Jumalan sotajoukkoja.

Kristuksen seurakunnan tehtävä ei ole löydä maata vitsauksilla vaan Kristuksen seurakunnan tehtävä on koittaa auttaa niitä jotka ovat eksyneet elämään saatanan vankeudessa. Kristuksen seurakunnan tehtävä on rakastaa myös vihamiehiä ei löydä heitä vitsauksilla. Jumala on se joka tuomitsee Jumalattomat ja Jumala voi käyttää siinä apunaan sotajoukkojaan (kerubeja) mutta seurakuntaansa Jumala ei käytä tuomitsijoina ja tuomion käytäntöön panijoina.

Ilmestyskirjan luku yksitoista sanoo että kun todistajat nousevat ylöstaivaaseen niin Jumalan temppeli taivaassa aukenee ja Hänen liittonsa arkki näkyi Hänen temppelistään. Liiton arkki jonka päällä kerubit olivat vertauskuvauksellisesti Jerusalemin temppelissä joka siis on vertauskuva oikeasta kaikkein Pyhimmästä eli taivaasta jossa Jumala istuu armoistuimellaan.

Hebr. 8:1 Mutta pääkohta siinä, mistä me puhumme, on tämä: meillä on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa,
8:2 tehdäkseen pappispalvelusta kaikkeinpyhimmässä, siinä oikeassa majassa, jonka on rakentanut Herra eikä ihminen.
8:3 Sillä jokainen ylimmäinen pappi asetetaan uhraamaan lahjoja ja uhreja, jonka tähden on välttämätöntä, että tälläkin on jotakin uhraamista.
8:4 Jos hän siis olisi maan päällä, ei hän olisikaan pappi, koska jo ovat olemassa ne, jotka lain mukaan esiinkantavat lahjoja,
8:5 ja jotka palvelevat siinä, mikä on taivaallisten kuva ja varjo, niinkuin ilmoitettiin Moosekselle, kun hänen oli valmistettava maja. Sillä hänelle sanottiin: "Katso, että teet kaikki sen kaavan mukaan, joka sinulle vuorella näytettiin."


Jerusalemin temppeli oli oikean Jumalan temppelin vertauskuvaa (taivaallisten kuva ja varjo) eli sen temppelin vertauskuva jonka on rakentanut Jumala ei ihminen.

2.Moos. 25:18 Ja tee kaksi kultakerubia, tee ne kohotakoista tekoa, armoistuimen molempiin päihin.
25:19 Tee toinen kerubi toiseen päähän ja toinen kerubi toiseen päähän. Tehkää kerubit armoistuimesta kohoaviksi, sen kumpaankin päähän.
25:20 Ja kerubit levittäkööt siipensä ylöspäin, niin että ne peittävät siivillänsä armoistuimen, ja niiden kasvot olkoot vastakkain; armoistuinta kohti olkoot kerubien kasvot käännetyt.
25:21 Ja aseta armoistuin arkin päälle ja pane arkkiin laki, jonka minä sinulle annan.
25:22 Ja siinä minä ilmestyn sinulle ja puhun sinulle armoistuimelta, niiden kahden kerubin välistä, jotka ovat lain arkin päällä, kaiken sen, minkä minä sinun kauttasi israelilaisille säädän.

2.Kor. 13:1 Kolmannen kerran minä nyt tulen teidän tykönne. Kahden tai kolmen todistajan sanalla on jokainen asia vahvistettava.


Jumala puhui Jerusalemin temppelin kaikkein pyhimmässä liiton arkin päällä olevasta armoistuimelta kahden kerubin välistä. Jumalan sanassa on opetus että kahden tai kolmen todistajan sanalla on jokainen asia vahvistettava. Jumala puhui kahden kerubin välistä armoistuimeltaan. Tässä tulee kuvainnollinen vertaus siitä että kerubit ovat todistamassa Jumalan sanaa. He ovat Jumalan sanan todistajia. Kaksi todistajaa. Jumalan armoistuin oli liiton arkin päällä jonka sisällä oli Jumalan laki (kymmenen käskyä) ja armoistuin oli kerubien välissä. Jumala siis ilmestyi ja puhui lainsa päällä kerubien välistä. Katsotaanpa mitä sakarian kirja kertoo noista kahdesta todistajasta.

Sak. 4:2 Ja hän sanoi minulle: Mitä sinä näet? Minä vastasin: Minä näen, katso: lampunjalka, kokonansa kultaa, ja sen yläpuolella sen öljyastia, ja lampunjalassa sen seitsemän lamppua, ja seitsemän öljyputkea lamppuihin, jotka ovat siinä ylimpänä.
4:3 Ja kaksi öljypuuta sen ääressä, toinen öljyastian oikealla, toinen vasemmalla puolella.

Sak. 4:11 Ja minä lausuin ja sanoin hänelle: Mitä ovat nämä kaksi öljypuuta lampunjalan oikealla ja vasemmalla puolella?
4:12 Sitten minä toistamiseen lausuin ja sanoin hänelle: Mitä ovat nuo kaksi öljypuun terttua kahden kultaisen putken kohdalla, jotka vuodattavat sisästänsä öljynkultaa?
4:13 Niin hän sanoi minulle näin: Etkö tiedä, mitä ne ovat? Minä vastasin: En, Herra.
4:14 Hän sanoi: Nämä ovat ne molemmat öljyllä voidellut, jotka seisovat kaiken maan Herran edessä.

Ilm. 1:12. Ja minä käännyin sitä ääntä katsomaan, joka minun kanssani puhui, ja minun kääntyessäni näin minä seitsemän kultaista kynttiläjalkaa,
13. Ja kultaisten kynttiläjalkain keskellä Ihmisen Pojan muotoisen, vaatetetun pitkällä hameella ja vyötetyn rinnoilta kultaisella vyöllä.


Ilmestyskirja kertoo että seitsemän lampunjalkaa kuvaa seitsemää seurakuntaa. Jeesus itse on näiden seurakuntien keskellä. Sakarjan kirja kertoo että seitsemänhaaraisen lampunjalan (seurakunnan) yläpuolella on öljyastia (Jeesus joka kastaa/täyttää Pyhällä Hengellä).

Jumalan laki oli vanhassa liitossa liiton arkissa ja arkin yläpuolella oli Jumalan armoistuin jonka päältä Jumala ilmestyi ja puhui kerubien keskeltä. Uudessa liitossa Jumalan laki EI OLE liiton arkissa kivitauluissa vaan Kristuksen seurakuntalaisten sydämessä joidenka kautta Jumala puhuu. Vanhassa liitossa kerubit esikuvallisesti olivat armoistuimen jossa Jumala ilmestyi kummallakin puolella ja Sakarja luku neljä kertoo että ne kaksi öljypuuta öljyastian (Kristuksen) sen ääressä, toinen öljyastian oikealla, toinen vasemmalla puolella. Huomaatteko yhtäläisyyden?

Lampunjalan (seurakunnan joissa Jumalan lakia uudessa liitossa säilytetään) jonka päällä on öljyastia (Kristus) oikealla ja vasemmalla puolella on kaksi öljypuuta. Öljypuut kuvaavat mielestäni kerubeja sillä kerubit olivat vanhassa liitossa Jumalan lain arkin armoistuimen oikealla ja vasemmalla puolella. Sak puhuu myös kahdesta kultaisesta putkestä jotka vuodattavat sisästänsä öljynkultaa. Kerubit olivat kullalla päällystettyjä liiton arkin päällä. Öljypuut eivät ole vastaan ottamassa lamppujen (seurakunnan) tapaan ölyä vaan vuodattamassa sitä.

Sak. 4:10 Sillä kuka on se, joka nämät halvat päivät katsoo ylön? jossa kuitenkin pitää iloittaman, ja nähtämän muurin luoti Serubbabelin kädessä, ja ne seitsemän \Herran\ silmää, jotka katselevat kaikkea maata.

Hes. 10:12 Ja niillä oli koko ruumis ja selät ja kädet ja siivet ja pyörät täynnä silmiä, yltympäri.


Sakarja tuo esille että tullaan nähtämän ne seitsemän Herran silmää jotka katselevat kaikkea maata. Tämä on mielenkiintoista sillä Hesekiel ilmoittaa että kerubit ovat täynnä silmiä. Seitsemän on Jumalan luku täydellisyyden luku.

1.Kun. 6:21 Ja Salomo päällysti temppelin sisäpuolelta puhtaalla kullalla. Ja hän sulki kultavitjoilla kaikkeinpyhimmän, jonka oli päällystänyt kullalla.
6:22 Koko temppelin hän päällysti sisältä kullalla, koko temppelin yltyleensä. Myöskin koko sen alttarin, joka oli kaikkeinpyhimmän edessä, hän päällysti kullalla.
6:23 Ja hän teki kaikkeinpyhimpään kaksi kerubia öljypuusta, kymmenen kyynärän korkuista;


Jerusalemin temppelin kaikkein pyhin jossa Jumalan liiton arkki oli on siis vertauskuvaa oikeasta kaikkein pyhimmästä. Jerusalemin temppelin liiton arkin päällä olevat kerubit oli valmistettu öljypuusta.

Vanhassa liitossa Jumalan lakia siis säilytettiin liiton arkissa. Uudessa liitossa Jumalan lakia säilytetään Kristuksen seurakuntalaisten sydämessä jotka ovat uuden liiton liiton arkki.

Vanhassa liitossa Jumala ilmestyi lain arkkinsa päällä olevalta armoistuimelta joka oli kerubien välissä. Sakarja kertoo että seitsenhaaraisen lampunjalan (seurakunnan jossa Jumalan lakia säilytetään) yläpuolella on öljyastia (Kristus) josta menee seitsemän öljyputkea lamppuihin (Kristus kastaa/täyttää Pyhällä Hengellä) omansa. Lampunjalan oikealla ja vasemmalla puolella on kaksi öljypuuta. vanhassa liitossa liiton arkin armoistuimen oikealla ja vasemmalla puolella oli kerubit jotka oli tehty öljypuusta.

Job 2:1 Ja kun eräänä päivänä Jumalan pojat (Ben) tulivat ja asettuivat Herran eteen, tuli myöskin saatana heidän joukossansa ja asettui Herran eteen.

Sak. 4:14 Hän sanoi: Nämä ovat ne (Ben) molemmat öljyllä voidellut, jotka seisovat kaiken maan Herran edessä.


Jumalan pojat olivat henkiolentoja ja Sakarja 4:14 on sama sana (Ben) joka kuvaa näitä poikia kuin Job 2:1:ssä jossa Jumalan pojat tulevat Herran eteen. Job.2:1 ja Sak.4:14 kuvaavat kummatkin mielestäni sitä kuinka taivaan henkiolennot asettuvat Herran eteen.

Uskon siis että nämä ilmestyskirjan luvun yksitoista ilmoittamat kaksi todistajaa ovat Jumalan kerubeja oikeasta kaikkein pyhimmästä. Eli he eivät ole ihmisiä vaan kerubeja jotka tulevat ihmisten muodossa profetoimaan ja heillä on suuri valta eli saada jopa tuli lähtemään suustaansa. Vanhan liiton aikaan myöskin saatanan langenneet enkelit ottivat ihmisten muodon joten se ei ole näille Jumalan kerubeille mahdotonta. Lisäksi jos asia olisi näin niin kuin kirjoitin niin tuo ilmestyskirjan luvun yksitoista kohta ei puhuisi mitään uskovien tempauksesta ja silloin sekin asia olisi samassa linjassa Raamatun kokonaisopetuksen kanssa. Muistutan kuitenkin että tämä on vain minun vajaa mielipiteeni asiasta jota en vakuuta todeksi vaan kehoitan jokaista koettelemaan asian ja toivon itsekkin saavani ymmärrystä ja viisautta asian suhteen Herralta.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 59 vierailijaa