Varhainen kristillisyys

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Varhainen kristillisyys

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Syys 2018 15:53

*
Anteeksi tää kommentoiminen (taas), Joonas. :) No sanon vain lyhyesti. Mitä tuohon Joh. 16:12 kohtaan tulee, niin jos jotain on tärkeää tietää, sen Jumala olisi kyllä kirjoituttanut Raamattuun. Jumala ei ole sellainen, joka jättäisi tarpeelliset tiedot meidän etsittäväksi ja tutkittavaksi Raamatun ulkopuolelta ja muualta. Se ei kuulostaisi Häneltä itseltään.

No en sinua tällä kirjoituksella kohdista, enkä ketään. Se taas tuli mieleeni, niin tuon kans tänne. Että jos sydämessä on jotain väärä motiivi, se estää näkemästä totuutta myös. Ei muuta kuin morotus!

:pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Varhainen kristillisyys

ViestiKirjoittaja Joonas » 18. Syys 2018 15:57

Vaisuliini olen kanssasi täysin sama mieltä että meidän tulee rakastaa Raamattua ja sen sanomaa. Mutta ei se ole ristiriidassa apostolien ja heidän seuraajiensa ja kirkon opetuksen kanssa.

Puhut nyt varmaan luterilaisten tunnustuskirjoista ja en niitä itsekään ottaisi sellaisenaan. Luther on yleensäkin melko kiistelty henkilö ja hän eli vasta 1500 vuotta apostolien jälkeen.

Sen sijaan Nikean kirkolliskokouksessa tehty uskontunmustus vuonna 325 on se johon meidän tulisi tunnustauta jotta voisimme olla yhtä koko kristikuntana:

Uskon yhteen Jumalaan, kaikkivaltiaaseen Isään, taivaan ja maan, kaiken näkyvän ja näkymättömän Luojaan.
Uskon yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua, valo valosta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt ei luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä, joka meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista, tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja Neitsyt Mariasta ja syntyi ihmiseksi, ristiinnaulittiin meidän puolestamme Pontius Pilatuksen aikana, kärsi ja haudattiin, nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu, astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella ja on kirkkaudessa tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.
Uskon Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään, joka lähtee Isästä, jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan ja joka on puhunut profeettojen kautta.
Uskon yhteen, pyhään, katoliseen ja apostoliseen kirkkoon. Tunnustan yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi, odotan kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.
Aamen.

Tässä sanalla "katoliseen kirkkoon" ei tarkoiteta nykyistä katolista kirkkoa koska sitä ei silloin ollut olemassakaan vaan silä tarkoitetaan yleistä, alkuperäistä yhtä oikeaa kirkkoa joka silloin oli. Nykyinen katolinen on myöhemmin erkaantunut tästä tunnustuksesta lisäämällä sihen sanat "ja pojasta" "...Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään, joka lähtee Isästä JA POJASTA...

En sano että Raamatusta olisi jäänyt jotain tärkeää pois jota pitäis muilla kirjoituksilla täydentää. Mutta käytännön seurakuntaelämän ja kirkon ykseyden tähden ne olisivat hyödyllisiä.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Varhainen kristillisyys

ViestiKirjoittaja Joonas » 18. Syys 2018 16:00

Eikä kommentointia tarvi anteeksipyydellö siksihän täällä kirjoitellaa.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Varhainen kristillisyys

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Syys 2018 16:42

*
Okei, kiitos, Joonas. ;gladly: Tiedätkö, että Luther oli sitä katolista oppia vastaan? Kysyn, oletko lukenut Lutherin galatalaiskirjeen selityksen? No Lutherilla on noita hyviä opetuksia, mutta mustaamaalaaminen "kasteenuusijoista", kiroaminen, herjaaminen ja juutalaisista pahaa puhuminen heräsi ihmettelemään. Oletko lukenut Lutherin viimeistä kirjaa ennen hänen kuolemaa? En ole sitä lukenut, mutta kuulin sen jutun siellä Israelissa viime toukokuussa, että se kirja puhuu juutalaisista pahaa ja siinä kirjassa Luther kehotti polttamaan juutalaisten synagoogaa.

Kannattaisi lukea se kirja. Osa uskovista menetti uskonsa Mart Lutheriin luettuaan sitä galatalaiskirjeen selitystä ja sitä viimeistä kirjaa. Samoin kannattaisi käydä siellä holokaustissa, joka on Israelissa. No olin viime toukokuussa Israelissa, niin menin sinne holokaustiin. Siellä sanottiin jotain järkyttävää Luther Martista. Että juutalaiset ihmiset kuolivat Lutherin kirjoituksen tähden. Kun sinä iltana menin nukkumaan, niin näin juutalaisten kasvoja, aikuisten ja lasten kasvoja. Yritin työntää ne mielestäni pois ja yritin nukkua, mutten saanut ne kasvot mielestäni.

Jo kaksi yötä, jolloin näin heidän kasvoja mielessäni. Koska olin järkyttynyt, että he kuolivat syyttöminä. Kun kävelin sisään ja tuli lasten nimi, ikä ja kasvot, siellä kaikui se kysymys 'Miksi?'. Minä olin ihan jähmettynyt. Siellä kerrottiin, että juutalaisia ihmisiä katsottiin vaikeaksi tuhottavaksi, niin tehtiin kaasukammioksi, jolla oli nopea tapa tuhota juutalaisia ihmisiä.

Koska siellä puhuttiin Lutherista, hänen kirjoituksista ja Lutherin uskonpuhdistuksesta, jonka kautta ikäänkuin Lutherin silmin katsottiin sillä tavalla juutalaista kansaa, niinkuin se olisi saastainen kansa - Lutherin kirjoituksen mukaan ja enemmistö luotti sokeasti Lutherin kirjoituksiin ja siksi pidettiin juutalaisia ihmisiä saastaisena ihmisväkenä, jota oli pakko tuhota. Hitler ei ollut ainoa, vaan myös kaikki enemmistö, joka asetti uskoa Mart Lutheriin ja hänen kirjoituksiin.

He tavallaan kirosivat juutalaisia, joita Jumala kielsi kiroamasta. He kirosivat juutalaisia Lutherin uskonpuhdistuksen ja sen opin takia. Luther kirosi heidät ja Lutherin kirjoituksesta Hitler sai sellaisen käsityksen, että juutalaiset ovat saastainen kansa, jota on pakko tuhota. Kannattaisi lukea Lutherin viimeisen kirjan ennen hänen kuolemaa, se on kans järkyttävää lukea, siinä hän sanoi juutalaisista. Sen kuulin siellä Israelissa.

Luterilaisten uskovien Luther on kovin suosittu ja pidetty enemmän auktoriteettina, eikä Raamattu ole heille auktoriteetti ja painoarvo, vaan Luther ja ihan sokeasti. Suosittelisin itse menemään sinne holokaustiin kuuntelemaan. Anteeksi, Joonas, minä en nyt ole enää uskonpuhdistuksen kannalta iloinen - ajatellen noita juutalaisia ihmisiä, jotka kuolivat sen takia ihan turhaan. Ei kannata olla ylpeä siitä opista, johon uskonpuhdistus sisältyy, jonka takia he kuolivat ihan turhaan. Siihen aikaan pidettiin uskonpuhdistusta oikeana ja puhtaana oppina ja sen takia juutalaisia ihmisiä tuhottiin. Holokaustissa sanottiin niin.

Anteeksi tunteiluni, Joonas. En tarkoita, että hyökkäisin sinun kimppuun. Kirjoitin ajatellen juutalaisia, niin minulla tunne nousi pintaan. Anteeksi paljon puolestani. No laitan vielä kuvan tänne. No saat olla eri mieltä asioista. En ole kuitenkin sinua vastaan, en missään tapauksessa. :)

Image
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Varhainen kristillisyys

ViestiKirjoittaja Iustus » 18. Syys 2018 16:52

Aika vahvasti sanottu, että luterilaisille Raamattu ei ole auktoriteetti vaan Luther. Osaatko perustella? Yksikään tuntemistani luterilaisista ei ajattele eikä opeta noin.
Iustus
 
Viestit: 283
Liittynyt: 29. Huhti 2015 13:10

Re: Varhainen kristillisyys

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Syys 2018 17:06

*
Iustus, en tarkoita kaikkia luterilaisia, vaan Lutherin kannattajia luterilaisia.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Varhainen kristillisyys

ViestiKirjoittaja Joonas » 18. Syys 2018 21:22

Vaisuliini...kaikki vapaat suunnat ovat protestantteja ja oikeastaan luther oli yksi merkittävä tekijä mistä nämä sadat vapaat suunnat obat kehittyneet. Sinäkin olet ilmeisesti protestantti. Toki monet vapaat suunnat ovat pelastusopissaan lähempänä ortodoksista kuin luterilaista pelastusoppia.

Minuk pointtini on koko ajan ollut että meillä protestanteilla on liian ylimielinen kuva vanhemmista kirkoista eli katolisesta ja ortodoksisista.

Olen lukenut sen galatalaiskirjeen selityksen ja olen erimieltä yleensäkin lutherin pelastusopista. Hän kieltää kaikki teot ja sanoo pelastuksen tulevan yksin uskosta.

Olen tässä yrittänytkin tuoda varhaisempaa näkemystä pelastusopista ja käsitin sinä nimenomaan olit lutherin kannalla kun sanoit siihen suuntaan ettei tekoja tarvita...

Lutheria onkin esim. ortodoksien piirissä sanottu jopa harhaopettajaksi.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Varhainen kristillisyys

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Syys 2018 08:07

*
Joonas, tässä olisi PP:n linkki, siinä kerrotaan, mitä Raamattu tarkoittaa siitä, että usko ilman tekoja on kuollut.
Voisitko kans lukea tämän? Tää on tosi hyvä.

Usko ilman tekoja on kuollut
http://www.kotipetripaavola.com/uskoilmantekoja.html
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Varhainen kristillisyys

ViestiKirjoittaja Joonas » 19. Syys 2018 14:07

vaisuliini kirjoitti:*
Joonas, tässä olisi PP:n linkki, siinä kerrotaan, mitä Raamattu tarkoittaa siitä, että usko ilman tekoja on kuollut.
Voisitko kans lukea tämän? Tää on tosi hyvä.

Usko ilman tekoja on kuollut
http://www.kotipetripaavola.com/uskoilmantekoja.html


Todellinen usko todellakin tuottaa tekoja. Jos näitä tekoja ei ole niin ei ole todellista uskoakaan. En oikein käsitä mitä kirjoittaja tarkoittaa sillä kun että teot eivät pelasta kadotuksesta vaan synnistä. Synnin takiahan ihminen on vaarassa joutua kadotukseen. Jos pelastuu synnistä niin pelastuu myös kadotuksesta.

Me emme myöskään vielä ole pelastettuja. Olemme vielä tiellä matkalla pelastukseen. Apostoli Paavali sanoi ettei hän ollut vielä päässyt määränpäähänsä vaan pyrki sitä kohti. Hän sanoi jopa pelkäävänsä tulevansa lopulta hylätyksi ja siksi nöyryytti ruumistansa. Myöskin Jumala pelkäsi hänen puolestaan ja antoi saatanan enkelin rusikoimaan hänen lihaansaa ettei hän ylpistyisi.

Me olemme kyllä toisaalta pelasutuksessa ikäänkuin pelastusveneessä. Mutta vene on vielä meressä ja meidän on mahdollista edelleen pydota veneestä ja hukkua. Vasta sitten kun olemme päässeet perille voimme todella sanoa että olemme pelastettuja. Nyt olemme vielä matkalla. Missään ei Raamatussa opeteta että kun rukoilet syntisen rukouksen niin olet pelastettu ja aina pelastettu. Kun uskomme, kadumme ja otamme kasteen se on vasta tien alku.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Varhainen kristillisyys

ViestiKirjoittaja PetriFB » 19. Syys 2018 17:20

Blum kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Iustus:

Jos lähestymme uskoa Jeesukseen vertaamalla sitä miten 2000-luvulla elävien uskovien ymmärrys uskosta Jeesukseen poikkeaa ensimmäisten vuosisatojen kristittyjen ymmärryksestä, niin silloin olemme kokonaan väärässä suunnassa. Kaikkina aikoina uskovien tulisi verrata uskoaan Raamatun sanan totuuteen, että onko se yhtäpitävä Raamatun sanan opetuksen kanssa. Jos vertaamme uskoamme johonkin muuhun kuin Raamatun sanan totuuteen, esimerkiksi vaikka ensimmäisen tai toisen vuosisadan kristittyihin, mutta emme Raamatun sanan totuuteen, niin olemme suuressa vaarassa eksyä.

Kristillisen opin ja uskon Herraan Jeesukseen tulee perustua yksin Raamatun sanan totuuteen, ei siihen miten ensimmäisen vuosisadan kristityt ovat asioita ymmärtäneet.

Ei ole varmaankaan niin, että alkuseurakunnan jälkeen kukaan ei omannut oikeaa Raamatullista oppia. Raamatullinen oppi löytyy ainoastaan Raamatusta ja sieltä sitä tulisi vain etsiä.

Kaikki nykyiset kristilliset nettisivut ja niiden opetus, kuin myös historian uskovien jälkeensä jättämät opetukset esim. kirjoissa tulee koetella vain ja ainoastaan Raamatun sanan kautta. Uskoa Jeesukseen ei koetella ensimmäisten vuosisatojen kristittyjen uskomusten kautta, (jotka eivät ole saaneet Jumalan armoa Raamatun sanan kirjoittamiseen) vaan ainoastaan Raamatun sanan totuuden kautta. Raamattu on ainoa oikea lähde, joka kertoo meille siitä miten tulee uskoa Herraan Jeesukseen.


Kun nyt koettelen näitä sanoja vain ja ainoastaan Raamatun sanan kautta, huomaan, että ne eivät koetusta kestä. Raamattu itse ei eksplisiittisesti missään opeta, että Raamatun tulisi olla ainoa Jeesus-uskon auktoriteetti ja perusta. Näin ei tosiasiassa opeteta esim. tuossa lainatussa jakeessa Joh. 7:38, jossa ensinnäkin Petrin nk. "alkutekstin mukainen sanajärjestys" on vähintäänkin kyseenalainen, ja toiseksi vaikka Jeesus olisikin tuossa kohtaa sanonut, että häneen tulee uskoa, niin kuin Raamattu sanoo (ja millä tavalla asia totta kai onkin), hän ei sano, että häneen tulee uskoa VAIN niin kuin Raamattu sanoo. Toisin sanoen tähän mennessä esitetty yritys todistaa tuolla kohdalla Raamatun asemaa ainoana uskon perustana on osoittautunut pelkäksi argumenttivirheeksi.

Ongelma muodostuu myös siitä, että Raamattu itse ei missään kohtaa luettele, mitkä kirjat siihen kuuluvat. Tässäkin kohtaa täytyy siis uskon pitämiseksi kasassa ottaa jotakin ulkopuolista perustaa, mikä monille varmasti on kammottava ajatus, koska tämä näyttää avaavan mahdollisuuden omaksua uskoon kaikkea muutakin, mitä yksin Raamatussa ei sanota.

Ja vaikka Raamattu jossain luettelisikin kaikki kirjansa ja sanoisi ne ainoaksi uskon auktoriteetiksi, ei tämäkään olisi vielä objektiivisessa mielessä pätevä todistus opin puolesta. Tällöin toki eräänlainen sokea usko Raamattuun voisi olla mahdollista.

