IHMINEN MINKÄ ARVOINEN OLET ?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

IHMINEN MINKÄ ARVOINEN OLET ?

ViestiKirjoittaja todael » 30. Joulu 2010 08:34

Ihminen, minkä arvoinen olet ?

Esillä oleva lyhyehkö teksti on syntynyt ystäväpiirissäni aborttia pohtineen (nyt itsemurhassa kuolleen) nuoren naishenkilön elämäntilanteen johdosta. Pitkän rukoustaistelun jälkeen menetimme tämän tytön.

Kirjoittaja toisaalla ihmettelee, että näinkin vahvasti yhteiskunnallista elämää ja etenkin ihmiselämän oikeuden perustaa koskettavaa aihetta ei käsitellä julkisessa mediassa juuri lainkaan.

Seksuaalinen vallankumous modernissa yhteiskunnassa

1960-luvulla maailma koki Yhdysvalloissa uudenlaisen vallankumouksen. Tätä laajaa vallankumouksellista ilmiötä alettiin kutsua seksuaaliseksi vallankumoukseksi. Alfred Kinsey (http://fi.wikipedia.org/wiki/Alfred_Kinsey) on eräs vahvin 1900-luvun seksuaalisen vallankumouksen ”isä”. Hyönteistutkija, joka heitti viimeisetkin moraalin rippeet roskakoriin ja ryhtyi keräämään ja analysoimaan Rockefeller-säätiön rahallisella tuella "seksuaalista aineistoa" muillakin kuin omilla empiirisillä "tutkimuksilla". Kinsey yritti tieteellisesti määritellä mitä ihmisen seksuaalisuus oli. Kinsey ei säästänyt edes omaa isoäitiään seksuaaliselta tutkimukselta, saati edes eläimiä. Hänen "tutkimuksen tulokset julkaistiin kahtena bestseller-raporttina. Miehen seksuaalinen käyttäytyminen ilmestyi 1948 ja Naisen seksuaalinen käyttäytyminen 1953. Kumpaakin myytiin paljon: ”Mies-kirjaa” yli 500 000 ja ”nais-kirjaakin” yli 300 000 kappaletta ja ne käännettiin 11 kielelle." (otteita : Secret History: Kinsey's Paedophiles)

Kinseyn tutkimusten synnyttämät raportit olivat likeisessä yhteydessä yleisen yhteiskunnallisen seksuaalisuuden muuttumisessa. 1960-luvulla Masters and Johnson tutkimusryhmä (http://en.wikipedia.org/wiki/Masters_and_Johnson) julkaisi oman tutkimuksensa seksuaalisuuden fysiologiaan, rikkoen vanhaksi määriteltyjä tabuja ja väärinkäsityksiä, jotka selvästi rinnastuivat aikaisemmin Kinseyn aikaansaamiin tuloksiin

Silti kaikkein “filosofisin” ideologia seksuaalisen vallankumouksen tapahtumiseen 1960-luvulla juontuu brittiläisen kirjailijan, okkultistin, maagikon ja mystikon Aleister Crowleyn (http://fi.wikipedia.org/wiki/Aleister_Crowley) kirjoittamista teoksista. Vastaavaa moraalitonta ihmiskäyttäytymistä aikaansaava pääteos oli juuri Crowleyn ”Lain Kirja” (http://fi.wikipedia.org/wiki/Liber_AL_vel_Legis) Kirjaan perustuen ja siitä johtuen hän Egyptissä perusti ”Thelema”-uskonnon (http://fi.wikipedia.org/wiki/Thelema).

