Kiitos Petri, kantasi selventämisestä.
Minulla itselläni on se kanta, että joka ikinen UT:n kirjoitus on tärkeä, enkä pyri niiden arvoa mitenkään lokaamaan, joten toivon ettet ymmärrä minua väärin tässä asiassa.
Mutta näen, että olemme täysin samoista lähtökohdista päätyneet aivan eri loppupäätelmiin.
Ehkä on hyvä, että selvennän omaa lähestymistapaani asiaan, jotta voit kenties paremmin ymmärtää minun kantaani.
Ensinnäkin, olen monessa eri seurakunnassa opetellut oppia/oppeja, joita olen sitten loppujen lopuksi joutunut perkaamaan ja puhdistamaan, tajuttuani miten typerä olen ollut (ja varmaan vieläkin olen). Olen viimeiseksi ollut fundamentalisti, pretribularisti ja nuoren maan kreationisti, mutta nyt olen monin osin luopunut fundamentalistisesta näkemyksestäni, koska se ei nähdäkseni ole kuitenkaan oikea.
Lyhentäen pitkää tarinaa, mainitsen vain, että UT:ssä on yli 1000 kohtaa, joita on muutettu, poistettu tai lisätty alkuperäisestä tekstistä, ja tämä on todistettu aivan puhtaasti siis varhaisempien käsikirjoitusten vertaamisella nykyisiin laitoksiin. Sellaisia kuten Mark 12 viimeistä jaetta, tai kertomus avionrikkojanaisesta, jotka molemmat puuttuvat joka ikisestä varhaisesta UT:n löydetystä tekstistä eli ovat katolisia väärennöksiä. Muutokset ovat nimenomaan RKK:n tekosia.
Koska en voi hyväksyä sitä, että puhdasta sanaa on näin raiskattu, halusin alkaa todella tarkkaan tutkimaan, mitä alkuteksteille on tapahtunut, ja ennen kaikkea, mistä löydämme "alkuperäisimmän" apostolisen tekstin. Ja pettymyshän oli suuri, koska ne kaikkein varhaisimmat tekstien kopioiden pikku palasetkin ovat pääosin vasta satoja vuosia niiden kirjoittamisen jälkeen. Pienin ja vanhin lienee Joh 18:sta noin luottokortin kokoinen teksti joka on noin toisen vuosisadan puolesta välistä tai hieman ennen.
Valitettavasti, nykyään on noin 5800 tekstiä ja sen palasta, ja niissä on enemmän eroja kuin UT:ssä on kaikkiaan yhteensä sanoja. Näitä tutkimalla ollaan päästy pitkälti selvyyteen monien eroavaisuuksien taustoista; ehdottomasti suurin osa on pieniä kirjoitus- ja kielioppivirheitä, joilla ei ole mitään vaikutusta sanoman kannalta. Mutta sitten haitarin toisessa päässä ovat nuo RKK:n väärennökset, jotka taas ovat tärkeitä ja merkityksellisiä (>1000 kpl).
Nöistä väärennöksistä vasta osa on korjattu uusimpiin Raamattuihimme. Esim. 1 Joh 5:7-8, joka on Biblia 1776:ssa, on poistettu jo 1938 käännöksessä. mutta suuri osa on vielä poistamatta.
Kun olen tutkinut mitä teologit, tutkijat ja asiantuntijat ovat asioista kirjoittaneet, olen myös tutustunut kristillisen kirkon kehitykseen kautta alkuvuosisatoihin, ja niihin harhaoppeihin joita vastaan kirkkoisätkin kirjoittivat. Ja samalla myös kristillisen uskonkäsityksen muuttumiseen läpi ensimmäisten vuosisatojen. Nyt tajuan sen, että on täysin selvää ja kiistämätön tosiasia, ettei 300-luvun oppi ollut kaikilta kohdin samaa, jota ensimmäisellä vuosisadalla seurakunnissa opetettiin.
Tämä oppien kehitys näkyy osin myös UT:n kirjoissa. Aivan esimerkkinä, kristittyjen suhtautumisen muutos juutalaisiin ja vaikkapa Pilatukseen käy selkeästi esille ihan vain lukiessa Mark, Luuk, matt ja Joh evankeliumit. Väite saattaa sinusta ensi kuulemalta kuulostaa uskomattomalta, mutta asia on juuri näin.
Minä näen, että on hyvin vahvat todisteet sille, että vaikka Jumala on inspiroinut mm. evankeliumien kirjoittajia, heistä jokainen on kirjoittanut tekstiä sen mukaan, miten ITSE ovat Jumalan ja maailman ymmärtäneet.
Tämän voi "kiistää" väittämällä, että sanainspiraatio-oppi on oikea. Mutta valitettavasti, sanainspiraatio-oppi on täysin mahdoton lopputulema, jos lukee oikeasti mitä UT:n kirjoissa lukee, ja vertailee niitä toisiinsa.
Sen vuoksi, olen totuuden etsijä, tunnustan vajavaisuuteni, mutta se mikä on selkeää tosiasiaa, tunnustan oikeaksi. Ja uskon Jumalan johdattaneen ihmisiä UT:n kirjoissa, mutta en usko siihen, että ne olisivat "sanasta sanaan Jumalan kirjoituttamaa erehtymätöntä totuutta", koska ne yksinkertaisesti ovat ristiriidassa, vaikka kuinka haluaisi työntää päänsä pensaaseen ja uskoa toisin.