Ajatuksia narsismista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Syys 2018 09:14

*
Haluaisin tuoda se juttu esille. Olin itse raamattupiirin vetäjä, niin siellä oli yksi mies, jolla on pahempi narsismi, kuin muut narsistiset ihmiset. Että se osaa esittää viatonta syyllistäen uskovaa, joka oikaisi häntä. Se verhoutuu syyttömyyteen ja siten käyttää syyttömyyttä syyllistämiseksi toista uskovaa vastaan, joka häntä oikaisi. Samoin syyttömyyteen verhoutumalla puhuu farisealaisuudesta. Tuttu piirre. :roll: Tässä olisi PP:n linkki, joka kertoo narsismista.

http://www.kotipetripaavola.com/saulinsyndrooma.html

Mielestäni narsistiset ihmiset ovat tavallaan uhreja itse, koska he eivät ole saaneet rakkautta vanhemmilta, kuten se miesuskova, jolla on pahempi narsismi. Niin ymmärrän heitä, mutta surettaa nähdä, että he kieltävät narsismin siinä mielessä, ettei halua ottaa vastaan Jumalan parantavaa rakkautta narsismiin.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Heinä 2022 15:00

*
Kysymys; voiko narsistinen uskova olla uudestisyntynyt ja Pyhällä Hengellä täyttynyt? Voiko Pyhä Henki asua narsistisessa uskovassa?

:think2:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Heinä 2022 13:49

*
Heitin saman kysymyksen yhteen FB-ryhmään koska se mua pohditutti. Siellä FB:ssa yksi uskova vastasi siihen ja laittoi Raamatun kohdat joiden mukaan narsistinen ihminen voi uudestisyntyä.

Roomalaiskirje 3:23-24
"Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa"


Sellaisen narsismin tuntomerkit Saulista (Raamatusta) puhuttaa. Daavidin tullessaan naiset tanssivat ja lauloivat hänelle; "Saul voitti tuhat, mutta Daavid kymmenen tuhatta." Se suututti Saulia. Siitä lähtien Saul piti Daavidia silmätikkuna.

1 Sam 18:7 Ja karkeloivat naiset virittivät laulun ja sanoivat: "Saul voitti tuhat, mutta Daavid kymmenen tuhatta."

8 Silloin Saul vihastui kovin, sillä hän pani sen puheen pahakseen, ja hän sanoi: "Daavidille he antavat kymmenen tuhatta, ja minulle he antavat tuhat; nyt puuttuu häneltä enää vain kuninkuus."

9 Ja Saul katsoi karsain silmin Daavidia siitä päivästä alkaen.



Sellainen narsistityyppinen käytös / tuntomerkki osoittaa ettei Saul ilahtunut Daavidin voitosta vaan oli kateellinen Daavidille ja piti Daavidia silmätikkuna.


Kysymys; Jumala valitsi Saulin Israelin ensimmäiseksi kuninkaaksi. Se opetus kuninkaasta pohdituttaa, tarkoittaako se että se on esikuvallinen opetus ja liittyy myös siihen että me kaikki Jumalan lapset olemme kuninkaallinen papisto?

Niin sellainen ajatus tuli mulle. Sen kuningas ja kuninkaallinen papisto -jutun kanssa ei saa muuttaa Jumalan käskyä oman lihallisen tahdon mukaan, sillä tavalla ei voi palvella Herraa.

Tämän kohdan 1Sam. 15:26 mukaan hän ei saa jatkaa kuninkaana koska hän hylkäsi Jumalan Sanan, niin tällä tavalla Jumala hylkäsi myös hänet.

Toinen kysymys; jos palvelija päättää muokata hieman Jumalan Sanan ja lisätä siihen jotain mikä on ihmisten oma, hylkääkö Jumala hänet niin kuin Jumala hylkäsi Saulin tottelemattomuuden takia kun Saul ei totellut Jumalan käskyä?

Katso Raamatun kohtaa 1Sam. 15:26. Siinä lukee; "....... sillä sinä olet hyljännyt Herran sanan, ja Herra on myös hyljännyt sinut,......"

Jumala hylkäsi hänet koska hän on hylännyt Jumalan käskyn ja valitsi toisen tien jolla hän muokkasi Jumalan käskyä lihallisen tahdon mukaan ja vaelsi sitä toista tietä. Sitten Jumala hylkäsi hänet (1Sam. 15:26).



1.Sam. 15:10 Silloin Samuelille tuli tämä Herran sana:

11 "Minä kadun, että tein Saulin kuninkaaksi, sillä hän on kääntynyt pois minusta eikä ole täyttänyt minun käskyjäni." Samuel pahastui, ja hän huusi Herraa kaiken sen yön.

12 Varhain seuraavana aamuna Samuel lähti tapaamaan Saulia. Mutta Samuelille ilmoitettiin: "Saul on mennyt Karmeliin ja pystyttänyt sinne itsellensä muistomerkin; sitten hän on palannut sieltä ja mennyt alas Gilgaliin."

13 Kun Samuel tuli Saulin luo, sanoi Saul hänelle: "Herra siunatkoon sinua! Minä olen täyttänyt Herran käskyn."

14 Mutta Samuel sanoi: "Mitä tämä lammasten määkiminen sitten on, joka kuuluu minun korviini, ja tämä raavaiden ammuminen, jonka kuulen?"

15 Saul vastasi: "Amalekilaisilta ne on tuotu; sillä kansa säästi parhaat lampaat ja raavaat uhrataksensa ne Herralle, sinun Jumalallesi; mutta muut me olemme vihkineet tuhon omiksi."

16 Silloin Samuel sanoi Saulille: "Lopeta; minä ilmoitan sinulle, mitä Herra on minulle tänä yönä puhunut." Hän sanoi hänelle: "Puhu."

17 Samuel sanoi: "Sinä olet Israelin sukukuntien päämies, vaikka oletkin vähäinen omissa silmissäsi: Herra on voidellut sinut Israelin kuninkaaksi.

18 Ja Herra lähetti sinut matkaan ja sanoi: 'Mene ja vihi tuhon omiksi nämä syntiset, amalekilaiset, ja sodi heitä vastaan, kunnes olet tehnyt heistä lopun.'

19 Miksi et kuullut Herran ääntä, vaan syöksyit saaliin kimppuun ja teit sitä, mikä on pahaa Herran silmissä?"

20 Saul vastasi Samuelille: "Minähän olen kuullut Herran ääntä ja tehnyt sen matkan, jolle Herra minut lähetti. Minä olen tuonut tänne Agagin, Amalekin kuninkaan, ja vihkinyt tuhon omiksi amalekilaiset.

21 Mutta väki on ottanut saaliista lampaita ja raavaita, parhaan osan siitä, mikä oli vihitty tuhon omaksi, uhrataksensa ne Herralle, sinun Jumalallesi, Gilgalissa."

22 Silloin Samuel sanoi: "Haluaako Herra polttouhreja ja teurasuhreja yhtä hyvin kuin kuuliaisuutta Herran äänelle? Katso, kuuliaisuus on parempi kuin uhri ja tottelevaisuus parempi kuin oinasten rasva.

23 Sillä tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja niskoittelu on valhetta ja kuin kotijumalain palvelusta. Koska sinä olet hyljännyt Herran sanan, on myös hän hyljännyt sinut, etkä sinä enää saa olla kuninkaana."

24 Saul sanoi Samuelille: "Minä olen tehnyt syntiä, kun olen rikkonut Herran käskyn ja sinun sanasi; sillä minä pelkäsin kansaa ja kuulin heidän ääntänsä.

25 Anna nyt minulle syntini anteeksi ja palaja minun kanssani, niin minä kumartaen rukoilen Herraa."

26 Samuel sanoi Saulille: "Minä en palaja sinun kanssasi; sillä sinä olet hyljännyt Herran sanan, ja Herra on myös hyljännyt sinut, niin että et enää saa olla Israelin kuninkaana."



Se osoittaa että Jumalan Sanaa ei saa muokata "toiseksi tieksi". Kun uskotaan Sanaan, se otetaan vastaan Jeesuksen, pelastuu. Jos ei usko Sanaan, se ei ota vastaan Jeesuksen, ei voi pelastua. Sana liittyy Jeesukseen.

Jeesus on lihaan tullut Sana ja myös Logos joka on kreikan sana ja se tarkoittaa "kokonainen Raamatun ilmoitus". Se sana Logos löytyy Joh. 1:1 ja 14 kohdista.

Kun uskoo Sanaan, se uskoo Jeesukseen ja kulkee Sanalla viioittamaa tietä eli on yhteydessä Jeesuksen kanssa, pelastuu.

Raamattu puhuu että lopunajan laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus (Matt. 24:12). Se liittyy myös siihen samaan asiaan. He valitsevat "toisen tien" joka ei pitäydy Sanaan ja Kristukseen joka on lihaan tullut Sana ja Logos.

Laittomuus on se "toinen tie" jota he kulkevat. He uskovat Jumalan lain (Raamatun) ulkopuolisia asioita jotka ovat laittomuudeksi, ja niillä viitoittamaa tietä he kulkevat. Se on toinen tie joka ei vie pelastukseen ja rakkaus Jumalan lakia (Raamattua) kohtaan kylmenee.

Niin Jumalan Sanaa ei saa muokata ja lisätä siihen jotain sitä mikä on ihmisten oma. Mutta valitettavasti ihmisten perinnäissäännöt ovat jälkeen päin lisättyjä joihin seurakunnat pitäytyvät. Ne ei pitäydy Kristukseen.

Kol. 2:8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.

En tiedä onko elävä uutinen luottamuksen mukainen käännös mutta sen mukaan ihmisten perinnäissäännöillä tarkoitetaan ihmisten perinteitä ja järkeisopilla tarkoittaa omia teorioita.

Kol. 2:8 Älkää antako kenenkään turmella uskoanne ja iloanne omilla teorioillaan, jotka liittyvät ihmisten perinteisiin ja keskittyvät maailmankaikkeuden henkivaltoihin eikä Kristukseen. Elävä uutinen



Valitettavasti johtotehtävät houkuttelevat sellaisia narsistisia uskovia kaikkialla, - kuinka toimii - manipuloinnin yhteydessä. Heidän itsekorostuksensa tulee kyllä esiin. Iso kiitos Herralle että se narsistityyppinen käytös otettiin Raamattuun jotta me Jumalan lapset voimme tunnistaa tuntomerkit. Sain itse apua kun luin Saulia Raamatusta. :bible: Se on hyvä opetus ja apu tälle meidän nykyajalle.

Saul tavoitti ihmisiä hänen puoleen eli hänen ympärille säästämällä lampaat eikä totellut Jumalan käskyä. Se on yksi tuntomerkki.

Toinen tuntomerkki että kun Saul nukkui luolassa ja Daavid hiipi hiljaa ja leikkasi Saulin viitan liepeen kappaleen. Sitten Daavidin omatunto alkoi soimata siitä että leikkasi Saulin viitan liepeen palan. Daavid piti Saulia Jumalan voiteltuna.

Sitten Saul heräsi ja nousi luolasta ja jatkoi matkaansa. Daavid tuli perään ja huusi Saulille; ”Herrani, kuningas!”

Saul katsoi taakseen, ja Daavid kumartui kasvoilleen maahan osoittaen kunnioitusta. Daavid sanoi Saulille; 'näethän nyt omin silmin, kuinka Herra antoi sinut tänään minun käsiini luolassa'.

Daavid näytti Saulille Saulin viitan liepeen kappaleen ja sanoi Saulille leikanneensa sen. Daavid osoitti Saulille ettei aikonut tappaa Saulia ja sitten Saul ymmärsi tai tiesi että Daavidin käsiään ei tahraa mikään paha teko tai rikos.

Daavid ei rikkonut mitään Saulia vastaan. Sitten Saul purskahti äänekkääseen itkuun ja päästi Daavidin. Saul tunnusti syyllistyneensä - kaksistaan ja kasvokkain Daavidin kanssa.

Saul tunnusti että Daavid oli häntä vanhurskaampi. Se tarkoittaa että Saul tiesi Daavidin syyttömyyden. Saul ymmärsi tai tiesi että Daavid oli syytön mutta Saul ei julkistanut mitään siitä että Daavid oli täysin syytön.

Eli hän tunnusti Daavidin syyttömyyden vain kaksistaan ja kasvokkain, - ei julkisesti. Niin se on Saulin syndrooma, esim. pitää toista uskovaa silmätikkuna ja tekee hänestä syntipukiksi vaikka hän on syytön. Sitten kaksistaan kun silloin muut ihmiset eivät ole paikalla, tietää hänet syyttömäksi.



1Sam. 24:5 Niin Daavidin miehet sanoivat hänelle: "Katso, tämä on se päivä, josta Herra on sanonut sinulle: 'Minä annan vihamiehesi sinun käsiisi, tehdäksesi hänelle, mitä hyväksi näet'." Ja Daavid nousi ja leikkasi salaa kappaleen Saulin viitan liepeestä.

6 Mutta sen jälkeen Daavidin omatunto soimasi häntä siitä, että hän oli leikannut Saulin viitan lievettä.

7 Ja hän sanoi miehillensä: "Pois se! Herra varjelkoon minua tekemästä sitä herralleni, Herran voidellulle, että satuttaisin käteni häneen; sillä hän on Herran voideltu."

8 Ja Daavid kovisti miehiänsä eikä sallinut heidän hyökätä Saulin kimppuun. Niin Saul nousi luolasta ja meni matkaansa.

9 Sen jälkeen Daavid myös nousi, lähti luolasta ja huusi Saulin jälkeen: "Minun herrani, kuningas!" Kun Saul katsahti taaksensa, kumartui Daavid kasvoilleen maahan ja osoitti kunnioitusta.

10 Ja Daavid sanoi Saulille: "Miksi sinä kuuntelet ihmisten puhetta, jotka sanovat: 'Daavid hankkii sinulle onnettomuutta'?

11 Katso, näethän nyt omin silmin, kuinka Herra tänä päivänä antoi sinut minun käsiini luolassa, mutta minä säästin sinut, vaikka minua neuvottiin tappamaan sinut; sillä minä ajattelin: 'Minä en satuta kättäni herraani; sillä hän on Herran voideltu.'

12 Katso itse, isäni, katso tätä viittasi liepeen kappaletta, joka on minun kädessäni. Kun minä leikkasin sen sinun viittasi liepeestä enkä sinua tappanut, niin ymmärrä siitä ja näe, ettei minulla ole tekeillä mitään pahaa tai rikollista ja etten minä ole sinua vastaan rikkonut, vaikka sinä vainoat minua ottaaksesi minulta hengen.

13 Herra tuomitkoon meidän välillämme, minun ja sinun, ja Herra kostakoon sinulle minun puolestani, mutta minun käteni ei sinuun satu.

14 On, niinkuin vanha sananlasku sanoo: 'Jumalattomuus tulee jumalattomista'; mutta minun käteni ei sinuun satu.

15 Kenen jälkeen Israelin kuningas on lähtenyt? Ketä sinä ajat takaa? Koiranraatoa, yhtä kirppua!

16 Herra olkoon tuomari ja tuomitkoon meidän välillämme, minun ja sinun; hän nähköön ja ajakoon minun asiani ja auttakoon minut sinun käsistäsi oikeuteeni."

17 Kun Daavid oli päättänyt tämän puheensa Saulille, sanoi Saul: "Eikö se ole sinun äänesi, poikani Daavid?" Ja Saul korotti äänensä ja itki.

18 Ja hän sanoi Daavidille: "Sinä olet minua vanhurskaampi, sillä sinä olet tehnyt minulle hyvää, vaikka minä olen tehnyt sinulle pahaa.



Jumala antoi Hänen tahdonmukaisen käskyn Saulille että tulee tuhota kaikki. Mutta taisteluväki sanoi Saulille että säästetään parhaat lampaat eikä niitä vihi tuhoksi. Tällä tavalla Saul hakeutui ihmisten suosioon keräämällä taisteluväki ympärilleen ja samalla rikkoi Jumalan tahtoaan vastaan.

1Sam. 15:3 Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."


9 Mutta Saul ja väki säästivät Agagin sekä parhaimmat lampaat, lihavimmat raavaat ja karitsat, kaiken, mikä oli arvokasta; sitä he eivät tahtoneet vihkiä tuhon omaksi. Mutta kaiken karjan, mikä oli halpaa ja arvotonta, he vihkivät tuhon omaksi.

10 Silloin Samuelille tuli tämä Herran sana:

11 "Minä kadun, että tein Saulin kuninkaaksi, sillä hän on kääntynyt pois minusta eikä ole täyttänyt minun käskyjäni." Samuel pahastui, ja hän huusi Herraa kaiken sen yön.


Saul ei täyttänyt Jumalan käskyjä mutta Saulin syndrooman takia hän katsoi täyttäneensä Jumalan tahdonmukaisen käskyn mutta hän ei täyttänyt vaan rikkoi sen tehdessään oman tahdon mukaan.

Saul sanoi; "Minä olen täyttänyt Herran käskyn" (1Sam. 15:3).

1Sam. 15:13 Kun Samuel tuli Saulin luo, sanoi Saul hänelle: "Herra siunatkoon sinua! Minä olen täyttänyt Herran käskyn."


Saul säästi lampaat uhratakseen ne Herralle. Se oli Saulin oma vapaa tahto ohjata, tehdä, päättää, toteuttaa ja uhrata. Se oli lihallinen tahto pois Jumalan tahdosta. Se on tottelemattomuus.

1Sam. 15:15 Saul vastasi: "Amalekilaisilta ne on tuotu; sillä kansa säästi parhaat lampaat ja raavaat uhrataksensa ne Herralle, sinun Jumalallesi; mutta muut me olemme vihkineet tuhon omiksi."

1Sam. 15:23 Sillä tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja niskoittelu on valhetta ja kuin kotijumalain palvelusta. Koska sinä olet hyljännyt Herran sanan, on myös hän hyljännyt sinut, etkä sinä enää saa olla kuninkaana."


Sanassa sanotaan että tottelemattomuus on taikuuden syntiä. Saulin syndrooma on itseasiassa sairas narsismi. Meissä ihmisissä on normaali narsismi. Psykiatri ja/tai psykologi voi diagnosoida sen.

Uhriin joutuneelle ihmiselle narsismin tuntomerkit ovat tuttuja jollei erehdy tuntomerkeistä.




Juttelin uskovien kanssa ja vaihdoimme ajatuksia kokemuksista koska he joutuivat narsistisen uskovan kohdalla uhriin samalla tavalla kuten minä. Sain valtavasti apua heiltä. Niin haluaisin jakaa narsistityyppisen käytöksen tänne.



Narsististyyppinen käytös:

-Herkkä ymmärtämään väärin (ehkä tahallisesti)

-Herkkä syyttämään ja syyllistämään

-Syytöksiä riitelystä ja vanhoista perättömistä riitelyistä ym, mitä uhri ei todella ollut tehnyt.

-Ei selvittele eikä anna vastausta mikä syy. Uhriin joutunut ihminen jää ilman vastausta.

-Ei kadu mitään

-Arvostelua asioista, joissa ei arvosteltavaa ollut.

-Muille ihmisille narsistinen ihminen uhriin joutuneesta ihmisestä vaikka mitä, asioita, mitkä ei ole totta.

-Kerää ikään kuin hovia ympärilleen.

-Ei anna vastausta mikä asia on kyseessä

-tavoittaa erikoiskohtelua itselleen

-ei kehu toista ihmistä vaan tavoittaa itselleen kehut

-puhuu toisten vioista syyllistäen vaikka ne on perättömät jutut.


Jos johtotehtävässä hengellinen johtaja on narsistinen, ei hyväksy siitä jos häntä arvioidaan Sanalla ja suuttuu helposti ja pitää häntä arvioitavaa uskovaa silmätikkuna ja voi tehdä häntä arvioitavan uskovan syntipukiksi.

Saul tavoitti ihmisiä hänen ympärille säästämällä lampaat ja samalla rikkoi Jumalan tahdonmukaisen käskyn. Se on sellainen narsismi.

Johtotehtävää ei saa antaa sellaiselle uskovalle jolla on narsismi koska se tekee lihallisen tahdon mukaan eikä Jumalan tahdon mukaan niin kuin Saul. Mutta narsistista lahjanhaltijaa tulisi olla varovainen, se tavoittaa uskovia hänen ympärilleen lahjalla.

Daavid otti etäisyyttä Sauliin. Etäisyys on yksi tapa varjeltua pois narsistiselta ihmiseltä. Hengellisessä työkentässä se voi olla vaikeaa. Jumala teki Saulin lopun niin Jumala voi tehdä hänet lopun myös hengellisessä työkentässä.



Jokunen vuosi sitten seurakunnan vanhin valitsi minut raamattupiirin vetäjän tehtävää varten. Siellä oli yksi uskova joka on narsistinen. Meni vuosia kunnes sain Jumalalta kaksi sanaa. Ne sanat tarttui kiinni mielessäni niin kuin liima.

Ne sanat toistuivat ja jatkoivat toistaa mielessäni. Ne sanat puhui persoonallisuushäiriöstä. Jumala kutsui mua ulos narsistisen uskovan yhteydestä. Sitten sain aikaa toipumiseen. Tällä tavalla Jumala hoiti mua niin toivuin täysin.

Siitä lähtien tuntomerkit on mulle tuttua. Terve empatia tarvitaan. Se osaa ilahtua muiden iloitsevien kanssa ilman kateutta. Se osaa itkeä itkevien kanssa. Se on terve empatia.

Room. 12:15 Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa. :hearts:

Jos epäillään narsismin itsessään. Voi rukoilla ja pyytää vapautusta pois narsismista ja tervettä empatiaa. :prayer4:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Elo 2022 10:17

*
Kesällä 2020 kävin erään tuttukaverin luona ja kerroin hänelle koronan huijauksesta, uudesta maailmanjärjestyksestä, Jeesuksesta ja pelastuksesta. Mutta hän keskittyi enemmän koronan huijaukseen joka ajaa uutta maailmanjärjestystä. Hän ei ottanut korviin Jeesuksesta ja pelastuksesta.

Yritin pari kolme kertaa tarkemmin sanoa hänelle Jeesuksesta ja pelastuksesta mutta se ei mennyt hänelle perille. Hän vielä yhä keskittyi koronan huijaukseen ja uuteen maailmanjärjestykseen ja oli vihainen niille jutuille.

Se alkoi vaivata minua. En vielä tiedä syytä. Osaisiko joku avata ja selittää miksei Jeesus ja pelastus auennut hänelle?

No kun menin käymään ja juttutuokion ohessa hän aina puhui negatiivisista asioista meidän kaveripiiristä ja minusta alkoi tuntua että hän keskittyy heidän "vikoihin". Se saa kuulostamaan siltä että hän olisi narsistinen? (?) Mutta en ole varma.

Narsismin oireet on tuttua mulle ja se alkoi vähän näkyä hänessä niin epäilen narsismia. Kun hän puhui erään kaverin vioista. Käänsin aina ne "viat" positiivisiksi asioiksi joihin hän alkoi tympääntyä. En jaksanut kuulla negatiivisia asioita jotka ovat meidän kaveripiirissä.

Voiko narsistinen ihminen olla sellainen joka kiinnittyy aina enemmän negatiiviseen asiaan esim. koronan huijaukseen ja uuteen maailmanjärjestykseen eikä Jeesukseen ja Hänen pelastukseen?

Mulla oli sinä päivänä tiukka aikataulu mutta hän yritti saada mua jäämään pitkään. Niin jäin vielä aikaa ja hän onnistui. Taas hän puhui vioista. :roll: Sanoin hänelle että aikataulu tekee tiukasti ja mun on nyt mentävä.

Se yksi oire on tuttua mulle. Koska aiemman kokemuksen mukaan yksi narsistinen tyyppi yritti viivyttää ja estää menoani ja sai mua jäämään aikaa.

No jos haluat, voi tuttukaveria Mxxxxx muistaa rukouksin että Jeesus ja pelastus tulee hänelle enemmän keskeisimmäksi ja ne jää pyörimään hänen mielessään niin hän tajuaa tarvitsevan Jeesusta ja pelastusta.

Kiitos esirukouksesta. :prayer4:

Siunattua kesäaikaa. :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja nmn » 07. Elo 2022 15:34

Sellaisessa kaverissa, joka puhuu yhteisistä kavereista sinulle pahaa, on se ikävä puoli, että tekee luultavasti sinusta samaa muille. Tämä on myös oma kokemukseni asiasta. Siksi sellaisen seuraa kannattaa välttää. Hienoa että kerroit hänelle Jeesuksesta, toivotaan että sanasi kantavat vielä hedelmää. Miksi sitten otti mieluummin kuullakseen koronahuijauksesta kuin Jeesuksesta? Voin vain arvailla, mutta yksi vaihtoehto on uhrinarsisismi, jossa oman elämän kaikki ongelmat halutaan ulkoistaa jonkun muun syyksi. Siihen kelpaa lääkeyhtiöiden ja valtioiden varsin todellinen epäpyhä liitto hyvin. Jeesukseen uskova puolestaan joutuu myöntämään, että on itse syntinen ja on synnin kautta itse aiheuttanut ison osan omista ongelmistaan. Se on myrkkyä uhriutujalle.
nmn
 
Viestit: 125
Liittynyt: 20. Syys 2020 21:37

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Elo 2022 14:46

*
Ok kiitos, Nmn. Joskus kävi mielessäni epäilys että lähdettyäni hän puhuu jotain minusta pahaa muille.

No on vielä toinen yksi nainen. Joskus epäilen että se nainen voi olla "piilonarsistinen" koska äiti hylkäsi hänet. Mummo otti hänet ja hoiti häntä koko lapsuudesta saakka.

Hän asuu kaukana, sinne mun pitäisi ajaa monta tuntia ja mun pitäisi mennä katsomaan häntä mutta se on raskasta ja lisäksi se nainen on vaikea tapaus ja on koditon ja asuu alkoholistin miehen luona.

Mietin jätänkö sen väliin ja hommaan jonkun hengellisen kirjan ja lähetän sen alkoholistille miehelle mutta en tiedä mikä hengellinen kirja sopii hänelle... Ehkä se kirja pelastaa hänet ja sitten se mies joka on tullut uskoon, voi auttaa sitä naista.

Voisitko ehdottaa mikä hengellinen kirja sopii hänelle? Ei liian paksu kirja, mies ei varmaan jaksaisi lukea jos se on paksu kirja.

Siunattua ja mukavaa loppukesää. :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja pieni » 11. Elo 2022 15:37

Miten olisi Raamattu?
pieni
 
Viestit: 4
Liittynyt: 27. Kesä 2022 07:07

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja nmn » 14. Elo 2022 13:56

Hauskaa että eilen illalla kuin kuin viestisi kirjasta niin tänään aamupäivällä jumalanpalveluksessa meitä kehotettiin ottamaan "Valloittava Evankeliumi" kirjasia ja antamaan harkintaa käyttäen jollekin, joka voisi siitä löytää uskon. Sen verran vaikuttaa johdatukselta, että otin yhden ja voin lähettää sen sinulle postissa. Varmaan olisi joku sellainen tapa lähettää, ettei henkilöllisyytesi siitä paljastu minulle, onnistuisikohan esim Matkahuollon tai Poste Restanten kautta niin?
nmn
 
Viestit: 125
Liittynyt: 20. Syys 2020 21:37

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Elo 2022 19:27

*
Kiitos, Nmn. :) Onko se ohut kirjanen jota alkoholistimies jaksaisi lukea loppuun asti? Jos on, sopii lähettää se mulle erästä alkoholistimiestä varten. :thumbup:

Mutta alkoholistimiehen osoite ei ole mukana täällä mökillä vaan se jää kotiin. Voisitko lähettää se kirjanen vasta syyskuussa kun olen kotiutunut?

Mulla ei ole kokemusta Poste Restante eli noutopostista, en tiedä miten se toimii. :oops: Matkahuolto sopii. No henkilöllisyyteni voin uskoutua sulle jos pidät omana tietonasi. ;gladly:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ajatuksia narsismista

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Elo 2022 07:53

*
Palataan vielä narsismiin. Syyllistävä sävy puhuttaa mua niin haluaisin vielä nostaa se esille. Olen sellainen uskova että tykkää keskustella miettien kaikessa rauhassa ja vielä syvästi kysyen ja pohtien. On varmaan muita uskovia jotka tykkäävät keskustella kysyen ja miettien.

Oman kokemuksen mukaan narsistinen uskova langettaa heti tuomion sanomalla; "se on sinun ja Jumalan välinen asia ja Jumala tuomitsee sinut" vaikka tarkoitukseni oli kysyä ja pohtia keskustellen. Koska kaipasin ohjausta Raamatun tuntemisen rinnalle niin siksi keskustelin kysyen ja pohtien.

Jotain sen suuntaista sävyä jonka mukaan langetti tuomion ja syyllisti minua mutta sellaiset kristityt ovat mukana tärkeässä johtotehtävässä ja uskoivat heti häntä mitä hän sanoi minusta vaikka se on väärä perustelu.

Niin se juttu mietityttää mua. Jos narsistinen uskova on tärkeässä johtotehtävässä niin siellä on muita kristittyjä ja he uskovat aina häntä sen takia että hän on tärkeässä johtotehtävässä.

Saul on yksi esimerkki. Hän sai kuninkuuden tehtävän Herralta. Se oli hyvin tärkeä tehtävä ja se sokeutti tärkeän tehtävän takia niin suora narsismi jäi syrjään tai varjoon.

Daavid joka oli tuleva kuningas Israelille, pakeni häntä ja sitä narsismia. Silti hän piti Saulia Jumalan voiteltuna. Hän ja Saul oli kasvokkain kaksistaan, silloin Saul tunnusti Daavidin syyttömyyden mutta ei tunnustanut julkisesti Daavidin syyttömyyden. Se on narsistityyppinen piirre.

Mulle narsistinen uskova tunnusti tehneensä väärin mua kohtaan ja tunnusti mun syyttömyyden kun olimme kaksistaan mutta meni julkiseen paikkaan ja sanoi että tein parannuksen valheella perusteella. Niin opin tuntemaan sen narsistityyppisen tuntomerkin.

Tuomion langettaminen ja syyllistävä sävy on narsistityyppinen tuntomerkki. Narsistinen uskova aina kaivaa uskovan "vanhoja vikoja" ja syyllistää vanhojen vikojen perusteella vaikka ne vanhat viat ovat hänen oma perustelu mikä osoittaa väärältä. Se on narsistityyppinen tuntomerkki.

Johtotehtävän kristityt uskovat narsistista uskovaa jolla on heidän mukaan korkea tehtävä kuten narsistisella Saulilla kuninkuuden tehtävä.

Olen myös miettinyt toista juttua luettuani Sauliin liittyvää juttua Raamatusta. Saul hylkäsi Jumalan käskyn ja toimi oman lihallisen tahdon mukaan luomalla "toisen tien" jota Herra ei alun tarkoittanut. Siinä tavalla Saul hylkäsi Herraa niin Herra myös hylkäsi Saulin.

Niin jos johtotehtävässä on narsistinen uskova joka ei toimi Herran tahdon mukaan vaan oman lihallisen tahdon mukaan, siinä Herra hylkää hänet koska narsistinen uskova on hylännyt Herraa niin se narsistinen uskova luo "toisen tien" ja vetää johtotehtävän kristityt mukaan sille omalle luomalle tielle jota Herra ei tarkoita.

Mietin myös, onko hän pelastavassa uskontilassa kun hän ei kulje sitä Herran tietä vaan omaa toista tietä?

Entä he johtotehtävän kristityt joita hän vetää mukaan sille tielle? Ovatko he pelastavassa uskontilassa vaikka he kulkevat sitä narsistisen kristityn luomaa toista tietä ja se ei ole Herran tie?

Jos tavataan narsistista uskovaa tärkeässä tehtävässä ja siinä ei ole Herran tie vaan hänen oma toinen tie ja hän ei halua alistaa Herran tahdon alle vaan oman lihallisen tahdon mukaan, pelastuuko hän? Se mua mietityttää. Vaikea kysymys. :roll: :think2:

Onneksi on niitä narsistisia kristittyjä joilla ei ole tärkeä tehtävä. Mutta jos narsistisella kristityllä on tärkeä tehtävä, älkäämme antako tärkeän tehtävän sokeuttaa meitä. Olkaamme armollisia hänelle ja pidämme etäisyyden häneen niin kuin Daavid oli armollinen ja etäinen Saulille.

:hearts:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa