Aamu-Usva kirjoitti:Eli siis Petri
Et ajattele veden Joh.3 luvussa tarkoittavan lapsivettä, kun sanotaan, että tulee syntyä vedestä ja Hengestä..? Millä tavalla vesi sitten kuvaa luonnollista syntymää? Nyt menee vielä hämärämmäksi...
Kohdassa puhutaan pikeasti vesikasteesta ja henkikasteesta. Siinä Jeesus esittää lyhyesti opin kasteista
Kuten kirjoitin niin Joh 3:5,6 ja jakeiden vei ei tarkoita lapsivettä, vaan luonnollista syntymistä (lihasta syntyminen kuin äiti synnyttää lapsensa maailmaan). Lapsivesi vertaukseni oli huono eikä siinä mielessä edes Raamatullinen, koska Jumalan sana opettaa kaiken luodun olevan rakennettu veden kautta. Siksi en enää käytä lapsivesi vertausta, koska se ei kuvaa Raamatun tarkoittamaa kaikkien luotujen asioiden vedestä rakentumista (syntymistä), eikä tarkoita tässä yhteydessä olevaa vettä (luonnollinen syntyminen), vaikka lapsi syntyykin lapsiveden kautta. Pietari kirjoitti Jumalan rakentaneen luonnolliset asiat veden kautta. Siksi myös Jeesus käytti luonnollisesta syntymästä käsitettä vedestä syntyminen tarkoittaen sillä luonnollista syntymää:
Joh 3:
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
Kuten huomaat, niin Jeesus opetti jakeessa 5 kahdesta erilaisesta syntymisestä sanoen jos joku ei synny vedestä ja Hengestä jne. Seuraavassa jakeessa 6 Hän selittää mistä syntymistä on kysymys. Hän sanoo vedestä syntyminen tarkoittavan lihasta syntymistä (luonnollinen syntyminen) ja Hengestä syntymisen tarkoittavan uudestisyntymistä Jumalan Hengestä.
Jeesus ei puhunut jakeessa 6 vesikasteesta, ja jos Hän olisi puhunut, niin Hän olisi sen selvästi sanonut esim. että tulee vastaanottaa syntyminen vesikasteessa.
Huomaatko, että Jeesus puhui kahdesta erilaisesta syntymisestä, luonnollisesta ja uudestisyntymisestä. Raamattu ei opeta vesikastetta uskon syntymisen tai Jumalan lapseksi syntymisen paikaksi. Tässäkin valossa on todella outoa, että uskovat eivät näe selkeää opetusta ja merkitystä, joka on Joh 3. luvussa.
Tietyllä tavalla ymmärrän miksi uskovat ovat sokeita Joh 3. luvun selkeälle totuudelle, koska itsekin olen joskus uskonut väärin jakeen 5 veden tarkoittavan Hengestä syntymistä. Luulin aikaisemmin, että Herra Jeesus painotti kaksi kertaa uudestisyntymistä, koska vedellä on myös Pyhää Henkeä tarkoittava merkitys Raamatun sanan opetuksessa. Koska pidin kiinni tästä näkemyksestä, niin olin sokea jakeessa 6 olevalle selkeälle selitykselle, mitkä ovat nämä kaksi erilaista syntymistä.
Uskon että tämä jae voi aueta oikealla tavalla kun heittää mielestään pois väärän opetuksen ja lukee rukouksessa Joh 3. luvun. Joh 3. luvun opetus on selkeä ja se puhuu luonnollisesta syntymisestä sekä uudestisyntymisestä Pyhässä Hengessä. Kehotan sinua tutkimaan asiaa ilman ennakkoluuloja ja tietyn opin seuraamista, sillä Joh 3.5,6 ei puhu sanallakaan vesikasteesta.
Kannattaa tutkia myös Raamatusta vesikastetta sekä Pyhän Hengen kastetta, sillä vain Pyhässä Hengessä kastettu uskova pelastuu, jonka seurauksena hän vastaanottaa vesikasteen sekä kasvaa uskon kasvua. Näiden asioiden opiskelu Raamatusta auttaa näkemään Raamatun opettaman selkeän pelastuksen ja sen seuraukset. Jumalan siunausta sinulle.