Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja Herman » 24. Marras 2012 20:04

Nimimerkki 'Minä vain', sinulta jäi vastaamatta minun viimeksi esittämääni kysymykseen. Tässä kysymys uudestaan (ensimmäinen lainaus on sinun kirjoittama, ja itse kysymys lihavoituna):


Herman kirjoitti:
Minä vain kirjoitti: Täydellistä ilmoitusta Jumalasta ei voi saada kirjojen avulla, ei yhden eikä monenkaan avulla.
Tuntemukseen johtaa se, kun seurustelee Jumalan kanssa, elää hänen yhteydessään.


Jumalan kanssa seurusteleminen tietysti luonnollisesti kasvattaa meissä Hänen tuntemistaan. Ja uskon, että Jumala opettaa monenlaisten asioiden kautta, ei pelkästään kirjaimellisesti niiden opetusten kautta jotka löytyvät Raamatusta. Mutta "täydellisellä ilmoituksella" tarkoitan sitä, että Raamattu sisältää Jumalasta kaiken tarpeellisen "perustiedon", johon sitten kaikki muu elämässä tuleva opetus perustuu. Eli jos vaikka nyt tulee joku profeetta tai löytyy joku kirja, jossa sanotaan esimerkiksi että Jumalan voima meissä lisääntyy päällä hyppiessä, niin se ei ole Jumalasta koska sitä ei löydy Raamatusta. Mutta Jumala voi tänäkin päivänä opettaa esim. nykyaikaisilla vertauksilla ja arkisen elämän asioilla, jotka opillisesti on linjassa Raamatun erittäin johdonmukaisen ja yhdenmukaisen opin kanssa.

Voiko mielestäsi tällaista "perustietoa" Jumalasta löytyä muista kirjoista kuin Raamatusta (tai yleensäkään jostain muualta)?
Herman
 

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja Minä vain » 24. Marras 2012 20:47

Herman.

Voiko mielestäsi tällaista "perustietoa" Jumalasta löytyä muista kirjoista kuin Raamatusta (tai yleensäkään jostain muualta)?


Voi, miksei voisi?
Esim nooan ja vedenpaisumuksen tarina löytyy esim. mayoilta ja kiinastakin.
Koko universumi todistaa hänen töistään.
Jeesus käski katsomaan lintujakin.

Eli jos vaikka nyt tulee joku profeetta tai löytyy joku kirja, jossa sanotaan esimerkiksi että Jumalan voima meissä lisääntyy päällä hyppiessä, niin se ei ole Jumalasta koska sitä ei löydy Raamatusta

No ei ehkä noin, mutta jollekin yksityiselle tuokin saattaa olla keino, jos hän taittaa niskansa vahingossa ja tapaa Herran ja herra herättää hänet kuolleista ja tekee hänestä todistajansa ja antaa voiman siihen.
Tosin se päällä hyppiminen ei sitä voimaa antanut vaan se mihin se johti.

Mooses meni siinainvuorelle ja oli siellä 40 päivää ja yötä syömättä ja juomatta ja palasi käskyjen kanssa ja hänen kasvonsa loistivat.
Sekin että Jeesus meni erämaahan 40 päiväksi ja yöksi, oli syömättä ja juomatta ja palasi täynnä hengen voimaa.
Tosin, buddhakin istui puun alla 40 päivää ja yötä syömättä ja juomatta ja valaistui.

Jotain yhtäläisyyksiä löytyy kaikkialta.
Ja Jumala on oikeuden mukainen, hän ei tuomitse ketään kenenkään hyvistä teoista.
Jos paha tekee hyvää, ei hän pahaa hyvän teon takia tuomitse.
Sitä on todellinen oikeudenmukaisuus.
Palkka Tekojen mukaan.

Jotain suullista tietoa voi olla kirjoitettuna jollain toisellakin ja kaikkea tätä ei varmasti ole raamatussa.
Koetelkaa kaikki ja pitäkää se mikä hyvää on.

