Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja PetriFB » 06. Marras 2012 15:08

Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja Minä vain » 07. Marras 2012 11:29

Kiitos petri, linkistä.

Oli todella hyvää tekstiä, vaikka luinkin sen aika nopeasti ja vauhdilla.
Luen sen vielä tänään ajalla ja tulen sitten jatkamaan keskustelua.

Parasta keskustella asiat selviksi asti.

:thumb:
Minä vain
 

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja Minä vain » 07. Marras 2012 20:57

moi Petri.

Luin hieman enemmän antaumuksella ja siinä kirjoituksessa

Raamattu — Jumalan Sana

otsikon alla on heti silmiin pistävä asia.

"Hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan Sana tuli - ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin."
Tässä on ensimmäinen käännösvirhe, kirjoitukset eivät raukea tyhjiin, raamattua (kirjan nimi) se ei tarkoita, vaan kirjoituksia.
Tätä meillä olevaa raamattua ei edes oltu koottu silloin, kuinka Jeesus puhuisi Juutalaisille tästä raamatusta?
Ja mielestäni tähän liittyy se Jeesuksen sana, profeetat ja laki olivat Johannekseen asti.
Sillä kirjoitukset ja laki olivat ohjaamassa siihen asti kunnes Messias tulisi.
Ja nyt olisi jo aika, ollut kauan sitten, että tulisimme Jumalan opettamiksi.

Toki kirjoitukset ovat hyödyllisiä uskon kasvussa ja oppimiseen muutenkin, mutta Jumalan Henki on se tärkein.
Se avaa kirjoituksia, se opettaa meitä, johdattaa tuntemaan totuutta.
Ja kun se johdattaa meitä tuntemaan totuutta, me alamme nähdä Jeesuksen todellista kirkkautta, kuinka hän on totuudesta tullut todistamaan.
Se kirkastaa todellisen Jeesuksen meille, me näemme hänet kirkkaana, selvästi.
Siksi ei kirjoitukset aukea ilman Pyhää henkeä.

(kirjoitan tähän väliin, että nyt tapahtui jotain ja nämä seuraavat asiat aukesivat minulle juuri )

Tätä pietari tarkoitti sanoessaan:

19 Ja sitä lujempi on meille nyt profeetallinen sana, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin, niinkuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunnes päivä valkenee
ja kointähti koittaa teidän sydämissänne.
20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään kirjoitusten profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;
21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.

Tähän liittyy myös tämä kohta.

8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
9 Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
10 Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
11 Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
12 Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
13 Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.


Ja vielä, jos on oikein sanoa raamattua Jumalan sanaksi, niin olemmeko me raamatun omistajat Jumalia?

Raamattu ei ole täydellinen, se sisältää hieman eriäväisyyksiä itsessään, siellä on myös ihmismielipiteitä ja muutenkaan en sanoisi sitä Jumalan sanaksi.
Raamattu on kirja, Jumalan sana on taas aivan jotain muuta, käsittämätöntä.
Jos joku teistä saa tuntea Jumalan sanan voiman, joku saa nähdä Jumalan sanan työssään, saa nähdä sen kunnian sen kirkkauden, te näkisitte selvän eron todellisen
Jumalan sanan ja raamatun välillä.

Olen aika varma siitä, että silloin todellinen Jumalan sana saa teidän mielissänne sen sille kuuluvan kunnian Jumalan sanana ja sille raamattu ei vedä vertoja.

Mutta silti, Pyhä henki käyttää opetukseen kirjoituksia raamattua, Jumalahan käyttää vajavaista ihmistäkin, miksei hän käyttäisi?
Raamattu on edelleen kaikesta huolimatta opetukseen soveltuva työväline, mutta ilman henkeä sen kirjain on kuollutta meille.
Ja ennen kaikkea, Raamattu on tärkeä, sillä se sisältää tärkeää materiaalia oppiville, se on tärkeä monin tavoin.

Tahdon pistää tämän vielä palstalle ja keskustella asioista,

Muistetaan vielä, tavoitella sanan väärentämätöntä maitoa.
Minä vain
 

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 07. Marras 2012 21:57

Minä vain, ymmärrätkö olevasi vaarallisella tiellä alentaessasi raamatun sanan joksikin historian dokumentiksi. Ihmiset, jotka turvautuvat kokemusmaailmaansa ovat vaarassa eksyä.

Sanot että raamatun omistajat nostavat itsensä jumaliksi, kun sanovat Raamatun sanaa Jumalan sanaksi? Mitä yrität sanoa. Asiahan on juuri päinvastoin, joka ei pidä minään Jumalan sanaa, nostaa itsensä jumalan paikalle, luullen tietävänsä, mikä on totta ja mikä ei, vaikka hänellä ei ole siihen mitään kestävää pohjaa, vaan rakennelma on perustettu ihan johonkin muuhun kuin Jumalan sanan pohjalle.

Raamattu on muutakin kuin opetukseen sisältyvä työväline, itse kirja itsessään ei ole mitään, vaan se sana mikä siellä on. Mielestäni mitätöit Jumalan kaikkivaltiutta, kun edes epäilet, etteikö Hän kykenisi laittamaan Raamatun lehdille sanan väärentämätöntä maitoa, kaikkinensa. Mihin Jumala ei kykenisi, Hän kykenee aivan kaikkeen, ja se on ylitse meidän ymmärryksen.
lonelyrider
 

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 07. Marras 2012 22:06

Raamattu on se väline, jolla voin koetella opetusta. Jos peilaan asioita siihen, mikä tuntuu hyvältä tai kuulostaa hyvältä, voin eksyä. Kuka vain meistä voi eksyä ja mikä meidät pitää tiellä, jos emme opettele raamatusta näkemään ja sisäistämään sitä, mitä Herra meiltä tahtoo ja mihin Hän haluaa meitä johdattaa. En voi opetella sitä mututuntumalla ja hyörimällä sinne tänne... tai ottamalla opetusta vierailta ihmisiltä, jos en tiedä mikä on totta ja mikä ei.

Elämme sellaisessa maailmassa, jossa vaikuttaa "kahden maan asiat", pimeyden ja valon, ja jos vaan mututuntumalta alkaa kuulostelemaan, niin varmasti perkele tuo sellaista mannaa korville ja mielelle, jota olisi niin mukava nähdä ja kuulla... mutta jos haluaa seurata Herraa, niin Hän ei ehkä annakaan niin helppoja ja kivoja ratkaisuja, vaan se on kivisempi polku. Eli raamattu on se, mihin vertaan asioita, onko jokin asia mikä tulee eteen Jumalan tahdon mukaista vai ei ja jos ei ole.
lonelyrider
 

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja Minä vain » 07. Marras 2012 22:18

Minä vain, ymmärrätkö olevasi vaarallisella tiellä alentaessasi raamatun sanan joksikin historian dokumentiksi. Ihmiset, jotka turvautuvat kokemusmaailmaansa ovat vaarassa eksyä.


jätän vastaamatta tähän

Sanot että raamatun omistajat nostavat itsensä jumaliksi, kun sanovat Raamatun sanaa Jumalan sanaksi? Mitä yrität sanoa. Asiahan on juuri päinvastoin, joka ei pidä minään Jumalan sanaa, nostaa itsensä jumalan paikalle, luullen tietävänsä, mikä on totta ja mikä ei, vaikka hänellä ei ole siihen mitään kestävää pohjaa, vaan rakennelma on perustettu ihan johonkin muuhun kuin Jumalan sanan pohjalle.


En sano, mutta millainen tulkinta tulee tästä:
34 Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?
35 Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli-ja kirjoitukset ei voi raueta tyhjiin

Jos raamattu on Jumalan sana, siksi kysyin?

Raamattu on muutakin kuin opetukseen sisältyvä työväline, itse kirja itsessään ei ole mitään, vaan se sana mikä siellä on. Mielestäni mitätöit Jumalan kaikkivaltiutta, kun edes epäilet, etteikö Hän kykenisi laittamaan Raamatun lehdille sanan väärentämätöntä maitoa, kaikkinensa. Mihin Jumala ei kykenisi, Hän kykenee aivan kaikkeen, ja se on ylitse meidän ymmärryksen.


Minä tiedän, että Jumala kykenee kaikkeen, mikään ei ole hänelle mahdotonta, mutta kerro miten koetellaan rakkaus totuuteen?

Raamattu on se väline, jolla voin koetella opetusta. Jos peilaan asioita siihen, mikä tuntuu hyvältä tai kuulostaa hyvältä, voin eksyä. Kuka vain meistä voi eksyä ja mikä meidät pitää tiellä, jos emme opettele raamatusta näkemään ja sisäistämään sitä, mitä Herra meiltä tahtoo ja mihin Hän haluaa meitä johdattaa. En voi opetella sitä mututuntumalla ja hyörimällä sinne tänne... tai ottamalla opetusta vierailta ihmisiltä, jos en tiedä mikä on totta ja mikä ei.


Elämme sellaisessa maailmassa, jossa vaikuttaa "kahden maan asiat", pimeyden ja valon, ja jos vaan mututuntumalta alkaa kuulostelemaan, niin varmasti perkele tuo sellaista mannaa korville ja mielelle, jota olisi niin mukava nähdä ja kuulla... mutta jos haluaa seurata Herraa, niin Hän ei ehkä annakaan niin helppoja ja kivoja ratkaisuja, vaan se on kivisempi polku. Eli raamattu on se, mihin vertaan asioita, onko jokin asia mikä tulee eteen Jumalan tahdon mukaista vai ei ja jos ei ole.


Koettele minun kirjoittamani asiat, ja kerro minulle koettelun tulos.
Minä vain
 

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja Herman » 07. Marras 2012 22:30

lonelyrider kirjoitti:Sanot että raamatun omistajat nostavat itsensä jumaliksi, kun sanovat Raamatun sanaa Jumalan sanaksi? Mitä yrität sanoa. Asiahan on juuri päinvastoin, joka ei pidä minään Jumalan sanaa, nostaa itsensä jumalan paikalle, luullen tietävänsä, mikä on totta ja mikä ei, vaikka hänellä ei ole siihen mitään kestävää pohjaa, vaan rakennelma on perustettu ihan johonkin muuhun kuin Jumalan sanan pohjalle.


Juuri näin. Miten ihminen voisi samanaikaisesti asettua Jumalan paikalle, ja sanoa Raamatun olevan Jumalan sanaa? Sehän juuri nöyrryttää itsensä, kun ymmärtää että tämän kirjan sanomaa emme voi ymmärtää inhimillisin keinoin, vaan olemme siinä suhteessa kaikki täysin riippuvaisista Jumalan Hengen avusta, joka on sen kirjoitukset myös henkeyttänyt ja kirjoituttanut ylös Jumalan siihen tehtävään valitsemien ihmisten kautta. Jos taas ajattelemme, että Raamattu on (mahdollisesti yksi monista) inhimillisen viisauden sanelemista kirjoista jotka kertovat Jumalasta, niin silloin sen ymmärtäminen ja Jumalan ymmärtäminen olisi meidän oman viisauden varassa, eli silloin juuri koroittaisimme itsemme ikäänkuin jumaliksi.

Toki tulee aina muistaa, että me ollaan erehtyväisiä ja kääntäjät myös, mutta sen tulisi saada meidät vain entistä nöyremmin rukoilemaan Jumalan Pyhän Hengen apua Raamatun ymmärtämiseen.
Herman
 

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 07. Marras 2012 23:01

En voi tässä hetkessä tutkia tarkalleen tuota nettiraamattua, mutta tuokoon joku muu tähän jos kokee niin ne sanan paikat.(lapset huutaa äitiään ja ties mitä leipää ja iltapalaa ;) eli äidin on mentävä lastensa luokse, äideillä on velvoitteita.

Eli sanat mitkä tulee tässä mieleen, niin yhtäkään piirtoa ei tule ottaa pois, mitä Jumala on antanut kirjoituksissa ja sananpaikat siihen pitäisi löytyä raamatustakin.
lonelyrider
 

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 07. Marras 2012 23:50

:wtf: :sick:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 14:42, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 08. Marras 2012 00:13

Eli nyt pääsin koneelle ja voin vastata niin että oikeasti olen keskittynyt tähän asiaan :)

Löysin tällaisen hienon kohdan:
2. timoteuksen kirje:
"3:15 ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
3:16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,
3:17 että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut. "

Matteuksen evankeliumi:
"26:54 Mutta kuinka silloin kävisivät toteen kirjoitukset, jotka sanovat, että näin pitää tapahtuman?"
26:55 Sillä hetkellä Jeesus sanoi joukolle: "Niinkuin ryöväriä vastaan te olette lähteneet minua miekoilla ja seipäillä vangitsemaan. Joka päivä minä olen istunut pyhäkössä opettamassa, ettekä ole ottaneet minua kiinni.
26:56 Mutta tämä kaikki on tapahtunut, että profeettain kirjoitukset kävisivät toteen."

Tästä selviää, kuinka piirtoaan myöten kirjoitukset ovat Jumalan ennalta antamaa ilmoitusta ja Hänen sanaansa. Juuri profeettain kirjoitukset kertoivat Jeesuksesta. Kaikki oli jo paljon aikaa tätä tapahtumaa kerrottu profeettain kirjoitusten kautta. Nämä kirjoitukset ovat olleet siis juutalaisten luettavissa, mutta moni ei ymmärtänyt kirjoituksia. Juutalaiset opettelevat kirjoitukset tarkoin, ei siis riitä pelkkä ulkoa opettelu, tulee myös uskoa että Vapahtaja josta kirjoitukset ovat kertoneet jo profeettain kautta, se on Jeesus Kristus nasaretilainen. Jeesus itse sanoo tuossa, että kirjoitukset kävisivät toteen ja ne kävivät, näin raamattu kertoo meille, kun luemme sitä ja näemme sen.

Näin jotain siitä. Tottakai raamatuun on koottuna kirjoituksia, mutta se ei vähennä sen painoarvoa. Pyhän Hengen osallisuus on silti innoittanut koko raamatun sanan ja sitä kautta voimme oppia ja vahvistua ja kasvaa vanhurskaudessa. Amen.
lonelyrider
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa