Kastetut Kristukseen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Kastetut Kristukseen

ViestiKirjoittaja todael » 04. Marras 2012 14:01

Paavali puhuu UT:ssa kahdessa kohdassa seuraavasti:

(1) Room. 6:3-4 "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."
= Tätä kohtaa on opetettu, että kyseessä ei ole upotuskaste, vaan Pyhän Hengen kaste - kaste Kristukseen, ei olisi siis vesikaste vaan henkikaste.

(2) Gal. 3:27 "Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet."
= Samoin tätäkin kohtaa opetetaan tarkoittamaan yksistään henkikastetta. Jos näin olisi Paavali puhuisi suoraan Pyhällä Hengellä kastetuksi tulemisesta, mutta näin hän ei tee.

Miten siis on tarkoittavatko nämä kohdat vain henkikastetta ??

Apostoli Pietari julisti:
Ap.t. 2:38 "Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."

Tässä on selkeä apostolinen opetus uskoontulemisesta:
(1) Parannuksen tekeminen
(2) Upotuskaste Kristuksen nimessä
(3) Pyhän Hengen lahjan saaminen

Olen kuullut kovia saarnoja etenkin Baptisti seurakunnnissa, viitaten Gal.3:27, joissa on julistettu että kastamaton ihminen ei vielä ole pukenut päälleen Kristusta. Selvää on, että tottelemattomuus ja tietoinen Jumalan Sanan opetuksen kieltäminen ei voi johtaa ihmistä elämään Jumalan Hengen johdossa. Joillekin kysymys upotuskasteesta voi olla jopa tällainen. Ihminen selittää upotuskasteen pois, vetoamalla esim. lapsikasteeseen tai siihen että hän on täyttynyt Pyhällä Hengellä. Raamatun opetus on selkeä ja apostolien toiminta oli selkeää. Julistettiin Jumalan Sanaa ja Kristusta, kehotettiin ihmisiä tekemään parannus ja HETI ottamaan kaste Jeesuksen nimeen. Tämä on selvästi kadonnut, ja tietoisesti opetetaan pois päin upotuskasteen merkityksestä.

Merkitseekö siis Room. 6:3-4 sekä Gal. 3:27 vesikastetta ja henkikastetta ???
Ne merkitsevät molempia. Sillä elävä usko Jeesukseen on uskon tekoja - kuollut usko on kuollutta ja voimatonta.
Raamattu opettaa upotuskasteesta ja apostolien toiminnassa se oli välttämätön Kristukseen uskomiseessa. Tämän vähätteleminen on väärä opetusta.

Jaak. 2:20 "Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?"

Yhteenkasvaneina Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen merkitsee:

(1) parannuksen tekemistä
(2) uudestisyntymistä
(3) upotuskasteen ottamista Jeesuksen nimeen
(4) Pyhällä Hengellä täyttymistä


KAIKKI nämä toimivat elävässä uskossa ja ovat Jumalan asettamina Kristuksessa annetun pelastukseen liityviä rakenteita. Emme saa poistaa näistä mitään, opettaa pois näistä mitään. Lapsikaste on sotkenut Jumalan pelastusjärjestyksen ja monet opettavat että lapsikaste on kelvollinen vesikaste Jumalan edessä. Näin ei voi olla, sillä vesikaste aina tapahtuu oman henkilökohtaisen suostumuksen perustalta käsin, ja siksi ei voida vedota lapsikasteeseen, raamatullisen upotuskasteen ohittamiseksi.

1Piet. 3:21 "Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena – joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta – Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,"
= Pietari sanoo selvästi että kaste pelastaa Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta. 1Piet.3:21 käyttää juuri kasteesta puhuessa UT:n kreikassa sanaa σώζω sozo (sode'-zo) "pelastaa". Täten vaikka 1Piet.3:20 käyttääkin eri sanaa [siis διασώζω diasozo (dee-as-owdz'-o)] >"pelastua jonkin kautta" - Pietari selvästi puhuu upotuskasteesta osana Jumalan tekemää pelastusta Kristuksessa.

Pietari selvästi yhdistää Kristuksen ylösnousemuksen upotuskasteessa olevaan hyvän omantunnon sekä uskon kuuliaisuuden kautta tapahtuvaan pelastumiseen.

Kristuksen pelastus annetaan uskossa Häneen - jota seuraa elävä usko ja kuuliaisuus Jumalan Sanaa kohtaan. Tähän liittyy niin upotuskaste kuin Pyhällä Hengellä täyttyminen.

- todael
todael
 

Re: Kastetut Kristukseen

ViestiKirjoittaja PetriFB » 04. Marras 2012 15:43

1 Piet 3:21: Tämän vertauskuvan mukaan me myös nyt pelastumme (sodzo), kaste ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, (Huom alkutekstin mukainen jae! Jakeessa 21 ei ole alkutekstissä sanaa vesi)

Alkuteksti ei opeta, että vesi nyt teidätkin pelastaa, vaan että tämän vertauskuvan mukaan me myös nyt pelastumme. Alkuteksti ei opeta vesikasteen veden olevan pelastustekijä, vaan usko Jumalaan (Herraan Jeesukseen).

Vertauskuva josta Pietari opetti oli uskossa arkin rakentaminen ja uskossa astuminen arkkiin sisälle (usko Jumalaan).

Tulvavesi tuli pelastavan uskon jälkeen. Upotuskaste on uskon kuuliaisuutta pelastuksen seuraamuksena. Pietari ei siis yhdistänyt vesikastetta pelastukseen, vaan opettaa kuten muuallakin ensin parannus, usko ja pelastus, jonka jälkeen pelastetu vastaanottaa upotuskasteen.

On tärkeä ymmärtää opetuksen vertauskuvallisuus ja mihin se on kytketty sekä alkutekstin mukainen käännös, silloin opetus on koko UT:n pelastusopin mukainen.

Huomaatko, että jae opettaa ettei vesikaste poista lihan saastaa, eli syntiä! Mikä ei voi poistaa syntiä, niin se ei voi myöskään toimia pelastavana tekijänä.

Pietari ei opettanut ristiriitaisesti, että kaste pelastaa, mutta ei poista lihan saastaa, eli syntiä.

Siksi alkutekstin mukaan ja Raamatun kokonaisopetusken valossa Pietari opetti, että tämän vertauskuvan (uskossa arkin rakentaminen ja uskossa arkkiin astuminen) me myös pelastumme, vesikaste ei pois lihan saastaa .....

Raamattu ei opeta vesikastetta pelastavan tekijänä, vaan pelastuksen seuraamuksena, uskonkuuliaisuuden tekona.

On harhanjohtavaa opettaa vesikastetta pelastavaksi tekijäksi tai että uskon kuuliaisuuden mukaan vesikaste olisi pelastava tekijä tai liittyisi pelastukseen pelastavana tekijänä.

Raamattu:

Tiit 3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

Herra Jeesus on Pelastaja ja pelastus vastaanotetaan uskon kautta Herraan Jeesukseen, eikä vesikasteella ole pelastavaa merkitystä.

............................

Ihmistä ei voida kastaa vedellä Messias Jeesukseen, vaan Pyhällä Hengellä, joilloin Hän tulee asumaan ihmisen sydämeen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kastetut Kristukseen

ViestiKirjoittaja todael » 04. Marras 2012 16:04

Apostoli Pietari kirjoitti vertauskuvallisen esimerkin kasteen pelastavasta luonteesta --- siis

Nooa rakensi arkin, meni arkkiin --- tuli vedenpaisumus, kaikki liha hukkui --- Nooa pelastui koska hän oli arkissa. Yksinkertaista.
Tämän apostoli Pietari rinnastaa Uuden Liiton upotuskasteeseen, jossa ihminen uskon kuuliaisuuden kautta toimii Jumalan tahdon mukaisesti.

Jumala tahtoo, että uskoon tullut ihminen menee upotuskasteelle. Miksi ??
Koska kasteessa meidät kastetaan Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen - aivan kuin Nooa laitettiin pelastavaan arkkiin.
Kyse ei ole esikuvallisuudesta, tai seurakuntaan liittymisestä - vaan konkreettisesta uskon kuuliaisuudesta, jossa me lähdemme seuraamaan Kristusta - Hänen kuolemansa sekä ylösnousemuksensa voimassa. Me siirrymme upotuskasteessa pois tuomion alla olevasta elämästä, ja alamme seurata Kristusta. Raamatullinen upotuskaste ei ole vain esikuvallista, vaan todellista uskon kuuliaisuutta - ja näin kaste Kristukseen.

Ihminen pelastuu uskossa Jeesukseen, ilman tekoja, yksin armosta - Kristuksen ansion tähden.

Ef. 2:8-10 "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja – ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme."

Kaste pelastaa meidät Kristuksen kuolemaan sekä ylösnousemukseen liitävänä uskon kuuliaisuutena.

Se että kaste ei poista syntiä - kuten ei teekään - ei merkitse etteikö upotuskasteella ole pelastavaa merkitystä.

Jumala on asettanut pelastusjärjestyksen -

(1) parannuksen tekeminen
(2) upotuskaste Kristuksen nimeen
(3) Pyhällä Hengellä täyttyminen


Kaikki nämä kolme ovat osa pelastusta Kristuksessa, ja omaavat jokainen osaltaan Jumalan asettaman pelastavan uskon Kristukseen.

Aabrahamia ei vanhurskautettu yksin uskosta, vaan myös teoista - uskon kuuliaisuus on tärkeä osa pelastuksessa. Usko Kristukseen on uskon kuuliaisuutta Jumalan Sanaa kohtaan, ja näin uspotuskasteelle menemistä. Kristuksen kokonaisvaltainen pelastus uskon kuuliaisuudessa sisältää parannuksen tekemisen sekä upotuskasteen - muuten sillä ei olisi ollut apostolien julistuksesessa niin olennaista merkistystä.

Jaak. 2:22 "Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;"

-------------------------

Miksi Jeesus meni kasteelle ??

Matt. 3:15 "Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus". Silloin hän salli sen hänelle."

Mitä tapahtui kun Jeesus oli kastettu ??

Matt. 3:16-17 Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä. Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt"."

- todael
Viimeksi muokannut todael päivämäärä 04. Marras 2012 16:13, muokattu yhteensä 1 kerran
todael
 

Re: Kastetut Kristukseen

ViestiKirjoittaja PetriFB » 04. Marras 2012 16:13

Kyllä, ihminen pelastuu uskossa Herraan Jeesukseen, ilman tekoja yksin armosta, Herran Jeesuksen ansion tähden.
Pietarin esikuvassa oli uskossa rakentaminen ja uskossa arkkiin astuminen, joka kuvaa Raamatullista pelastumista uskon kautta Herraan Jeesukseen, ilman vesikastetta. Pietari sanoi ettei vesikaste poista lihan saastaa, eli syntiä, siksi sillä ei ole mitään osaa pelastavana tekijänä.

Raamattu ei opeta, että vesikaste pelastaa meidät Messiaan kuolemaan sekä ylösnousemukseen liittävänä kuuliaisuutena.

Jos kaste ei poista syntiä, niin kuinka sillä voisi olla pelastava merkitys? Ihminen on pelastunut vain silloin, jos Jumala ottaa pois hänen syntinsä anteeksiantamuksen kautta. Raamattu opettaa pelastuksen olevan Herrassa Jeesuksessa, joka vastaanotetaan parannuksen teon ja uskon kautta Herraan Jeesukseen.

Jumalan pelastusjärjestys on yksinkertainen:

Room 10:
9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

Pelastuksen merkiksi Jumala itse antaa Pyhän Hengen ihmisen sydämeen.

Pelastuksen seuraamus on vesikasteen vastaanottaminen. Vesikasteelle ei mennä pelastumaan, vaan siksi kun on jo Jumalan armosta pelastuttu.

Kun ihminen tekee parannuksen ja tulee uskoon, niin hän saa heti syntinsä anteeksi ja pelastuu kadotustuomiosta:

Mark 1:15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".

Apt 26:18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.’

Efes 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,

Room 8:1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.

Kun Jumala pelastaa ihmisen, niin Hän asettaa Pyhän Hengen sinetin ihmisen sydämeen, joka on uskovalle annettu voimaksi elää ja pysyä Jumalan lapsena. Pelastunut ihminen siirretään pois saatanan vallasta Jumalan lapseuteen.

Pelastuksen jälkeen Pyhä Henki vaikuttaa meissä tekoja, joiden kautta pelastumme synnin turmeluksesta, jotka maailmassa vaikuttavat, emme siis enää siinä vaiheessa pelastu kadotuksesta, koska olemme siitä jo pelastuneet uskoon tultuamme Jumalan armosta.

Eli uskossa tehdyt teot, eivät pelasta meitä kadotuksesta, koska silloin me nousemme Jeesuksen rinnalle pelastajiksi.

Siksi Raamattu sanoo näin:

Tiit 3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

Eli emme saa sekoittaa keskenään kadotuksesta pelastumista ja synnin turmeluksesta pelastusta. Jos ne sekoitamme samaksi asiaksi, niin silloin ajaudumme tekojemme kautta pelastuksen tielle ....mutta eivät edes vanhurskaudessa tehdyt teot pelasta meitä kadotuksesta, vaan Kristus pelastaa meidät, kun olemme tehneet parannuksen ja uskoneet evankeliumin:

1Tess 5:9 Sillä ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,

Room 10:
9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.


Seuraavassa opetetaan selkeästi, että Pyhän Hengen kautta tapahtuva vaellus pelastaa meidät synnin turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vaikuttaa:

2 Piet 1:4 joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,

Eli uskon teot ja hyvä vaellus ei pelasta meitä kadotuksesta, vaan synnin turmeluksesta, joka maailmassa vaikuttaa.


Siksi myös on kirjoitettu:

Ef 2:
7 osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa.
8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.

Hyvillä teoilla emme pelastu, koska pelastus on LAHJA. Jumalan armosta olemme siis pelastetut uskon kautta, emme tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.

Usko ilman tekoja on kuollutta

Jaak 2:
20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
21 Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
22 Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
23 ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi," ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
24 Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
25 Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
26 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.

Jaakob opettaa, että usko ilman tekoja on kuollutta uskoa, mutta ei hän kuitenkaan kumoa sitä, mitä esim. Paavali edellä kirjoitti. Jaakobin pointti oli että pelastuksen lahja ja armosta pelastuminen ei johdata uskovaa tilaan, jossa hän eläisi ja palvelisi syntiä, vaan elämään jossa hän saa kasvaa vanhurskaasti ja sillä tavalla ihminen tulee vanhurskaaksi (oikeamieliseksi). Jaakob ei kumonnut siis Paavalin opetusta, koska muuten Jumalan sanassa olisi ristiriita, mutta Jumalan sanan opetuksessa ei ole ristiriitoja, vaan se sopusointuisen yhtäpitävä kokonaisuus totuuden kanssa. Jaakobin opetus korostaa sitä puolta, että Jumalan armon ja voiman kautta pysymme pelastuksessa ja olemme vanhurskaita, mutta emme suinkaan ansaitse pelastusta edes hyvillä töillä, jotka Jumala meissä vaikuttaa, vaan olemme vanhurskaita, kun Pyhän Hengen kautta vaellamme tehden uskon tekoja Jumalan armosta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kastetut Kristukseen

ViestiKirjoittaja todael » 04. Marras 2012 16:19

Kiitos keskustelusta. Raamattu kehottaa välttämään turhia väittelyjä. Siunausta Petri Paavolalle.

Hebr. 6:1 Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,"


Fil. 2:12-13 "Siis, rakkaani, samoin kuin aina olette olleet kuuliaiset, niin ahkeroikaa, ei ainoastaan niinkuin silloin, kun minä olin teidän tykönänne, vaan paljoa enemmän nyt, kun olen poissa, pelolla ja vavistuksella, että pelastuisitte; sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi."

- todael
todael
 

Re: Kastetut Kristukseen

ViestiKirjoittaja PetriFB » 04. Marras 2012 16:23

todael kirjoitti:Kiitos keskustelusta. Raamattu kehottaa välttämään turhia väittelyjä. Siunausta Petri Paavolalle.

