Raamatullinen seurakunta - Millainen sen tulisi olla?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Raamatullinen seurakunta - Millainen sen tulisi olla?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Marras 2022 11:26

*
Ef. 4:14 Silloin emme enää ole alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja ovat kaikkien opintuulten heiteltävinä ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa, Raamattu kansalle

Siinä sanotaan; "kaikkien opintuulten heiteltävinä". Mua alkoi mietityttää mitä eroa jyvillä ja akanoilla on. :roll: :think2:

Sitten katsoin googlella ja siinä sanotaan että akanat ovat jyvien käsittelyn jäännöksiä eli akanat ovat jyvistä jauhettaessa irronneita kuoria. Lainatut tekstit googlesta.

Sitten mulla alkoi avautua mitä on akanat. :idea: Muistan nähneeni sen ehkä tv:sta tai jostain videosta että kun puhdistettiin jyviä ja samalla puhdistetut jyvät putosi suoraan sellaiseen liinaan mutta akanoita jotka olivat pelkästään tyhjiä kuoria, tuuli tempasi mukaan pois. Siinä on hyvä vertauskuvallinen opetus.

Efesolaiskirjeen (4:14) mukaan kaikenlainen oppi tempaa sen mukaan heiteltävänä pois eikä pitäydy Kristukseen.

Ps. 1:4 Niin ei ole jumalattomien laita, vaan he ovat kuin akanat, joita tuuli lennättää. Raamattu kansalle

Tekstit "akanat, joita tuuli lennättää" viittaa Efesolaiskirjeeseen (Ef. 4:14) joka puhuu juuri siitä samasta asiasta.

Sitten Psalmin mukaan he eivät ole "jumalattomia" (uskosta osattomia) vaan he ovat kuin akanat joita kaikki opit lennättää. Mitä akanoihin tulee; he ovat pelkästään tyhjiä kuoria ilman siemeniä joita kaikki opit lennättää.

Se tuo mieleen sellaiset uskonnolliset ihmiset ja sellaiset uskovat jotka elävät kaikenlaisten oppien heiteltävinä. Kun erotetaan jyvät akanoista ja viedään jyvät Herran aittaan mutta poltetaan akanat tulessa.


Oppi seurakuntakäsityksestä tulee pitäytyä yksin Häneen joka on seurakunnan pää (ykseys). Efesolaiskirjeen mukaan suostumme kasvamaan rakkaudessa voiman mukaan Häneen joka on pää silloin siinä meillä usko ojentautuu kohti Häntä päin ja silloin pääsemme ykseyden kautta uskolla Kristuksen tuntemisessa Kristuksen täyteyden (Ef. 4:13, 15).

Elävä uutinen sanoo; "päämäärä on että me kaikki uskoisimme Jeesukseen, Jumalan Poikaan ja tulisimme uskossamme aikuisiksi - niin että Kristus täyttäisi kokonaan meidän olemuksemme" (Ef. 4:13). Ja "sen sijaan meidän puheitamme, toimintaamme ja koko elämäämme ohjaavat rakkaus ja totuus, jotka liittävät meidät yhä lujemmin Kristukseen. Hän on ruumiinsa, siis seurakunnan, pää," (Ef. 4:15).

Kristuksen täyteydellä Hän pääsee vaikuttamaan seurakuntaan ykseydestä käsin.

Toisessa Raamatun kohdassa elävän uutisen mukaan sanotaan; "miehet, rakastaa vaimoanne niin kuin Kristus rakasti seurakuntaa (jolla on se seurakuntakäsitys ykseydestä): hän kuoli sen puolesta tehdäkseen siitä Jumalan sanan välityksellä pyhän ja puhtaan. Näin hän saisi Isän tahtonsa mukaan aikaan seurakunnan, jossa ei olisi ainuttakaan tahraa eikä ryppyä tai muuta virhettä, vaan joka olisi pyhä ja moitteeton" (Ef. 5:25-27).

Siinä Jumala asettaa totuudessa pyhitetyn seurakunnan eteensä kirkastettuna mutta se ei tarkoita että seurakunta olisi oleva valmis olla täydellinen kaikista pois vaan se suostuu ottamaan vastaan Jumalan kehotuksen voidakseen kasvaa rakkaudessa Häneen joka on seurakunnan pää (ykseys).

Johanneksen kirjeessä sanotaan elävän uutisen mukaan; "joka tottelee minua, myös rakastaa minua, ja koska hän minua rakastaa, Isä rakastaa häntä, ja minäkin rakastan ja ilmaisen hänelle itseni", ja "Jeesus vastasi: siksi että ilmaisen itseni vain sellaiselle joka rakastaa ja tottelee minua. Myös Isä rakastaa häntä, ja me tulemme ja jäämme hänen luokseen" (Joh. 14:21, 23).

Se tarkoittaa että kun suostuu kasvamaan rakkaudessa Häneen joka on seurakunnan pää (ykseys) ja noudattaa Hänen tahtoaan seurakuntakäsityksestä (ykseys). Silloin usko ojentautuu kohti Häntä koska Jeesus ilmaisee itseään hänelle ja siinä seurakuntakäsitys ykseydestä alkaa avautua hänelle ja samoin Herran tahto seurakuntakäsityksestä (ykseys) hänelle avautuu, siinä ymmärrys lisääntyy.

Viime huhtikuusssa olin mukana zoomilla seurakuntatapahtumassa ja se oli hengellinen päivä silloin koin hengessä muuri ja puutteenalaisuus koska Jumala paljasti mulle kun suostuin (ja suostun edelleen) kasvamaan rakkaudessa Häneen joka on pää (seurakunnan pää ja ykseys).

Sitten viime syyskuussa oli toinen hengellinen päivä seurakunnassa. Mutta Kristuksen takia jätin sen pois eli Kristus on seurakunnan pää, jonka takia jätin sen pois. Koska haluan kasvaa rakkaudessa Häneen joka on seurakunnan pää (ykseys) jonka takia jätin viime syyskuun seurakuntatapahtuman pois.

Kyse on rakkaudessa kasvamisesta Häneen pää joka on seurakunnan pää (ykseys) niin kuin samalla tavalla Kristus rakasti seurakuntaa ja kuoli sen puolesta asettaakseen seurakunnan eteensä kirkastettuna Jumalan tahdon mukaan. Kristus noudatti Isän tahtoaan asettaakseen seurakunnan eteensä kirkastettuna.

PP tuossa kirjoitti: "olemme jyvien ja akanoiden erottelemisen vaiheessa tässä lopunajassa". Kun Jeesus tulee, meidät erotetaan niin kuin jyvät akanoista.

Efesolaiskirjeessä puhutaan että Jumala asettaa toiset apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi Kristuksen ruumiin (seurakunnan) rakentamista varten (Ef. 4:11-12).

Joten antakaamme Jumalan kasvattaa meitä kunhan suostumme Jumalan tahtonsa mukaan kasvamaan rakkaudessa Häneen joka on seurakunnan pää (ykseys) niin silloin saavutamme ykseyden kautta uskolla Kristuksen täyteyden - Kristuksen tuntemisessa (Ef. 4:13, 15).

Ef. 4:16 kohdassa sanotaan että Hänen johdollaan koko ruumis liittyy yhdeksi kokonaisuudeksi ja rakentuu rakkaudessa. Se on juuri seurakuntakäsitys ykseydestä.

Ef. 4:11 Hän antoi toiset apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi

12 tehdäkseen pyhät valmiiksi palvelutyöhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,

13 kunnes me kaikki saavutamme ykseyden uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, kypsän miehuuden, Kristuksen täyteyden täysi-ikäisyyden mitan.

14 Silloin emme enää ole alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja ovat kaikkien opintuulten heiteltävinä ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa,

15 vaan noudatamme totuutta rakkaudessa ja kaikin tavoin kasvamme häneen, joka on pää, Kristus.

16 Hänessä koko ruumis, yhteen liittyneenä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa ja rakentuu rakkaudessa sen voiman mukaan, joka kullakin ruumiinosalla on. Raamattu kansalle
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamatullinen seurakunta - Millainen sen tulisi olla?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Joulu 2022 12:15

*
Haluaisin kertoa että olen saanut Herralta viestin viime huhtikuussa siitä muurista ja puutteenalaisuudesta. Se oli ihan selvä viesti Herralta. Se on Herran tapa viestittää mulle ja samalla johdattaa meitä jotka emme ole "tästä lammastarhasta" ja silloin me olisimme oltava yksi lauma (Joh. 10:16).

Sitten luin tutkivin mielin Raamattua ja löysin kohdat mitkä koskee seurakuntaa. Ymmärrys lisääntyi niin haluaisin kirjoitukseni lainata myös tänne. Me elämme Jumalan seurakunnan ennallistamisen aikaa.

Joh. 10:16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.

-----------------------------------------------------
Hän on se "kivi"


Ef. 2:20 apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
21 jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
22 ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.

Elävä uutinen sanoo; "Te olette Jumalan pyhän temppelin rakennuskiviä, joista nyt rakennetaan apostolien ja profeettojen laskemalle perustukselle.

Koko rakennuksen kulmakivenä on itse Jeesus Kristus, johon meidät on liitetty. Näin Pyhä Henki on yhdistänyt teidätkin Kristukseen ja toisiin kristittyihin" (Ef. 2:20-22).

Apostolit olivat Jumalan seurakunnan apostolit, profeetat ovat profetoineet Siionin peruskivestä, koetellusta kivestä, kalliista kulmakivestä, lujasti perustetusta (Jes. 28:16).

Jes. 28:16 sentähden, näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä lasken Siioniin peruskiven, koetellun kiven, kalliin kulmakiven, lujasti perustetun; joka uskoo, se ei pakene.



Ja Hän on se kivi (Apt. 4:11-12).

Ap.t. 4:11 Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut.'

12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."


Niin, profeettojen sanojen takia Pyhän Hengen tehtävä on yhdistää meidät toisiinsa yhteen liittämällä kokonaiseksi, yhdeksi ja eläväksi ruumiiksi Kristuksessa ja rakentumalla rakkaudessa ykseydestä käsin ja toteuttaa se peruskivi joka on seurakunta (ykseys).

Tämä tarkoittaa ettei oppi yhdistä meitä vaan Pyhä Henki.


Niin, ykseyden perustalla oleva seurakunta voi kokoontua eri paikoissa paikkakunnallaan, ykseyden perustalla oleva seurakunta ei lahkoonnu ja erottaudu toisistaan erilaisten oppien taakse, koska on vain yksi Herra, yksi usko, yksi kaste (Ef. 4:5).

Sitten Kristus täyttää sen joka on pää (Ef. 4:13).


(Ef. 4:11-16 kohtista on kirjoitettu ja niitä tulisi lukea uudelleen avoimin ja tutkivin mielin koska se on tärkeä asia tässä ajassa jolloin elämme Jumalan seurakunnan ennallistamisen aikaa).

Mutta se oppi joka erottaa meitä toisistaan, ei toteuta profeettojen sanojen mukaan sen peruskiven joka on Hän itse se kivi (Apt. 4:11).

Se on hylännyt kiven joka on peruskivi ja kulmakivi.

1Piet. 2:7-8 kohtien mukaan kiven hylkääjät kompastuvat kun eivät kuuntele eivätkä tottele Jumalan Sanaa.

1Piet. 2:4 Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,

5 ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.

6 Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva."

7 Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, "on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi"

8 ja "kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi." Koska he eivät tottele sanaa, niin he kompastuvat; ja siihen heidät on pantukin.



Se on sellainen seurakunta jota o p p i yhdistää ja se erottaa muista seurakunnista ja toisistaan ja lahkoontuu opin mukaan. Se joka erottaa, on hajaannukseksi ja se on kasvanut pois ruumiista (seurakunta, ykseys) erilleen.

Mitä Sanassa sanotaan?

Room. 12:5 niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä;



Raamatussa sanotaan opeista jotka erottaa meitä toisistaan, ovat opintuulissa koska ne on akanoita ja ovat jyvän kuoria, ne on pelkästään tyhjiä kuoria ilman siemeniä ja niitä tuuli tempaa mukanaan pois. Akanat puimisen yhteydessä irtoavat ja sitten tuuli vie ne mennessään.

Pelkät kuoret eli akanat viedään polttamaan sammumattomassa tulessa ja jyvät joissa on siemeniä, viedään Herran aittaan. (Matt. 3:12).

Matt. 3:12 Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa."

Ef. 4:14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;

Se on aikoinaan ollut pyöreä maa-ala, jolla tuo puiminen on suoritettu. Usein tuo paikka on sijainnut jossakin korkealla ja tuulisella alueella. Yksinkertaisimmillaan puiminen on suoritettu käsin hakkaamalla lyhteitä tantereeseen tai lyömällä kepillä lyhteitä, jolloin jyvät irtoavat korsista ja akanoista.

Puimisessa on voitu käyttää myös esim. härkien vetämiä puimarekiä tai puimajyriä, joilla on ajettu puimatanterella olleiden viljojen yli niin, että jyvät ovat irronneet.

Ja lopulta jyvistä irronneet kuoret tuuli tempaa ja vie pois mennessään niin Efesolaiskirjeen mukaan sanotaan "opintuulista" (Ef. 4:14).

Ja Raamatussa sanotaan että koko ruumis yhteen liitettynä kasvaa ja rakentuu rakkaudesta ykseydestä käsin ja kohti Kristusta joka on pää. Hän on se kivi (Apt. 4:11). Kristus täyttää olemuksemme.

Se tarkoittaa että ruumis kasvaa pois hajaannuksesta ja asettuu kirkastettuna Ylkää varten joka tulee noutamaan sen (Ef. 5:27).

Ef. 5:25-27 kohdissa sanotaan että Kristus rakasti seurakuntaa ja kuoli sen puolesta pyhittääkseen ja puhdistaakseen siitä vedellä pesten Jumalan sanan kautta ja näin Hän asettaa seurakunnan eteensä kirkastettuna jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.

Tämä Efesolaiskirje ei tarkoita että ruumiin (seurakunta, ykseys) olisi oltava valmis ollakseen täydellinen ennen Kristuksen tulemusta. Efesolaiskirje tarkoittaa että ruumis pohjautuu Jumalan Sanaan mitä Sanassa sanotaan koska se on Jumalan asettama - profeettojen kautta.

Paavali sanoo; "Älkäämme jättäkö yhteistä kokoontumistamme, niin kuin muutamien on tapana, vaan kehottakaamme toisiamme entistäkin enemmän, kun näette tuon päivän lähestyvän" (Hepr. 10:25).

Siinä yhteinen kokoontuminen mainitaan. Juuri se on yksi ruumis - Kristuksessa. Oppi ei sen yhdistä vaan Pyhä Henki jonka tehtävä on palauttaa yhteyden Kristukseen joka on ruumis (seurakunta, ykseys) ja pää.

Joh. 10:16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.

Lukekaamme vielä yksi Raamatun kohta ajatuksellamme. Siinä kohdassa sanotaan että Pyhä Henki on tehnyt meistä saman ruumiin osia. Samassa Hengessä joka on annettu meille kaikille, meidät on kastettu Kristuksen ruumiiseen ja Pyhän Hengen tehtävä on yhdistää meitä yhdeksi ruumiiksi.

1Kor. 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.



Elävä kivi:


1Piet. 2:4 Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,

5 ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.

6 Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva."

7 Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, "on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi"

8 ja "kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi." Koska he eivät tottele sanaa, niin he kompastuvat; ja siihen heidät on pantukin.

9 Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;

10 te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut."


Se on se seurakunta, josta profeetat ovat profetoineet ja se on se seurakunta, jonka apostolit ovat saaneet rakentua Kristuksessa ja meidän tulee laskea sen saman kiven päälle rakentuaksemme rakkaudessa kohti Kristusta joka on ruumis (ykseys) ja pää (Ef. 2:20-22).

Ja kannattaisi lukea uudelleen Ef. 4:11-16 kohtia (Kristuksen ruumiin rakentaminen) rukoillen Herralta avaamansa ymmärrystä.

Ef. 4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,

1Piet. 2:6 Raamatussa sanotaan: "Kristus on minun seurakuntani arvokas kulmakivi, jonka minä olen valinnut. Ne, jotka uskovat häneen, eivät joudu pettymään". (Elävä uutinen).

1Piet. 2:6 Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva."

---------------------------------------

Pelastuksen kallio ja kivi:



Ps. 18:32 Sillä kuka muu on Jumala kuin Herra, ja kuka pelastuksen kallio, paitsi meidän Jumalamme -

Jes. 26:4 Turvatkaa Herraan ainiaan, sillä Herra, Herra on iankaikkinen kallio.

1Kor. 10:4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.


Apt. 4:11 Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut.'
12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."

Raamattu tarkoittaa juuri Jeesusta puhuessaan 'rakentajien hylkäämästä kivestä, josta tuli peruskivi'. Kukaan muu ei voi pelastaa ihmistä kuin hän. Koko maailmassa on hänen nimensä ainoa, joka voi meidät pelastaa." (Apt. 4:11-12 elävä uutinen).

Kristus on se kallio ja se kivi. Kun kasvaa sisään Häneen, kun ymmärtää "ruumista" (seurakunta, ykseys) ja omistaa tämän Sanan opetuksen "ruumiista". Se tarkoittaa että on kasvanut sisään Häneen joka on pää.

Ef. 4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,

Mutta jos ei ymmärrä Sanan opetusta "ruumiista" (seurakunta, ykseys), se on eksynyt uskomaan Sanan vastakohtaiseen opetukseen jonka mukaan hän on itse seurakunnaton ja hänen tulee liittyä ja rekisteröidä opin mukaiseen seurakuntaan jäseneksi ja se oppi on sellainen joka erottaa häntä muista seurakunnista.

Se tarkoitttaa että hän on kasvanut ulos ja pois Hänestä joka on se kivi ja kallio. Hän on vaille Kristuksen täyteyttä niin Kristus ei voi täyttää eikä vaikuttaa koska hän ei omaksu tämän Sanan opetuksen siitä ruumiista mitä Sanassa sanotaan vaan hän on omaksunut seurakunnattomuusopin.

Sellainen oppi on se joka erottaa seurakunnan muista seurakunnista ja se on se opin mukainen seurakunta opettaa sitä seurakunnattomuusoppia.

Jos on omaksunut sitä väärää oppia, se on kasvanut ulos Hänestä joka on se kivi ja kallio. Lukekaamme yhdessä mitä muutamassa Sanassa sanotaan.

Ps. 18:32 Sillä kuka muu on Jumala kuin Herra, ja kuka pelastuksen kallio, paitsi meidän Jumalamme -

Apt. 4:11 Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut.'
12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."

Raamattu tarkoittaa juuri Jeesusta puhuessaan 'rakentajien hylkäämästä kivestä, josta tuli peruskivi'. Kukaan muu ei voi pelastaa ihmistä kuin hän. Koko maailmassa on hänen nimensä ainoa, joka voi meidät pelastaa." (Apt. 4:11-12 Elävä uutinen).

1Kor. 10:4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.

Se kallio on itse Kristus johon meidän tulee kasvaa ja omaksua tämän Sanan opetuksen ruumiista. Mitä Sanassa sanotaan "ruumiista"?



Ruumis:


Room. 12:5 niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä;

1Kor. 10:17 Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset.

1Kor. 12:12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;

1Kor. 12:27 Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.




Jumala antaa kasvua kunhan pitäytyy Sanan opetukseen ruumiista.

Hän yksin antaa kasvua jos se omaksuu Sanan opetukset mitkä koskee seurakuntaa ja tällä tavalla seurakunta kasvaa Häneen joka on pää niin Jumala antaa sille seurakunnalle kasvua ajallaan. Kyse on sisään kasvamisesta Häneen joka on pää.

Mutta jos ei omaksu Sanan opetuksia mitkä koskee seurakuntaa vaan omaksuu seurakunnattomuusoppia ja pitää paikkakunnan seurakunnan omana kotihengellisenä paikkana ja se seurakunta on sellainen joka uskoo seurakunnattomuusoppiin ja on sellaisen opin mukainen seurakunta.

Se oppi joka johtaa sitä seurakuntaa, erottaa tämän seurakunnan muista seurakunnista ja on hajaannuttavassa tilassa sen opin mukaan joka erottaa muista seurakunnista niin silloin Jumala ei voi antaa ajallaan kasvua eikä se kasva sisään Häneen joka on pää.

Se ei ymmärrä Sanan opetuksia mitkä koskee Häntä joka on seurakunnan pää eikä kasva sisään Häneen vaan kasvaa Hänestä ulos.

Seurakunnattomuusoppi on eksytysoppi joka saa kasvamaan ulos ja pois Hänestä joka on ruumis ja pää ja me olemme ruumis ja Hänen ruumis ja jäsenet. Se tarkoittaa ettemme ole seurakunnattomia heti uskoontulon jälkeen.

Mutta on surullinen fakta että sellainen seurakunta jonka oppi yhdistää, - ei Pyhä Henki, johdattaa ja erottaa muista seurakunnista ja jää vaille Jumalan antamaa kasvua ja kasvaa ulos Hänestä joka on seurakunnan pää.

Kol. 2:19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.

Ef. 4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,

16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.



Lopunajan luopumus alkaa siitä seurakunnasta. Lopunajan luopumus on laaja mutta se myös alkaa siitä seurakunnasta. Jeesus on se seurakunnan pää, valittu kivi ja pelastuksen Kallio johon meidän tulee kasvaa.



Valittu kivi:


1Piet. 2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen, :bible:

1Piet. 2:6 Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva."


Jos tämä ei auennut ja ymmärrys jää saamatta, kannattaisi rukoilla ymmärrystä niin Jumala antaa sen. :prayer4:

-----------------------

Herra puhui mulle viime huhtikuussa muurista ja puutteenalaisuudesta. Mitä muuriin tulee; se viittaa sellaiseen oppiin joka johdattaa seurakuntaa ja erottaa sen muista seurakunnista.

Mitä puutteenalaisuuteen tulee; seurakunta joka seuraa sitä oppia, ei saanut kasvaa Häneen joka on ykseyden perustalla ja jää vaille Kristuksen täyteyttä niin Hän ei voi täyttää sen koska se on kasvanut ulos Hänestä pois.

Meidän on aika ymmärtää ettemme ole seurakunnattomia heti uskoontulon jälkeen koska meidät on liitetty Häneen joka on pää. Juuri siitä Raamattu puhuu. Profeetat jotka olivat vanhan liiton ajalta, ovat profetoineet valitusta kivestä johon meidät on liitetty ja sinun tulee kasvaa Häneen joka on pää.

Älkäämme kasva siihen seurakuntaan jonka oppi johdattaa koska se on se oppi joka erottaa sinut muista kristityistä jotka ovat Sanan mukaan ykseyden perustalla. Koska Pyhän Hengen kuuluu johdattaa meitä, - ei oppi.

Lopunajan luopumus alkaa siitä mutta me elämme myös Jumalan seurakunnan ennallistamisen aikaa jolloin Hän kutsuu ja johdattaa meitä niin sitten me olemme yksi lauma.

Joh. 10:16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.

Me kuulumme Kristukselle ja meidän tulee kasvaa Häneen joka on pää ykseyden perustalla. Tämä on erittäin tärkeä asia. Rukoilkaamme. :prayer4:

Herran siunausta kaikille. :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamatullinen seurakunta - Millainen sen tulisi olla?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Joulu 2022 11:07

*
Palataan ja kerrataan vielä uudelleen samat Raamatun kohdat joihin kannattaisi perehtyä ja lukea huolellisesti rukoillen ymmärrystä ottamalla pieni askel kerrallaan. Ja Pyhä Henki saa auttaa meitä. :)




-Profeetat ja valittu kivi-


Ef. 2:20 apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
21 jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
22 ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.





-Sisään kasvaminen Häneen joka on pää. Ja Jumala antaa kasvua-


Ef. 4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,

16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.

Kol. 2:19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.

Jos ei kasva Häneen joka on pää - ykseyden perustalla, erottavan opin mukaan joka johdattaa sellaista seurakuntaa ja se sama oppi erottaa kristityn muista kristityistä ja seurakunnan muista seurakunnista, se tarkoittaa että on kasvanut ulos Hänestä joka on ykseyden perustalla, niin kuin Apt. 4:11-12 ja 1Piet. 2:7-8 kohdista.

Apt. 4:11 Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut.'
12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."

Raamattu tarkoittaa juuri Jeesusta puhuessaan 'rakentajien hylkäämästä kivestä, josta tuli peruskivi'. Kukaan muu ei voi pelastaa ihmistä kuin hän. Koko maailmassa on hänen nimensä ainoa, joka voi meidät pelastaa." (Apt. 4:11-12 elävä uutinen).

1Piet. 2:7 Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, "on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi"
8 ja "kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi." Koska he eivät tottele sanaa, niin he kompastuvat; ja siihen heidät on pantukin.

Raamattu tarkoittaa että Hän on uskoville hyvin arvokas. Niillekin, jotka eivät usko, on "kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut peruskiveksi - rakennuksen tärkeimmäksi". Raamatussa sanotaan myös, että "hän on kivi, johon jotkut kompastuvat, ja kallio, johon he kaatuvat". Ihmiset kompastuvat, kun eivät kuuntele eivätkä tottele Jumalan Sanaa (1Piet. 2:7-8 elävä uutinen)





-Jeesus esitti tämän Sanojensa noudattamisen tärkeyden vertauskuvan-


Profeettojen Sana toi mieleeni kun siinä lukee; "lujasti perustetun" (Jes. 28:16). Niin se tuntui heti tutulta ja sitten muistui mieleeni Jeesuksen esittämä vertauskuva kalliosta ja hiekasta.

Jes. 28:16 sentähden, näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä lasken Siioniin peruskiven, koetellun kiven, kalliin kulmakiven, lujasti perustetun; joka uskoo, se ei pakene.

Matt. 7:24 Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.

25 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.

26 Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi.

27 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri."



Näen että kallio kuvaa Kristusta niin se peruste pysyy lujana kuten Jesajassa sanotaan; "lujasti perustetun" koska on saanut rakentaa Sanan mukaisesti ja kasvaa Häneen joka on kallio.

ja hiekka puhuttelee että on sellainen kuulija joka kuulee Jumalan Sanaa muttei tee Sanan mukaan ja laskee perusteen hiekalle mutta se ei kestä kaikki koettelemukset koska ei saanut kasvaa ja rakentaa Sanan mukaisesti Häneen joka on kallio.



Niin, näen että se rakennus joka on kallion päällä rakennettu, on samalla tavalla kuin majakka. Hän on se valittu kivi, jonka päälle me kaikki yhdessä rakennumme rakkaudessa ja kasvamme Häneen joka on pää - ykseyden perustalla.

Kuvitelkaamme majakkaa, että olemme tuota rakennusta joka pysyy lujana jos teemme Sanan mukaan ja laskemme perusteen Häneen eli kallioon niin ei mikään koettelemukset kaada sitä. Ja majakassa joka antaa valoaan laivalle ja ohjailee laivaa valon avulla, säteilee valoaan.