Usko Raamattuun uskon ainoana auktoriteettina on johtanut protestanttisen maailman ainutlaatuiseen hajaannukseen. Kun ei ole ollut magisteriumia eli kirkon erehtymätöntä opetusvirkaa eikä monin paikoin edes minkäänlaista virallista tunnustusta raamatuntulkinnan silmälaseina, tulos Raamatun lukemisesta itsekseen itse tulkinnan auktoriteettina toimien on ollut kaaos. Esimerkiksi luterilaiset ovat hiukan paremmin välttyneet hajaannukselta tunnustuskirjojensa tähden, mutta vapaissa suunnissa eroaminen toisista on ollut helppoa: ei ole tarvinnut kuin tulla erilaiseen tulkintaan jostain omasta mielestä keskeisessä raamatunkohdassa, ja tie hajaannukseen on valmis. Usein vakuutetaan Raamatun olevan selkeä kirja, jossa oppi on selkeästi ilmaistu. Kaikkien eri mieltä olevien voidaankin sitten sanoa esimerkiksi tulkinneen Raamattua oman järkensä päätelmillä, kun taas Jumalaa vaaditaan omalle puolelle todistajaksi väittäen, että Pyhän Hengen avaama totuus on vain siellä.

Kivulias totuus näyttää olevan, että Raamattu ei ole itsessään kenenkään ainoa "tunnustuskirja". Me kaikki joudumme tulkitsemaan, kaikki joudumme lukemaan joillakin silmälaseilla, joista emme vain voi päästä irti. Voimme toki väittää Jumalan vapauttaneen meidät niistä, mutta silloin syntyy todistustaakka: niin monet muutkin väittävät samoin.

Jos minun pitää valita, mitkä silmälasit otan avukseni raamatuntulkinnassa, vastaus on selvä. Varhaisen kirkon, apostoliset isät ja kirkkoisät, patristisen ajan varhaisine dogminmuodostuksineen, ensimmäiset kirkolliskokoukset ja vanhan kirkon uskontunnustukset. Ennen kuin minulle kyllin hyvin perustellaan, miksi "suuri luopumus" olisi tapahtunut apostolien ajan jälkeen (tuo julmat sudet -kohta ei todista, että sitä olisi mitenkään laajemmassa mittakaavassa tapahtunut), pidän epäuskottavana väitettä, että apostoleja ja Jeesusta kaikkein lähimmät kristityt olisivat erehtyneet opinmuodostuksessaan ja vasta joskus modernilla ajalla alkuseurakunnan kaltainen usko olisi löydetty uudelleen.


John 7:38 King James Version (KJV) 38 He that believeth on me, as the scripture hath said, out of his belly shall flow rivers of living water.
John 7:38 Wycliffe Bible (WYC) 38 He that believeth in me, as the scripture saith, Rivers of quick water shall flow out of his womb [Floods of quick water shall flow of his womb].
John 7:38 American Standard Version (ASV) 38 He that believeth on me, as the scripture hath said, [a]from within him shall flow rivers of living water.
John 7:38 Douay-Rheims 1899 American Edition (DRA) 38 He that believeth in me, as the scripture saith, Out of his belly shall flow rivers of living water. (katolinen käännös)
Joh 7:38 Qui credit in me, sicut dicit Scriptura, flumina de ventre ejus fluent aquae vivae. (Vulgata Clementine)

Joh 7:38 qui credit in me sicut dixit scriptura flumina de ventre eius fluent aquae vivae (Vulgata Hieronymos)

Raamatun kääntäjät ja jopa katoliset (eksyttäjät) ovat kääntäneet Joh 7:38 kreikankielestä vastaamaan tarkasti alkukielen järjestystä: Joka uskoo minuun, niin kuin Raamattu sanoo ........

Joh 7:38 nimenomaan täysin selvästi sanoo ja opettaa Jeesuksen oman todistuksen mukaan, että Jeesukseen tulee uskoa, niin kuin Raamattu sanoo. Tämä tarkoittaa, että uskossa Jeesukseen, Raamattu on ainoa uskon auktoriteetti ja perusta. Joka muuta väittää ja kumoaa Joh 7:38 jakeen sanoman vääristelee Jumalan sanan totuutta.

Kun olen ollut katolilaisten kanssa yhteyksissä, niin he sanovat ettei Raamattu missään kohtaa luettele tai sano, mitkä kirjat siihen kuuluvat ja näin sanoen he pyrkivät asettamaan katolisen perinteen (lue harhaopit ja valheet) samaan asemaan Raamatun sanan kanssa.

Samoin katolisuus antaa myös sellaisen viestin, että usko Jeesukseen pitää sisältää myös Raamatun ulkopuolista perustaa ja opetusta, mitä yksin Raamatussa ei sanota.

Jos uskot valheen, jonka mukaan Raamattu ei ole uskon ainoa auktoriteetti, niin silloin voit hyväksyä uskon auktoriteetiksi vaikkapa katolisen tradition (valheen), tai minkä tahansa itse keksityn järkeisopin ja uskomuksen.

Raamattu kertoo mitkä kaikki kirjat kuuluvat UT:n ja tästä voit lukea lisää täältä: http://www.kotipetripaavola.com/solascr ... ttu.html#2

Linkissä olen tuonut esille sen kuinka Raamattu itse todistaa sen mitkä kirjat kuuluvat UT:n tekstiin.

Ihminen, joka sanoo uskovansa Herraan Jeesukseen, mutta hylkii sellaista uskoa Jeesukseen, jossa Raamattu on ainoa ja ylin auktoriteetti on joko vastakääntyneenä tietämätön totuudesta tai sitten hän on sellainen, joka on antanut valheen pettää itsensä, koska Herra Jeesus sanoi selkeästi, että Häneen tulee uskoa, niin kuin Raamattu opettaa.

Se on totta, että silloin kun ei uskota Raamattua ainoana uskon auktoriteettina, niin se johtaa uskovien hajaannukseen pois uskon ykseydestä. Tämä ei ole Raamatun vika, eikä uskon yksin Raamattuun opetuksen vika, vaan meidän uskovien syy ja vika, kun emme halua olla kuuliaisia Herralle Jeesukselle.

Kun olen keskustellut katolilaisten kanssa, niin he opettavat ja painottavat kirkon erehtymätöntä opetusvirkaa, joka on ainoastaan täydellisenä katolisella kirkolla. Edellä oleva katolinen opetus on röyhkeä valhe, koska RKK on antikristillinen lahko ja tökerö sekä taitamaton väärennös ja jäljitelmä Raamatullisesta kristinuskosta.

Luterilaisen kirkon sisällä on Suomessa kirkkona ja uskonnollisena yhteisönä kaikkein eniten hajaannusta siitäkin huolimatta, että heillä on tunnustuskirjansa. Mikään herätysliike tai kirkko ei ole Suomessa niin pahasti hajonnut moniin erilaisiin kuppikuntiin kuin luterilaisuus. "Erehtymätön" katolinen kirkkokaan ei ole täysin yhtenäinen kirkko, sillä sen sisällä on 24 erilaista itsenäistä kirkkoa, joilla on sama usko ja yhteys "pyhään istuimeen", mutta heillä on myös eroavaisuuksia siitä miten katolista uskoa tulisi harjoittaa esim. traditioissa jne. Katolisen kirkon "erehtymätön opetusvirka" ei ole suojellut kirkkoa hajaannukselta.

Katolinen kirkko syyttää protestantteja hajaannuksesta kirkkokuntiin ja herätysliikkeisiin ja sanoo ettei katolisen kirkon sisällä ole sellaista hajaannusta kuin protestanteilla. Katolinen kirkko sanoo 24 eri kirkollisen järjestyksen olevan erilaisia riittejä, joka ei ole hajaannusta, ei kirkkoja, kirkkokuntia ja herätysliikkeitä. Minä vertaan katolisia erilaisia riittejä ihan samanlaiseen hajaannukseen kuin mitä on luterilaisen kirkon sisällä, jossa erilaiset kuppikunnat tulkitsevat luterilaista oppia eri tavalla tietyissä asioissa. Se siitä katolisen kirkon erehtymättömyydestä ja ykseydestä, sillä siellä on ihan samanlaista lahkoontuvaa kuppikuntaisuutta kuin esimerkiksi luterilaisessa kirkossa.

Raamattu opettaa, että Pyhä Henki avaa totuuden uskovan ihmisen sydämelle. Tämä ei tietenkään poista opetuksen tarvetta seurakunnan kokoontumisesta, mutta ainoastaan Pyhän Hengen avaamana seurakunnassa opetettu opetus voidaan ymmärtää oikealla tavalla.

Jos tarkastelemme esim. katolisen kirkon opetuksia, niin niistä loistaa ihmisen järjenpäätelmien kautta tehtyjä oppeja, jotka ovat täysin vastoin Jumalan sanan opetusta esim. oppi Maria sovittaa syntiset Jumalalle sekä oppi kiirastulesta. Katolinen kirkko opettaa kiirastulen olevan Jumalaan uskoneelle syntiselle ihmiselle kuolemanjälkeinen paikka, jossa syntinen puhdistetaan ja pyhitetään ja annetaan mahdollisuus puhdistua kaikesta synnin tahrasta. Kuten suurin osa katolisen kirkon harhaopeista pilkkaa Jumalan tekoja, niin myös kiirastuli opetus pilkkaa Jumalaa ja totuutta, sillä sen mukaan Herran Jeesuksen ristin kuoleman kautta tapahtunut sovitus ei ollut riittävä tuomaan puhdistusta synneistä, vaan sen lisäksi tarvitaan vielä kuoleman jälkeen erityinen puhdistuminen kaikesta synnistä kiirastulen kautta. Raamatun sanan totuuden edessä katolinen kiirastulioppi on Jumalan pilkkaa ja se halventaa Herran Jeesuksen sovitustyön. Tällaisen pilkan takana on aina saatanalliset riivaajahenget, sillä tästä on kysymys silloin kun puhutaan katolisuudesta ja hengestä, joka katolisuudessa vaikuttaa.

Jumalan sanan ilmoituksen totuus on, että Raamattu on ainoa uskon auktoriteetti uskossa Herraan Jeesukseen. Ainoat "silmälasit", mitkä uskova tarvitsee on Pyhän Hengen todistus, koska Hän johdattaa uskovia kaikkeen totuuteen. Edellä oleva totuus on kivuliasta myöntää sellaiselle, joka ei usko Raamatun olevan ainoa uskon auktoriteetti.

Uskon päämäärä ja tarkoitus ei ole etsiä totuutta kirkkohistoriasta tai mitä Raamatun apostolien jälkeiset ja heitä lähellä olevat ovat opettaneet, koska Jumala on antanut meille sanansa ilmoituksen, Raamatun, jossa on kaikki miten Jumalaan uskon kautta Herrassa Jeesuksessa tulee uskoa. Jos emme tätä ymmärrä ja pyrimme etsimään Raamatun ulkopuolelta "totuutta", niin silloin eksymme pois totuudesta.

Eivät kaikki uskovat ole erehtyneet uskossa Herraan Jeesukseen sen jälkeen kun Raamatun apostolit kuolivat. Heitä kaikkia ei löydetä historian kirjoista, eikä se ole edes oleellista, koska meillä on Raamattu, jonka tulisi olla uskon auktoriteetti uskossa Herraan Jeesukseen, eikä se miten jotkut ihmiset ovat uskoneet häneen. Tästä syystä kehotan aina tutkimaan ja koettelemaan kirjoitukseni ja opetukseni Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera, koska Raamattu on ainoa uskon auktoriteetti uskossa Herraan Jeesukseen.

Ikävää, että ihmiset eksyvät katolisen kirkon harhoihin.

Itse olen saanut tehdä parannusta monista asioista vuosien varrella uskoessani joitakin asioita vastoin Raamatun sanan opetusta. Raamattu sanoo, että monessa kohtaa me kaikki hairahdumme (erehdymme). Tämä on hyvä pitää mielessä ettei vauhtisokeus tai ylpeys pääse yllättämään.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa

cron