“Theleman keskeinen laki on "Tee mitä tahdot" (Do what thou Wilt). ”

Myöhemmin Aleister Crowleyn opit rantautuivat Yhdysvaltoihin, ja toimivat ns. hippi-liikkeen eräänä perusfilosofiana. Mielenkiintoista on nähdä myös populaarikulttuurin likeinen yhtymäkohta Crowleyn oppeihin. Esim. Beatles levynsä ”Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band” kansikuvassa esittelee Crowleyn kasvot, mainitsematta Led Zeppelin kitaristi Jimmy Pagen yhteyksistä Crowleyn okkultismiin. Crowley yhdisti ”Thelema”-uskontoonsa ”Sex-Magik” (http://en.wikipedia.org/wiki/ Sex_magic) rituaaleja, joissa orgasmia käytettiin noituuteen liittyvänä toimintana. Samaa ”Sex-Magik” ideologiaa ovat esitelleet populaari musiikin alueella esim. Red Hot Chili Peppers levyllä ” Blood Sugar Sex Magik” sekä Ciara kappaleessaan Love Sex Magic. On siis selvää että samainen ideologia on levitetty nuorison ajatusmaailmaan juuri populaarimusiikin välityksellä. Näin siis monien tekijöiden kautta vapaan rakkauden, ihmisen vapaan seksuaalisen ilmaisun ja huumeiden muodostama liike horjutti juuri yhteiskunnassa avioliittoon ja perheen olennaiseen rakenteeseen perustuvia rakenteita. Ihmisen vapaus ilmaista itseään ja etsiä itsestään uusia elämänvoimia vaati vanhojen tabujen ja yhteiskunta rakenteiden uudelleen arvioimista. Näin syntyi seksuaalinen, ihmisvapautta julistava vallankumous.
Nyky-yhteiskunta jossa elämme, suosii edelleen Crowleyn ideologiaa ihmisen itsenäisestä vapaudesta ja siitä, että hallitsevat ihmistä rajoittavat rakenteet ovat vain esteitä ihmisen seksuaalisen itseilmaisun tiellä. Itsekeskeisyys ja omahyväinen nautinnon pääkeskeisyys ovat syntyneet pääasiallisiksi tekijöiksi nyky-yhteiskunnan seksuaalisessa elämässä. Seksi on pahimmillaan muodostunut kertakäyttöiseksi ”nautintoaineeksi”, jossa todellinen sitova ihmissuhteen rakenne ei enää ole läsnä, eikä tarpeellinen. Toisen hyväksikäyttäminen on muodostunut kokemuksellisuuden ja itsekeskeisen nautinnon päämääräksi.
”Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja…. Sillä ihmiset ovat silloin… hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia..” (2Tim.3:1-4)

Vastuuttomuuden hedelmä


Abortti on ikivanha ihmiskunnan vitsaus. Jo vuonna 1920 Lenin laillisti abortin Neuvostoliitossa. (http://en.wikipedia.org/wiki/Abortion_in_Russia) Abortti ei yksin ainoastaan edusta seksuaalisen moraalittomuuden hedelmää, vaan kyseenalaistaa juuri ihmiselämän arvomääreiden rakenteita. Yhteiskunta pahimmillaan määrittelee ihmiselämän hyödyllisyyden ja sen arvon, niiden perusteiden valossa joissa yhteiskunta itse niistä parhaiten hyötyy. Tästä eräänä esimerkkinä on muinaisen Rooman ”barbaarinen” kulttuuri. Roomalainen Cicero (106-143 j.Kr) mainitsee teoksessaan De Legibus 3.8 seuraavaa : ”epämuodostuneet (vammaiset) lapset tulee surmata”. Plutarch teoksessaan Moralia 2.171D puhuu äideistä jotka ilman kyyneltä ja surua antavat lapsensa surmattavaksi. Päinvastoin juutalainen historioitsija Josephus kirjoittaa teoksessaan Against Apion 2.202 “laki määrää kaikki jälkeläiset kasvatettaviksi ja kieltää naisen aikaansaamasta keskenmenoa (to cause abortion) tai muuten tuhoamasta sikiötä.” (tiedot : ESV Study Bible)
Apostolisten isien kirjoituksissa Didakhe 2:2 (kahdentoista Apostolin opetus) v. 85-110 j.Kr kirjoittaa aborttista seuraavasti (Heikki Koskenniemen käännös) :
”Älä tapa, älä tee aviorikosta, älä häpäise poikia, älä harjoita huoruutta, älä varasta, älä harjoita noituutta, älä sekoittele myrkkyjä, älä surmaa lasta lähdettämällä äläkä tapa sitä kun se on syntynyt.”
Englanninkielinen käännös kääntää ”..älä surmaa lasta lähdettämällä..” (you shall not abort a child) > “älä aiheuta keskenmenoa (syntyvälle) lapselle…” Aivan kuten juutalainenkin etiikka, niin myös varhaiskristillinen ymmärrys apostolien opetuksesta kielsi selkeästi abortin, raskauden keskeyttämisen.
Suomessa abortti on astunut voimaan 1970 kesällä. Voimassa oleva laki tarjoaa mahdollisuuden sosiaalisin perustein tapahtuvaan raskaudenkeskeyttämiseen. Suomessa ei lain mukaan enää tarvitse puolustaa syntymätöntä elämää, jos äiti näin valitsee. (kirjasta ”Äänetön Huuto”)