Mitä kuvittelemaan majakkaan tulee; Sanassa sanotaan; "Näin Jumalan kirkkaus, joka säteilee Kristuksen kasvoilta, opitaan tuntemaan, ja se levittää valoaan" (2Kor. 4:6).

2Kor. 4:6 Sillä Jumala, joka sanoi: "Loistakoon valkeus pimeydestä", on se, joka loisti sydämiimme, että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoissa, levittäisi valoansa.'''

Image




Niin siksi Paavali joka ymmärsi seurakunnan ykseyttä, sen tärkeyttä ja sisään kasvamista Häneen joka on pää - ykseyden perustalla, sanoi tuon kehotuksen kun hän sanoi; "älkäämme jättäkö yhteistä kokoontumistamme niin kuin muutamien on tapana vaan kehottakaamme toisiamme entistäkin enemmän kun näemme tuon päivän lähestyvän (Hepr. 10:25).

Hepr. 10:25 Älkäämme jättäkö yhteistä kokoontumistamme, niin kuin muutamien on tapana, vaan kehottakaamme toisiamme entistäkin enemmän, kun näette tuon päivän lähestyvän. Raamattu kansalle.



Ja Paavali sanoi tuon kehotuksen sanoakseen; "kehottakaamme toisiamme entistäkin enemmän kun näemme tuon päivän lähestyvän.

Paavali mainitsi yhteisen kokoontumisen ja kehotti että kehottakaamme toisiamme entistäkin enemmän kun näemme tuon päivän lähestyvän. Se tarkoittaa että on aika palata yhteen ja kasvaa Häneen joka on pää - ykseyden perustalla.

Älkäämme luopuko yhteisestä kokoontumisesta koska se viittaa Jeesukseen joka on valittu kivi, kallio, ruumis ja pää -ykseyden perustalla. Se viittaa lopunajan luopumukseen jos kasvaa ulos Hänestä joka on ykseyden perustalla.

Tämä on erittäin tärkeä ymmärtää koska elämme nyt Jumalan seurakunnan ennallistamisen aikaa mutta kuitenkin Raamattu ilmoittaa lopunajan luopumuksesta joka tapahtuu ensin ennen Jeesuksen tulemusta.

Antakaamme itseämme Jumalan käsiin ja rukoilkaamme että Hän avaa meille ymmärrystä ja Hänen tahtoaan joka koskee sitä seurakuntaa. Kiitos.

Herran siunausta kaikille! :hearts:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamatullinen seurakunta - Millainen sen tulisi olla?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Joulu 2022 20:35

*
Olet varmaan lukenut tai kuullut, mitä Azusa-kadulla on tapahtunut. Muistatko vielä mitä siellä on tapahtunut?

No mulla on tämä sellainen käsitys jonka mukaan he eri hengellisiltä liikkeiltä kokoontuivat yhteen ja he olivat keskenään yhtä niin kuin Isä ja Poika ovat yhtä.

He eivät keskittyneet omaan oppiin jota he edustivat vaan he keskittyivät Kristukseen ja muihin kristittyihin niin kuin Sanassa sanotaan; "vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä" ja "Kristuksesta koko ruumis yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän, mikä kullakin osalla on".

Niin silloin ruumis oli täydellinen. He olivat niin kuin majakka joka on kallioon lujasti perustettu ja yhteen liitetty ja nivelten ja jänteiden avulla koossa pysytty. Kristus, joka on pää, täytti heidän olemuksensa ja Hänen täyteys täytti siinä ruumiissa missä he jäsenet olivat.

Image



Ja Kristuksen kasvoilta valo säteilee levittäen valoaan. Sitten uskosta osattomat ihmiset näkivät vain Kristuksen ja tulivat uskoon. Se oli valtava asia siitä herätyksestä jonka Kristus sai aikaan täytettyään sen.

Mutta he palasivat oman opin kanssa jota he edustivat niin Kristus joka on ykseyden perustalla, ei voinut olla siinä mukana ja Herran aikaansaama soihtu sammui pois. Koska opit joita he edustivat, erottivat heitä muista kristityistä jotka ovat Kristuksen ruumis.

Room. 12:5 niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä;

Ef. 4:16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.

Ef. 1:23 joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.

Ne opit jotka erottavat meitä muista kristityistä, estävät meitä olemaan yhtä niin kuin Isä ja Poika ovat yhtä. Meidän ei pitäisi noudattaa oppia joka erottaa meitä muista kristityistä ja on hajaannukseksi tälle ruumiille. Ja opin joka erottaa meitä muista kristityistä, ei kuuluisi johdattaa meitä vaan Pyhä Henki.

Meillä on Pyhä Henki joka ei koskaan ohita Raamattua ja Hänen tehtävä on liittää meitä Kristukseen ja muihin kristittyihin yhdeksi ruumiiksi.

Meidän tulee luovuttaa opista, jota seuraamme koska se oppi erottaa meitä muista kristityistä ja estää meitä muiden kristittyjen kanssa olemaan yhtä ja yksi ruumis Kristuksessa niin Hän joka on pää - ykseyden perustalla, ei voi täyttää olemuksemme erottavan opin takia.

Ja meidän tulee kokoontua yhteen muiden kristittyjen kanssa niin kuin Paavali joka ymmärsi ykseyden, kehotti meitä kehottamaan toisiamme entistäkin enemmän kun näemme tuon päivän lähestyvän ja pidämme huolen yhteisestä kokoontumisesta - ykseyden perustalla.

Hepr. 10:25 Älkäämme jättäkö yhteistä kokoontumistamme, niin kuin muutamien on tapana, vaan kehottakaamme toisiamme entistäkin enemmän, kun näette tuon päivän lähestyvän. Raamattu kansalle

Paavali sanoi että olemme ruumis, josta nyt rakennetaan apostolein ja profeettojen laskemalle perustukselle niin sen Kristus joka on pää - ykseyden perustalla, täyttää Hänen täyteydellä siksi Paavali antoi tuon kehotuksen ja kehotti meitä kehottamaan toisiamme entistäkin enemmän, kun näemme tuon päivän lähestyvän.

Niin, ykseyden perustalla oleva seurakunta voi kokoontua eri paikoissa paikkakunnallaan kun meidät Pyhä Henki joka ei koskaan ohita Raamattua, liittää Kristuksen ruumiin muiden kristittyjen kanssa ja rakennumme rakkaudessa ja kasvamme Häneen joka on pää, silloin Hän voi täyttää olemuksemme niin kuin majakka joka säteilee valoaan.

:prayer4:



Ap.t. 20:28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.



Ef. 2:19 Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,

20 apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,

21 jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; >> Jakeen lisätiedot

22 ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.



Ef. 4:11 Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,

12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,

13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,

14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;

15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,

16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamatullinen seurakunta - Millainen sen tulisi olla?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Joulu 2022 20:37

*
Koko ruumis - nivelineen ja jänteineen - seurakunta - ykseyden perustalla:

Room. 12:5 niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä;

1Kor. 12:27 Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.

Ap.t. 20:28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.

Ef. 4:11 Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,
14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.



Kol. 2:19 Raamatun kohta - elävä uutinen:

Kol. 2:19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua. 33/38

Kol. 2:19 Mutta heillä ei ole yhteyttä Kristukseen, ruumiin kaikkien jäsenten yhteiseen päähän. Hänestä koko ruumis - nivelineen ja jänteineen - saa ravintonsa ja voimansa ja kasvaa Jumalan tahdon mukaisesti. Elävä uutinen



Legoilla esikuvallinen esimerkki:

Esitän esimerkkiä. Kun sen paketin annetaan kolmelle lapselle. Se on heille yhteinen lahja. Paketissa on se kuva hienosta talosta, se on vaikkapa kartano. Mutta lapset eivät rakenna rakennusohjeen mukaan. Heistä toinen rakentaa linnan, toinen taas tornin ja toinen pienen talon, miten he haluavat rakentaa näin. Mutta he eivät toteuta paketin rakennusohjeen mukaan.

Paketin rakennusohje voi kuvata Pyhää Henkeä. Pyhän Hengen tehtävä on johdattaa, yhdistää ja liittää meidät Kristukseen joka on se seurakunta ykseyden perustalla. Lapset voi kuvata herätysliikkeitä.

Jos lapset olisivat luopuneet omasta halusta miten he haluaisivat rakentaa legoilla vaan he olisivat nöyrtymään terveellä tavalla paketin rakennusohjeen päämäärään ja rakentaneet sen rakennusohjeen mukaan yksimielisesti niin se kartano legoilla rakennusohjeen mukaan toteutuisi.

Samalla tavalla se pätee Kristuksen ruumiiseen joka on seurakunta ykseyden perusteella.

No tänään aamupäivällä matkalla oli paikoittain paksua usvaa. Huomasin että auringonvalo sai valkoisista puista kiiltäviksi kimalteiksi niin kuin valkoiset timantit. Kun ajoimme ohi niin huomasin että avarassa jääjärvessä on paksua usvaa. :wtf:

Oli upeaa nähdä että paksussa usvassa auringonvalo oli voimakkaampi ja kirkkaampi. Se oli kauniin kullanvärinen valo. Niin se toi mieleen Pyhän Hengen jonka tehtävä on suodattaa kaikki Sanan vastaiset opetukset ja opit pois ja johdattaa kaikkeen totuuteen.

Paksu usva ei voi estää kullanvärisen ja voimakkaan auringonvalon joka menee läpi paksusta usvasta. Sitten ajoimme ylös ylämäelle, sielläkin oli paksua usvaa. Se oli aika ihan lähellä meitä. Emme nähneet mitään tien. Oli pakko ajaa rauhallisesti.

Mutta menimme alas alamäellä niin usva alkoi ohentua niin tie näkyi. "ylämäki ja paksu usva" alkoi puhuttaa mua että ylpistyminen estää näkemästä selkeän tien minne se tie viedään. Mutta "alamäki" alkoi puhuttaa mua että nöyrrytään niin terveen nöyryyden kautta tie löytyy.

Jos me ylpistymme, silloin emme näe selkeästi tien. Jos suostumme nöyrtymään terveellä nöyryydellä Jumalan johdattavaksi niin Pyhä Henki suodattaa kaikki pois ja vie totuuteen niin siellä totuus alkaa aueta meille.

Legoista ja lapsista vielä...

Jos lapset olisivat luopuneet omasta halusta miten he haluaisivat rakentaa legoilla vaan he olisivat nöyrtymään terveellä tavalla paketin rakennusohjeen päämäärään ja rakentaneet kartanon malliin rakennusohjeen mukaan yksimielisesti niin se kartano legoilla rakennusohjeen mukaan toteutuisi.

Samalla tavalla se pätee Kristuksen ruumiiseen joka on seurakunta ykseyden perusteella. Ykseyden perustalla ja jakamattomassa tilassa oleva seurakunta voi kokoontua eri paikoissa paikkakunnallaan.

On mielenkiintoista huomata että Roomassa oli tuohon aikaan monta Kristuksen seurakuntaa - ykseyden perustalla ja jakamattomassa tilassa jota Pyhä Henki johdattaa. Hänessä meidät on kastettu Kristukseen yhdeksi ruumiiksi (1Kor. 12:13).

Room. 16:16 Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla. Kaikki Kristuksen seurakunnat tervehtivät teitä.

1Kor. 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Kol. 1:18 Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.

Kol. 1:18 Hänen kansansa, seurakunta, on ruumis, jonka pää hän on. Hän on myös ensimmäisenä herännyt kuolemasta elämään ja on sen vuoksi kaikessa ensimmäinen. Elävä uutinen

:think2:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamatullinen seurakunta - Millainen sen tulisi olla?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Joulu 2022 17:30

*
Haluaisin kirjoittaa vielä sen mitä tänään mulle ajatus tuli ja se ajatus jäi puhuttamaan mua ja samalla kuuntelin mitä se puhuu.


Vielä siitä kehotuksesta jonka mukaan meidän uskovien tulee kehottaa entistäkin enemmän yhteisen kokoontumisen tähden, kun näemme tuon päivän lähestyvän (Hepr. 10:25).

Miksi se on tärkeä kehotus?

Koska tulee vaikea aika niin me kallioon joka on Kristus, perusteltuna ja yhtenä ruumiillistuneena seurakuntana kestämme paremmin niin kuin majakka keskellä aaltoilevaa ja myrskyisää merta ja pimeyttä.


On aika hylätä luonnolliseen ymmärrykseen nojautumisen joka sokeuttaa eikä siinä näe selkeästi Sanan opetusta Kristuksen ruumiista joka on ykseyden perusteella ja rakentua muiden kanssa yhdessä yksimielisesti.

Niin Jumala antaa voimaa kun olemme toistemme kiinni ollaksemme yksi ja kokonainen ruumiillistunut Kristuksen jakautumaton seurakunta.

Mutta jos ei pitäydy Kristukseen, silloin ei ole yhteyttä Kristukseen sen perusteella, mitä Jumalan Sanassa sanotaan "Kristuksen ruumiista".

Koska ruumiin kaikkien jäsenten yhteiseen päähän. Hänestä koko ruumis - nivelineen ja jänteineen - saa ravintonsa ja voimansa ja kasvaa Jumalan tahdon mukaisesti (Kol. 2:19).

Kol. 2:19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.

Kuvitellaan esim. majakka. Majakka on laskenut rakennuksen kanssa kallioon ja on keskellä aaltoilevaa ja myrskyisää merta ja pimeyttä. Se ei sorru koska on lujittunut kiinni kalliossa. Pimeydessä majakan yläpuolessa valo näkyy ihan selvästi.

Niin laiva näkee majakan valon ja valon avulla laiva ohjailee tietyllä reitillä kohti laivasatamaa. Niin on Kristuksen laita.

Siinä on koko olemus ruumiillistuneena, silloin Kristus täyttyy koko olemuksella ruumiillistuneessa ja jakamattomassa seurakunnassa - ykseyden perusteella.



Tänään aamulla luin 2 Moos. 10 lukua vertaillen kaksi eri käännöstä. Mutta 2Moos. 10:21 pysähdytti mua täysin kun siinä sanotaan; ".....sellainen pimeys, että siihen voi käsin tarttua." Ja toisessa käännöksessä sanotaan; "käsin kosketeltava pimeys".

Katsoin KJV:ta ja siinä sanotaan; "pimeys, joka tuntuu [jopa...: Hepr. jotta voi tuntea pimeyttä]". :wtf: Niin, pimeys oli yksi niistä Herran vitsauksista Egyptiä kohtaan Mooseksen aikana.

2Moos. 10:21 Sitten Herra sanoi Moosekselle: "Ojenna kätesi taivasta kohti, niin Egyptin maahan tulee sellainen pimeys, että siihen voi käsin tarttua."

2Moos. 10:21 Sitten Herra sanoi Moosekselle: ”Ojenna kätesi taivasta kohti, niin Egyptin maahan tulee pimeys, käsin kosketeltava pimeys. Raamattu kansalle



Sitten myöhemmin, siis tänään ajatus tuli ja sanoi; Hän on edelleen sama Herra joka sallii väkevän eksytyksen.... :roll: Sitten luin elävää uutista mitä siinä sanotaan. Elävä uutinen sanoo selkeällä kielellä; "Niinpä Jumala antaa heidän uskoa selviin valheisiin. Heidät tuomitaan täydestä syystä, koska he eivät usko totuutta, vaan synti tuottaa heille iloa" (2Tess. 2:11-12).

Sitten ajatus lapsenmielisistä tuli. Sitten tutkin Raamattua. Siinä sanotaan että Jumala on salannut viisaimmilta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Elävä uutinen sanoo selkeällä ja ymmärrettävällä kielellä; 'Pyhän Hengen ilo täytti hänet (Jeesuksen) ja hän sanoi: "Kiitos Isä, taivaan ja maan Herra, ettet ole paljastanut salaisuuksiasi maailman mielestä viisaille, vaan niille, jotka uskovat kuin pieni lapsi. Niin, kiitos Isä siitä, että olet tämän näin suunnitellut"' (Luuk. 10:21).

Luuk. 10:21 Sillä hetkellä hän riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.

Elävä uutinen selkeällä ja ymmärrettävällä kielellä sanoo siitä Raamatun kohdasta Matt. 11:25; 'Jeesus rukoili; "Isä, taivaan maan Herra! Kiitos, että olet salannut totuuden niiltä, jotka pitävät itseään viisaina, ja paljastanut sen lapsenmielisille"'.

Koska lapsenmieliset ottavat vastaan sen juuri sellaisena mitä Jumala on ilmoittanut heille.



Mutta olen huomannut ja mua surettaa että luonnolliseen ymmärrykseen nojautuminen ja Jumalalta tuleva ymmärrys on usein väärinymmärretty että se olisi yksi sama asia. Raamatun mukaan luonnolliseen ymmärrykseen nojautuminen ja Jumalalta tuleva ymmärrys ei ole yksi sama asia.

Luonnollisen ymmärryksen nojalla inhimillinen ymmärrys tulee omasta päästä ja se ohjailee häntä ilman Jumalaa. Sanassa sanotaan; "Jumala on ylpeitä vastaan", siksi pään taso, jolla nojaudutaan luonnolliseen ymmärrykseen, on ylpeydestä ja se sokeuttaa, niin ei näe totuuden.

Jumalalta tuleva ymmärrys annetaan vain nöyrille kuten Sanassa sanotaan; "Jumala antaa nöyrille armoa".

Se tarkoittaa että nöyrät eivät ylennä itseään kohti päätä joka on ylpeydestä. Jumalalta tuleva ymmärrys on ylen ihmeellisintä, se päästää valheen siteestä pois. Jeesus sanoi; "totuus on tekevä teitä vapaiksi", niin juuri Jumalalta tuleva ymmärrys on "totuus".

Pelastussuunnitelman Herra on suunnitellut että se tapahtuu vain ainoastaan uskon kautta Jeesukseen, niin pelastuu. Niin on Raamatun laita.

Kun jos uskotaan Jumalan Sanaan ja pitäydytään Jumalan Sanaan juuri sellaisena niin kuin se on ilmoitettu meille eikä yritetä luonnollisen ymmärryksen nojalla ymmärtää vaan uskotaan mitä Jumalan Sana sanoo niin tällä tavalla Jumala antaa ymmärrystä siihen Sanaan.

Ymmärrys Jumalalta on ylen ihmeellisintä, se avaa silmät ja päästää valheen vankeudesta vapaaksi.

Sananl. 3:5 Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi.
6 Tunne hänet kaikilla teilläsi, niin hän sinun polkusi tasoittaa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamatullinen seurakunta - Millainen sen tulisi olla?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Tammi 2023 14:44

*
2Moos. 20:25 Jos sinä kuitenkin teet minulle kivialttarin, älä rakenna sitä hakatusta kivestä, sillä jos sinä kosket kiveen taltallasi, sinä saastutat sen. Raamattu kansalle

Tämä pysähdytti mua. :wtf: :roll: Jos ihminen hakkaa työkalulla kiveä ja asettaa hakatut kivet kivialttariksi, se on ihmisten oma säätämä, siinä Jumala ei voi toimia. Kivialttari oli vanhan liiton järjestys.

Niin, mulle tuli ajatus puhuuko se uuden liiton "esikuvallisesta vertauskuvasta". Mulle tuli ajatus siitä että se kuvaa uuden liiton "ruumista", eli "niveliä, jänteitä ja jäseneitä". Raamatussa puhutaan nivelistä, jänteistä ja jäsenistä.

Ja myös vanhan liiton kivialttarista tuli mieleen että Kristus on kallio jonka päälle seurakunta rakentuu. :roll:

Mitä kivialttarin kohtaan tulee, siinä sanotaan jos ihminen terävällä työkalulla eli taltalla koskee kiveen, silloin ihminen on saastuttanut sen. Niin, mulle tuli ajatus että oppi olisi saastuttanut seurakuntaa ihmiskäsin.

Se puhuttaa miten vanhan liiton aikana Jumala toimi hakkaamattoman kivialttarin kautta. Niin myös Herra toimii uudessa liitossa kun tulee vaikea aika niin koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla pysyessämme me kokoonnumme Kristus-kallion päälle yhdessä kokonaiseksi yhdeksi ruumiiksi ykseyden perusteella, silloin Kristus joka on ruumiin pää, täyttyy olemuksellamme ruumiillistuneessa ja jakamattomassa seurakunnassa, silloin kestämme paremmin keskellä vaikeaa aikaa.

2Moos. 20:25 puhuttaa että hakatut kivet voi tulla saastaiseksi jos työkalulla eli taltalla koskee kiveen. Mulle tuli ajatus seurakunnista jotka ovat hajallaan ihmisten tulkitun opin mukaan, Kristus ei voi täyttyä niissä seurakunnissa eikä ne jakautuneet seurakunnat oman opin kanssa voi kestää keskellä vaikeaa aikaa.

Mua puhuttaa ihmiskäsin taltalla työstäminen ja siitä tuli mieleen "oppi" joka ohjailee omaa seurakuntaa. Eroavaisuuksista ja hajallaan olemisesta huolimatta seurakunnat eivät voi tulla yhdeksi ruumiiksi ykseyden perusteella koska ne ovat opin ohjailemia.

Niiden täytyisi hylätä opin kokonaan pois ja sitten voidaan kokoontua yksimielisesti yhteiseen kokoontumispaikkaan joka kunnassa ja joka kylässä, kun näemme tuon päivän lähestyvän.

Hepr. 10:25 Älkäämme jättäkö yhteistä kokoontumistamme, niin kuin muutamien on tapana, vaan kehottakaamme toisiamme entistäkin enemmän, kun näette tuon päivän lähestyvän. Raamattu kansalle

Älkäämme jättäkö yhteistä kokoontumistamme vaan meidän tulee kehottaa toisiamme entistäkin enemmän kun näemme päivän lähestyvän siinä vauhdissa.

Ihmisten tulkittu oppi ei yhdistä hajallaan olevat seurakunnat yhdeksi seurakunnaksi vaan niillä jakautuneilla seurakunnilla on oma oppi joka erottaa seurakunnat toisistaan ja rajoittaa opin ja nimikkeen mukaan seurakunnat pois. Silloin Herran voima ei voi toimia niissä enää. Ne seurakunnat ovat "voimattomia" eivätkä ne voi kestää keskellä vaikeaa aikaa.

Herra ei voi laskea niiden päällä sillä Hän on ykseyden Herra. Kristus ja Hän on pää joka viittaa ykseyteen. Hän ei voi näyttää voimansa niille jotka erottautuvat toisistaan opin mukaan. Koska Kristus toimii Sanan mukaan Kristuksen opilla joka pohjautuu Raamattuun.

Haluaisin kertoa vielä siitä että olen yrittänyt elää eri kahdenlaisten uskovien kanssa ja heidän usko perustuu vahvasti oman seurakunnan mukaiseen oppiin niin se oppi aiheutti paljon kolauksia uskovien kanssa jotka eivät kuulu samaan seurakuntaan kuin he. Olin mukana ja se oli hirvittävä näkemys.

He opin mukaan ajattelevat samalla tavalla mitä oma oppi on opettanut heitä. Minusta alkoi tuntua että oppi jota he pitävät täysin raamatullisena ja luotettavana, on kaksi kertaa enemmän auktoriteettisempi kuin Raamattu.

He ajattelivat että oppi ja Raamattu olisi täysin sovussa mutta oppi ei ole täysin sovussa Raamatun kanssa niin se aiheuttaa törmäyksiä toisille uskoville jotka eivät kuulu samaan seurakuntaan kuin he.

Yhteinen kokoontuminen heidän kannalta ei varmaan onnistu eikä Kristus voi täyttyä jos he eivät ole yksimielisiä. He eivät näe selkeästi että oma oppi johon he uskovat, on ristiriidassa Raamatun opetuksen kanssa. Koska oma oppi on sokaistanut heidät ja se oppi johon he uskovat, ei pitäydy Kristukseen.

Niin, on aika hylätä pois se oppi ja seurakunnan nimike ja tulee ymmärtää että uskoontulon kautta meidät on jo kastettu Hengessä suoraan Kristukseen yhdeksi ruumiiksi eli meidät on Hengessä liitetty suoraan Hänen ruumiiseen joka on seurakunta ja se tarkoittaa ettemme ole seurakunnattomia.

1Kor. 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Seuraavaksi on tärkeintä pitää yhteisestä kokoontumisesta ykseyden perusteella kun näemme päivän lähestyvän siinä vauhdissa.

Näen että 2Moos. 20:25 kohdassa puhutaan siitä ettei saa taltalla koskea kiveen, niin se pätee myös tämän nykyajan uskoviin eli meihin kaikkiin kristittyihin.

Ja emme saisi nojautua omaan ymmärrykseen emmekä puolustaisi omaa ihmisten tulkittua oppia vaan meidän tulee kaikesta sydämestämme turvautua Herraan niin Hänen tuntemisen rinnalla Hän tasoittaa polkumme silloin ymmärryksemme lisääntyy ja voimme kävellä ja juosta kompastumatta johonkin väärään opetukseen.

Tämä tarkoittaa että emme tulisi hengellisesti sokeaksi. Mutta jos me puolustamme väärää oppia, olisimme vielä hengellisesti sokeat. Koska väärän opin puolustaminen estää Herran avaamasta silmiämme jotta näkisimme totuuden.

Ja myös oikean opin vastustaminen sokaistaa jos emme ota vastaan rakkautta totuuteen voidaksemme tutkia onko asia näin.

Niin meidän tulisi ottaa vastaan rakkautta totuuteen - avoimin ja tutkivin mielin niin joka päivä tutkiessamme silmämme aukeaa näkemään totuuden ja ymmärrys lisääntyy.

Snl. 3:5 Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi.
6 Tunne hänet kaikilla teilläsi, niin hän sinun polkusi tasoittaa.


:hearts: :bible:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamatullinen seurakunta - Millainen sen tulisi olla?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Tammi 2023 20:30

*
Kun Jeesuksen päivä lähestyy, sitä enemmän Raamattu alkaa avautua ja se on kyllä totta koska huomasin vasta nyt mitä en ole ennen huomannut. Esimerkiksi Apt. 20:28. Olen monta kertaa lukenut sitä huomaamatta mitään mutta nyt huomasin jotain. Mulla silmät aukesi vasta nyt. :wtf: :shock:

Ap.t. 20:28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.

Siinä kohdassa puhutaan; KAIKKI lauma on Herran seurakunta. Se osoittaa että Sinäkin olet Herran seurakunta. Heti uskoontulon jälkeen olet jo Herran seurakunta kuten Apt. 20:28 kohdassa sanotaan näin.

Toinen juttu vielä, myös toinen kohta avautui niin huomasin sen vasta nyt mitä en ole ennen huomannut mitään.

Ef. 1:22 Jumala on alistanut kaiken hänen jalkojensa alle ja asettanut hänet kaiken yläpuolelle, pääksi seurakunnalle,
23 joka on hänen ruumiinsa ja täyteytensä, hänen, joka kaiken kaikessa täyttää.
Raamattu kansalle

Kun me kokoonnumme yhteen ja muodostamme Kristuksen seurakuntansa, ja silloin se on täyteys joka täyttää kaikki kaikessa.

Heprealaiskirjeessä kehotetaan meitä entistä enemmän kehottamaan toisiamme kun näemme päivän lähestyvän ja pidämme yhteisen kokoontumisen kokoontumalla yhteen ja me kaikki muodostamme Kristuksen seurakuntansa.

Koska seurakunta on Kristuksen täyteys joka täyttää kaikki kaikessa (Ef. 1:23).

Hepr. 10:25 Älkäämme jättäkö yhteistä kokoontumistamme, niin kuin muutamien on tapana, vaan kehottakaamme toisiamme entistäkin enemmän, kun näette tuon päivän lähestyvän. Raamattu kansalle

Mulle tuli ajatus että kun tulee vaikea aika niin kestämme paremmin kun me olemme jo kokoontuneet yhteen ja muodostamme Hänen seurakuntansa, silloin olemme yksi ruumis (seurakunta) Kristuksessa ja se on Hänen täyteys joka täyttää kaikki kaikessa.

Mutta Jumalan Sanassa puhutaan; ”varokaa ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, jotka perustuvat ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eivätkä Kristukseen”.

Kol. 2:8 Varokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, jotka perustuvat ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eivätkä Kristukseen. Raamattu kansalle

Jokunen aika sitten mietin, mitä perinnäissäännöt tarkoittaa. Otin selville niin englanninkielen mukaan perinnäissääntö on ’traditional rule’. Perinne ’tradition’. Se perinnäissääntö rinnallistaa "traditio, perinne, peritty tapa, kansanperinne ja perimätapa" .

Mutta mitä on järkeisoppi? Ja mitä maailman alkeisvoimat tarkoittaa? Esimerkiksi, kun ihminen nojautuu omaan ymmärrykseen joka ohjailee häntä tulkitsemaan Raamattua ymmärtämättä että Raamattu on Jumalan auktoriteettinen ilmoitus Hengen voimavaikutuksesta eikä pitäydy juuri sellaisena niin kuin Jumalan Sanassa on ilmoitettu vaan luo sille ”opin”.

Se luotu oppi on ihmisen oma tulkinta. Järkeisoppi on se oppi, joka tulee oman ymmärryksen nojalta. Oppi saa ihmiset ”sillä petoksella” sitoutumaan siihen oppiin ja saa ihmiset noudattamaan sitä oppia. Se oppi vie ihmiset maailman alkeisvoimien alle ja orjuuttaa heitä maailman alkeisvoimien alla. Se on uskonnollisuuden petosta.

Oppi saa heidät saaliikseen ”sillä petoksella”. Silloin ihmiset ovat maailman alkeisvoimien alla ja he elävät uskonnollisuuden petoksessa. Ne pitäytyy perinnäissääntöihin, eikä Kristukseen.

Eilen katsoin miettien pari Raamatun kohtaa 1Kor. 11:29-30. Mua vaivasi se mitä tarkoittaa että "juo erottamatta Herran ruumista (seurakuntaa) muusta" ja "sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois"? :eh: Yhtäkkiä mulle nousi toinen Raamatun kohta mieleen, se on Hes. 34:16.

1Kor. 11:29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
30 Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.


Hes. 34:16 Kadonneet minä etsin, eksyneet minä tuon takaisin, loukkaantuneet minä sidon ja heikkoja vahvistan, mutta lihavat ja vahvat minä hävitän. Minä paimennan laumaani oikeuden mukaan. Raamattu kansalle

Mulle tuli ajatus että perinnäissäännöt (Kol. 2:8) nälkiinnyttää ja vahingoittaa uskovaa niin uskova haavoittuu ja loukkaantuu ja tulee heikoksi. Ja järkeisoppi tekee uskovasta lihavan ja vahvan.

Herra tulee etsimään eksyneitä, joita Hän tuo takaisin. Hän sitoo haavoittuneita ja vahvistaa heikkoja, mutta hävittää pois lihavat ja vahvat.

Mutta Jumalan Sana on ainoa, joka ei koskaan nälkiinnytä. Jumalan Sana on niin kuin kastepisarat joka kostuttaa ruohikkoa ja nostaa se ylöspäin (5Moos. 32:1-4).

Juuri se on Jumalan Sanan lailla joka nostaa sinutkin pystyyn ja on voimallinen rakentamaan sinua Sanan hallussa armon mukaan ja pitelee sinua hellävaroen ja lääkitsee sinun haavoja ja parantaa sinua, niin saat rauhan ja vapauttavan totuuden runsauden.

5.Moos. 32:1 "Kuunnelkaa, te taivaat, kun minä puhun, ja kuulkoon maa minun suuni sanat!
2 Sateena pisaroikoon minun opetukseni, kasteena valukoon puheeni niinkuin vihma vihannalle, niinkuin sadekuuro ruohikolle.
3 Sillä minä julistan Herran nimeä; antakaa kunnia meidän Jumalallemme.
4 Hän on kallio; täydelliset ovat hänen tekonsa, sillä kaikki hänen tiensä ovat oikeat. Uskollinen Jumala ja ilman vääryyttä, vanhurskas ja vakaa hän on.


Ap.t. 20:32 Ja nyt minä uskon teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun, hänen, joka on voimallinen rakentamaan teitä ja antamaan teille perintöosan kaikkien pyhitettyjen joukossa.

Job 15:11 Vähäksytkö Jumalan lohdutuksia ja sanaa, joka sinua piteli hellävaroin?

Sananl. 16:24 Lempeät sanat ovat mesileipää; ne ovat makeat sielulle ja lääkitys luille.

Ps. 107:20 Hän lähetti sanansa ja paransi heidät ja pelasti heidät haudasta.

Jer. 33:6 Katso, minä kasvatan umpeen ja lääkitsen sen haavat, ja minä parannan heidät ja avaan heille rauhan ja totuuden runsauden.



Sanan opetus on lähtöisin Kristuksesta (Jes. 2:3, 51;4). Se nostaa pystyyn.

Jes. 2:3 Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: ”Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan huoneeseen, että hän opettaisi meille teitään ja että me vaeltaisimme hänen polkujaan. Sillä Siionista lähtee opetus, Jerusalemista Herran sana.” Raamattu kansalle

Jes. 51:4 Kuuntele minua, kansani, kuule minua, kansakuntani, sillä minusta on lähtöisin laki, ja minä säädän oikeuteni valoksi kansoille. Raamattu kansalle

Lihavat ja vahvat puskevat muita niin kuin vuohi tai pässi, koska lihavat ja vahvat haluavat muita sitoutumaan perinnäissääntöihin, jotka nälkiinnyttää ja haavoittavat heitä niin he tulevat heikoksi ja loukkaantuvat ja haavoittuvat.

Ne perinnäissäännöt eivät pitäydy Kristukseen. Kauhea ajatus! Niin siksi Kol. 2:8 varoittaa perinnäissäännöistä.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamatullinen seurakunta - Millainen sen tulisi olla?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Tammi 2023 17:45

*
Tämä jatkuu edellisestä kirjoituksesta...

Jos ei ymmärrä Raamatun termiä ruumiista (seurakunnasta) ja luulee kun Raamattu tarkoittaa sitä että pitää liittyä seurakuntaan jäseneksi, se ei pääse tuntemaan oikealla tavalla Raamatun termiä ruumiista (seurakunnasta).

1Kor. 12:27 Te olette Kristuksen ruumis ja jokainen osaltanne hänen jäseniään.

28 Jumala asetti seurakuntaan ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja kolmanneksi jotkut opettajiksi. Sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa, avustaa, johtaa, puhua eri kielillä.
Raamattu kansalle

Efesolaiskirjeessä puhutaan että Jumala antoi toiset apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi Kristuksen ruumiin rakentamiseen joka on seurakunta.

Ja siinä puhutaan ettemme enää ole alaikäisiä jotka ajelehtivat ja ovat kaikkien opintuulten heiteltävinä vaan rakkaus ja totuus liittää meidät Kristukseen joka on pää.

Ja Hänessä koko ruumis, yhteen liittyneenä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla kasvaa ja rakentuu rakkaudessa sen voiman mukaan joka kullakin ruumiinosalla on (Ef. 4:11-16).

Jakeessa 14 puhutaan siitä ettemme ole alaikäisiä jotka ajelehtivat ja ovat ”kaikkien opintuulten heiteltävinä”. Niin, se osoittaa että oppi ei yhdistä meitä vaan Pyhä Henki. Hän toimii aina Jumalan Sanan mukaan.

Seurakunta ei tässä ajassa tule täydelliseksi mutta jakeessa 15 puhutaan siitä että rakkaus ja totuus liittää meidät Kristukseen niin me rakkaudessa kasvamme. Ja noudatamme totuutta joka nostaa meidät pystyyn ja tekee meidät vapaiksi pois uskonnollisuuden petoksesta ja valheen kahleista (Joh. 8:31-32).

Ja me kasvamme kaikin tavoin Häntä kohtaan joka on pää. Jakeessa 16 puhutaan siitä että Hänessä me olemme koko ruumis (seurakunta) yhteen liitettynä ja me muodostamme Hänen seurakuntansa yhdeksi ruumiiksi. Ja seurakuntana me rakennumme rakkaudessa voiman mukaan joka meillä ruumiinosalla on.

Se on ainoa tie seurakuntaan joka on itse Kristus ja pää, rakkaudesta Häneen ja meihin toisiimme.

Ef. 4:11 Hän antoi toiset apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi
12 tehdäkseen pyhät valmiiksi palvelutyöhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
13 kunnes me kaikki saavutamme ykseyden uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, kypsän miehuuden, Kristuksen täyteyden täysi-ikäisyyden mitan.
14 Silloin emme enää ole alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja ovat kaikkien opintuulten heiteltävinä ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa,
15 vaan noudatamme totuutta rakkaudessa ja kaikin tavoin kasvamme häneen, joka on pää, Kristus.
16 Hänessä koko ruumis, yhteen liittyneenä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa ja rakentuu rakkaudessa sen voiman mukaan, joka kullakin ruumiinosalla on.
Raamattu kansalle
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Raamatullinen seurakunta - Millainen sen tulisi olla?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Helmi 2023 19:51

*
No akanat ja jyvät tuntuu yhdistävän siihen mitä seurakunnan käytännön kanssa tulee.


Siemenettömät akanat:
Aikoinaan on ollut sellainen pyöreä maa-ala, jolla puidaan nisunjyviä ja se on usein sijainnut jossakin korkealla ja tuulisella alueella. Yksinkertaisimmillaan puiminen on suorittanut käsin hakkaamalla lyhteitä tantereeseen tai lyömällä kepillä lyhteitä, jolloin jyvät irtoavat korsista ja akanoista.

Puimisessa on voitu käyttää myös esim. härkien vetämiä puimarekiä tai puimajyriä, joilla on ajettu puimatanterella olleiden viljojen yli niin että jyvät ovat irronneet. Ja lopulta jyvistä irronneet kuoret tuuli tempaa ja vie pois mukanaan. Niin efesolaiskirjeessä sanotaan siitä ”opintuuliksi” (Ef. 4:14).

Ef. 4:14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;

Eli siemenettömät akanat puimisen yhteydessä irtoavat ja lentävät tuulen mukanaan pois. Raamatussa puhutaan että ne siemenettömät akanat eli ruumenet viedään polttamaan sammumattomassa tulessa (Matt. 3:12).

Matt. 3:12 Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa."


Jyvät eli siemenet:
Nisunjyvät puimisen yhteydessä putoavat sellaiselle tekstiilille ja ne siemenet kootaan talteen, siis Herran aittaan (Matt. 3:12).

Ne nisunjyvät eli siemenet on esikuva että Jumalan Sana on siemen (Luuk. 8:11)

Luuk. 8:11 Vertaus on tämä: siemen on Jumalan sana.

Toisaalta eräässä Raamatun kohdassa sanotaan, että te olette uudestisyntyneet ja olette katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.

1Piet. 1:23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.

Kun jos uskova asettaa uskoaan Sanan totuuden perustuksille, silloin hän on se jyvä joka kootaan ja viedään ”Herran aittaan”. Ja Sanassa sanotaan; ”Hänen armonsa sanan hallussa Jumala on voimallinen rakentamaan häntä” (Apt. 20:32).

Rakentajat:
Olen lukenut PP:n kirjoituksia ajatukseni kanssa hahmottaen ja sitten mulle tuli ajatus. Pietari joka oli täynnä Pyhää Henkeä, sanoi Israelin kansan hallitusmiehille ja vanhimmille; ”Hän on ’se kivi’, jonka te rakentajat hylkäsitte……..’

Ap.t. 4:8 Silloin Pietari, Pyhää Henkeä täynnä, sanoi heille: "Kansan hallitusmiehet ja vanhimmat!
11 Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut'.
4:12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."


Tämä on Raamatun profetian selitys Pietarin suulla joka sanoi suoraan juutalaisiin [uskonnollisiin] johtajiin, jotka hylkäsivät kiven (Jeesuksen).

Ps. 118:22 Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi.

Kivi:
Profetia on ilmoittanut tulevasta koetellusta kivestä ja lujasta perustuksesta (Jes. 28:16).

Jes. 28:16 Sen tähden, näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä lasken Siioniin peruskiven, koetellun kiven, kalliin kulmakiven, lujan perustuksen. Joka uskoo, se ei säiky. Raamattu kansalle

Image

Ef. 2:20 apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
2:21 jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
2:22 ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.


Se profetia on ilmoittanut että tuleva Kristus on seurakunnan perustus ja kivi eli kulmakivi (huippukivi) ja se on ilmoittanut että; "joka uskoo Häneen, ei joudu häpeään" (Room. 9:33).

Room. 9:33 niinkuin kirjoitettu on: "Katso, minä panen Siioniin loukkauskiven ja kompastuksen kallion, ja joka häneen uskoo, se ei häpeään joudu".

Nykyajan hengelliset johtajat:
Israelin kansan hallitusmiehet ja vanhimmat voi kuvata nykyajan hengellisiä [uskonnollisia] johtajia jotka eivät käsittäneet "huippukiven merkityksen" eivätkä myös käsittäneet Jeesuksen tärkeän opetuksen pienellä paikalla palvelemisen jonka kautta seurakunta pääsee rakentumaan Kristuksessa, sillä Kristus ei tullut palveltavaksi vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä (Matt. 20:25-28).

Hengelliset johtajat asettuvat itsensä kanssa suurempaan paikkaan seurakunnassa ja ottaa ohjat uskonnollisten perinteiden ja oppirakennelmien mukaan, sillä Jumalan Sanat eivät saaneet olla etusijainen totuuden pohjalta vaan uskonnolliset perinteet ja oppirakennelmat.

He eivät rakentaneet uskoaan Sanan totuuden perustuksille. Koska jyvät eli siemenet kootaan ja viedään Herran aittaan kun asetetaan uskoa Sanan totuuden perustuksille jotka puhutaan siitä että Kristus on seurakunnan perustus ja kulmakivi.

”Pääkulmakiven” hylkäämä heijastaa samaa asennetta nykyään hengellisissä johtajissa. He eivät pitäydy Kulmakiveen (Kristukseen), josta koko ruumis – nivelineen ja jänteineen – saa ravintonsa ja voimansa ja kasvaa Jumalan tahdon mukaisesti (Kol. 2:16).

Kristus on seurakunnan kulmakivi joka pitää koossa, kasassa ja yhdessä ykseydestä käsin niin ettei seurakunta lyyhisty ja kaadu kasaan, kuten PP tuossa sanoi.

Heprealaiskirjeessä kehotus:

Heprealaiskirjeessä kehotetaan meitä kehottamaan toisiamme entistä enemmän kun näemme päivän lähestyvän ja meidän tulee kokoontua yhteen niin kulmakivi pitää meidät koossa, kasassa ja yhdessä ykseydestä käsin ettemme luhistu helpommin ja kestämme keskellä vaikeaa aikaa.

Hepr. 10:25 Älkäämme jättäkö yhteistä kokoontumistamme, niin kuin muutamien on tapana, vaan kehottakaamme toisiamme entistäkin enemmän, kun näette tuon päivän lähestyvän. Raamattu kansalle

Jumala Pyhän Hengen kautta varustaa Kristuksen seurakuntaa antamalla muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi.

Päämäärä on että me kaikki uskoisimme Jeesukseen ja tulisimme uskossamme aikuiseksi Jumalan Pojan tuntemisen rinnalla niin että Kristus täyttäisi kokonaan meidän olemuksemme.

Silloin emme enää olisi herkkä uskomaan mitä tahansa mitä meille sanotaan vaikka joku saisi valheen näyttämään totuudelta sillä Kristuksen seurakunnan kautta Jumalan Pojan tuntemisen rinnalla meidän uskomme on rakennettu Sanan totuuden perustuksille.

Se on terve, tasainen ja kristuskeskeinen uskonkasvu. Meitä ohjataan rakkaus ja totuus jotka liittävät meidät yhä lujemmin Kristukseen. Hän on ruumiinsa, siis seurakunnan pää.

Hänen johdollaan koko ruumis liittyy yhdeksi kokonaisuudeksi. Ruumiin osat tukevat toisiaan ja Kristus seurakunnan kulmakivenä pitää ruumiinsa pystyssä.

Koko ruumis kasvaa ja rakentuu rakkaudessa Herran antamansa voiman mukaan. Kristuksen seurakunta ei tässä ajassa tule täydelliseksi mutta se pohjautuu Sanaan ja rakentuu Sanan totuuden perustuksille.

Efesolaiskirjeessä sanotaan että rakkaus ja totuus liittää meidät Kristukseen niin me rakkaudessa kasvamme Häneen.

Ef. 4:11 Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
4:12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
4:13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,
4:14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
4:16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.


Kodeissa kokoontuminen:
Muutama uskova kertoi omasta kokemuksesta ja on tyytyväinen kodeissa kokoontumiseen. Jokainen omalla eri tavalla kodeissa toimitaan, esim. yksi on "nyykkäri " kerrostalon ilmaisessa kerhohuoneessa.

Saamme olla heikkoja silloin Kristus on meidän väkevyytemme ja kasvamme Häneen rakentaen uskoamme Sanan totuuden perustuksille. Hän on meidän Auttaja ja on kanssamme - jokaisen uskon askeleen kanssa maailman loppuun asti. Niin, aamen! Kiitos Herralle!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa

cron