PetriFB kirjoitti:Kyllä, ihminen pelastuu uskossa Herraan Jeesukseen, ilman tekoja yksin armosta, Herran Jeesuksen ansion tähden.
Pietarin esikuvassa oli uskossa rakentaminen ja uskossa arkkiin astuminen, joka kuvaa Raamatullista pelastumista uskon kautta Herraan Jeesukseen, ilman vesikastetta. Pietari sanoi ettei vesikaste poista lihan saastaa, eli syntiä, siksi sillä ei ole mitään osaa pelastavana tekijänä.
Raamattu ei opeta, että vesikaste pelastaa meidät Messiaan kuolemaan sekä ylösnousemukseen liittävänä kuuliaisuutena.
Jos kaste ei poista syntiä, niin kuinka sillä voisi olla pelastava merkitys? Ihminen on pelastunut vain silloin, jos Jumala ottaa pois hänen syntinsä anteeksiantamuksen kautta. Raamattu opettaa pelastuksen olevan Herrassa Jeesuksessa, joka vastaanotetaan parannuksen teon ja uskon kautta Herraan Jeesukseen.
Jumalan pelastusjärjestys on yksinkertainen:
Room 10:
9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
Pelastuksen merkiksi Jumala itse antaa Pyhän Hengen ihmisen sydämeen.
Pelastuksen seuraamus on vesikasteen vastaanottaminen. Vesikasteelle ei mennä pelastumaan, vaan siksi kun on jo Jumalan armosta pelastuttu.
Kun ihminen tekee parannuksen ja tulee uskoon, niin hän saa heti syntinsä anteeksi ja pelastuu kadotustuomiosta:
Mark 1:15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".
Apt 26:18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.’
Efes 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
Room 8:1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
Kun Jumala pelastaa ihmisen, niin Hän asettaa Pyhän Hengen sinetin ihmisen sydämeen, joka on uskovalle annettu voimaksi elää ja pysyä Jumalan lapsena. Pelastunut ihminen siirretään pois saatanan vallasta Jumalan lapseuteen.
Pelastuksen jälkeen Pyhä Henki vaikuttaa meissä tekoja, joiden kautta pelastumme synnin turmeluksesta, jotka maailmassa vaikuttavat, emme siis enää siinä vaiheessa pelastu kadotuksesta, koska olemme siitä jo pelastuneet uskoon tultuamme Jumalan armosta.
Eli uskossa tehdyt teot, eivät pelasta meitä kadotuksesta, koska silloin me nousemme Jeesuksen rinnalle pelastajiksi.
Siksi Raamattu sanoo näin:
Tiit 3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
Eli emme saa sekoittaa keskenään kadotuksesta pelastumista ja synnin turmeluksesta pelastusta. Jos ne sekoitamme samaksi asiaksi, niin silloin ajaudumme tekojemme kautta pelastuksen tielle ....mutta eivät edes vanhurskaudessa tehdyt teot pelasta meitä kadotuksesta, vaan Kristus pelastaa meidät, kun olemme tehneet parannuksen ja uskoneet evankeliumin:
1Tess 5:9 Sillä ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
Room 10:
9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
Seuraavassa opetetaan selkeästi, että Pyhän Hengen kautta tapahtuva vaellus pelastaa meidät synnin turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vaikuttaa:
2 Piet 1:4 joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,
Eli uskon teot ja hyvä vaellus ei pelasta meitä kadotuksesta, vaan synnin turmeluksesta, joka maailmassa vaikuttaa.
Siksi myös on kirjoitettu:
Ef 2:
7 osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa.
8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
Hyvillä teoilla emme pelastu, koska pelastus on LAHJA. Jumalan armosta olemme siis pelastetut uskon kautta, emme tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
Usko ilman tekoja on kuollutta
Jaak 2:
20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
21 Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
22 Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
23 ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi," ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
24 Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
25 Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
26 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.
Jaakob opettaa, että usko ilman tekoja on kuollutta uskoa, mutta ei hän kuitenkaan kumoa sitä, mitä esim. Paavali edellä kirjoitti. Jaakobin pointti oli että pelastuksen lahja ja armosta pelastuminen ei johdata uskovaa tilaan, jossa hän eläisi ja palvelisi syntiä, vaan elämään jossa hän saa kasvaa vanhurskaasti ja sillä tavalla ihminen tulee vanhurskaaksi (oikeamieliseksi). Jaakob ei kumonnut siis Paavalin opetusta, koska muuten Jumalan sanassa olisi ristiriita, mutta Jumalan sanan opetuksessa ei ole ristiriitoja, vaan se sopusointuisen yhtäpitävä kokonaisuus totuuden kanssa. Jaakobin opetus korostaa sitä puolta, että Jumalan armon ja voiman kautta pysymme pelastuksessa ja olemme vanhurskaita, mutta emme suinkaan ansaitse pelastusta edes hyvillä töillä, jotka Jumala meissä vaikuttaa, vaan olemme vanhurskaita, kun Pyhän Hengen kautta vaellamme tehden uskon tekoja Jumalan armosta.
Mielestäni tämä Petrin viesti kertoo todella selvästi ja Raamatullisesti sen ettei kasteella ole pelastavaa merkitystä. Pelastus on yksin uskosta Jeesukseen. Jos kasteesta tehdään pelastava tekijä on pelastukseen ja pelastajaksi liitetty teko ja ihminen.Tästä huolimatta melkein kaikki jotka opettavat kasteen pelastavasta ominaisuudesta sanovat myöskin että pelastus on yksin uskosta ja tällainen on harhaanjohtavaa. Eli otetaan Raamatullinen pelastus ja kuitenkin lisätään siihen sitten muitakin tekijöitä.
Kaste on pelastuksen merkki joka kuuluu pelastuneille. Kaste on uskonkuuliaisuuden teko jonka jo pelastunut ottaa koska on alkanut elämään uskonkuuliaisuudessa Pyhässä Hengessä. Vain usko Herraan Jeesukseen pelastaa ihmisen. Usko Jeesukseen vaikuttaa ihmisessä myöskin rakkautta lähimmäisiin (
) mutta rakkaus lähimmäiseen ei pelasta ihmistä vaan usko Herraan Jeesukseen. Vain usko Herraan Jeesukseen pelastaa ja usko vaikuttaa sitten Jumalan armosta uskonkuuliaisuutta Jumalan sanan mukaiseen elämään (uskova menee kasteelle pelastuksen merkiksi ja saa Jumalan armosta Jumalan rakkaudessa voiman rakastaa lähimmäisiään) jne.. Kaste ja lähimmäisen rakkaus ovat seuraamuksia pelastuksesta kun ihminen elää elävässä uskossa mutta ne eivät pelasta ihmistä sillä pelastus on yksin uskosta joka on Jumalan lahja. Jotta pelastus on Jumalan lahja ei siinä voi sillon olla ihmisen tekoa mukana vaan ihmisen osaksi jää vain ottaa tämä lahja vastaan. Jumalan lahja vaikuttaa sitten jo pelastuneessa Jumalan armosta uskon tekoja (kaste ja lähimmäisen rakkaus) jne..