Jumala rakastaa jokaista ihmistä ja jokainen ihmiselämä on Jumalalle arvokasta ja suunnattoman tärkeää.

”Minä kiitän sinua siitä, että olen tehty ylen ihmeellisesti; ihmeelliset ovat sinun tekosi, sen minun sieluni kyllä tietää. Minun luuni eivät olleet sinulta salatut, kun minut salassa valmistettiin, kun minut taiten tehtiin maan syvyyksissä. Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennen kuin ainoakaan niistä oli tullut.” (Psal.139:14-16)
Sanoissa ” Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani” näemme että Jumalan antama elämä on todellista jo syntymättömässä elämässä. Hedelmöittyminen on elämän alku ja se edustaa Jumalan silmissä yhtä arvokasta elämää kuin syntynytkin ihmiselämä. Jumalan näkökulma elämän syntyyn ja sen arvokkuuteen ei perustu ihmisviisauden määrittelemiin perusteisiin, vaan siihen että Hän itse aloittaa ihmiselämän heti jo hedelmöittymisestä.

Nykyään abortti on saanut vahvan ”pakanallis-myyttisen” luonteen esim. ranskalaisen Ginette Parisin kirjassa ”Sacrament of Abortion” 1992 (Abortin Sakramentti) (http://www.amazon.com/Sacrament-Abortio ... 0882143522) Ginette hakee teoksessaan abortille outoa uskonnollista ”elämän/kuoleman” merkitystä. Hän sanoo ”Abortti koskee rakkautta, elämää ja kuolemaa” Hänen mukaansa abortti on ”pyhä-toimitus” (sacred act), jossa heijastuu ennemminkin äidillisyyden vastuu, eikä suinkaan sen vastuuttomuus. Hän johtaa ajatuksia kreikkalaisen jumalattaren Artemiksen myytistä, ja näkee Artemiksen rohkaisevan modernia naista tietoisuuteen elämän kuolevaisuudesta, kuoleman väistämättömyydestä ja olemuksesta ekologisessa järjestyksessä. (http://ginetteparis.com/psychologyofabo ... rtion.html) Muinaisessa Efesoksessa Artemis ei muistuttanut enää kovin paljon Kreikan "sydänalueiden" neitsytjumalatarta vaan enemmänkin suurta äitijumalatarta ja hedelmällisyyden jumalattaria. Ginette puolustaa naisen päätäntä valtaa, ja osaltaan rohkaisee naista näkemään kuoleman vapauttavan ja ”sakramentaalisen” luonteen. Tällaiset puolustus sanat aborttia kohtaan ovat järjettömiä ja täysin mielipuolisia. Uhraava äidin rakkaus abortissa kuolevaa lastansa kohtaan olisi kuin kaunis romanttinen runo, jonka varjoon kätketään ihmismurhan hiljaiset huudot. Äidin päätösvalta lapsen kuolemasta kätkettäisiin kalpean ja valheellisen rakkauden varjokuvaksi. Kuolema mukamas vapauttaisi kärsivän lapsen kohtalostaan ja näin abortti olisikin äidin osoittama rakkauden teko lastaan kohtaan.

Ajatus siitä että abortti olisi uhri, ei ole kaukaa haettua. Pohtiessamme abortin syitä ja perusteita, voimme todeta että pohjimmiltaan abortissa nainen asettaa oman elämänsä syntyvää elämää tärkeämmäksi. Olivat sitten perustelut millaiset hyvänsä. Olisiko tässä kysymys juuri itsekeskeisestä ajattelusta, oman eduntavoittelusta ja törkeästä vastuuttomuudesta. Hedonistinen maailmankatsomus keskittyy yksin ihmisen oman edun säilyttämiseen, ja täten on valmis luopumaan jopa ihmiselämästä oman elämänsä edun tähden. Vammainen lapsi olisi taakka, jota moderni nykynainen tuskin jaksaisi elämässään kantaa. Tällainen itsekeskeisen ja hedonistisen elämän palvonta on pahimmillaan riivaajien palvontaa, joka aikaansaa yhä syvemmän väheksynnän niitä elämän arvoja kohtaan, joissa toinen ihminen on vastuullamme. Ihmisen syvin itsekkyyden muoto halveksua toista ihmistä on syvin demoninen ilmentyminen ihmisen elämässä
”He palvelivat heidän jumalankuviansa, ja niistä tuli heille paula. Ja he uhrasivat poikiansa ja tyttäriänsä riivaajille. He vuodattivat viatonta verta, poikiensa ja tyttäriensä verta, uhraten heidät Kanaanin epäjumalille, ja maa saastui veriveloista. Näin he saastuttivat itsensä töillään ja olivat haureelliset teoissansa.” (Psalm.106:32-39)
Valitettavasti käsitteemme epäjumalanpalvonnasta harvoin ymmärtää sitä, kuinka paljon nyky-yhteiskunnassa vaikuttava oman kauneuden ja itsenäisyyden palvonta ovat täysin samaa alkujuurta. Me tuskin uhraamme abortissa lapsiamme Kanaanin epäjumalille, mutta me silti uhraamme heitä oman hedonistisen elämänkatsomuksemme ylläpitämiseksi. Emme tahdo pysähtyä ja pohtia elämämme perusperiaatteita, vaan tylysti murskaamme edessämme olevat esteet, jotta yhä enenevästi voimme jatkaa itsekeskeistä ja omahyväistä elämäämme. Uhrina usein ovat juuri syntymättömät lapset jotka maksavat suuren hinnan oman vapautemme ja hedonistisen elämänkatsomuksemme seurauksista. Pahuus kätkeytyy oman itsenäisen ja itsekkään päätäntä vallan kavalaan pukuun.

Jumalan tuomio lankesi niiden päälle jotka surmasivat kohdussa olevat lapset.

” Niin Hasael sanoi: “Minkä tähden herrani itkee?” Hän vastasi: “Sen tähden, että minä tiedän, kuinka paljon pahaa sinä olet tekevä israelilaisille: sinä pistät heidän varustetut kaupunkinsa tuleen, sinä surmaat miekalla heidän valiomiehensä, sinä murskaat heidän pienet lapsensa ja halkaiset heidän raskaat vaimonsa”. (2Kun.8:12, kts. Aamos 1:13)

”Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.” (Matt.15:19)

Ota elämä vastaan, ja anna toisen elää

Koko ihmissuku on pimeyden vallassa ja synnin sitomia. Synnin velka on Jumalan tuomio, joka lepää jokaisen ihmisen yllä, ennen kuin ihminen saa syntinsä anteeksi. Niin abortin tekijä, kuin abortin haluava syyllistyvät viattoman ihmisen murhaan. Jumala on tuomitseva nämä teot kohdallasi, ellet käänny Hänen puoleensa ja ota vastaan pelastusta Jeesuksessa Kristuksessa. Et voi sovittaa tekojasi millään muulla tavalla, kuin vastaanottamalla pelastuksen, syntien anteeksisaamisen, uudestisyntymisen Jeesuksessa Kristuksessa.
Jos harkitset aborttia, toivon että voisit vakavasti pysähtyä miettimään siitä syntyviä seurauksia, ihmiselämän arvoa ja Jumalan ihmiselämälle antamaa merkitystä.

Ota elämä vastaan Jeesuksessa ja anna toisen elää.
todael
 

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa

cron