Laittomuus ja rakkauden kylmentyminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Laittomuus ja rakkauden kylmentyminen

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Huhti 2026 09:54

*
Lopunajan toinen evankeliumi vs aito evankeliumi:

Ennen Jeesuksen tulemusta lopunajan toinen evankeliumi korostaa eroa aidon evankeliumin ja pelkkään inhimilliseen miellyttämiseen tai valheeseen perustuvan opetuksen välillä, jossa Jeesus ei ole keskiössä.

Opetus, joka ei perustu ristiinnaulitun ja ylösnousseen Kristuksen pelastustyöhön, nähdään "toisena evankeliumina", joka ei pelasta.

Uusi testamentti varoittaa lopun aikoina nousevista vääristä profeetoista ja vääristä opettajista, jotka eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin. Se lopunajan toinen evankeliumi vääristää armon lupaukset luvaksi elää synnissä.

Uudessa testamentissa, varoitetaan, että lopunaikoina esiintyy eksytystä, joka kääntää Jumalan armon irstaudeksi, mikä tarkoittaa armon käyttämistä verukkeena moraalittomuudelle.

Aito evankeliumi kutsuu pyhitykseen, kun taas vääristelty versio lupaa pelastuksen ilman parannusta.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

Re: Laittomuus ja rakkauden kylmentyminen

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Kesä 2026 13:56

*
Oikea evankeliumi vs. väärä evankeliumi

Paavali ja Silas heitettiin vankilaan. Sitten keskiyöllä sattui ankara maanjäristys. Vankilan perustukset järkkyivät. Kaikki ovet aukesivat ja kaikkien kahleet irtosivat. Vanginvartija heräsi ja näki vankilan ovet avoimina, hän veti miekkansa esiin ja aikoi surmata itsensä, koska luuli vankien karanneen. Paavali huusi kovalla äänellä: "Älä tee itsellesi mitään pahaa! Me kaikki olemme täällä". ( Voit lukea kotona Ap.t. 16:16 - 34 ).

Vartija pyysi valoa, ryntäsi sisään ja heittäytyi vavisten Paavalin ja Silaksen eteen. Hän vei heidät ulos ja sanoi; "Herrat, mitä minun pitää tehdä, että pelastuisin?"

Ap.t. 16:31 Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".

Se on parannus ( kreik. metanoia, mielenmuutos ) ja koko elämän suunnanmuutos ja ajattelutavan muutos, jossa ihminen kääntyy kohti Jumalan armoa ja luottaa Jeesukseen.

Kun vartija havahtui tilanteensa hätään. Mielenmuutos alkaa aina oman avuttomuuden tiedostamisesta. Mielenmuutos johtaa konkreettisiin tekoihin ja elämäntavan muutokseen, mikä näkyi myös vanginvartijan kohdalla.

Evankeliumiin kuuluu parannus ( mielenmuutos ). Parannus ymmärretään juuri suunnanmuutoksena, jossa ihminen kääntyy pois synnistä ja luottaa Jumalan armoon. Elämän suunnanmuutoksen ja mielenmuutoksen ohessa vastaanotetaan Jeesuksen Herraksi ja Vapahtajaksi uskon kautta, niin pelastuu Jumalan armosta.

Ja uudestisyntyminen koetaan sydämessä, silloin pääsee sisään Jumalan valtakuntaan.

Irrallisen Raamatun jakeen ( jonka mukaan usko Jeesukseen ilman parannusta riittää ) irrottaminen asiayhteydestään johtaa koko sanoman tarkoituksen vääristymiseen. Silloin se on väärä evankeliumi. Koska evankeliumiin kuuluu parannus ( mielenmuutos ja elämän suunnanmuutos ).

Yhden irrallisen jakeen nostaminen - jossa usko Jeesukseen tulkitaan ilman parannusta riittäväksi - hävittää Raamatun kokonaissanoman.

Mark. 1:15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".

Ap.t. 3:19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,

Niin, parannus kuuluu evankeliumiin. Raamatulliseen sanomaan kuuluu kuitenkin aina myös kutsu kääntyä väärältä tieltä ja vastaanottaa Jumalan armo. Aito armo ja parannus kulkevat käsi kädessä. Mutta tulee se aika, ja se on jo tullut, että vääristynyt evankeliumi ei julista parannusta. Armo halpuutetaan. Armo tulkitaan väärin synnin luvaksi.

Se sanoo, että ilman parannusta usko Jeesukseen riittää ja armo antaa luvan elää synnillisesti tekemättä mitään parannus. Raamatussa puhutaan, että Jumalan armo käännetään irstaaksi, se tulee siitä, että parannus jätetään kokonaan pois ja sitten eletään synnillisesti vääristyneen armon mukaan.

Juud. 1:4 Sillä teidän keskuuteenne on pujahtanut eräitä ihmisiä, joiden jo aikoja sitten on kirjoitettu tulevan tähän tuomioon, jumalattomia, jotka kääntävät meidän Jumalamme armon irstaudeksi ja kieltävät meidän ainoan valtiaamme ja Herramme, Jeesuksen Kristuksen.

Juud. 1:4 kohdassa luetaan, että he kieltävät Jeesuksen. Tämä ei välttämättä tarkoita suoraa kieltämistä, vaan sitä, että he eivät tottele Häntä, vaikka käyttävätkin Hänen nimeään. Jeesus sanoo; "ei jokainen, joka sanoo Minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee Minun taivaallisen Isän tahdon" ( Matt. 7:21 ).

Se tarkoittaa, että he kieltävät Jeesuksen teoillaan tottelemattomuuden takia. Tottelemattomuus on syntiä ( 1Sam. 15:23 ).

Jumalan todellinen armo ei anna lupaa jatkaa syntiä, vaan antaa voiman ja halun elää Jumalan tahdon mukaisesti. Armo toimii Pyhän Hengen vaikuttamana muutoksena ihmisessä. Jumalan armo tarkoittaa ihmiselle osoitettua anteeksiantoa, rakkautta ja pelastusta, jota ei voi ansaita teoilla, hyveillä tai suorituksilla.

Tiit. 2:11 Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille

12 ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,

Fil. 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

Ef. 2:8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -

9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.

Väärä evankeliumi julistetaan ilman parannusta ja armo halpuutetaan kääntämällä irstaaksi ja käytetään halpaa armoa lupana synnille. Se on "luopumuksellinen ( väärä ) evankeliumi", jossa tietämättömästi luopuu Jeesuksesta, vaikka käytetään edelleen Jeesuksen nimeään ja pidetään itseään kristittynä, mutta Jeesus ei heitä tunne.

Luuk. 13:27 Mutta hän on lausuva: 'Minä sanon teille: en tiedä, mistä te olette. Menkää pois minun tyköäni, kaikki te vääryyden tekijät.' ( Jeesus )

Raamatussa ilmoitetaan ajasta, jolloin ihmiset eivät enää kestä tervettä oppia ja haalivat itselleen korvausteologiaa, joka on osittain jätetty pois sanoman kokonaisuudesta.

Tämä tarkoittaa juuri siitä, että ihmiset haluavat kuulla vain sellaista opetusta, joka miellyttää heitä itseään, vaikka se olisi valheellista. He etsivät opettajia, jotka sanovat sen, mitä he haluavat kuulla, sen sijaan, että he kuuntelisivat totuutta.

2Tim. 4:3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia

4 ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.

Mutta Jeesus sanoo; 'joka tekee syntiä, on synnin orja'. Synnillä tarkoitetaan tekoja tai asioita, jotka erottavat ihmisen Jumalasta. Raamattu vertaa syntiä riippuvuuteen tai orjuuteen, jossa ihminen ei enää itse hallitse omia tekojaan tai ajatuksiaan, vaan paha tai itsekeskeisyys ottaa hänestä vallan.

Joh. 8:34 Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.

Jeesus kuitenkin lupaa: "Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, te olette todellisuudessa vapaita." Tämä tarkoittaa sitä, että Jeesuksen kautta synnin tunnustaessaan ihminen voi saada anteeksiannon ja voiman vapautua synnin otteesta.

Joh. 8:36 Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.

Oletko joskus miettinyt ihmetellen, miksi se on synti?

Oikeastaan saatana on luonut nämä synnit - maailman syntiinlankeemuksen kautta. Saatana ja maailman lankeemus nähdään synnin alkulähteenä. Ihmiskunnan lankeemuksen seurauksena perimme turmeltuneen luonnon ja taipumuksen pahaan. Nämä ovat puolestaan niitä yksittäisiä tekoja, ajatuksia tai laiminlyöntejä, joihin me ihmiset itse syyllistymme arjessamme.

Vaikka taipumus syntiin on ihmisessä, pahan alkuperä ja houkutus liitetään perinteisesti juuri Saatanaan. Isä meidän rukouksessa sanotaan; "äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta".

Matt. 6:13 äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, [sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen].

Kristus sanoo; "Päästä meidät "Pahasta", ja viittaa Saatanaan. Kreikankielisessä tekstissä sana πονηρου on maskuliinimuoto, joka viittaa kirjaimellisesti "Pahaan" tai "Pahanvaltaan" eli persoonalliseen Saatanaan.

Taivasten valtakunta on armolahja, jota ei voi saavuttaa pelkillä inhimillisillä ansioilla ja hyvillä teoilla. Se vaatii lapsenkaltaista uskoa, sydämen uskoa Jeesukseen.

Matt. 18:3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.

Matt. 18:5 Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.

Ei voi päästä taivaaseen ilman lastenkaltaista uskoa, jolla pelastuu uskomalla Jeesukseen.

Sananl. 14:12 Miehen mielestä on oikea monikin tie, joka lopulta on kuoleman tie.

Raamattu luettelee useissa kohdissa syntejä ja paheita, joiden harjoittajat eivät peri Jumalan valtakuntaa. Tunnetuin näistä luetteloista on Uudessa testamentissa, jossa varoitetaan harhaan joutumisesta.

1.Kor. 6:9 Ettekö tiedä, etteivät vääryydentekijät peri Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät haureelliset eivätkä epäjumalanpalvelijat, eivät avionrikkojat, irstailijat eivätkä homoseksuaalisuuden harjoittajat,

10 eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät peri Jumalan valtakuntaa.

Ef. 5:5 Sillä sen te tiedätte ja tunnette, ettei yhdelläkään haureellisella eikä saastaisella eikä ahneella - sillä hän on epäjumalanpalvelija - ole perintöosaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnassa.

Hebr. 13:4 Avioliitto pidettäköön kunniassa kaikkien kesken, ja aviovuode saastuttamatonna; sillä haureelliset ja avionrikkojat Jumala tuomitsee.

Aika on tulossa - ja itse asiassa jo tullut - , jolloin moni antautuu irstauksilleen. Sen takia totuuden tie häpäistään.

2Piet. 2:2 Ja moni on seuraava heidän irstauksiaan, ja heidän tähtensä totuuden tie tulee häväistyksi;

Kristinuskosta luopuminen ja hengellinen rappio tulee ilmi ennen Jeesuksen paluuta. Raamatussa kerrotaan luopumuksesta ja sitä seuraavasta Hänen paluustaan. Ihmispelon takia ei uskalleta sanoa asioita suoraan, sillä pelätään vainotuksi joutumista. Mutta Jumalaa tulee kuitenkin pelätä, koska Hänellä on valta hukuttaa.

Matt. 10:28 Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.

Jumalan pyhä pelko on ihmispelkoa parempi, koska se vapauttaa muiden mielipiteiden orjuudesta ja johtaa todelliseen vapauteen.

Sananl. 29:25 Ihmispelko panee paulan, mutta Herraan luottavainen on turvattu.

Luuk. 24:45 Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.

Ps. 25:9 Hän johdattaa nöyriä oikein, hän opettaa nöyrille tiensä.

Jumala on lähettänyt ainoan Poikansa maailmaan, koska Hän rakastaa maailmaa. Jeesus, joka on synnitön, otti vapaaehtoisesti kantaakseen kaikkien ihmisten synnit ja kärsimyksen ristillä. Hän kärsi rangaistuksen, joka olisi kuulunut meille.

Room. 5:8 Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme.

Hänen vuodatettu verensä on sovitus, jonka kautta kaikki synnit annetaan anteeksi. Jeesus tulee noutamaan omiansa, jotka ovat pesty Jeesuksen verellä puhtaiksi.

1Joh. 1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

Luopumus nähdään laittomuutena, mikä tietää, että Jeesuksen tulemus on lähellä.

2Kor. 6:2 Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut". Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä.

Ap.t. 2:40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".

Hebr. 7:25 jonka tähden hän myös voi täydellisesti pelastaa ne, jotka hänen kauttaan Jumalan tykö tulevat, koska hän aina elää rukoillakseen heidän puolestansa.

Matt. 11:29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.

Ps. 119:105 Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni.

Jer. 31:3 Kaukaa ilmestyy minulle Herra: "Iankaikkisella rakkaudella minä olen sinua rakastanut, sentähden minä olen vetänyt sinua puoleeni armosta.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu