Itse vein puolisoni ja itseni tässä n 1kk sitten Helsingin kallion kirkossa olleeseen tapahtumaan. Kerron tässä muutamia seikkoja , jotka huolestuttivat minua.
- tapahtumassa kerättiin esineitä esirukoiltavaksi esim vihkisormus, huivi, käsineet yms. esineiden kerääjät sanoivat siunaavansa esineet ja ilmeisesti niillä oli tämänjälkeen olevinaan parantavia vaikutuksia. Itse en ole Raamatusta löytänyt vastaavaa toimintaa. Muista ainoastaan kohdan Raamatussa jossa joku kerjäläinen kosketti Jeesuksen vaippaa (lannevaate ei pampers) koska uskoi parantuvansa jos vain edes koskisi Jeesuksen vaippaan, ja kyllähän kertomuksen kerjäläinen parantuikin, mutta muuta vastaavaa en muista lukeneeni.
-seuraava merkillepantava asia oli ihmisten käyttäytyminen alttarilla, kun Pirkko Jalovaara ja hänen avustajansa laski kädet alttarilla olevien ylle siunatakseen heitä.
-Reaktioina oli kontrolloimatonta naurua, raivoisaa itkua, tärinöitä ja raajojen nukimistä ja eläimellistä murahtelua vaikutti kuin osa olisi ollut humalassa. Eräät alttarilla kaadetut möyrivät maassa kuin käärmeet. Mieleeni tuli video, jossa varotettiin toronton herätys liikkeestä, sillä ihmiset käyttäytyivät saman tyylisesti.
-Huomioitavaa on myös se että alttarilla kaatuilevat kaatuivat selälleen eikä eteenpäin ja olen siinä luulossa että inhimilliset kaatumiset ja pyhänhengen kokemiset tapahtuu niin että henkilö kaatuu taakseppäin jolloin avustaja ottaa kiinni, mutta todellinen pyhänhengen täyttymys ei tarvitse ihmistä ottamaan koppia, vaan ihminen kaatuu eteenpäin polvilleen ilman apua. Tietääkö kukaan mitään tämän oletuksen paikkaansapitävyydestä?
10min video aiheesta (ensimmäinen osa)
http://www.youtube.com/watch?v=eBpw2oQrvMMtoinen osa
http://www.youtube.com/watch?v=BCcGaTRw ... ure=relmfuItse hengittelin syvään ennen alttarille menoa ja otin tukevan haara-asennon, sillä en halunnut että minut fyysisin voimin rykästään mattoon vaan että jos jokin kokemus tulisi se olisi näin ollen henkistä sorttia. Kun Pirkko sitten tuli kohdalleni sanoi hän kuiskaten "Älä vastustele" ja koitti tökätä kaulassa oleviin akupisteisiin samalla kun avustaja tuli taakseni ja kosketteli minua kyljistä. Muutamaan otteeseen pirkko minua kosketti ja minua alkoi nolottamaan ja päätin kaatua ominvoimin maahan, jotta tilanteesta päästäisiin.
Mainittakoon vielä että puolisolleni tuli valtava pahanolontunne ja hän meni alttarikokemuksen jälkeen kirkon kuistille oksentamaan, tämä varmasti johtui hänen sairastamastaan paniikkikohtaus taudista, mutta mainittakoon asia. Jos pyhähenki olisi häntä koskettanut en jaksa uskoa että päällimmäisenä reaktiona olisi oksennus ja paniikkikohtaus.
Käynnin jälkeen minulle iski morkkis ja halusin tutkia mihin olen puolisoni vienyt saamaan parannusta ja minulle selvisi seuraavaa.
Ennen kuin Pirkko Jalovaara rupesi kiertämään yksin kiersi hän Seppo Juntunen -nimisen miehen kanssa pitkin Suomea .
Alla oleva tieto on napattu Seppo Juntusen kirjan arvostelusta (Eli joku tyyppi luki Seppo Juntusen kirjan ja teki hälyyttäviä huomioita, itse en ole kirjaa lukenut.)
http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/te ... emat1c.htm2. OLEELLISINTA ON VOIMA
Kaikki näyttää olevan kiinni VOIMAN toiminnassa. "Jumalan VOIMA saattaa olla kirkossa niin konkreettisena, että ihmiset eivät ehdi edes kertoa sairauttaan kun jo ovat VOIMAN koskettamina kirkon permannolla" (19). Kolmen henkilökohtaisen avustajan tehtävä "on ottaa vastaan rukouksen VOIMASTA kaatuvia ihmisiä" (31). Avustajana toimiva suntio Pentti Eskelinen kertoo: "Olen itse saanut monesti kokea saman VOIMAVAIKUTUKSEN. Vaikka kuinka yrittää pysyä pystyssä, ei onnistu. VOIMA vie jalat alta" (32).
Kun selailemme kirjaa, toistuu siellä kerta toisensa jälkeen VOIMA. VOIMA onkin oikeastaan kirjan keskeisin sanoma, sen todellinen keskus. Kirja nimittää sitä Jumalan VOIMAKSI tai rukouksen VOIMAKSI. Oleellisinta on kuitenkin, että VOIMA koetaan, se on läsnä, se vaikuttaa, se saa aikaan kaatumiset, profetiat, parantumiset. VOIMApalvelu on korvannut tähänastisessa kristillisessä toiminnassa keskeisenä olleen sananpalvelun!
Kun SJ sai rinnalleen työtoveriksi Pirkko Jalovaaran (PJ), nimenomana heitä yhdisti saman VOIMAN kokeminen ja käyttö. Pirkko Jalovaara kertoo omasta elämästään Wimberin kokouksesta Englannissa 1986: "Vapisin VOIMAN kosketuksesta. Kuuma VOIMAVIRTA kävi lävitseni päästä jalkoihin. Luulin halkeavani. Koin kirjaimellisesti pullistuvani suuren VOIMAN täyttäessä jokaisen soluni" (119). "Aina kun hän (PJ) itsekseen hiljentyi rukoukseen, sama kokemus VOIMASTA palasi" (120). Kun PJ kohtasi SJ:n, juuri VOIMA oli tuntomerkkinä: "Näin, että sama VOIMA, johon olin tutustunut Birminghamissa toimii myös luterilaisessa kirkossa" (121). SJ kuuli PJ puhuvan ensimmäistä kertaa Hämeenlinnassa Yrjö Niemen johtamilla Ylistyspäivillä
Eli oma näkemykseni asiasta on se , että Pirkko Jalovaaran toiminnassa on mukana sama henki kuin toronto blessing-liikkeessä vaikuttaa ja uskon sen olevan saatanasta eikä Jumalalta.
Mainitaan vielä että en kannusta ketään leimaamaan Pirkko Jalovaaraa ja hänen toimintaansa. Kerroin vain omat villit teoriani ja huomioni jotka itse koin. On todennäköistä että olen väärässä ja nämä ovat vain mielikuvituksen tuotetta, mutta tahdoin jakaa mietteeni ja kokemukseni jos joku ne osaisi kumota tai vahvistaa. Tarkoitukseni ei ole mustamaalata Seppo Juntusta tai Pirkko Jalovaaraa vaan saada muilta mielipiteitä tuntemuksiini asiassa.