Esim.
Mahatma Gandhi
tässä muutamia hänen sanontojaan, saatte syödä näitä, vaikka hän ei kristitty ollutkaan ( ainakaan kirkollisen järjestelmän mukaan).
Mutta hänen sanonnat olivat silti sopusoinnussa Jeesuksen opetusten kanssa.
”Silmä silmästä sokeuttaa koko maailman.”
”Vapaudella ei ole arvoa, jos ei ole vapautta tehdä virheitä.”
”Vihaa syntiä, rakasta synnintekijää.”
”En voi opettaa teille väkivaltaa, koska en usko siihen itse. Voin vain opettaa teitä olemaan kumartamatta kenellekään vaikka henkenne uhalla.”
”Heikot eivät anna anteeksi, anteeksianto on vahvuuden ominaisuus.”
”Onnellisuus on se, kun ajatuksesi, sanasi ja tekosi ovat sopusoinnussa.”
”Kun olen epätoivoinen, muistan, että kautta historian totuus ja rakkaus ovat aina voittaneet. On ollut tyranneja ja murhaajia, jotka jonkin aikaa vaikuttavat voittamattomilta, mutta lopulta he aina häviävät. Ajatelkaa sitä aina.”
”Aseisiin turvautuminen osoittaa pelkoa.”
”Väkivalta lisää väkivaltaa.”
”Ole se muutos, jonka haluat maailmassa nähdä.”
”Ensin he ovat välinpitämättömiä, sitten he nauravat sinulle, seuraavaksi he taistelevat sinua vastaan ja lopulta sinä voitat.”
”Ei ole tietä rauhaan, rauha on tie.”
”Köyhyys on suurin rikos.”
”Pidän Kristuksestanne, en pidä kristityistä, te kristityt ette ole yhtään kristuksenne kaltaisia.”

Koetelkaa ja muistakaa:
Hedelmistä puu tunnetaan.
Kaikkea saa syödä ja pitää sen mikä hyvää on.
Koetelkaa kaikki.

Tässä esimerkkiä, että hyvää voi löytyä ihan mistä tahansa, jopa niistä jotka me mielellämme tuomitsemme harhaoppisiksi.
Minä vain
 

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 24. Marras 2012 21:09

On mielenkiintoista katsoa, mitä Raamattu todella sanoo Raamatusta... :think2:

Siis silloin, kun kirjoitettiin uutta testamenttia, niin Raamattu (tai siis kirjoitukset) olivat tietenkin vain vanhan testamentin kirjoitukset. Raamatussa ei missään kohdassa (ainakaan minun 33/38 käännöksessä) sanota, että Raamattu olisi Jumalan Sana. Se kyllä sanotaan, että Jeesus on Jumalan Sana. Joten Raamatun perusteella ei voi väittää Raamatun olevan Jumalan Sana, mutta voi kyllä sanoa Jeesuksen olevan Jumalan Sana...

Kuitenkin ymmärrän hyvin, mitä tarkoitetaan sillä, kun puhutaan Raamatusta Jumalan sanana. Sillä viitataan kirjoitusten luotettavuuteen, tai siis siihen, että ne ovat syntyisin Jumalasta. Ja itse ainakin uskon, että ovatkin, koska Raamattuun kirjoitetun kautta ainakin minulle on totuus valjennut, eli valkeus tullut sydämeeni Jeesuksen kautta. Ja koen, että Pyhä Henki kyllä yhtyy sekä vanhan että uuden liiton kirjoituksiin. Siksi ajattelen, että suoranaiset ristiriidat Raamatun opetuksen kanssa ovat virheellisiä opetuksia.

Silti ajattelen, että kirjoitusten aseman tulee nyt uudessa liitossa olla aiva eri kuin vanhassa. Eli kirjaimessa ei ole elämää, mutta Jeesuksessa on.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 24. Marras 2012 21:47

"Ja Jumala on oikeuden mukainen, hän ei tuomitse ketään kenenkään hyvistä teoista.
Jos paha tekee hyvää, ei hän pahaa hyvän teon takia tuomitse.
Sitä on todellinen oikeudenmukaisuus.
Palkka Tekojen mukaan."

Mitä tarkoitat? Ajatteletko, että voi pelastua ilman uskoa Jeesukseen? Se sotii uskoani vastaan täysin, ettäkö olisi jokin hyvien tekojen tie taivaaseen.

Olen eri mieltä siitä, ettäkö Hindulainen epäjumala voisi minua auttaa... asia voi kuulostaa samalta kuin Jumalasta tuleva ja osittain olla yhteneväistä, mutta se ei todellakaan ole Jumalan mielenmukaista opetusta vaan harhaajohtavaa. Kaikkea ei todellakaan saa syödä.
lonelyrider
 

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja Herman » 24. Marras 2012 22:16

Minä vain kirjoitti:Herman.

Voiko mielestäsi tällaista "perustietoa" Jumalasta löytyä muista kirjoista kuin Raamatusta (tai yleensäkään jostain muualta)?


Voi, miksei voisi?


Tässä kohden uskomme eri tavoin. Ja koska tämä on mielestäni äärimmäisen oleellinen asia, pidän sinun uskomustasi melko eksyttävänä. Minä uskon, että Jumala on antanut itsestään selkeän ilmoituksen Raamatun 66 kirjan muodostamassa kokonaisuudessa, ja johdattanut niin että nuo kirjat ovat tulleet yhdeksi kokonaisuudeksi ja säilyneet meidän päiviin asti, vaikka sitä on todella usein koitettu tuhota. Jos Jumalan ilmoitus olisi aivan hajallaan siellä täällä jopa eri kirjojen sisällä, eikä kenelläkään maailman ihmisellä olisi yksimielisyyttä siitä mitkä kirjoitukset siihen kuuluvat ja mitkä eivät, ei Jumala vaikuttaisi kovin halukkaalta ilmoittamaan itseään ihmisille.

Minä vain kirjoitti:Esim nooan ja vedenpaisumuksen tarina löytyy esim. mayoilta ja kiinastakin.
Koko universumi todistaa hänen töistään.
Jeesus käski katsomaan lintujakin.


Tietysti vedenpaisumuksesta on muissa kertomuksissa, niinkuin kaikista maailmanhstorian suurista tapahtumista.
Koko universumi todistaa Hänen töistään, niille jotka uskovat.
En ymmärrä miten Jeesuksen käsky katsoa lintuja liittyy tähän? Minähän uskon, että Raamattuun kirjatut Jeesuksen käskyt kuuluvat Jumalan ilmoitukseen.


Minä vain kirjoitti:
Eli jos vaikka nyt tulee joku profeetta tai löytyy joku kirja, jossa sanotaan esimerkiksi että Jumalan voima meissä lisääntyy päällä hyppiessä, niin se ei ole Jumalasta koska sitä ei löydy Raamatusta

No ei ehkä noin, mutta jollekin yksityiselle tuokin saattaa olla keino, jos hän taittaa niskansa vahingossa ja tapaa Herran ja herra herättää hänet kuolleista ja tekee hänestä todistajansa ja antaa voiman siihen.
Tosin se päällä hyppiminen ei sitä voimaa antanut vaan se mihin se johti.


En taaskaan puhunut yksittäisistä tapahtumista, vaan yleisestä ilmoituksesta. Esimerkki:

YLEINEN ILMOITUS (kreik. "logos"): Jumala on luonut ihmisen mieheksi ja naiseksi, eikä Hän halua että samaa sukupuolta olevat ovat sukupuolisessa yhteydessä.
"ERITYINEN ILMOITUS" (kreik. "rhema"): Jumala johdatti juuri minut ja vaimoni menemään naimisiin ja perustamaan perheen.

Ymmärrätkö näiden eron?


Minä vain kirjoitti:Mooses meni siinainvuorelle ja oli siellä 40 päivää ja yötä syömättä ja juomatta ja palasi käskyjen kanssa ja hänen kasvonsa loistivat.
Sekin että Jeesus meni erämaahan 40 päiväksi ja yöksi, oli syömättä ja juomatta ja palasi täynnä hengen voimaa.
Tosin, buddhakin istui puun alla 40 päivää ja yötä syömättä ja juomatta ja valaistui.

Jotain yhtäläisyyksiä löytyy kaikkialta.


Oikeassa ja väärässä rahassakin löytyy jotain yhtäläisyyksiä. Itse asiassa niistä löytyy usein erittäin vähän eroavaisuuksia. Silti vain toinen niistä on oikea.

Saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi, sanotaan Raamatussa. Sen suurimpia strategioita on esiintyä ulkoisesti oikeanlaisena, kopioida joitain asioita kristillisyydestä hämätäkseen ihmisiä luulemaan, että kaikki on samaa.


Minä vain kirjoitti:Ja Jumala on oikeuden mukainen, hän ei tuomitse ketään kenenkään hyvistä teoista.
Jos paha tekee hyvää, ei hän pahaa hyvän teon takia tuomitse.
Sitä on todellinen oikeudenmukaisuus.
Palkka Tekojen mukaan.


Raamattu kuitenkin sanoo:

Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla (Room.3:23)

ja

synnin palkka on kuolema (Room.6:23)

Raamatun mukaan omat tekomme, olivat ne sitten "hyviä" tai "pahoja" ei meitä hyödytä. KAIKKI ovat tehneet syntiä, ja ovat Jumalan kirkkautta vailla, ja ansaitsevat palkakseen KUOLEMAN. Ja saavat sen myös, jos palkkaamme alamme vaatimaan. Vain Jumalan armosta voimme pelastua ja saada armosta osaksemme iankaikkisen elämän. Ja todellisesti hyvät teot ovat vain tuon pelastuksen hedelmää, meihin itsemme ulkopuolelta tulleen Pyhän Hengen vaikutusta ja hedelmää meissä, jota emme oikeastaan tee me itse, vaan Kristus meissä (kts. Gal.2)


Minä vain kirjoitti:Mahatma Gandhi
tässä muutamia hänen sanontojaan, saatte syödä näitä, vaikka hän ei kristitty ollutkaan ( ainakaan kirkollisen järjestelmän mukaan).


Gandhi kävi paljon keskusteluja uskovan Stanley Jonesin kanssa, ja Gandhi totesi itse sen jälkeen, ettei hän ole Raamatun mukaan kristitty, vaikka hän piti joitakin Jeesuksen sanoja hyvinä (esim vuorisaarnaa).
Herman
 

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja Minä vain » 24. Marras 2012 22:36

Lonelyrider.

Mitä tarkoitat? Ajatteletko, että voi pelastua ilman uskoa Jeesukseen? Se sotii uskoani vastaan täysin, ettäkö olisi jokin hyvien tekojen tie taivaaseen.


Eikö tuomio ole ensin ja sitten saadaan palkka?
Roomalaiskirje 2

Olen eri mieltä siitä, ettäkö Hindulainen epäjumala voisi minua auttaa... asia voi kuulostaa samalta kuin Jumalasta tuleva ja osittain olla yhteneväistä, mutta se ei todellakaan ole Jumalan mielenmukaista opetusta vaan harhaajohtavaa
.

Ei mikään epäjumala autakaan.
Ja pitääkin tuntea jo perusteet että osaa erotella asiat.
tähän voin soveltaa tätä kohtaa:
Hepr. 5:14 mutta vahva ruoka on täysi-ikäisiä varten, niitä varten, joiden aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta.

Sillä Jumala ei katso uskontoon, hän katsoo ihmisen sydämeen.
Jos joku ei ole kuullut Jeesuksesta, niin Jumala kyllä osaa tuomita hänetkin oikein.

Onko se oikeudenmukaista, että helvettiin joutuvat kaikki, jotka tekevät hyvää, koska he eivät olleet kristittyjä?
miten silloin toteutuisi oikeudenmukaisuus ja tämä room 2:6 .....hänen, "joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan"
tai ilmestykirja: 22:1212 Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan.

Luukas 10

27 Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
28 Hän sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää".
29 Mutta hän tahtoi näyttää olevansa vanhurskas ja sanoi Jeesukselle: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?"
30 Jeesus vastasi ja sanoi: "Eräs mies vaelsi Jerusalemista alas Jerikoon ja joutui ryövärien käsiin, jotka riisuivat hänet alasti ja löivät haavoille ja menivät pois jättäen hänet puolikuolleeksi.
31 Niin vaelsi sattumalta eräs pappi sitä tietä ja näki hänet ja meni ohitse.
32 Samoin leeviläinenkin: kun hän tuli sille paikalle ja näki hänet, meni hän ohitse.
33 Mutta kun eräs samarialainen, joka matkusti sitä tietä, tuli hänen kohdalleen ja näki hänet, niin hän armahti häntä.
34 Ja hän meni hänen luokseen ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti niihin öljyä ja viiniä, pani hänet juhtansa selkään ja vei hänet majataloon ja hoiti häntä.
35 Ja seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaria ja antoi majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä, ja mitä sinulta lisää kuluu, sen minä palatessani sinulle maksan'.
36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?"
37 Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta". Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin".

Jeesus osoitti, että samarialainen oli hänen mielenmukainen teoillaan ja täytti lakia rakastamalla lähimmäistänsä.
Miten rakastamme Jumalaa? rakastamalla ihmisiä hänen kanssaan, eikö?
Jumalan palvelusta on kun tekee hyvää, rakastaa lähimmäistään.
Ei vain sitä lähimmäistä vaan myös muita ihmisiä.
Minä vain
 

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 24. Marras 2012 22:51

Puhut kyllä kauniisti minä vain, mutta se on epäsoinnussa raamatun ilmoituksen kanssa. Kenessäkään muussa ei ole pelastusta kuin Jeesuksesta. Minun toimivaltaani ei kuulu miettiä, miksi joku ei ole kuullut Hänestä joka maailman on päästänyt pahan vallasta, kautta aikain on ollut jonkin mittapuun mukaan(ihmissilmin katsottuna) hyviä ihmisiä, mutta se ei riitä...

Sinä et taidakaan tietää sitä, että oikeasti hyviä ihmisiä ei ole olemassakaan, ihminen voi kertoa sanoissaan ihania asioita, mutta hän ei kykene täyttämään lakia, joka tarvittasiin pelastukseen lain kautta. Mahatma Gandhikin oli ihminen, vaikka kauniita filosofisia ajatuksia toi julki, hänen sisintään en tunne, mutta tiedän mitä ihmisyys on pohjimmiltaan.

Sen takia, koska rakastan Jumalaa yli kaiken, rakastan myös sitä sanaa, jonka Hän on kirjoitustensa kautta antanut. Rakkaus ei kuuntele sitä miltä minusta tuntuu milloinkin hyvältä, rakkaus kunnioittaa Jumalaa ja sitä että Hän tietää parhaiten. Ei Hän Poikaansa antanut siksi, että sillä ei olisi sitten mitään merkitystä. Jos ihminen pelastuu olemalla hyvä, Jeesusta ei tarvittaisi, vai mitä?
lonelyrider
 

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja Herman » 24. Marras 2012 23:19

Minä vain. Minun käsitykseni on myös, että jos ihminen todella ei elämänsä aikana ole saanut mahdollisuutta kuulla Jeesuksesta, hänet tuomitaan omantuntonsa mukaan. Mutta ei Raamatussa lue, että heidät kuitenkaan tuomittaisiin tekojensa mukaan. Tässä on kyseinen kohta:

Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä - sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan. (Room.2:14-16)

Eli heidät tuomitaan sen mukaan, miten heidän omatuntonsa heistä todistaa. Omatunto on Jumalan meihin istuttama Hänen lakinsa eräänlainen mittari, jota me emme itse voi säädellä. Voimme ainoastaan vaientaa sen (eli paaduttaa itsemme), mutta omatunto silti joko syyttää tai puolustaa. Uskon, että näidenkin ihmisten kohdalla pätee sana: "Jumalalle kelpaava uhri on särjetty henki; särjettyä ja murtunutta sydäntä et sinä, Jumala, hylkää." (Ps.51:17). Eli jos ihminen ei ole kuullut Jeesuksesta, mutta hänellä on synnintunto ja hän jollain tavalla tajuaa tarvitsevansa sovitusta (vaikka ei välttämättä osaa tätä asiaa juuri tällä tavalla ilmaista), ja hänellä on ollut tahto elää puhdasta ja Jumalalle otollista elämää, niin Jumala tuomitsee hänet näiden asioiden mukaan.

Mutta ainakin meille tämä on aika marginaalinen kysymys, ja koskee tänä päivänä lähinnä jotain kaukaisten viidakkokylien heimoja tai tiukkojen muslimimaiden asukkaita. Länsimaissa kaikille on tarjottu mahdollisuutta kuulla Jeesuksesta ja ottaa pelastus vastaan, joten meitä ei voi omatunto puolustaa tuomion päivänä, sillä joudumme myöntämään ettemme välittäneet pelastuksesta Kristuksessa vaikka sitä meille jopa todella usein tarjottiin, jos emme ole Häntä ottaneet vastaan.
Herman
 

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 24. Marras 2012 23:24

Herman kirjoitti:Minä vain. Minun käsitykseni on myös, että jos ihminen todella ei elämänsä aikana ole saanut mahdollisuutta kuulla Jeesuksesta, hänet tuomitaan omantuntonsa mukaan. Mutta ei Raamatussa lue, että heidät kuitenkaan tuomittaisiin tekojensa mukaan. Tässä on kyseinen kohta:

Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä - sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan. (Room.2:14-16)

Eli heidät tuomitaan sen mukaan, miten heidän omatuntonsa heistä todistaa. Omatunto on Jumalan meihin istuttama Hänen lakinsa eräänlainen mittari, jota me emme itse voi säädellä. Voimme ainoastaan vaientaa sen (eli paaduttaa itsemme), mutta omatunto silti joko syyttää tai puolustaa. Uskon, että näidenkin ihmisten kohdalla pätee sana: "Jumalalle kelpaava uhri on särjetty henki; särjettyä ja murtunutta sydäntä et sinä, Jumala, hylkää." (Ps.51:17). Eli jos ihminen ei ole kuullut Jeesuksesta, mutta hänellä on synnintunto ja hän jollain tavalla tajuaa tarvitsevansa sovitusta (vaikka ei välttämättä osaa tätä asiaa juuri tällä tavalla ilmaista), ja hänellä on ollut tahto elää puhdasta ja Jumalalle otollista elämää, niin Jumala tuomitsee hänet näiden asioiden mukaan.

Mutta ainakin meille tämä on aika marginaalinen kysymys, ja koskee tänä päivänä lähinnä jotain kaukaisten viidakkokylien heimoja tai tiukkojen muslimimaiden asukkaita. Länsimaissa kaikille on tarjottu mahdollisuutta kuulla Jeesuksesta ja ottaa pelastus vastaan, joten meitä ei voi omatunto puolustaa tuomion päivänä, sillä joudumme myöntämään ettemme välittäneet pelastuksesta Kristuksessa vaikka sitä meille jopa todella usein tarjottiin, jos emme ole Häntä ottaneet vastaan.



Juurikin näin! En näköjään tätä osannut tuoda ollenkaan ilmi, vaikka totta on näin ja samoin ajattelen.
lonelyrider
 

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja Herman » 24. Marras 2012 23:34

Mitä se sitten tarkoittaa, että Jumala tuomitsee meidät tekojemme mukaan?

Henkilölle joka ei usko Jeesukseen se tarkoittaa, että Jumala tuomitsee hänen omien tekojensa mukaan. Synnin palkka on kuolema, joten synnillisten tekojen takia hänet tuomitaan "toiseen kuolemaan", iankaikkiseen kadotukseen.

Henkilölle joka uskoo Jeesukseen se tarkoittaa, että Jumala tuomitsee hänet niiden tekojen mukaan, jotka hän on tehnyt Kristuksessa. Sillä Jeesus on kantanut hänelle kuuluvan synnin tuomion ristillä, ja sitä ei enää lueta hänelle syyksi. Hänet tuomitaan siis vain (Jeesuksen lahjaksi antamassa) vanhurskaudessa tehtyjen hyvien tekojen mukaan, eli hän pääsee iankaikkiseen elämään Jumalan valtakuntaan.
Herman
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa