Vanhoillislestadiolaisuus?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Vanhoillislestadiolaisuus?

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 07. Marras 2012 23:46

Millaisia oppeja siellä on tv ja ehkäisykiellon lisäksi? Raamattuahan siellä toki opetetaan myöskin ja heavya ja muuta maalista ei myös kuunnella..ei edes gospelrockia. Mutta siellä on vissiin lapsikaste ja se on luterilaisen kirkon kyljessä oleva liike. Mulla on kuva että lestadiolainen ei juurikaan koeta käännyttää ketään aikuista uskoon..sensijaan kasvattaa vain omat lapsensa sen tavan mukaan. Monet eivät juurikaan edes puhu uskostaan ulkopuolisile (??) Lestadiolaista on vaikea erottaa ehkä maallisesta ihmisestä arjessa siinä että hyvin moni polttaa tupakkaa siinä liikkeessä..se on ei-synniksi lueteltava juttu.. Lestadiolaisen voi tunnistaa ehkä arjessa siitä että naisella ei ole meikkiä, eikä miehillä tatuointeja,korvarenkaita tai lävistyksiä.. eikä pitkää tukkaa..
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44


Re: Vanhoillislestadiolaisuus?

ViestiKirjoittaja Leea » 08. Marras 2012 19:37

Vain vanhoillislestadiolainen voi antaa toiselle synninpäästön, Jeesus ei voi suoraan antaa ihmiselle syntejä anteeksi.
Pitävät omaa liikettä Jumalan valtakuntana, eivät pidä muita Jeesukseen uskovia kristittyinä. Raamattua ei monikaan
vanhoillislestadiolainen tutki itse. Saarnaajilla iso auktoriteetti, usein korostetaan kuuliaisuutta seurakuntaäidille.
Sitten tietysti nuo itse keksityt syntilistat jotka saattavat muuttua vuosien saatossa. Muutama kaverini kuuluu
kyseiseen liikkeeseen, uskonasioista puhuminen on todella vaikeaa heidän kanssa (ei tietenkään voi yleistää kaikkiin).
Usko tuntuu olevan heille enemmän vain yhteisöllisyyttä ja perinnäissääntöjä.

Rukoukseni olisi että moni vanhoillislestadiolainen eroaisi lahkostaan. Näkisivät sen perinnäissääntöjen viidakon ja ihmisen
keksimän uskonnollisuuden ja tulisivat tuntemaan Jeesuksen henkilökohtaisesti :)
Leea
 
Viestit: 187
Liittynyt: 13. Syys 2012 14:16


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa

cron