Paavali puhuu UT:ssa kahdessa kohdassa seuraavasti:
(1) Room. 6:3-4 "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."
= Tätä kohtaa on opetettu, että kyseessä ei ole upotuskaste, vaan Pyhän Hengen kaste - kaste Kristukseen, ei olisi siis vesikaste vaan henkikaste.
(2) Gal. 3:27 "Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet."
= Samoin tätäkin kohtaa opetetaan tarkoittamaan yksistään henkikastetta. Jos näin olisi Paavali puhuisi suoraan Pyhällä Hengellä kastetuksi tulemisesta, mutta näin hän ei tee.
Miten siis on tarkoittavatko nämä kohdat vain henkikastetta ??
Apostoli Pietari julisti:
Ap.t. 2:38 "Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."
Tässä on selkeä apostolinen opetus uskoontulemisesta:
(1) Parannuksen tekeminen
(2) Upotuskaste Kristuksen nimessä
(3) Pyhän Hengen lahjan saaminen
Olen kuullut kovia saarnoja etenkin Baptisti seurakunnnissa, viitaten Gal.3:27, joissa on julistettu että kastamaton ihminen ei vielä ole pukenut päälleen Kristusta. Selvää on, että tottelemattomuus ja tietoinen Jumalan Sanan opetuksen kieltäminen ei voi johtaa ihmistä elämään Jumalan Hengen johdossa. Joillekin kysymys upotuskasteesta voi olla jopa tällainen. Ihminen selittää upotuskasteen pois, vetoamalla esim. lapsikasteeseen tai siihen että hän on täyttynyt Pyhällä Hengellä. Raamatun opetus on selkeä ja apostolien toiminta oli selkeää. Julistettiin Jumalan Sanaa ja Kristusta, kehotettiin ihmisiä tekemään parannus ja HETI ottamaan kaste Jeesuksen nimeen. Tämä on selvästi kadonnut, ja tietoisesti opetetaan pois päin upotuskasteen merkityksestä.
Merkitseekö siis Room. 6:3-4 sekä Gal. 3:27 vesikastetta ja henkikastetta ???
Ne merkitsevät molempia. Sillä elävä usko Jeesukseen on uskon tekoja - kuollut usko on kuollutta ja voimatonta.
Raamattu opettaa upotuskasteesta ja apostolien toiminnassa se oli välttämätön Kristukseen uskomiseessa. Tämän vähätteleminen on väärä opetusta.
Jaak. 2:20 "Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?"
Yhteenkasvaneina Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen merkitsee:
(1) parannuksen tekemistä
(2) uudestisyntymistä
(3) upotuskasteen ottamista Jeesuksen nimeen
(4) Pyhällä Hengellä täyttymistä
KAIKKI nämä toimivat elävässä uskossa ja ovat Jumalan asettamina Kristuksessa annetun pelastukseen liityviä rakenteita. Emme saa poistaa näistä mitään, opettaa pois näistä mitään. Lapsikaste on sotkenut Jumalan pelastusjärjestyksen ja monet opettavat että lapsikaste on kelvollinen vesikaste Jumalan edessä. Näin ei voi olla, sillä vesikaste aina tapahtuu oman henkilökohtaisen suostumuksen perustalta käsin, ja siksi ei voida vedota lapsikasteeseen, raamatullisen upotuskasteen ohittamiseksi.
1Piet. 3:21 "Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena – joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta – Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,"
= Pietari sanoo selvästi että kaste pelastaa Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta. 1Piet.3:21 käyttää juuri kasteesta puhuessa UT:n kreikassa sanaa σώζω sozo (sode'-zo) "pelastaa". Täten vaikka 1Piet.3:20 käyttääkin eri sanaa [siis διασώζω diasozo (dee-as-owdz'-o)] >"pelastua jonkin kautta" - Pietari selvästi puhuu upotuskasteesta osana Jumalan tekemää pelastusta Kristuksessa.
Pietari selvästi yhdistää Kristuksen ylösnousemuksen upotuskasteessa olevaan hyvän omantunnon sekä uskon kuuliaisuuden kautta tapahtuvaan pelastumiseen.
Kristuksen pelastus annetaan uskossa Häneen - jota seuraa elävä usko ja kuuliaisuus Jumalan Sanaa kohtaan. Tähän liittyy niin upotuskaste kuin Pyhällä Hengellä täyttyminen.
- todael