Hebr. 6:1 Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,"


Fil. 2:12-13 "Siis, rakkaani, samoin kuin aina olette olleet kuuliaiset, niin ahkeroikaa, ei ainoastaan niinkuin silloin, kun minä olin teidän tykönänne, vaan paljoa enemmän nyt, kun olen poissa, pelolla ja vavistuksella, että pelastuisitte; sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi."

- todael


Minäkin kiitän keskustelusta. Jumalan siunausta sinulle kaima.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kastetut Kristukseen

ViestiKirjoittaja pekka » 04. Marras 2012 20:32

Niin sanottu ristin ryöväri pelastui kuten tässä jakeessa sanotaan:

Room. 10:13

Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".

Joka tapauksessa olen huomannut, että jotkut opettavat, että on pelastuksessa kiinni vasta kun on käynyt upotuskasteella Herran Jeesuksen nimeen. Itse en tähän usko sillä kaikilla ei ole edes mahdollisuutta mennä upotuskasteelle, monista eri syistä, kun ovat sydämessään Herraa Jeesusta avukseen huutaneet.

Samoiten mielestäni monet muutkin Raamatun kohdat raukeaisivat tyhjiin jos olisi pelastuksessa kiinni vasta kun on upotuskaste suoritettu.

Joel 2:32

Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu. Sillä Siionin vuorella ja Jerusalemissa ovat pelastuneet, niinkuin Herra on sanonut; ja pakoonpäässeitten joukossa ovat ne, jotka Herra kutsuu.

Ap. t. 2:21

Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.'

Sakarja 13:

8. Ja näin on käyvä koko maassa, sanoo Herra: kaksi osaa siitä hävitetään ja saa surmansa, mutta kolmas osa siitä jää jäljelle.
9. Ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niinkuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: "Se on minun kansani", ja se sanoo: "Herra, minun Jumalani".
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Kastetut Kristukseen

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 04. Marras 2012 23:58

Se on vähän "pelottavakin" ajatus, jos ihmisiltä aletaan vaatia suorituksia, eli usko Jeesukseen ei riitä... eli käy kasteella, vasta sitten olet uskossa... lista tahtoo vaatimuksissa kasvaa... tee sitä ja tee tätä...enää ei niin yksinkertainen asia, kuin "usko Jeesukseen riitä". Tottakai uskon jälkeen ihminen menee oma-aloitteisesti, joskus vuosienkin päästä... kasteelle... tai ehkä se jostain syystä estyy, oli syy missä vaan... niin se ei kadota sitä ihmistä... mutta se ei tule olla laki, joka tuodaan uskovan eteen... "tee, niin vasta sitten "olet uskossa ja vasta sitten kaikki muuttuu ja vasta sitten tulee "jokin ihmeellinen muuttavampi voima" kuin olet jo uskossa Jeesukseen omistanut.

Jumala ei ole monimutkainen, me ihmiset tehdää monimutkaisia asioista, Jumalalla on suora tie ja se tie vie Golgatalle ja meidän tulee mennä sinne ristinjuurelle ja katsoa ylösnousseeseen Kristukseen ja siihen, mitä Hän teki ihmiskunnan puolesta, jokaisen meistä. Hän ei kantanut turhaan meidän vajavaisten syntejä, ottanut niitä taakkoja itselleen... ei sen vuoksi että alkaisimme käymään keskusteluja näistä perustuksista ja väittelemään "onko kaste tai huom, vertaan ympärileikkaus" pelastava tekijä.

Piste :) ja paasaukseni loppui.
lonelyrider
 

Re: Kastetut Kristukseen

ViestiKirjoittaja Herman » 05. Marras 2012 00:35

lonelyrider kirjoitti:Se on vähän "pelottavakin" ajatus, jos ihmisiltä aletaan vaatia suorituksia, eli usko Jeesukseen ei riitä... eli käy kasteella, vasta sitten olet uskossa... lista tahtoo vaatimuksissa kasvaa... tee sitä ja tee tätä...enää ei niin yksinkertainen asia, kuin "usko Jeesukseen riitä".


Toisaalta totta, mutta uskoa ja (uskoontulon jälkeisiä) tekoja ei voi erottaa toisistaan, sillä usko ilmenee tekoina. Tai käänteisesti sanottuna, teoista ilmenee se, mihin ihminen todella uskoo. Ihminen joka ei tee alkuunkaan Jumalan mielen mukaisia tekoja, ei ole todellisesti uskossa. Toki voi olla tietämättömyyttä, jonka vuoksi vilpittömätkin uskovat elävät vastoin Jumalan tahtoa, eli ei pidä tuomita ennenkuin tutkii asiat tapauskohtaisesti. Mutta jos kyse on tietoisesta tottelemattomuudesta, voi hyvällä syyllä kyseenalaistaa onko sitä pelastavaa uskoa sydämessä ollenkaan.
Herman
 

Re: Kastetut Kristukseen

ViestiKirjoittaja todael » 05. Marras 2012 06:15

Tämä keskustelu on selvästi osoittanut, että me tahdomme pitää uskoa vain staattisena tilana, jossa ei saa olla mitään tekoja. Asetamme mielessämme vastakkain uskon ja teot. Raamattu ei tee näin. Raamattu opettaa että uudestisyntymisessä ihminen saa uskon Kristukseen, joka on uskon kuuliaisuutta Jumalan Sanaa kohtaan.

Tänä päivänä kun ihminen tulee uskoon, hänelle sanotaan - että kun sydämessäsi vain uskot Jeesukseen se riittää. Tämä on totta Raamatussa, mutta ihimisiä EI tule jättää tähän. Heidät tulisi heti ohjata Jumalan asettaman pelastusjärjestyksen mukaan astumaan uskon kuuliaisuuden tielle.

(1) Pelastuminen on yksin armosta, uskossa Kristukseen - tätä SILTI edeltää parannuksen tekeminen ja synnin tunnustaminen
(2) Usko Kristuksessa EI ole passiivista, vaan aktiivista - Jumala kehottaa ihmisiä upotuskasteelle, sekä että heidän puolestaan rukoillaan Pyhällä Hengellä täyttymistä


Monet tietoisesti jättäytyvät tilaan, jossa kaikki uskon teot ovat lain tekoja. Tämä on väärää opetusta, ja tekee uskovista hyvin passiivisia. Elävä usko on uskon kuuliaisuutta, ja tietoinen "vetäytyminen" siihen, että kyllä usko yksin pelastaa - on väärää jos sen verukkeella halutaan vältellä tai jopa kieltää Jumalan asettaman pelastusjärjestyksen.

Sanon suoraan, tänä päivänä ei ihmisiä johdeta uskoon enää raamatullisella tavalla. Puhutaan lempeästi uskosta, mutta uskon kuuliaisuus ja Jumalan asettaman pelastusjärjestyksen tunnustaminen on pahasti kadoksissa - ehkä tarkoituksella se pimitetään. Riittää kun kuuntelee joitakin evankeliumin julistajia - kukaan EI juurikaan puhu parannuksen tekemisestä, upotuskasteesta eikä Pyhällä Hengellä täyttymisestä. Miksi ??? Siksikö koska ne eivät liity pelastumiseen. Apostoli Pietarin mukaan ne liittyvät, ja vastauskoon tulleet tulisi johtaa HETI näiden asioiden keskelle, eikä alkaa "vatvomaan" ja "sotkemaan" asoita. Upotuskaste[kin] on tarkoituksella pimitetty, kuten Pyhällä Hengellä täyttyminenkin, ja sen rinnalla ihmisiä liiaksi tuuditellaan passiiviseen uskoon - kuten:
- "Ei upotuskaste Kristukseen pelasta, joten ei se ole tärkeää. Menet sitten kasteelle jos siltä tuntuu. Se on vain vertauskuvallista, ja seurakuntaan liittymistä."
- "Olet saanut Pyhän Hengen jo uskoontulemisessa, joten Hengellä täyttyminen ei ole tärkeää. Pyhän Hengen täyteys on vain määrätyille erityiseen palvelustehtävään asetetuille ihmisille."

Tällaiset opetukset ovat epäraamatullisia ja pimittävät tarkoituksella Jumalan asetaamaan pelastusjärjestykseen uskon kuuliaisuudessa lähtemisen.

Apostoli Paavali osoitti huolen aiheensa näissä asioissa:

(Apt.19:1-7)
1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia. 2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan". 3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella". 4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen". 5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen. 6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat. 7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.

Monilla omantuntoa vaivaa upotuskaste, ja siitä apostoli Pietari puhuukin.
1Piet.3:21 "Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena – joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta – Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,"

Upotuskaste Kristukseen pelastaa - sillä se on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Kristuksen ylösnousemuksen kautta. Jos omaantuntoasi soimaa tämä asia, se kannattaa heti laittaa kuntoon - verukkeet "usko riittää" ei sitä asiaa elämässäsi selvitä. Selitteleminen on aina merkki siitä, että ihminen kokee omantunnon ristiriitaa, jonka ihminen yrittää poistaa selittelemällä. Jumalan tahdon tekeminen tuo hyvän omantunnon ja antaa meille sen mitä Jumala tahtoo meille antaa.

Apt.2:38 "Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."

Sama on Pyhällä Hengellä täyttyminen. Se kuuluu jokaiselle uskovalle. Jos koet sydämessäsi että olet tätä asiaa väheksynyt, et ole sitä etsinyt, etkä Jumalalta pyytänyt - niin tässäkin tulee tehdä parannus. Väärä nöyryys on tässäkin monelle este - koemme itsemme niin huonoiksi, että Pyhän Hengen täyteys ei kuuluisikaan meille. Tämä on sielunvihollisen sekä väärien opettajien asettama valhe. Uskovia opetetaan elämään "hyvin", mutta heidän puolestaan ei rukoilla Pyhän Hengen täyttymistä - uskomme on usein järjellistä opillista väittelemistä, eikä Jumalan voimaa Kristuksessa. Näissä on ero.

1Tess.1:5 "..että meidän evankeliumimme tuli teidän tykönne, ei ainoastaan sanana, vaan myös voimana ja Pyhässä Hengessä ja suurella varmuudella – niinkuin tiedätte, millaisia me olimme teidän keskuudessanne, teidän tähtenne – "
-----------
Lopuksi

JUMALAN ASETTAMA PELASTUSJÄRJESTYS KRISTUKSESSA

Raamatullinen Jumalan asettama pelastusjärjestys Kristuksessa on seuraava:

(1) parannuksen tekeminen, katumus ja kääntymys
(2) uudestisyntyminen Jumalan Sanasta ja Hengestä
(3) upotuskaste Kristukseen
(4) Pyhällä Hengellä täyttyminen


Nämä eivät ole "domino"-palikoita joita voidaan mielivaltaisesti siirrellä eri paikkoihin. Kaikki nämä merkitsevät jokaiselle uskovalle paljon, joten mitään näistä ei tule vähätellä, vältellä tai selitellä pois. Rehellinen Jumalan tahdon etsiminen hyväksyy Jumalan Sanan opetuksen, ja ojentautuu sen mukaisesti.

Kaste ei koskaan edellä parannuksen tekemistä eikä uudestisyntymistä. Kaste ei uudestisynnytä eikä anna automaattisesti mielenmuutosta (siis kääntymystä pois synnistä). Kaste aina seuraa uudestisyntymistä, ei koskaan edellä sitä. Tämä silti ei kumoa Raamatun opetusta, että Jumala on säätänyt upotuskasteeseen pelastavan merkityksen.

Ainoat näistä jotka voivat mennä eri ajalliseen järjestykseen ovat upotuskaste ja Pyhällä Hengellä täyttyminen. Ihminen voi täyttyä Hengellä ennen kastetta tai sen jälkeen. Tärkeintä on astua uskon kuuliaisuudessa Jumalan Sanan mukaiseen pelastusjärjestykseen.

Upotuskaste on pelastava kaste, koska se uudestisyntymisen jälkeen antaa hyvän omantunnon todistuksen Jumalan tahdon tekemisenä ja liittää meidät uskon kuuliaisuuden tekona Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Upotuskaste ei ole seurakuntaan liittyminen, vaan kaste Kristukseen - sitoutuminen seuraamaan Kristusta Hänen kuolemansa sekä ylösnousemuksensa voimassa.


- todael
todael
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 25 vierailijaa

cron